Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaloreiden "säästely" jotta voisi herkutella

Vierailija
17.08.2020 |

Mietin että onko syömiseni enää terveellä tolalla. Vietän välillä vähäkalorisempia päiviä jotta voisin sitten herkutella toisina päivinä. Laihdutettavaa on enää 3 kg, sitten olen tavoitteessani. Yritin joskus pätkäpaastoilua niin että eläisin todella vähillä kaloreilla päivän tai pari viikossa, mutta se ei ole mitenkään kohdallani mahdollista, en pysty esimerkiksi treenaamaan niinä "paastopäivinä" lainkaan. Sen sijaan syöminen tietyssä aikaikkunassa sopii oikein hyvin ja olen jo pitkään ollut täysin ilman iltapalaa. Noina "vähäkalorisempina" päivinä kuitenkin on nälkä nukkumaanmennessä ja saatan siksi herätä aamulla aiemmin, eli unetkin jää sitten vajaiksi ja kehon palautuminen huonommaksi. En kuitenkaan ole myöskään valmis siihen etten voisi herkutella koskaan, syöminen on ehdottomasti yksi elämän isoimmista nautinnoista kuitenkin.

Miten te muut olette ratkaisseet tämän asian?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on herkuttelu lähtenyt lapasesta tämän kesän aikana ja tullut 2 kg lisää..en ole ylipainoinen mutta haluan pois pömppövatsan. Kokeilen pätkäpaastoa, te jotka olette sitä kokeilleet, laihtuuko nopeastikin? Kaloreita yritän välillä laskea mutta se on niin vaivalloista.

Syön suht terveellisesti mutta rakastan pizzaa, pastaa, viiniä ja suklaata. En kuitenkaan halua olla täysin ilman herkuttelua, mitä elämää se sellainen on?

Liikun aktiivisesti vähintään x3 viikossa ja kävelen väh. 10000 askelta joka päivä, en silti liikunnalla laihdu.

Siis sehän olisi todellakin ideaali että voisi muuten syödä aika lailla mitä vaan sattuu tekemään mieli, parina päivänä sitten tiukka kuri. Mitä vanhemmaksi tulee väkisinkin aineenvaihdunta alkaa hidastua eikä pysy enää yhtä timminä mitä nuorempana jos syö rennosti. Tuossa saisi pysyä kuosissa mutta myös syödä mitä haluaa. 

Vierailija
82/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden päivän syömättömyys vain kuluttaa lihaksia energiaksi, rasvanpolttoon se ei auta vaan päinvastoin.

Nope. Ihminen kuluttaa ensin sokerin, sitten rasvan ja lopuksi lihakset, ja viimeisenä tärkeät sisäelimet ja aivot.

No ei nyt ihan näinkään. Laihduttaja menettää AINA myös lihaksia. Ja naisilla ihan jo hormonitkin pitää niistä läskistä kiinni.

Ei menetä. Läski ei ole lihasta. Laihtuessa voi käydä jopa niin että lihas kasvaa, jos laihtuu esim. lisäämällä samalla liikuntaa, vaoimaharjoittelua jne.

Menetin ruokahaluni sairauden pahenemisen vuoksi ja menetin lähinnä lihasmassaa tuolloin. En tosin voinut kyseisen sairauden vuoksi myöskään treenata sillä hetkellä. Mutta perseläskeistä kroppa piti kyllä tiukasti kiinni. Kaippa tämä naiskeho ei sitten osaa toimia niin loogisesti kuin pitäisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden päivän syömättömyys vain kuluttaa lihaksia energiaksi, rasvanpolttoon se ei auta vaan päinvastoin.

Nope. Ihminen kuluttaa ensin sokerin, sitten rasvan ja lopuksi lihakset, ja viimeisenä tärkeät sisäelimet ja aivot.

No ei nyt ihan näinkään. Laihduttaja menettää AINA myös lihaksia. Ja naisilla ihan jo hormonitkin pitää niistä läskistä kiinni.

Ei menetä. Läski ei ole lihasta. Laihtuessa voi käydä jopa niin että lihas kasvaa, jos laihtuu esim. lisäämällä samalla liikuntaa, vaoimaharjoittelua jne.

Siis jopa kehonrakentajat ja fitnesskisaajat menettävät lihasmassaa kiristellessään vaikka varmasti treenaavat tarpeeksi. 

