Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaloreiden "säästely" jotta voisi herkutella

Vierailija
17.08.2020 |

Mietin että onko syömiseni enää terveellä tolalla. Vietän välillä vähäkalorisempia päiviä jotta voisin sitten herkutella toisina päivinä. Laihdutettavaa on enää 3 kg, sitten olen tavoitteessani. Yritin joskus pätkäpaastoilua niin että eläisin todella vähillä kaloreilla päivän tai pari viikossa, mutta se ei ole mitenkään kohdallani mahdollista, en pysty esimerkiksi treenaamaan niinä "paastopäivinä" lainkaan. Sen sijaan syöminen tietyssä aikaikkunassa sopii oikein hyvin ja olen jo pitkään ollut täysin ilman iltapalaa. Noina "vähäkalorisempina" päivinä kuitenkin on nälkä nukkumaanmennessä ja saatan siksi herätä aamulla aiemmin, eli unetkin jää sitten vajaiksi ja kehon palautuminen huonommaksi. En kuitenkaan ole myöskään valmis siihen etten voisi herkutella koskaan, syöminen on ehdottomasti yksi elämän isoimmista nautinnoista kuitenkin.

Miten te muut olette ratkaisseet tämän asian?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden päivän syömättömyys vain kuluttaa lihaksia energiaksi, rasvanpolttoon se ei auta vaan päinvastoin.

Tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää. Eikö se enemmän koske niitä pitkäaikaisia paastoja? Ja esimerkiksi siinä 5/2 pätkäpaastossa ei olla täysin vesiruokavaliolla niinä "paastopäivinä" vaan naiset saa syödä 500 kcal ja miehet 600 kcal

Vierailija
42/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole ihan normaalia pyrkiä syömään terveellisesti muina päivinä ja esim sunnuntaisin sallia itselleen leivonnainen tms?

Niin kai. Mutta entä jos haluaakin herkutella parina päivänä viikossa? Tai vaikkapa mennyt joissain juhlissa syöminen överiksi, pitääkö se kompensoida lähipäivinä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös itse tuollainen kaloreiden säästäjä ja herkkupäivien suunnittelija. Suunnittelin aina etukäteen herkkupäivät, kunnes jossain kohtaa ymmärsin, että odotin enemmän ns. vapaapäivää laihduttamisesta (jota olin tehnyt vuosikausia) kuin niitä itse herkkuja. Aina ei edes tehnyt erityisesti mieli mässäillä, mutta sillä ei ollut väliä, kun se mässypäivä oli lyöty jo lukkoon ja herkut kaapissa odottamassa. Ja siellä kaapissahan oli aina sitä, mitä teki mieli toissapäiväisellä kauppareissulla, eikä välttämättä sitä, mitä haluaisi juuri sillä hetkellä. Sillä mielihalulla taas ei ollut niin väliä, koska päivän pohjimmainen ajatus oli vain vapaasti mässätä, ei niinkään tyydyttää sen hetkisiä mielihaluja. Näihin päiviin liittyi vahvasti myös ajatus, että nyt pitää mässätä niin paljon kuin ehtii, koska seuraava kerta on ties milloin. Yksi tyhmä ajatus itsellä oli myös se, että ihmisen ravintohyötysuhde ei ole erityisen hyvä eli suuria kalorimääriä syödessä osa jää imeytymättä, joten kerrallahan se on parempi vetää oikein kunnolla.

Tästä viisastuneena mulla ei ole enää ennalta lukkoon lyötyjä herkkupäiviä, vaan jos tekee mieli jotakin, arvioin siinä hetkessä olisiko tänään sopiva päivä antaa vähän löysää ja haen kaupasta mitä haluan. Kaloreita en enää säästä tai tee jälkikäteenkään mitään ryhtiliikkeitä, koska yksi päivä sinne tai tänne ei näy oikeasti missään, vaikka kuinka söisi.

