Finskin lentoemoilla ja stuerteilla jopa 700% ylityökorvaukset
Wau.
Pystyykö mikään ala panemaan paremmaksi?
Edes paperitehtailla ei ole vastaavaa.
Kommentit (138)
Hotellien "tähdillä" ei ole ainakaan itselleni mitään merkitystä, kunhan hotelli on 1) hiljainen, koska nukun yleensä koko päivän, valvon yöt 2) turvallinen, eli ketään hulluja ei pääse respan ohi kerroksiin ja huoneisiin 3) ei mielellään hirveästi luteita ja torakoita, vaikka varsinkin luteita tulee välillä kotisuomeen matkatavaroissa, onneksi pakkanen tehoaa niihin, kesällä vähän vaikeempaa. Jossain lämpimissä kohteissa myös gekkot, liskot, hämähäkit, jopa käärmeet voivat vierailla huoneissa 4) aamiainen olisi sen verran hygieenisesti valmistettu, että ripuli ei iskisi ihan bussimatkalla kentälle.
t:lentävä
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 20:37"]
Lisäksi se mitä työ tekee kropalle, kosminen säteily, aikaerorasitus jne. Ja jos on pieniä lapsia, niin on aika ahdistavaa olla esim. Tokiossa kun kuulee että lapsella on korkea kuume ja erittäin heikko olo, kotiin kun ei pääse kuten pääsee naapurikaupungista "vaikka kävellen", suurin osa äideistä ei teekkään pitkiä lentoja.
[/quote]
Kosminen säteily on kyllä taas sarjassamme keksimällä keksittyjä työn raskauksia. :D
Jos työhön sisältyy merkittävä altistus ionisoivalle säteilylle, täytyy työntekijän säteilyannostus mitata. Tämä tapahtuu pitämällä työasussa aina annosmittaria eli dosimetria. Käytännössä tämä koskee lähinnä tiettyjä ydinvoimalan ja ydinjätteen kanssa tekemisissä olevia työntekijöitä sekä tiettyjä lääketieteen aloja (radiologia, syöpähoidot). Annokset ovat nykyisin näissäkin töissä niin pieniä, että ne jäävät murto-osaan annosrajoista, jotka nekin on säädetty hyvin matalalle.
Tokihan maanpinnalta noustessa ionisoivan säteilyn määrä kasvaa, mutta se ei taida olla lentoemännän työn vaarallisuuksia. :) Ionisoiva säteily ei myöskään tunnu miltään, joten se ihan oikea säteilytyökään ei mitenkään tunnu kropassa tai tee työstä raskaampaa. Ja mitä säteily tekee kropalle? Tätähän on tutkittu. Kaikkein eniten säteilyä työssään saavat elävät tilastojen mukaan keskimäärin kaksi päivää vähemmän kuin verrokit.
Ionisoivaa säteilyähän saavat jatkuvalla syötöllä myös lentokenttien turvatarkastuksessa toimivat, ja he ovat läpivalaisulaitteidensa ääressä joka kuukausi paljon pidemmän aikaa kuin koneen henkilökunta ilmassa oman altistuksensa parissa.
tarjoilijan palkka pitäisi olla tarjoilijan palkka, vähennettynä ylimielisestä käytöksestä johtuneet mielipahat, vittu te olette niitä palvelijoita ja me asiakkaita tuntuu välillä hämämärtyvän, tuntuu että asiakkaat on vain teitä varten ylimeikatut lumput, hyi vittu välillä, on soel ihan ok välissä, mut nää elähtäneet voi aikuisten vittu
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:43"]
Mua kiinnostaisi kuulla henkilökunnan mietteitä tuosta hotellien tason madaltamisesta. :) Työmatkamajoituksissa yleinen käytäntö on, että työnantaja maksaa majoituksen hyvätasoisessa kolmen tähden hotellissa. Olisiko tämä lentoemoille ja lentäjille kohtuullista? Jos ei niin miksi?
[/quote]
Jetlagista toipuu humattavasti paremmin laadukkaassa neljän tähden hotellissa, jossa on egyptinpuuvilliaset lakanat ja spa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:10"]
On myös olemassa "ystävä"lippuja, niiden hinta ei paljon poikkea normaalihinnasta, ja edelleen, paikka ei ole varma. Rannalle jää jos ei ole tilaa.
[/quote]
Säästö on niin suuri että ei siinä harmita jos joutuu hiukan odottamaan että pääsee lennolle. Tähän voi myös varautua ja jättää Bangkokit ja muut usein täynnä olevat pois matkakohdelistalta.