Fitnesskisaajan "kiristelyt" on ihan eri asia. HEillä ei ole läskiä. Jos ruvetaan nipistämään jo nesteistä, niin se on yhtä kaukana tästä asiasta kuin satula siasta. Voit vääntää ja vängätä, mutta ehkä kannattaisi lopettaa, tai kohta puhut varmaan jo thaipoimijoista tai säästä.

Vierailija
84/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menetin ruokahaluni sairauden pahenemisen vuoksi ja menetin lähinnä lihasmassaa tuolloin. En tosin voinut kyseisen sairauden vuoksi myöskään treenata sillä hetkellä. Mutta perseläskeistä kroppa piti kyllä tiukasti kiinni. Kaippa tämä naiskeho ei sitten osaa toimia niin loogisesti kuin pitäisi. 

Ruokahalun menettäminen ja makaaminenkaan ei ole mitenkään relevanttia tässä.

Vierailija
85/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuessa häviää aina myös lihasmassaa. Vähemmän sitä häviää joka toinen päivä syömällä vs. perinteinen kalorien rajoittaminen.

Vierailija
86/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka syötte ajoittain vähän mutta vääränlaista ruokaa on juuri se syy miksi kolestroliarvot on ihan per*siillään! Keho tarvitsee terveellistä ruokaa.

Kolesteroli on niin pitkälti perinnöllistä, että 8 rasvaprosentilla oleva salia harrastava kaverini syö kolesterolilääkkeitä, vaikka elää täydellisten ruokatalulukoiden mukaan...

Paljon enemmän vaikuttaa hapettuuko kolesteroli kuin itse kolesterolitaso. Esim. flavonoidit tai seleeni+E-vitamiini-yhdistelmä on tutkimuksissa estänyt tehokkaasti valtimoiden ahtautumista.

Vierailija
87/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää. Eikö se enemmän koske niitä pitkäaikaisia paastoja? Ja esimerkiksi siinä 5/2 pätkäpaastossa ei olla täysin vesiruokavaliolla niinä "paastopäivinä" vaan naiset saa syödä 500 kcal ja miehet 600 kcal

Syömättömyyden alkaessa rasvaa ei pala grammaakaan. Elimistö purkaa lihaksia ensimmäiset päivät kun on vilauksessa kuluttanut pienet hiilihydraattivarastot.

Vierailija
88/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka syötte ajoittain vähän mutta vääränlaista ruokaa on juuri se syy miksi kolestroliarvot on ihan per*siillään! Keho tarvitsee terveellistä ruokaa.

?

Siis se herkuttelu on todellakin syy miksi minulla on kolesterolit liian korkeat. Käytiin lääkärin kanssa ongelmakohdat läpi ja kyllä jäi päivittäinen juustonsyönti meikäläisen ruokavaliosta pois, sen lisäksi paljon harvemmin mitään kermajäätelöä tms. Perusruokavalio minulla on hyvä ja monipuolinen, tykkään kokkailusta.

Jätit siis juuston pois, mutta jäätelö kelpaa.  Juusto on hyvää ravintoa, eikä vaikuta kolesteroliin huonosti. Jäätelö sen sijaan sen tekee, varsinkin jos se jäätelö on tehtaassa tehty. Ainesosaluettelosta näkee noiden kummankin sisällön.

Söin ennen juustoa (täysrasvainen) päivittäin. Nyt hyväksyn ruokavaliooni vain raejuuston, herkkupäivänä sitten vaikkapa jotain hyvää täysrasvaista fetaa tms. En tykkää vähärasvaisista juustoista, joten mielummin olen vaikka kokonaan ilman. Jäätelöä söin viime viikolla, sitä ennen edellisen kerran varmaan kesäkuussa. Joten kumpikohan nostaa enemmän kolesterolia, päivittäinen juusto vai satunnainen jäätelö? 

Juustosta ei tutkimuksissa ole löydetty odotettuja haittoja.

Vierailija
89/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa ei pala grammaakaan ensimmäisinä päivinä, lihaksia lähtee ellei treenaa ja syö oikein.

