Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Finskin lentoemoilla ja stuerteilla jopa 700% ylityökorvaukset

Vierailija
23.08.2013 |

Wau.

Pystyykö mikään ala panemaan paremmaksi?

Edes paperitehtailla ei ole vastaavaa.

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain  jakun saa pesettää, firma korvaa siitä jotain, en muista, koska pesen senkin itse. Saahan kaikki pesettää, mut on maksettava myös kaikki. Nykyisen virkapuvun nanokangas aktivoituu silittämällä, ihan itse silitän.

Työvaatteet eivät tule ilmaiseksi, maksamme niistä omavastuun. Vuodessa on tietty virkapukurahasumma, sen puitteissa ostamme mitä tarvitsemme. Sen ylittyessä maksamme 100 % kaikesta. Kengistä, laukuista, käsineistä maksamme omavastuun.  

Muita "veikkauksia" ja "uskomuksia"?

Vierailija
42/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:44"]

Lentohenkilökunta ei saa viedä omia eväitä koneeseen, Finnair kieltää. Ankeaa se olisi, jos ei yhtiö tarjoaisi ateriaa 10-tuntisella lennolla. Mutta voihan tuostakin "edusta" olla kateellinen.

[/quote]

Ankeaahan se tietysti on, että lähihoitaja joutuu pitkään yövuoroonsa valmistamaan ja ottamaan mukaan eväät. 

Eiku se olikin työelämän yleinen käytäntö eikä ankeaa. ;) Itse asiassa on aika suurikin etu ja työmukavuuden parantaja, että työnantaja tarjoaa yövuorossa gourmet-tasoiset ateriat ja sängyn nukkumista varten. Monen mielestä suorastaan luksusta. 

[/quote]

Lähihoitaja voi vaikka tilata pizzan sinne duunipaikalleen. 

[/quote]

Toki voi, mutta sen joutuu maksamaan itse. Ja vielä nettopalkastaan, ei edes verottomasta päivärahastaan. 

Monessa työpaikassahan käy kiertävä lounaanmyyjä, mutta siitä salaatista maksetaan kymppi nettopalkasta.

[/quote]

No se on tietysti Finnairin emojen syytä, että se salaatti on niin kallis. 

Lentävän henkilökunnan koneessa nauttima miehistöateria, joka kaukolennolla voi olla se bisneksestä jäänyt jämä, on verotettava etu. Se ei ole ilmainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoemoilla on niin hyvät etuudet ja työehtosopparit, että kateeksi käy. Ylipalkattuja tarjoilijoitahan ne ovat...

Vierailija
44/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:44"]

Lentohenkilökunta ei saa viedä omia eväitä koneeseen, Finnair kieltää. Ankeaa se olisi, jos ei yhtiö tarjoaisi ateriaa 10-tuntisella lennolla. Mutta voihan tuostakin "edusta" olla kateellinen.

[/quote]

Ankeaahan se tietysti on, että lähihoitaja joutuu pitkään yövuoroonsa valmistamaan ja ottamaan mukaan eväät. 

Eiku se olikin työelämän yleinen käytäntö eikä ankeaa. ;) Itse asiassa on aika suurikin etu ja työmukavuuden parantaja, että työnantaja tarjoaa yövuorossa gourmet-tasoiset ateriat ja sängyn nukkumista varten. Monen mielestä suorastaan luksusta. 

[/quote]

Lähihoitaja voi vaikka tilata pizzan sinne duunipaikalleen. 

[/quote]

Toki voi, mutta sen joutuu maksamaan itse. Ja vielä nettopalkastaan, ei edes verottomasta päivärahastaan. 

Monessa työpaikassahan käy kiertävä lounaanmyyjä, mutta siitä salaatista maksetaan kymppi nettopalkasta.

[/quote]

No se on tietysti Finnairin emojen syytä, että se salaatti on niin kallis. 

Lentävän henkilökunnan koneessa nauttima miehistöateria, joka kaukolennolla voi olla se bisneksestä jäänyt jämä, on verotettava etu. Se ei ole ilmainen.