[/quote]
no Bangkokiin ei kukaan enää edes jaksa yrittää henkilökuntalipuilla, saa olla varasuunnitelma A,B,C....Ö miten sieltä pääsee Euroopan kautta kotiin koska koneet aina täysiä. Mutta jos jäät 1-2 päiväksi jumiin mihin tahansa kohteeseen, kun koneessa ei ole tilaa, tulee lipulle äkkiä hintaa jos pitää yöpyä hotellissa ylimääräisiä öitä.
Sitä paitsi lippuetu on verotettava etu.
Norski on halpa ja paikka on varma.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:54"]
Pari kyseli päivärahoista. Ne ja muut kisät on laskettu tuohon 3400 €:n keskiansioon.
[/quote]
Palkat on tapana ilmoittaa verotettavan ansionsa mukaan. Verottomat päivärahat ja kilometrikorvaukset eivät sisälly ilmoitettavaan palkkaan.
Kotimaan päiväraha (yli 10 tuntia) on 38 euroa verottomana. New Yorkista päiväraha on 71 €, Kiina 64 €, Hongkong 67 €, Japani 80 €, Lontoo 74 € jne. Summat löytyvät helposti guuglaamalla.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:23"]
sitäpaitsi jokaisessa työssä on "luontaisetuja" ja tässä tapauksessa ne ovat ostokset ulkomailta. T. entinen emo ;-)
[/quote]
Mitähän luontaisetuja suurimmalla osalla on? Minä en ainakaan keksi yhtään mitään. Palkkaa nyt ei kait voi luontaistuna pitää. Ai jaa, onhan mulla verollinen lounasetu.
No sori, erehdyin prahojen sisältymisestä keskiansioon. En ole emo itse.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:28"]
Unohdit mainita luontaiseduista ilmaiset lentoliput itselle, perheelle ja sukulaisille.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Lentolipuista maksetaan aina verot. Edun saaja on välitön perhe eli lapset ja puoliso, ei sukulaiset.
Ihme kouhkaamista aiheesta, josta näköjään edes tiedetä mitään.
[/quote]
Minulla on tuttavia, jotka finksin lipuilla matkustelee, eivätkä ole puolisoita tai lapsia. Mitähän veroja niistä maksetaan? Kuka maksaa?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 21:05"]. Paluussa yritetään mahdollisimman myöhäiseen päivään, mutta työnantaja ei ole armollinen jos et pääse lennolle tekemään työvuoroasi sen takia jos olet jumissa toisella puolen maailmaa.
[/quote]
En ole kuullut edes puhuttavan työnantajasta, joka suhtautuisi millään tavalla myönteisesti siihen, että työntekijä ei itseaiheutetun syyn vuoksi (esim. hupireissu tai juomaputki menee pitkäksi) ei pääse sovittuun työvuoronsa. Miksi tämä juttu aina mainitaan jonkinlaisena lentoemännän työn raskautena näissä keskusteluissa? Eikö lomamatkasta aiheutuneesta jet lagista tarvi toipua useita päiviä, kun työn puolesta tehtävän kaukolennon jälkeen näin tuntuu säännönmukaisesti olevan?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:25"]
sitäpaitsi jokaisessa työssä on "luontaisetuja" ja tässä tapauksessa ne ovat ostokset ulkomailta. T. entinen emo ;-)
[/quote]
Mitähän luontaisetuja suurimmalla osalla on? Minä en ainakaan keksi yhtään mitään. Palkkaa nyt ei kait voi luontaistuna pitää. Ai jaa, onhan mulla verollinen lounasetu.
[/quote]
Yleisimmät taitavat olla työpuhelin, nettietu (esim. mokkula), lounasetu, kulttuuri- ja liikuntasetelit, työn puolesta maksettavat silmälasit. Aika monella näistä ainakin joku on. :)
Lentoemoillahan on myös jonkinlainen ruokailuetu työnantajan puolesta. Ainakin pitkillä lennoilla emot saavat (bisnesluokan) ateriat syödä itsekin. Lentäjillä taitaa olla autoetukin, oli ainakin ennen. :)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:17"]
Ja vielä. Mitään ilmaisia lippuja ei ole olemassakaan. Ja koneeseen pääsee vain jos siellä on tilaa. Parempi kai on että henkilökunta maksaa edes sen alennetun hinnan kuin että kone lentää tyhjillä paikoilla.
[/quote]
Eipä ne liput ihan ilmaisia taida olla,mutta halvemmaksi tulee matkustaa Eurooppaan kuin junalla Jyväskylään. Eli pikkusummia. Minun työpaikkaani on siunaantunut kummallisen paljon finskiläisten vanhempia tai lapsia ja kyllä he ainakin jokaikisen lomamatkansa tekevät finskin lennoilla ja useampaan kertaan vuodessa.