Ikävä uutinen on, että tätä ajatusta ei oikein voi takoa kenenkään päähän, vaan sen ehkä joskus oivaltaa. Itsekin tajusin asian vasta n. 15 vuoden laihtumis- ja lihomiskierteen jälkeen ja sitä ennen uskoin joka solullani, että ennalta suunnitellut mässäilypäivät ovat hyvä idea ja pitävät mut järjissäni. Jos olisin lukenut tämän oman viestini kaltaisen ajatuksen keskustelupalstalta 5 vuotta sitten, olisin todennut, että tämä kirjoittaja ei tiedä herkkuhimoista mitään. Silti kehoitan pohtimaan mikä sen herkkupäivän perimmäinen tarkoitus itselle on.

Vierailija
44/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka syötte ajoittain vähän mutta vääränlaista ruokaa on juuri se syy miksi kolestroliarvot on ihan per*siillään! Keho tarvitsee terveellistä ruokaa.

?

Siis se herkuttelu on todellakin syy miksi minulla on kolesterolit liian korkeat. Käytiin lääkärin kanssa ongelmakohdat läpi ja kyllä jäi päivittäinen juustonsyönti meikäläisen ruokavaliosta pois, sen lisäksi paljon harvemmin mitään kermajäätelöä tms. Perusruokavalio minulla on hyvä ja monipuolinen, tykkään kokkailusta.

Jätit siis juuston pois, mutta jäätelö kelpaa.  Juusto on hyvää ravintoa, eikä vaikuta kolesteroliin huonosti. Jäätelö sen sijaan sen tekee, varsinkin jos se jäätelö on tehtaassa tehty. Ainesosaluettelosta näkee noiden kummankin sisällön.

Söin ennen juustoa (täysrasvainen) päivittäin. Nyt hyväksyn ruokavaliooni vain raejuuston, herkkupäivänä sitten vaikkapa jotain hyvää täysrasvaista fetaa tms. En tykkää vähärasvaisista juustoista, joten mielummin olen vaikka kokonaan ilman. Jäätelöä söin viime viikolla, sitä ennen edellisen kerran varmaan kesäkuussa. Joten kumpikohan nostaa enemmän kolesterolia, päivittäinen juusto vai satunnainen jäätelö? 

Vierailija
45/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan saisi olla näin rehellinen, mutta tässä 32 vuotiaan perheen äidin (hoikkuuden) salaisuus:

Jos haluan illalla herkutella irtokarkkien tms. kanssa sohvalla, jätän päivällä syömättä vähän vähemmän ;) No problem!

Hyvä että toimii sinulla! Ja kun kerta pysyt hoikkana niin olet varmasti löytänyt itsellesi hyvän tavan syödä. 

Hoikkuus ei kuitenkaan tarkoita terveyttä.

Ei tietenkään, mutta eihän tuo ensimmäinen kommentoija myöskään kertonut mitä hän muutoin syö, liikkuuko paljon, onko verenpaineet yms kunnossa vai ei. Mutta suuremmalla todennäköisyydellä se hoikka on terve kuin ylipainoinen. 

Vierailija
46/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus siitä miten pysyn herkuttelemalla hoikkana on se, että kun herkuttelen niin en syö muuta.

Olen 172/50kg ja normaalisti syön lounaan ja päivällisen, paljon kasviksia 200g kalaa/kanaa ja öljyä salaattiin.

Jos herkuttelen niin sitten jätän ruoan syömättä, esim jos haluan syödä suklaalevyn jossa on se 1070 kcal niin se on sitten ainoa mitä sen päivän aikana syön.

Tai jos lähden baariin niin tiedän että alkoholista tulee paljon kaloreita ja jätän ruoat syömättä silloin.

Muuten ei pysy hoikkana kuin katsomalla mitä leipäläpeensä pistää.

Huh. Itse en pystyisi ikinä näin totaaliseen kieltäytymiseen. Tulisi tosi huono olokin jos joisin vaikkapa tyhjään vatsaan. 

Vierailija
47/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"syöminen on ehdottomasti yksi elämän isoimmista nautinnoista."