Vierailija
90/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ratkaissut niin, että syön 5 ateriaa päivässä, treenaan 5 kertaa viikossa. Syön suht terveellisesti ja kunnolla, joten se blokkaa herkkuhimot. Syön koko ajan hyvää ruokaa, josta tykkään. Normaalisti syön päivässä vaikka 2 keksiä tai suklaata 2-3 palaa. Maksimissaan pari riviä suklaata kerralla eikä usein. Jos on juhlat, syön vaikka palan kakkua. Eli en syö herkkuja nälkääni. Jos meen mäkkäriin, otan lastenaterian, ilman juustoa. En syö herkkuja akuuttiin nälkään enkä laihdutuksesta kertyneeseen nälkävelkaan. Välillä (oisko kerran kuussa) tulee juhlittua kavereiden kanssa, jolloin kalorit ylittyy alkoholista ja syömisistä. En kuitenkaan kaarra kotiin hampurilainen tai pizza kainalossa vaan syön voileivät ilta/yö palaksi. Ja en todellakaan ala juoda tyhjään mahaan...kuten joku aiemmin kirjoitti. Eli terveellistä ruokaa oman kulutuksen verran, liikuntaa säännöllisesti, niin ei tarvitse mättää herkkuja vaan nauttia kohtuudella.

Vierailija
91/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jopa kehonrakentajat ja fitnesskisaajat menettävät lihasmassaa kiristellessään vaikka varmasti treenaavat tarpeeksi. 

Fitnesskisaajan "kiristelyt" on ihan eri asia. HEillä ei ole läskiä. Jos ruvetaan nipistämään jo nesteistä, niin se on yhtä kaukana tästä asiasta kuin satula siasta. Voit vääntää ja vängätä, mutta ehkä kannattaisi lopettaa, tai kohta puhut varmaan jo thaipoimijoista tai säästä.

Kyllä on, nimittäin bulkkivaiheessa. 

Vierailija
92/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jemmaan kyllä kaloreita esim. ravintolaillallista varten. Päivä sujuu silloin paastoten, vedellä ja kahvilla. Syön hedelmän tai leivän, jos on pakko. En ole mielestäni syömishäiriöinen enää nykyään, mutta olin 20 vuotta. Olin ylipainoinen ruualla nautiskelija, söin suhteellisen terveellisesti, mutten tullut koskaan kylläiseksi mahalaukun venymisen takia. Sallin itselleni herkuttelun kun mieli teki, ja kyllä muuten teki. Ihan väärä ohje lihavalle syömishäiriöiselle. Myös lievää mt-ongelmaa oli varmasti.

Aloitin vuosi sitten pätkäpaaston, painoa pudonnut 25 kg. Kyllähän läheisiä kovasti ahdistaa paastoni ja kalorien laskenta, mutta jostain syystä vain lihavia ja ylipainoisia, sanovat "ei saa laihtua liikaa!" Kyse lienee jostain kateudesta tms. etteivät saa itse aikaiseksi, niin pitää patologisoida toisten terveempi elämä. On hassua kuunnella syömishäiriöepäilyjä ja seuraavassa lauseessa kauheaa valitusta, miten omat polvensa eivät kestä, verenpaine katossa, vyötärö metrin mittainen ja työterkkari ei ymmärrä, ettei kaikkien ole mahdollista laihduttaa. Samalla ängetään munkkia suuhun ja tuputetaan mulle, koska mun syöminenhän tässä on sairasta.

Ollessani hoikka ja urheilullinen kieltäydyin turhista herkuista, moni piti heti syömishäiriöisenä vaikka ei vaan yksinkertaisesti tehnyt mieli. Vaikka enemmän syömishäiriöistä on se että pakko syödä herkkuja jos tarjotaan vaikkei oikeasti tee yhtään mieli.  

Vierailija
93/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästele kaloreita, vaan kulutan herkutteluni aina etukäteen. Eilen poljin 50 kilometrin lankin ja söin sen jälkeen levyllisen fazerin sinistä.

Vierailija
94/107 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa ei pala grammaakaan ensimmäisinä päivinä, lihaksia lähtee ellei treenaa ja syö oikein.

Höpö höpöä. Rasva-aineenvaihdunta on koko ajan käynnissä.

Vierailija
95/107 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö kunnolla ennen sitä paastopäivää / vähäkalorista päivää. Syö iltapainoitteisesti. Itse syön vain joka toinen päivä ja tämä on todella helppoa. Tosin taitaa olla yksilöllistä?

Harjoitatko siis alternate-day fastingia? Oletko laihtunut sen aikana, tai onko pyrkimyksenä ylipäätään ollut laihtuminen? Mulla putoaa hirveän hitaasti paino pätkäpaastolla, vähän ahdistaa... Pudotettavaa kuitenkin on 20-30 kiloa.