Lentohenkilökunta ei saa viedä omia eväitä koneeseen, Finnair kieltää. Ankeaa se olisi, jos ei yhtiö tarjoaisi ateriaa 10-tuntisella lennolla. Mutta voihan tuostakin "edusta" olla kateellinen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:44"]
Lentohenkilökunta ei saa viedä omia eväitä koneeseen, Finnair kieltää. Ankeaa se olisi, jos ei yhtiö tarjoaisi ateriaa 10-tuntisella lennolla. Mutta voihan tuostakin "edusta" olla kateellinen.
[/quote]
Ankeaahan se tietysti on, että lähihoitaja joutuu pitkään yövuoroonsa valmistamaan ja ottamaan mukaan eväät.
Eiku se olikin työelämän yleinen käytäntö eikä ankeaa. ;) Itse asiassa on aika suurikin etu ja työmukavuuden parantaja, että työnantaja tarjoaa yövuorossa gourmet-tasoiset ateriat ja sängyn nukkumista varten. Monen mielestä suorastaan luksusta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:51"]
[/quote]
Ankeaahan se tietysti on, että lähihoitaja joutuu pitkään yövuoroonsa valmistamaan ja ottamaan mukaan eväät.
Eiku se olikin työelämän yleinen käytäntö eikä ankeaa. ;) Itse asiassa on aika suurikin etu ja työmukavuuden parantaja, että työnantaja tarjoaa yövuorossa gourmet-tasoiset ateriat ja sängyn nukkumista varten. Monen mielestä suorastaan luksusta.
[/quote]
Lähihoitaja voi vaikka tilata pizzan sinne duunipaikalleen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:28"]
Unohdit mainita luontaiseduista ilmaiset lentoliput itselle, perheelle ja sukulaisille.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Lentolipuista maksetaan aina verot. Edun saaja on välitön perhe eli lapset ja puoliso, ei sukulaiset.
Ihme kouhkaamista aiheesta, josta näköjään edes tiedetä mitään.
[/quote]
Minulla on tuttavia, jotka finksin lipuilla matkustelee, eivätkä ole puolisoita tai lapsia. Mitähän veroja niistä maksetaan? Kuka maksaa?
[/quote]
Mitä jos kysyisit niiltä seuraavan kerran? Voisit yllättyä. Finnairilla on erittäin tiukat lipunostosäännöt, väärinkäytöksistä menettää lippuoikeudet.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:25"]
[/quote]
[/quote]
Yleisimmät taitavat olla työpuhelin, nettietu (esim. mokkula), lounasetu, kulttuuri- ja liikuntasetelit, työn puolesta maksettavat silmälasit. Aika monella näistä ainakin joku on. :)
Lentoemoillahan on myös jonkinlainen ruokailuetu työnantajan puolesta. Ainakin pitkillä lennoilla emot saavat (bisnesluokan) ateriat syödä itsekin. Lentäjillä taitaa olla autoetukin, oli ainakin ennen. :)
[/quote]
Työvaatteet tulevat myös ilmaiseksi talon puolesta, etu sekin. :) Kengät, sukat ja hanskat joutuu vissiin ostamaan itse. Veikkaisin, että Finnair myös järjestää työasujen pesun ja muun huollon, eikä asua tarvitse itse edes silittää.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:51"]
[/quote]
[/quote]
Lähihoitaja voi vaikka tilata pizzan sinne duunipaikalleen.
[/quote]
Toki voi, mutta sen joutuu maksamaan itse. Ja vielä nettopalkastaan, ei edes verottomasta päivärahastaan.
Monessa työpaikassahan käy kiertävä lounaanmyyjä, mutta siitä salaatista maksetaan kymppi nettopalkasta.
Samaa mieltä nro 75:n kanssa, tuo ketjunsa viimeinen lainaaja voisi kysyä niiltä tutuilta mistä ovat lippunsa saaneet ja mihin hintaan.
...Ja kannattaa miettiä kertovatko he totuuden, minäkin salaan tiettyjä rahaan liittyviä asioita kateelliselta ja uteliaalta tutultani, koska en jaksa ihmettelyjä "kuinka meillä on rahaa" (en halua jakaa omaisuustietojani hänen kanssaan) joten kallis lamppu on -lahja kummitädiltä. Kalliin matkan sain -tutun kautta joka matkatoimistossa töissä, jne valkoisia valheita.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:10"]
On myös olemassa "ystävä"lippuja, niiden hinta ei paljon poikkea normaalihinnasta, ja edelleen, paikka ei ole varma. Rannalle jää jos ei ole tilaa.
[/quote]
Säästö on niin suuri että ei siinä harmita jos joutuu hiukan odottamaan että pääsee lennolle. Tähän voi myös varautua ja jättää Bangkokit ja muut usein täynnä olevat pois matkakohdelistalta.