Kaloreiden "säästely" jotta voisi herkutella
Mietin että onko syömiseni enää terveellä tolalla. Vietän välillä vähäkalorisempia päiviä jotta voisin sitten herkutella toisina päivinä. Laihdutettavaa on enää 3 kg, sitten olen tavoitteessani. Yritin joskus pätkäpaastoilua niin että eläisin todella vähillä kaloreilla päivän tai pari viikossa, mutta se ei ole mitenkään kohdallani mahdollista, en pysty esimerkiksi treenaamaan niinä "paastopäivinä" lainkaan. Sen sijaan syöminen tietyssä aikaikkunassa sopii oikein hyvin ja olen jo pitkään ollut täysin ilman iltapalaa. Noina "vähäkalorisempina" päivinä kuitenkin on nälkä nukkumaanmennessä ja saatan siksi herätä aamulla aiemmin, eli unetkin jää sitten vajaiksi ja kehon palautuminen huonommaksi. En kuitenkaan ole myöskään valmis siihen etten voisi herkutella koskaan, syöminen on ehdottomasti yksi elämän isoimmista nautinnoista kuitenkin.
Miten te muut olette ratkaisseet tämän asian?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"syöminen on ehdottomasti yksi elämän isoimmista nautinnoista."
Miksi?
Suosittelen kyseenalaistamaan tämän.
Miksi?
Nautin kokkaamisesta, erilaisten ruokien kokeilemisesta, leipomisestakin. Olen aina nauttinut syömisestä, parempaa kuin esimerkiksi nukkuminen. Toisaalta syöminen on myös välttämättömyys ja homeostaattinen tarve toisin kuin vaikkapa seksi. Kukaan ei kuole ilman seksiä vaikka se tosi hankalaa voikin olla.
Syöminen on välttämättömyys ravinnon ja ravinteiden saannin kannalta, mutta kaikki muu sen ympärillä on oikeasti turhaa...kaikki muu on itselleen valehtelua. Munkin mielestä hyvän ruuan syöminen on parempaa kuin nukkuminen ja seksi ja tyyliin melkein mikä tahansa, muttei se silti tarkoita sitä että se olisi hyväksi mulle tai ettenkö voisi nauttia jostain muustakin
Missä kohtaa joku sanoi, että syöminen olisi AINOA nautinto? Sanottiin että se on yksi elämän suurimmista nautinnoista. Ja niin sen pitää ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aivan normaalia syödä välillä kevyemmin. Jos esimerkiksi tiedän, että olen menossa juhliin, jossa on tarjolla täytekakkua ja kuohuviiniä ja ties mitä muita herkkuja, syön pari edeltävää päivää hyvin kevyesti. Ei missään ole määrätty, että tietyn vuorokauden sisällä pitää syödä tietty määrä kaloreita. Kokonaisuus ratkaisee.
No niin, sain vahvistusta tästä sille että syömistapani on normaali, kiitos! Viikonlopun söin todella niukasti, tänään herkkupäivä. Sitten taas muutama päivä hieman hillitymmin...
Jos nuo sun "keventelyt" sotkee nukkumisen, kevennyksestä ei ole mitään hyötyä, kun elimistö palautuakseen tarvitsee hyvälaatuista unta. Ei ole normaalia syödä niin vähän, että yöllä herää nälkään tai verensokerin putoamiseen.
Te jotka syötte 5/2, kertokaa mitä syötte noina paastopäivinä ettei maha kurni koko ajan. Kananmunia ja salaattia? Kurkku- ja porkkanatikkuja? Laihaa kasviskeittoa?
Jossain dokumentissa oli hiljattain että sama ateria nostaa enemmän verensokeria yms illalla kuin aamulla. Eli kannattaa syödä aamupainotteisesti, illalla vain jotain kevyttä jos tarvitsee.
En ehkä lähtisi etukäteen laskemaan miinuskaloreille, varsinaista hyötyä siitä ei ehkä ole. Itse syön pääsääntöisesti aika säntillisesti, 5 krt päivässä normaalia ruokaa tyyliin rehuja puoli lautasta, pari perunaa tai muuta hiilaria vastaava määrä, aamulla puuroa, jotain proteiinia 1/4 lautasesta, vähän rasvaa jossain muodossa. Välipalalla ei hiilaria, mutta muuten sama. Jos herkuttelen, tarkoittaa se kenties korvapuusti kahvilla tai vähän karkkia. Saatan sen päivän hiilareita vähentää, eli jos syön päivällä pullan, vähennän päivällisestä hiilareita tai jos illasta karkkia, vähennän iltapalasta hiilateita. Ajattelen aina yhden päivän kokonaisuutena. Jos yksi päivä ns. pieleen silloin tällöin, ei se koko kokonaisuutta kaada. Jos ollaan juhlissa tms erikoispäiviä, syön kyllä ihan hyvällä omalla tunnolla kaikkea ja seuraavana päivänä sitten taas ojennukseen.