[/quote]

toki ateriaetu on verollinen. Muu olisikin laitonta. :)

sehän on hienoa, että on hyvät etuudet töissä. :) mutta sitä en ymmärrä, miksi sitä pitää vähätellä ja piilotella ja työn raskautta liioitella. Minullakin on kiva duuni, mutta itse joudun itseni ruokkimaan. Jos saisin lämpimän aterian ja kaikki kahvit ja välipalat valmiina työpaikalleni, niin olisihan se loistoetu. Ihan riippumatta siitä, mitä salaatit maksavat ja kenen syy se on. :)

Vierailija
45/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko sanoa, että kun finskin eukot pyytävät eläkearvioita, esiintyvät kuin jumalat.

Vierailija
46/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:50"]

Wau.

Pystyykö mikään ala panemaan paremmaksi?

Edes paperitehtailla ei ole vastaavaa.

[/quote]

Nämä lentoeukot unohtavat näissä säälittävissä "mikä estää"- kommenteissaan, että kun ne finnskinkin edut eivät koske enää näitä nuorempia. Kaikki nauravat näille eläkelaskelmien pyytäjille, niin.....(tässä vaiheessa on esitelty olen finskin työntekijä....)

Törkykäytöksiä ämmiä. jotka peräänkuuluttavat lisäeläkkeitään.

Vierailija
47/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 00:08"]

Vain  jakun saa pesettää, firma korvaa siitä jotain, en muista, koska pesen senkin itse. Saahan kaikki pesettää, mut on maksettava myös kaikki. Nykyisen virkapuvun nanokangas aktivoituu silittämällä, ihan itse silitän.

Työvaatteet eivät tule ilmaiseksi, maksamme niistä omavastuun. Vuodessa on tietty virkapukurahasumma, sen puitteissa ostamme mitä tarvitsemme. Sen ylittyessä maksamme 100 % kaikesta. Kengistä, laukuista, käsineistä maksamme omavastuun.  

Muita "veikkauksia" ja "uskomuksia"?

[/quote]

öö, what? Siis saatte työnantajalta "virkapukurahasumman", jolla voi joka vuosi ostaa työvaatteita? Eikös ne silloin ole työntekijälle ilmaisia? Siis ainakin muualla työelämässä näin kai olisi. En sitten tiedä, lasketaanko tällainen finskiläisillä jotenkin työn erikoiseksi raSkaudeksi. ;)

Totta kai työvaatteiden määrä on rajoitettu. Mikään työnantaja ei maksa työntekijälle rajoituksetonta määrää työvaatteita. Itse asiassa useimmissa työpaikoissa ei makseta joka vuodelle uusia työvaatteita. 

vaikkapa se vanhainkodissa tai sairaalassa työskentelevä lähäri saa käyttöönsä (käytetyt) paidat ja housut, mutta kengät ja sukat pitää ostaa itse. Finnairilla on tässäkin poikkeuksellisen hienosti järjestetty tämä työvaateasia. Kyllä te emot olette tämänkin suhteen tosi hyväosaisia. Toivottavasti muistatte arvostaa etujanne. :)

Ja jatkunut pesetyksenkin firma maksaa pesulassa! Tosi huippua! Minä vähän luulen, että siitä työvaatteiden huoltoa taidetaan firman puolesta taloudellisesti kompensoida, siitä löytyy varmaan tilinauhasta joka kuulta summa.

Paljonko muuten saatte jakun pesetyksestä? Jakun pesetys täällä maksaa 19,20 € kappaleelta. Jos tuo korvataan nettosummana vielä useammalta kappaleelta kuukaudessa, niin mielettömälle tuntipalkalle pääsee kyllä vaatteiden kotipesulla. Tosi hienosti on ammattiyhdistyksenne tämänkin neuvotellut. Tuollainen on työntekijälle paljon parempi etu kuin työvaatteiden pesetys työnantajan toimesta.

Ei voi kuin ihailla finskiläisten etuja. Siis onhan nuo ihan loistavia!

Vierailija
48/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:23"]

Finnairin henkilökunta on myös luopunut yhden kuukauden palkastaan, viime vuodesta saakka on joka kuukausi lomautettu 50-100 lentävää, poislukien kesälomakuukaudet.

jokainen, joka lentää kaukoliikennettä, lentää 2 kaukolentoa kuussa ja 3. voi tulla päivystykseltä. Näitä voi yrittää vaihtaa pois. Kuukauteen mahtuu 4 kaukolentoa, ja 5. niin, että se menee joko edellisen tai seuraavan kuunvaihteen yli.