Miksi?

Suosittelen kyseenalaistamaan tämän.

Elämän isoimmat nautinnot sekalaisessa järjestyksessä:

Hyvä ruoka

hyvä juoma

hyvä seksi

hyvä sauna

souturetki ihanana kesäiltana

En kyseenalaista mitään näistä. Miksi pitäisi? 

Eri

Vierailija
48/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut asian niin, että syön mitä huvittaa.

Zinc

Vierailija
49/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin myös itse tuollainen kaloreiden säästäjä ja herkkupäivien suunnittelija. Suunnittelin aina etukäteen herkkupäivät, kunnes jossain kohtaa ymmärsin, että odotin enemmän ns. vapaapäivää laihduttamisesta (jota olin tehnyt vuosikausia) kuin niitä itse herkkuja. Aina ei edes tehnyt erityisesti mieli mässäillä, mutta sillä ei ollut väliä, kun se mässypäivä oli lyöty jo lukkoon ja herkut kaapissa odottamassa. Ja siellä kaapissahan oli aina sitä, mitä teki mieli toissapäiväisellä kauppareissulla, eikä välttämättä sitä, mitä haluaisi juuri sillä hetkellä. Sillä mielihalulla taas ei ollut niin väliä, koska päivän pohjimmainen ajatus oli vain vapaasti mässätä, ei niinkään tyydyttää sen hetkisiä mielihaluja. Näihin päiviin liittyi vahvasti myös ajatus, että nyt pitää mässätä niin paljon kuin ehtii, koska seuraava kerta on ties milloin. Yksi tyhmä ajatus itsellä oli myös se, että ihmisen ravintohyötysuhde ei ole erityisen hyvä eli suuria kalorimääriä syödessä osa jää imeytymättä, joten kerrallahan se on parempi vetää oikein kunnolla.

Tästä viisastuneena mulla ei ole enää ennalta lukkoon lyötyjä herkkupäiviä, vaan jos tekee mieli jotakin, arvioin siinä hetkessä olisiko tänään sopiva päivä antaa vähän löysää ja haen kaupasta mitä haluan. Kaloreita en enää säästä tai tee jälkikäteenkään mitään ryhtiliikkeitä, koska yksi päivä sinne tai tänne ei näy oikeasti missään, vaikka kuinka söisi.

Ikävä uutinen on, että tätä ajatusta ei oikein voi takoa kenenkään päähän, vaan sen ehkä joskus oivaltaa. Itsekin tajusin asian vasta n. 15 vuoden laihtumis- ja lihomiskierteen jälkeen ja sitä ennen uskoin joka solullani, että ennalta suunnitellut mässäilypäivät ovat hyvä idea ja pitävät mut järjissäni. Jos olisin lukenut tämän oman viestini kaltaisen ajatuksen keskustelupalstalta 5 vuotta sitten, olisin todennut, että tämä kirjoittaja ei tiedä herkkuhimoista mitään. Silti kehoitan pohtimaan mikä sen herkkupäivän perimmäinen tarkoitus itselle on.

Itse en osta ikinä herkkuja varastoon vaan sitä mitä tekee mieli sinä päivänä. En pystyisi pitämään jotain suklaakeksipakettia kaapissa. Jos tulee ihan ylivoimaisen kova himo ostan jonkun pienen herkun, esim pieni täytelaku, pieni suklaavanukas tms. Itselläni pysyy näin paljon paremmin kohtuudessa. Toki ihmiset on erilaisia ja jollain toisella toimii esim totaalikieltäytyminen paremmin, itselläni ei. Yritän tehdä pysyvää elämäntapamuutosta ja laihtua siinä samalla. Jokunen kilo lähtenyt ja vielä 3 jäljellä. 

Vierailija
50/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Miksi ihmeessä?

Itse ainakin allekirjoitan tuon lauseen ja olen silti alipainoinen.

