Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaloreiden "säästely" jotta voisi herkutella

Vierailija
17.08.2020 |

Mietin että onko syömiseni enää terveellä tolalla. Vietän välillä vähäkalorisempia päiviä jotta voisin sitten herkutella toisina päivinä. Laihdutettavaa on enää 3 kg, sitten olen tavoitteessani. Yritin joskus pätkäpaastoilua niin että eläisin todella vähillä kaloreilla päivän tai pari viikossa, mutta se ei ole mitenkään kohdallani mahdollista, en pysty esimerkiksi treenaamaan niinä "paastopäivinä" lainkaan. Sen sijaan syöminen tietyssä aikaikkunassa sopii oikein hyvin ja olen jo pitkään ollut täysin ilman iltapalaa. Noina "vähäkalorisempina" päivinä kuitenkin on nälkä nukkumaanmennessä ja saatan siksi herätä aamulla aiemmin, eli unetkin jää sitten vajaiksi ja kehon palautuminen huonommaksi. En kuitenkaan ole myöskään valmis siihen etten voisi herkutella koskaan, syöminen on ehdottomasti yksi elämän isoimmista nautinnoista kuitenkin.

Miten te muut olette ratkaisseet tämän asian?

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"syöminen on ehdottomasti yksi elämän isoimmista nautinnoista."

Miksi?

Suosittelen kyseenalaistamaan tämän.

Vierailija
2/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisin tän olemalla ylipainoinen ja lopettamalla laiharit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut niin, etten hanki tuollaista syömishäiriötä.

Vierailija
4/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viikon aikana 1-2 herkkupäivää, jolloin vähennän muuta syömistä tai annan kaloreiden mennä  +-0. Ehkä se vähän hidastaa prosessia, mutta tässä onkin kyse koko loppuelämän elintavoista.

Vierailija
5/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Miksi?

Nautin kokkaamisesta, erilaisten ruokien kokeilemisesta, leipomisestakin. Olen aina nauttinut syömisestä, parempaa kuin esimerkiksi nukkuminen. Toisaalta syöminen on myös välttämättömyys ja homeostaattinen tarve toisin kuin vaikkapa seksi. Kukaan ei kuole ilman seksiä vaikka se tosi hankalaa voikin olla. 

Vierailija
6/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en pidä tätä vaihtoehtona, haluan olla terve ja hyvinvoiva. Minulla on jo nyt normaalipainoisena kolesteroliongelma. 

Vierailija
7/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on viikon aikana 1-2 herkkupäivää, jolloin vähennän muuta syömistä tai annan kaloreiden mennä  +-0. Ehkä se vähän hidastaa prosessia, mutta tässä onkin kyse koko loppuelämän elintavoista.

Niinpä, loppuelämän elintavoista todellakin kyse. Olen aikaisemmin syönyt liian huolettomasti ja siksi kolesterirajat paukkuu. Ja ei se ole maailmanloppu jos jonain päivänä menee yli, heti seuraavana päivänä takaisin ruotuun. 

Vierailija
8/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Oletko niitä joille syöminen on pelkkää tankkaamista? Jos olet, älä silti oleta että muille asia olisi samalla tavoin. 

Vierailija
9/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aivan normaalia syödä välillä kevyemmin. Jos esimerkiksi tiedän, että olen menossa juhliin, jossa on tarjolla täytekakkua ja kuohuviiniä ja ties mitä muita herkkuja, syön pari edeltävää päivää hyvin kevyesti. Ei missään ole määrätty, että tietyn vuorokauden sisällä pitää syödä tietty määrä kaloreita. Kokonaisuus ratkaisee.

Vierailija
10/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Siksi, että syömisestä tykkääminen on pitänyt tämän lajin elossa miljoonia vuosia. Syöminen ja seksi.

Vierailija
11/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en pidä tätä vaihtoehtona, haluan olla terve ja hyvinvoiva. Minulla on jo nyt normaalipainoisena kolesteroliongelma. 

Kerro lisää siitä kolesteroliongelmasta.

Vierailija
12/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olla nälässä? Kaikki tietävät että nälkävelka aiheuttaa repsahduksia ja minulla kanssa unettomuutta jolloin kehon aineenvaihdunta häiriintyy, ja iskee stressireaktio kehossa-> kierre on valmis. Lisäksi väsyneenä impulssikontrolointi on heikompaa, jolloin juuri tekee niitä herkkuja.

Olen ratkaissut asian syömällä aina kun on nälkä. Mutta vähäkalorista, ravintorikasta ruokaa. Syö nauttien, kiireettömästi ja hitaasti, keskittyen itse ruokaan. Esim läppäri/puhelin pois syödessä. Syö paljon kasviksia ja juureksia ja proteiinia. Kourallinen pähkinöitä/ ja paljon marjoja. Juo riittävästi. Vettä 1-3 L päivä. Syö niin kauan kuin tulet kylläiseksi.

Syömällä terveellisesti, keho saa tarvittavat ravinteet eikä siksi tee ylimääräistä mieli. Täysjyvätuotteita, sokeri ja nopeat hiilihydraatit minimiin.

Ei tarvitse kärsiä nälkää ja jaksaa myös liikkua. Sitten 1 herkkupäivä maltilla kerran viikossa.