[/quote]

Viisi kaukolentoa kuukaudessa? Ja varmaan yksi välipäivä kohteessa? Kuukauden kaukokohteista siis verotonta päivärahaa 7-8 x 70 €? 490 - 560 €?

lisäksi ehkä viisi päivärahaa kotimaasta ja Euroopan kohteista = 250 €. Siis saatte 3400 € keskipalkan lisäksi verottomana kuussa jotain 750 - 800 € kuussa? Jos tuo laskettaisiin verollisena palkkaan mukaan, lentoemännän palkka olisi jotain 4500-4600 €/kk? 25 viikkotunnilla tekee noin 45 € tunnilta. Mielestäni ihan somasti, vaikka työpaikalle joutuukin omalla kyydillä menemään. :)

Vierailija
49/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuota raskautta, kaikki nauravat teille! Nämä vinkuvat ylimielisenä lisäeläkkeitään, sikoja,

Vierailija
50/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiutukaa eroon siitä Åkersista.

Koen sympatiaa nuoria, vasta"valmistuneita" (lainausmerkit siksi, että eihän sitä koulutusta järin kauaa ole) lentoemoja kohtaan, jotka varmaan joutuvat painamaan paskoja vuoroja paskoilla lisillä kun ne vanhemmat emot saavat ne "raskaat" vuorot, joista maksetaan kunnolla ja joiden päälle joutuu niin hitsisti huilailemaan.

Mutta aina kun sen Åkersin olemuksen näen työehtosoppariuutisten tai ajankohtaisohjelmien yhteydessä, niin ymmärrän hyvin miksi jengi ei symppaa lentohenkilökuntaa. Pulleahko täti, joka on selvästi vain ja ainoastaan nauttinut saavutetuista eduista eikä ole valmis joustamaan yhtään mistään. Rane ja Pirkko Peräseinäjoella katselee A-studiota ja miettii, että mistä ihmeestä toi Thelman porukka nyt kitisee kun ihan kivasti näyttää tollakin menevän - ja jututkin on sen mukaisia, ettei ole päivääkään ns. oikeita töitä tehnyt. 

Laittakaa mediaan puhenaiseksenne nuorempi, oikean lentoemon kokoinen henkilö järjestöjyrän sijaan kertomaan, mitä se työ OIKEASTI on - kovasti tuo Åkers koittaa siitä aina jauhaa, mutta jos nainen on sen näköinen ettei itse ole ko. työtä tehnyt hyyyyyyyyyvin pitkään aikaan niin uskottavuus on aikas kaukana...

Vierailija
51/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairilla ei ole vaihtoehtoja. Jos haluaa jatkaa lentotoimintaa, on kustannuksia saatava alas. Tähän voi päästä joko niin, että nykyinen suomalainen henkilöstö luopuu monopoliaikana saavutetuista eduista tai sitten palkataan halvempaa henkilöstöä muualta. Työpaikkojen säilyttäminen ei kuitenkaan ole ay-liikkeen prioriteettina, heidän tehtävänä näyttää olevan vain ja ainoastaan vanhojen työntekijöiden etujen puolesta taistelu.

Vierailija
52/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt on lentoemojen vuoro olla av-hampaissa "ylipalkattuina ammattitaidottomina ahneina akkoina". Viimeksi tais olla opet ja sitä ennen lääkärit. Sådant är livet. 

Annetaan kateellisten haahkojen lukea tilastoja tarkoitushakuisesti, eipä tuo perusteleminen sen kummemmin  hyödytä. Eikä se ole yksittäisen emon vika, että alalle on aikanaan neuvoteltu ehdot kohdalleen. 

t. ihan muulla alalla oleva

Vierailija
53/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon enemmän mä olen huolissani lentäjien ammattitaidosta ja jaksamisesta. Heillä on kuitenkin tärkein työ. Niin ja tietysti koneiden huoltamisesta, joka on jo ulkoistettu Kaukoitään. Emännät ja niiden jaksaminen on yks hailee mulle.

