Kaloreiden "säästely" jotta voisi herkutella
Mietin että onko syömiseni enää terveellä tolalla. Vietän välillä vähäkalorisempia päiviä jotta voisin sitten herkutella toisina päivinä. Laihdutettavaa on enää 3 kg, sitten olen tavoitteessani. Yritin joskus pätkäpaastoilua niin että eläisin todella vähillä kaloreilla päivän tai pari viikossa, mutta se ei ole mitenkään kohdallani mahdollista, en pysty esimerkiksi treenaamaan niinä "paastopäivinä" lainkaan. Sen sijaan syöminen tietyssä aikaikkunassa sopii oikein hyvin ja olen jo pitkään ollut täysin ilman iltapalaa. Noina "vähäkalorisempina" päivinä kuitenkin on nälkä nukkumaanmennessä ja saatan siksi herätä aamulla aiemmin, eli unetkin jää sitten vajaiksi ja kehon palautuminen huonommaksi. En kuitenkaan ole myöskään valmis siihen etten voisi herkutella koskaan, syöminen on ehdottomasti yksi elämän isoimmista nautinnoista kuitenkin.
Miten te muut olette ratkaisseet tämän asian?
Kommentit (107)
Syö kunnolla ennen sitä paastopäivää / vähäkalorista päivää. Syö iltapainoitteisesti. Itse syön vain joka toinen päivä ja tämä on todella helppoa. Tosin taitaa olla yksilöllistä?
Eikö ole ihan normaalia pyrkiä syömään terveellisesti muina päivinä ja esim sunnuntaisin sallia itselleen leivonnainen tms?
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin harrastin tota. Välillä myös saatoin myös saman päivän aikana kieltää itseltäni esim lounaan kun halusin syödä levyn suklaata. Ainoa mikä itsellä auttoi oli tavalliset ateriat 5 kertaa päivässä ja herkuttelukäsityksen muuttaminen. Aiemmin mulle herkuttelu meinas siis vähintään sitä suklaalevyllistä. Nykyään esim pieni suklaapatukka tai irtojätski. En olis uskonu et musta on tähän kun olin aiemmin se tyyppi joka olis sanonu "NO EIHÄN TOI RIITÄ MIHINKÄÄN!". Pitkän aikaa kyllä vienyt tottua. Kyllä edellee joskus sallin itelleni myös ne ns. kunnon mätöt, mutta se ei oo enää arkista ja teen sitä sen verran harvoin että turha alkaa miettimään siinä ohessa muun ruuan säännöstelyä.
No en kyllä itse jätä ikinä aamupalaa tai lounasta väliin. Aamupala on itselleni täysin välttämätön, muuten ei lähde päivä ollenkaan käyntiin. Syön yleensä 3-4 kertaa päivässä, jos teen kovat treenit niin saattaa tulla se 5 kertaa jos pitää ottaa joku välipala ennen treeniä. Iltapalan voin jättää ihan hyvin syömättä.
On tässä koronassa se hyvä puoli että esimerkiksi irtokarkkeja en ole syönyt kohta puoleen vuoteen. En olisi joskus voinut ajatella että pystyisin elämään ilman irttareita, mutta kyllä se vaan kummasti on onnistunut. Joten kyllä tämä on varmasti muutenkin mahdollista, lisätä kohtuutta ja vähentää herkuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Syö kunnolla ennen sitä paastopäivää / vähäkalorista päivää. Syö iltapainoitteisesti. Itse syön vain joka toinen päivä ja tämä on todella helppoa. Tosin taitaa olla yksilöllistä?
Harjoitatko siis alternate-day fastingia? Oletko laihtunut sen aikana, tai onko pyrkimyksenä ylipäätään ollut laihtuminen? Mulla putoaa hirveän hitaasti paino pätkäpaastolla, vähän ahdistaa... Pudotettavaa kuitenkin on 20-30 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka syötte ajoittain vähän mutta vääränlaista ruokaa on juuri se syy miksi kolestroliarvot on ihan per*siillään! Keho tarvitsee terveellistä ruokaa.
?