Tee ruokavalion muutos, älä ”laihduta nälän kautta”

Vierailija
13/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aivan normaalia syödä välillä kevyemmin. Jos esimerkiksi tiedän, että olen menossa juhliin, jossa on tarjolla täytekakkua ja kuohuviiniä ja ties mitä muita herkkuja, syön pari edeltävää päivää hyvin kevyesti. Ei missään ole määrätty, että tietyn vuorokauden sisällä pitää syödä tietty määrä kaloreita. Kokonaisuus ratkaisee.

No niin, sain vahvistusta tästä sille että syömistapani on normaali, kiitos! Viikonlopun söin todella niukasti, tänään herkkupäivä. Sitten taas muutama päivä hieman hillitymmin... 

Vierailija
14/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Siksi, että syömisestä tykkääminen on pitänyt tämän lajin elossa miljoonia vuosia. Syöminen ja seksi.

Niinpä. 

Vierailija
15/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Oletko niitä joille syöminen on pelkkää tankkaamista? Jos olet, älä silti oleta että muille asia olisi samalla tavoin. 

En ole, itseasiassa tykkään kans ns. hyvästa ruuasta, mutta tiedän myös että se alkaa näkymään ja tuntumaan kropassa aika helpostikin huonolla tavalla.

Mulla on periaatteena se etten syö mitään mikä maistuu pahalle MUTTA pyrin myös siihen etten syö mitään mikä maistuu liian hyvälle koska siitä seuraa ongelmia. Poikkeuksena jotkut erityis tilanteet  vaikka ne kerrat kun käyn ulkona syömässä muutamia kertoja vuodessa.

Vierailija
16/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin harrastin tota. Välillä myös saatoin myös saman päivän aikana kieltää itseltäni esim lounaan kun halusin syödä levyn suklaata. Ainoa mikä itsellä auttoi oli tavalliset ateriat 5 kertaa päivässä ja herkuttelukäsityksen muuttaminen. Aiemmin mulle herkuttelu meinas siis vähintään sitä suklaalevyllistä. Nykyään esim pieni suklaapatukka tai irtojätski. En olis uskonu et musta on tähän kun olin aiemmin se tyyppi joka olis sanonu "NO EIHÄN TOI RIITÄ MIHINKÄÄN!". Pitkän aikaa kyllä vienyt tottua. Kyllä edellee joskus sallin itelleni myös ne ns. kunnon mätöt, mutta se ei oo enää arkista ja teen sitä sen verran harvoin että turha alkaa miettimään siinä ohessa muun ruuan säännöstelyä.

Vierailija
17/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää siitä kolesteroliongelmasta.

Mitä siitä pitäisi kertoa? Kokonaiskolesteroli ihan liian korkea ja sukurasite on kova. Lääkäri käski siistiä ruokavaliota. En halua joutua kolesterolilääkitykselle. 

Vierailija
18/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka syötte ajoittain vähän mutta vääränlaista ruokaa on juuri se syy miksi kolestroliarvot on ihan per*siillään! Keho tarvitsee terveellistä ruokaa.

Vierailija
19/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olla nälässä? Kaikki tietävät että nälkävelka aiheuttaa repsahduksia ja minulla kanssa unettomuutta jolloin kehon aineenvaihdunta häiriintyy, ja iskee stressireaktio kehossa-> kierre on valmis. Lisäksi väsyneenä impulssikontrolointi on heikompaa, jolloin juuri tekee niitä herkkuja.

Olen ratkaissut asian syömällä aina kun on nälkä. Mutta vähäkalorista, ravintorikasta ruokaa. Syö nauttien, kiireettömästi ja hitaasti, keskittyen itse ruokaan. Esim läppäri/puhelin pois syödessä. Syö paljon kasviksia ja juureksia ja proteiinia. Kourallinen pähkinöitä/ ja paljon marjoja. Juo riittävästi. Vettä 1-3 L päivä. Syö niin kauan kuin tulet kylläiseksi.

Syömällä terveellisesti, keho saa tarvittavat ravinteet eikä siksi tee ylimääräistä mieli. Täysjyvätuotteita, sokeri ja nopeat hiilihydraatit minimiin.

Ei tarvitse kärsiä nälkää ja jaksaa myös liikkua. Sitten 1 herkkupäivä maltilla kerran viikossa.

Tee ruokavalion muutos, älä ”laihduta nälän kautta”

No kasvikset ja juurekset on todellakin ruokavalioni perusta, pidän kyllä siitä huolen että puoli kiloa rehuja päivässä on minimi. Voisin kyllä syödä hitaammin ja enemmän syömiseen keskittyen. 

Vierailija
20/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Miksi?

Nautin kokkaamisesta, erilaisten ruokien kokeilemisesta, leipomisestakin. Olen aina nauttinut syömisestä, parempaa kuin esimerkiksi nukkuminen. Toisaalta syöminen on myös välttämättömyys ja homeostaattinen tarve toisin kuin vaikkapa seksi. Kukaan ei kuole ilman seksiä vaikka se tosi hankalaa voikin olla. 

Syöminen on välttämättömyys ravinnon ja ravinteiden saannin kannalta, mutta kaikki muu sen ympärillä on oikeasti turhaa...kaikki muu on itselleen valehtelua.  Munkin mielestä hyvän ruuan syöminen on parempaa kuin nukkuminen ja seksi ja tyyliin melkein mikä tahansa, muttei se silti tarkoita sitä että se olisi hyväksi mulle tai ettenkö voisi nauttia jostain muustakin