Vierailija
54/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, jättäisin nämä panettelut ihan omaan arvoonsa, valtaosa täällä olevista ei tiedä yhtään mitään siitä mitä lentäminen tekee ihmisruumiille pidemmän päälle. Olen itse ollut Finnairin Platina-tason asiakas yli kymmenen vuotta putkeen ja lennän vuodesta riippuen noin 200 000 - 350 000 kilometriä vuodessa (usein yli 100 lentoa vuodessa). Joinain vuosina kilometrimäärät alkavat lähestyä (tai jopa ylittää) työkseen lentävien kilometrit. Valtaosa lennoista on kaukolentoja.

Ja onhan tuo todella kuluttavaa. Vaikka kuinka valmistautuisi lentoihin, huolehtisi riittävästä veden juomisesta, ei käytä alkoholia, jumppaa jne niin jatkuva unirytmin muutos, yötyöt, valvominen, vuoron perään turpoaminen ja kuivuminen tekevät kyllä tehtävänsä. Lisäksi on helppo samaistua siihen että miltä perheellisestä tuntuu olla toisella puolella maailmaa jumissa silloin kuin sinua tarvittaisiin kotona.

Lukemattomia keskusteluja olen lentoemäntien kanssa näistä aiheista käynyt ja voin vakuuttaa että tämä porukka on palkkansa ansainnut. Jos kateus käy aivan ylitsepääsemättömäksi niin ainahan voi hakea töihin ko. ammattiin. Veikkaan että viimeistään hakutilanteessa käy ilmi että ammattiin ei ihan riitä se että osaa hymyillä nätisti ja on kaatanut kahvia paikallisella Teboililla.

Varmasti tässä vaikeassa tilanteessa Finskin henkilökunta joutuu tekemään joitain myönnytyksiä, mutta toivottavasti ns. järkevät toimet kuten hotellitason lievä laskeminen (yhtenä esimerkkinä) riittäisi. Asiakkaana toivon että tiedossa ei olisi lakkoilua.

Vierailija
55/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 09:10"]

Ai nyt on lentoemojen vuoro olla av-hampaissa "ylipalkattuina ammattitaidottomina ahneina akkoina". Viimeksi tais olla opet ja sitä ennen lääkärit. Sådant är livet. 

Annetaan kateellisten haahkojen lukea tilastoja tarkoitushakuisesti, eipä tuo perusteleminen sen kummemmin  hyödytä. Eikä se ole yksittäisen emon vika, että alalle on aikanaan neuvoteltu ehdot kohdalleen. 

t. ihan muulla alalla oleva

[/quote]

Niin ne olivat paperiteollisuudessakin ehdot kohdallaan, ja metallipuolella, ja miten siinä sitten kävikään?

Vierailija
56/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö, what? Siis saatte työnantajalta "virkapukurahasumman", jolla voi joka vuosi ostaa työvaatteita? Eikös ne silloin ole työntekijälle ilmaisia? Siis ainakin muualla työelämässä näin kai olisi. En sitten tiedä, lasketaanko tällainen finskiläisillä jotenkin työn erikoiseksi raSkaudeksi. ;)

myös siitä virkapukurahasta ostetuilla vaatteilla maksamme omavastuun. Jos se ei riitä, sen jälkeen maksetaan kaikesta 100 %.

Totta kai työvaatteiden määrä on rajoitettu. Mikään työnantaja ei maksa työntekijälle rajoituksetonta määrää työvaatteita. Itse asiassa useimmissa työpaikoissa ei makseta joka vuodelle uusia työvaatteita. 

virkapukuraha on niin pieni, että en itsekään osta joka vuosi uusia työvaatteita. Vanhoilla pärjää ihan hyvin monta vuotta.

vaikkapa se vanhainkodissa tai sairaalassa työskentelevä lähäri saa käyttöönsä (käytetyt) paidat ja housut, mutta kengät ja sukat pitää ostaa itse. Finnairilla on tässäkin poikkeuksellisen hienosti järjestetty tämä työvaateasia. Kyllä te emot olette tämänkin suhteen tosi hyväosaisia. Toivottavasti muistatte arvostaa etujanne. :)

kesäapulaiset käyttävät myös vanhoja virkapukuja, heille ei erikseen tilata uusia. 

Ja jatkunut pesetyksenkin firma maksaa pesulassa! Tosi huippua! Minä vähän luulen, että siitä työvaatteiden huoltoa taidetaan firman puolesta taloudellisesti kompensoida, siitä löytyy varmaan tilinauhasta joka kuulta summa.

Häh?  