Siis se herkuttelu on todellakin syy miksi minulla on kolesterolit liian korkeat. Käytiin lääkärin kanssa ongelmakohdat läpi ja kyllä jäi päivittäinen juustonsyönti meikäläisen ruokavaliosta pois, sen lisäksi paljon harvemmin mitään kermajäätelöä tms. Perusruokavalio minulla on hyvä ja monipuolinen, tykkään kokkailusta.
Ratkaisin ap:n ongelman lopettamalla herkuttelun.
Ei ole minulle miinuskaloripäivien vaivan väärti. Ja minulla myös ennen herkuttomuuteen tottumista hirtti liian herkästi mässytyksessä kaasu pohjaan. Harvoin oli kohtuullisia annoksia makeaa tai raksuja.
Ei varmaan saisi olla näin rehellinen, mutta tässä 32 vuotiaan perheen äidin (hoikkuuden) salaisuus:
Jos haluan illalla herkutella irtokarkkien tms. kanssa sohvalla, jätän päivällä syömättä vähän vähemmän ;) No problem!
Kokeile pystytkö hyppäämään iltaplan lisäksi myös aamupalan yli. Aloittaa n 12 tunnin paastolla ja sitten pitkittää sitä pikkuhiljaa. Näin saisit rasvanpolttojakson pidennysä vuodokaudelle, mutta voit kuintekin syödä hyvin ja treenata. Tuloksia tulee usein tällä. Itselläni toimii, mutta ei tietenkään kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"syöminen on ehdottomasti yksi elämän isoimmista nautinnoista."
Miksi?
Suosittelen kyseenalaistamaan tämän.
Miksi?
Nautin kokkaamisesta, erilaisten ruokien kokeilemisesta, leipomisestakin. Olen aina nauttinut syömisestä, parempaa kuin esimerkiksi nukkuminen. Toisaalta syöminen on myös välttämättömyys ja homeostaattinen tarve toisin kuin vaikkapa seksi. Kukaan ei kuole ilman seksiä vaikka se tosi hankalaa voikin olla.
Syöminen on välttämättömyys ravinnon ja ravinteiden saannin kannalta, mutta kaikki muu sen ympärillä on oikeasti turhaa...kaikki muu on itselleen valehtelua. Munkin mielestä hyvän ruuan syöminen on parempaa kuin nukkuminen ja seksi ja tyyliin melkein mikä tahansa, muttei se silti tarkoita sitä että se olisi hyväksi mulle tai ettenkö voisi nauttia jostain muustakin
Itselläni ainakin korona on poistanut todella monia nautinnonkohteita elämästä, iso osa harrastuksista yms meni tauolle, sosiaalinen elämä yksipuolistunut. Toki harrastan liikuntaa päivittäin ja siitä kyllä nautin. Parisuhdetta minulla ei ole, joten seksiä ja hellyyttä en saa juuri lainkaan. Eipä tule edes kavereita halailtua, kiitos koronan. Ja kun työtkin meni katkolle, niin onpahan ollut enemmän aikaa juuri sille pidemmän kaavan kautta kokkailulle.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, miten pystyt tuollaiseen ruokarytmiin? Jaksatko treenata kunnolla noina paastopäivinä? Itse en pystyisi ikinä iltapainotteiseen syömiseen, retkahtaisin välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, miten pystyt tuollaiseen ruokarytmiin? Jaksatko treenata kunnolla noina paastopäivinä? Itse en pystyisi ikinä iltapainotteiseen syömiseen, retkahtaisin välittömästi.
No mutta eihän joka toinen päivä syömiseen iltapainotteisuutta tarvita. Täällä on toinen, joka harrastaa vain joka toinen päivä syömistä ja minä syön aamu/aamupäiväpainotteisesti, koska se sopii minulle paremmin. Paastopäivinä jaksan ihannhybin treenata, käyn salilla tai hölkkälenkillä.
Yhden päivän syömättömyys vain kuluttaa lihaksia energiaksi, rasvanpolttoon se ei auta vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisin ap:n ongelman lopettamalla herkuttelun.
Ei ole minulle miinuskaloripäivien vaivan väärti. Ja minulla myös ennen herkuttomuuteen tottumista hirtti liian herkästi mässytyksessä kaasu pohjaan. Harvoin oli kohtuullisia annoksia makeaa tai raksuja.