Jep. Aiemmin harjoitin OMD-tapaa syödä eli "one meal per day" mikä sopi minulle. Sitten tuli erinäisiä elämänvaihteita, söin liikaa, en treenannut ja lihoin n. 30 kiloa. Olen nyt ollut sellaiset 3 kuukautta tällä joka-toinen-päivä paastometodilla ja vaikka en punnitse itseäni tiedän laihtuneeni paljon. Mulla oli pari vaatetta, joita en voinut käyttää ennen aloitusta: en saanut käsiä hihoihin (käsivarret niin paksut), en saanut paitaa rintojen kohdalta kiinni, mekko ei mennyt vatsasta kiinni ja housut jäivät polviin. Kaikki nämä mahtuvat nyt päälle. Eniten olen hämmästellyt noita housuja, koska olen päärynämallinen ja juuri alavartalo on aiemmin pitänyt tiukasti kiinni läskeistä.

Vaikka ruokapäivinä syön "mitä haluan" niin pyrin silti syömään terveellisesti eli paljon kasviksia, vihanneksia, juureksia, kalaa, pähkinöitä, oliiviöljyä, marjoja jne. Jos sitten haluan ja jaksan, voin syödä pari karkkia tai vaikka minisatsin ranskalaisia tai palan homejuustoa. En pysty syömään enää ähkyyn ruokapäivinä.

Joten tämä toimii mulla, mutta ei varmasti kaikilla. Jos verensokeri on taipuvainen heilumaan tai tulee huono olo/pyörryttää niin ei kannata kokeilla!

Vierailija
96/107 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö kunnolla ennen sitä paastopäivää / vähäkalorista päivää. Syö iltapainoitteisesti. Itse syön vain joka toinen päivä ja tämä on todella helppoa. Tosin taitaa olla yksilöllistä?

Huhhuh, miten pystyt tuollaiseen ruokarytmiin? Jaksatko treenata kunnolla noina paastopäivinä? Itse en pystyisi ikinä iltapainotteiseen syömiseen, retkahtaisin välittömästi. 

Jaksan treenata. Juoksu, venyttely, jumppa ja pitkät kävelyt onnistuvat helposti - aamupäivästä paremmin. Jos paastopäivänä tulee sellainen pieni nälkä, se tulee vasta illalla.

Vierailija
97/107 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaloreita pidä säästellä. Herkuttelua toki kannattaa rajoittaa 1-2 kertaan viikko ja siinäkin muistaa annoskoon. Ei kukaan jaksa viikosta toiseen laihduttaa ilman pientä herkuttelua. Aktiivisessa laihduttamisessa kerran viikossa tai kahdessa on hyvä tahti vaikka hampurilasiaterialle.

Vierailija
98/107 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katson omia normaalipainoisia/hoikkia lapsiani, niin he eivät säästele syömisiä juhlia varten edellisenä päivänä, mutta tavallista runsaampi kalorinsaanti näkyy kyllä seuraavissa aterioissa tai jopa päivissä ihan selvästi. Sitä kutsutaan normaaliksi nälänsäätelyksi. Itselläni sitä ei ole, ja laihdutuksessa se ei ehkä ihan aukottomasti toimia koska elimistö pyrkii säilyttämään keräämänsä massan ts. nälkä voi olla ripauksen liian herkkä tavoitteisiin nähden, mutta noin yleisesti ottaen on varmasti täysin normaalia ja tervettä että energiansaanti tasoittuu useamman päivän aikajänteellä - ei väkisin suuntaan tai toiseen tempoillen.

Vierailija
99/107 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaloreita pidä säästellä. Herkuttelua toki kannattaa rajoittaa 1-2 kertaan viikko ja siinäkin muistaa annoskoon. Ei kukaan jaksa viikosta toiseen laihduttaa ilman pientä herkuttelua. Aktiivisessa laihduttamisessa kerran viikossa tai kahdessa on hyvä tahti vaikka hampurilasiaterialle.

Höpöhöpö, ihminen ei tarvitse mitään hampurilaisia ja jaksaa kyllä ”ilman pientä herkuttelua” jos se tarkoittaa jotain yletöntä sokerimättöä. Oikea ravitseva ruoka on sitä herkkua jota saa syödä ihan joka päivä.

Vierailija
100/107 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpöä. Rasva-aineenvaihdunta on koko ajan käynnissä.

Rasvasta ei saa nopeaa energiaa, lihaksia puretaan.