Paljonko muuten saatte jakun pesetyksestä? Jakun pesetys täällä maksaa 19,20 € kappaleelta. Jos tuo korvataan nettosummana vielä useammalta kappaleelta kuukaudessa, niin mielettömälle tuntipalkalle pääsee kyllä vaatteiden kotipesulla. Tosi hienosti on ammattiyhdistyksenne tämänkin neuvotellut. Tuollainen on työntekijälle paljon parempi etu kuin työvaatteiden pesetys työnantajan toimesta.

Siis pesula laskee omavastuun, joka maksetaan pesulaan. Se on n. 5 euroa jakusta. Minulla on kaksi jakkua, jotka pesen itse kotona.   

Ei voi kuin ihailla finskiläisten etuja. Siis onhan nuo ihan loistavia!

Siis mikä näissä "eduissa" sua niin nyppii? Omissa vaatteissa ei saa olla, firma määrää millainen virkapuvun on oltava, sen täytyy olla myös siisti. Se alkaa haiskahtaa jos sitä ei pese, ja on täynnä tahroja. Pesukone pyörii täällä ihan normaaliin tahtiin. Paitsi että nykyinen virkapuku on sellainen, että musta värjää valkoset osat. Joten joka ikinen kpl, jakku, toppi, housut, hame on pestävä yksinään. Ei kovin taloudellista ja ekologista, mutta näin nyt on.

sairaalassa työskentelevät, mielenkiinnosta kysyn, viettekö työvaatteet kotiin pestäviksi vai saako ne heittää johonkin pussiin pukkarissa, ja ne lähtevät siitä pesuun?

Vierailija
57/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 01:01"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:23"]

Finnairin henkilökunta on myös luopunut yhden kuukauden palkastaan, viime vuodesta saakka on joka kuukausi lomautettu 50-100 lentävää, poislukien kesälomakuukaudet.

jokainen, joka lentää kaukoliikennettä, lentää 2 kaukolentoa kuussa ja 3. voi tulla päivystykseltä. Näitä voi yrittää vaihtaa pois. Kuukauteen mahtuu 4 kaukolentoa, ja 5. niin, että se menee joko edellisen tai seuraavan kuunvaihteen yli.

[/quote]

Viisi kaukolentoa kuukaudessa? Ja varmaan yksi välipäivä kohteessa? Kuukauden kaukokohteista siis verotonta päivärahaa 7-8 x 70 €? 490 - 560 €?

lisäksi ehkä viisi päivärahaa kotimaasta ja Euroopan kohteista = 250 €. Siis saatte 3400 € keskipalkan lisäksi verottomana kuussa jotain 750 - 800 € kuussa? Jos tuo laskettaisiin verollisena palkkaan mukaan, lentoemännän palkka olisi jotain 4500-4600 €/kk? 25 viikkotunnilla tekee noin 45 € tunnilta. Mielestäni ihan somasti, vaikka työpaikalle joutuukin omalla kyydillä menemään. :)

[/quote]

ei sinne mahdu enää yhtään euroopan lentoa jos tekee 4-5 kaukolentoa kuussa. melkein kaikki lennot ovat menosuunnassa yölentoja, ja osa myös paluussa, ja moni ei pysty nukkumaan kohteessa, valvottua tulee 24-48 h , sen vuoksi paluun jälkeen on 3-4 vapaata, ettÄ saisi rytmin jotenkin taas kohilleen.

Vierailija
58/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi vitsi näitä kateellisia, joilla ei naamataulu kelpais mihinkään lentoemännän duuniin. Taitaa olla näitä xxl kokosia, jotka ei mahdu edes yhdelle penkille..

Vierailija
59/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun koneissa sattuu jotain uutisoidaan, että matkustajat taltuttivat häirikön tms. Tai kuulutetaan "onko koneessa lääkäriä". Eihän ihan oikeasti lentoemot tee siellä mitään muuta kuin kaataa kahvia ja kurkkii verhon takaa. Jos kone joutuisi tekemään pakkolaskun, kyllä sieltä jokainen yrittäisi omin jaloin äkkiä ulos, ei siinä emo ehtisi kädestä pitäen korkkarit jalassa ketään ulos saattamaan.

Vierailija
60/138 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kateus saa taas vallan..Ottakaa asioista ensin selvää luotettavalta taholta ennen kuin alatte ruotimaan niitä julkisesti.