Minulla totaalikieltäytyminen ei ole ikinä toiminut, muuttuu pakkomielteiseksi heti. Ties kuinka monta karkkilakkoa/herkkulakkoa päättynyt kohdallani täydelliseen repsahtamiseen. Paljon helpompi sallia itselle joku heräteostos kunhan se on joku pieni ja vähäkalorinen, esim 1 lakupatukka. Muuten saattaa mennä koko loppuilta miettiessä että kylläpä tekisi mieli karkkia/suklaata/jäätelöä jne. Ja sitten seuraavana päivänä ostaa jonkun ison suklaalevyn tms vaikkei todellakaan tarvitsisi eikä edes viikottainen herkkupäivä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan saisi olla näin rehellinen, mutta tässä 32 vuotiaan perheen äidin (hoikkuuden) salaisuus:
Jos haluan illalla herkutella irtokarkkien tms. kanssa sohvalla, jätän päivällä syömättä vähän vähemmän ;) No problem!
Hyvä että toimii sinulla! Ja kun kerta pysyt hoikkana niin olet varmasti löytänyt itsellesi hyvän tavan syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka syötte ajoittain vähän mutta vääränlaista ruokaa on juuri se syy miksi kolestroliarvot on ihan per*siillään! Keho tarvitsee terveellistä ruokaa.
?
Siis se herkuttelu on todellakin syy miksi minulla on kolesterolit liian korkeat. Käytiin lääkärin kanssa ongelmakohdat läpi ja kyllä jäi päivittäinen juustonsyönti meikäläisen ruokavaliosta pois, sen lisäksi paljon harvemmin mitään kermajäätelöä tms. Perusruokavalio minulla on hyvä ja monipuolinen, tykkään kokkailusta.
Jätit siis juuston pois, mutta jäätelö kelpaa. Juusto on hyvää ravintoa, eikä vaikuta kolesteroliin huonosti. Jäätelö sen sijaan sen tekee, varsinkin jos se jäätelö on tehtaassa tehty. Ainesosaluettelosta näkee noiden kummankin sisällön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että toimii sinulla! Ja kun kerta pysyt hoikkana niin olet varmasti löytänyt itsellesi hyvän tavan syödä.
Hoikkuus ei kuitenkaan tarkoita terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile pystytkö hyppäämään iltaplan lisäksi myös aamupalan yli. Aloittaa n 12 tunnin paastolla ja sitten pitkittää sitä pikkuhiljaa. Näin saisit rasvanpolttojakson pidennysä vuodokaudelle, mutta voit kuintekin syödä hyvin ja treenata. Tuloksia tulee usein tällä. Itselläni toimii, mutta ei tietenkään kaikilla.
En todellakaan pysty olemaan ilman aamupalaa, ei ole mitään keskittymiskykyä ollenkaan ennen kun olen syönyt jotain. Minulla on aamupala ja päivällinen yleensä siinä 12 h sisällä, eli tulee noin 12 h yöpaastoa.
Totuus siitä miten pysyn herkuttelemalla hoikkana on se, että kun herkuttelen niin en syö muuta.
Olen 172/50kg ja normaalisti syön lounaan ja päivällisen, paljon kasviksia 200g kalaa/kanaa ja öljyä salaattiin.
Jos herkuttelen niin sitten jätän ruoan syömättä, esim jos haluan syödä suklaalevyn jossa on se 1070 kcal niin se on sitten ainoa mitä sen päivän aikana syön.
Tai jos lähden baariin niin tiedän että alkoholista tulee paljon kaloreita ja jätän ruoat syömättä silloin.
Muuten ei pysy hoikkana kuin katsomalla mitä leipäläpeensä pistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta eihän joka toinen päivä syömiseen iltapainotteisuutta tarvita. Täällä on toinen, joka harrastaa vain joka toinen päivä syömistä ja minä syön aamu/aamupäiväpainotteisesti, koska se sopii minulle paremmin. Paastopäivinä jaksan ihannhybin treenata, käyn salilla tai hölkkälenkillä.
Kuulostaa tosi hurjalta että voi tottua tuollaiseen päivän paastoiluun. Mitä syöt niinä muina päivinä?
Itse en pysty mihinkään totaalikieltäytymiseen, tiedän että sitten tulee repsahdus. Mielummin se 1-2 herkkupäivää viikossa niin pysyy helpommin kohtuudessa.