Vierailija
51/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Hyvä ruoka

hyvä juoma

hyvä seksi

hyvä sauna

Eri

Ah, pääsisipä soutelemaan. Itselläni ruoka on ehdottomasti kolmen kärjessä jos pitäisi listata ja järjestykseen laittaa. 

Vierailija
52/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Hyvä ruoka

hyvä juoma

hyvä seksi

hyvä sauna

Eri

Ah, pääsisipä soutelemaan. Itselläni ruoka on ehdottomasti kolmen kärjessä jos pitäisi listata ja järjestykseen laittaa. 

Vierailija
53/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Oletko niitä joille syöminen on pelkkää tankkaamista? Jos olet, älä silti oleta että muille asia olisi samalla tavoin. 

En ole, itseasiassa tykkään kans ns. hyvästa ruuasta, mutta tiedän myös että se alkaa näkymään ja tuntumaan kropassa aika helpostikin huonolla tavalla.

Mulla on periaatteena se etten syö mitään mikä maistuu pahalle MUTTA pyrin myös siihen etten syö mitään mikä maistuu liian hyvälle koska siitä seuraa ongelmia. Poikkeuksena jotkut erityis tilanteet  vaikka ne kerrat kun käyn ulkona syömässä muutamia kertoja vuodessa.

Mulla vähän sama. Pieniä ratkaisuja olen tehnyt, kuten että aamupala on aina keitetty kananmuna ja kaurapuuro.  Kotiin en osta mitään herkkuja kahvin kanssa tai sipsiä illaksi, vaan haen erikseen jos on sellainen tilanne. Muutoin napsisin ihan varmasti. Kahvin kanssa myöskään en syö mitään, koska muuten saattaisi mennä monta keksiä tai pullaa päivässä. Täyän lisäksi kerran viikossa päivä jolloin voi syödä ihan mitä vain, tai jos on joku illanvietto tai juhla sillä viikolla, niin se on sitten siinä.

Ei tarvitse olla isoja juttuja.

Vierailija
54/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka syötte ajoittain vähän mutta vääränlaista ruokaa on juuri se syy miksi kolestroliarvot on ihan per*siillään! Keho tarvitsee terveellistä ruokaa.

Kolesteroli on niin pitkälti perinnöllistä, että 8 rasvaprosentilla oleva salia harrastava kaverini syö kolesterolilääkkeitä, vaikka elää täydellisten ruokatalulukoiden mukaan...

Vierailija
55/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Siis se herkuttelu on todellakin syy miksi minulla on kolesterolit liian korkeat. Käytiin lääkärin kanssa ongelmakohdat läpi ja kyllä jäi päivittäinen juustonsyönti meikäläisen ruokavaliosta pois, sen lisäksi paljon harvemmin mitään kermajäätelöä tms. Perusruokavalio minulla on hyvä ja monipuolinen, tykkään kokkailusta.

Jätit siis juuston pois, mutta jäätelö kelpaa.  Juusto on hyvää ravintoa, eikä vaikuta kolesteroliin huonosti. Jäätelö sen sijaan sen tekee, varsinkin jos se jäätelö on tehtaassa tehty. Ainesosaluettelosta näkee noiden kummankin sisällön.

Söin ennen juustoa (täysrasvainen) päivittäin. Nyt hyväksyn ruokavaliooni vain raejuuston, herkkupäivänä sitten vaikkapa jotain hyvää täysrasvaista fetaa tms. En tykkää vähärasvaisista juustoista, joten mielummin olen vaikka kokonaan ilman. Jäätelöä söin viime viikolla, sitä ennen edellisen kerran varmaan kesäkuussa. Joten kumpikohan nostaa enemmän kolesterolia, päivittäinen juusto vai satunnainen jäätelö? 

Normaalirasvainen juusto ei vaikuta kolesteroliin. Teollinen jäätelö sen tekee, koska niissä on huonoa rasvaa.

Toisaalta, mikähän merkitys sillä korkealla kolesterolilla on mihinkään? Varsinkin vanhemmiten kolesteroli nousee ja se on ihan luonnollista.

Vierailija
56/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuus. En tunne huonoa omatuntoa salmiakkiaskista, suklaapatukasta tms. Kaupassa ei tarvitse valita sitä isointa karkkipussia / sipsipussia tms. vaan voi ottaa pienen sen ison sijaan.. Muutenkaan herkkuja ei tarvitse syödä joka päivä eikä ns. herkkupäivänäkään kiskoa kaksin käsin. Kun ruokavalio on muuten kunnossa niin satunnainen suklaapatukka ei sitä kaada eikä tarvitse laskea mitään kaloreita

Vierailija
57/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesteroli on niin pitkälti perinnöllistä, että 8 rasvaprosentilla oleva salia harrastava kaverini syö kolesterolilääkkeitä, vaikka elää täydellisten ruokatalulukoiden mukaan...

Olisiko kuitenkin niin, että KOSKA syö suositusten mukaan?

Vierailija
58/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin harrastin tota. Välillä myös saatoin myös saman päivän aikana kieltää itseltäni esim lounaan kun halusin syödä levyn suklaata. Ainoa mikä itsellä auttoi oli tavalliset ateriat 5 kertaa päivässä ja herkuttelukäsityksen muuttaminen. Aiemmin mulle herkuttelu meinas siis vähintään sitä suklaalevyllistä. Nykyään esim pieni suklaapatukka tai irtojätski. En olis uskonu et musta on tähän kun olin aiemmin se tyyppi joka olis sanonu "NO EIHÄN TOI RIITÄ MIHINKÄÄN!". Pitkän aikaa kyllä vienyt tottua. Kyllä edellee joskus sallin itelleni myös ne ns. kunnon mätöt, mutta se ei oo enää arkista ja teen sitä sen verran harvoin että turha alkaa miettimään siinä ohessa muun ruuan säännöstelyä.

No en kyllä itse jätä ikinä aamupalaa tai lounasta väliin. Aamupala on itselleni täysin välttämätön, muuten ei lähde päivä ollenkaan käyntiin. Syön yleensä 3-4 kertaa päivässä, jos teen kovat treenit niin saattaa tulla se 5 kertaa jos pitää ottaa joku välipala ennen treeniä. Iltapalan voin jättää ihan hyvin syömättä. 

On tässä koronassa se hyvä puoli että esimerkiksi irtokarkkeja en ole syönyt kohta puoleen vuoteen. En olisi joskus voinut ajatella että pystyisin elämään ilman irttareita, mutta kyllä se vaan kummasti on onnistunut. Joten kyllä tämä on varmasti muutenkin mahdollista, lisätä kohtuutta ja vähentää herkuttelua. 

Jos mä söisin yli 3 kertaa päivässä, niin ne olis turhia kaloreita. Syön n. klo 10.30, noin klo 15 ja noin klo 20. Jos söisin useammin kun nämä 3 kertaa, niin joutuisin alkaa pilppuamaan näitä annoksiani pienemmäksi, ja siirtää näistä kolmesta osa neljänteen, tai jopa viidenteen. En näe mitään kivaa syödä lusikallista kastiketta ja pienen porkkanan, ja tunnin päästä omenan. Kun syö kunnolla sen kolme kertaa, tulee normaalisti täyteen, eikä tarvitgse tunnin päästä näissään vetää jotain rahkaa.

Vierailija
59/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Miksi ihmeessä?

Itse ainakin allekirjoitan tuon lauseen ja olen silti alipainoinen.

Itsekin olin vuosikausia alipainoinen ja söin todellakin mitä sattui huvittamaan. Olen aina nauttinut syömisestä, jo ihan lapsesta lähtien. En sitten tiedä mihin ne syömiset ennen kului. 

Vierailija
60/107 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden päivän syömättömyys vain kuluttaa lihaksia energiaksi, rasvanpolttoon se ei auta vaan päinvastoin.

Nope. Ihminen kuluttaa ensin sokerin, sitten rasvan ja lopuksi lihakset, ja viimeisenä tärkeät sisäelimet ja aivot.