Sain moitteita päiväkodista tänään:
Olen yh ja osittaisella hoitovapaalla siten, että yksi päivä on viikossa vapaata. Olen yrittänyt järjestää niin, että olisin viisi kertaa viikossa töissä lyhyemmän päivän, mutta tämä ei työnantajalle sovi. Siksi teen nelipäiväistä työviikkoa.
Lapsi on aloittanut esikoulussa nyt syksyllä.
Lapsen hoitopäivistä tulee juuri ja juuri 9- tuntiset, jos kukaan muu ei häntä voi viedä tai hakea. Tämä aiheuttaa tietenkin sen, että maksan 5 tunnin hoidosta, vaikka suurimpana osana päivistä joku muu hakee lapsen.
Esikoulun opettajat ovat esittäneet vankan toivomuksen (lue vaatimuksen), että lapsi kävisi esikoulussa joka päivä. Ok, tämä sopii minulle, vaikka toki haluaisin olla lapseni kanssa vapaa-päivänäni koko ajan.
Työaamuina vien lapsen hoitoon puoli yhdeksäksi. Tällöin ei lapsi saa enää aamupalaa, joten tuon syö kotona. Se miksi vien vasta tässä vaiheessa liittyy siihen, että jos joku muu hakee lapsen, tulee lapselle lyhyemmät päivät. Työssäni on siis liukuva työaika.
Tuona yhtenä vapaapäivänä olen nyt vienyt lapsen 2 kertaa aamupalalle klo 8.15, koska jatkoin itse tuosta sitten lenkille, kauppaan jne. Oman aamupalan syön vapaapäivinäni kahvilassa. Tänään esikoulun hoitaja sitten puhisi, että miten voin tuoda lapsen päivähoitoon vapaapäivinäni (hoito =45 minuuttia ennen esikoulun aloitusta. Puoli yhdeksältä menevät ulos, mikä on paras päivän osa lapselleni). Kuulemma hoitopaikka ei ole tarkoitettu siihen, että lasta hoidetaan vapaapäivinä. Minun olisi pitänyt viedä lapsi tasan klo 9.00 esikouluun. Tosiasia on, että lapsi syö aamupalan hoidossa paljon nopeammin kuin kotona seuran vuoksi. Kotona lapsen pitäisi herätä vapaapäivänäkin paljon aiemmin (samoin minun), jos söisi sen aamiaisen kotona. Lisäksi lapsesta on kuulemma hauskaa välillä päästä syömään kavereiden kanssa aamupalaa.
Teenkö mielestäsi väärin, kun vien lapsen tuona vapaapäivänä aamiaiselle ja aamu-ulkoiluun?
Kommentit (65)
Tuolla tuo yksi paasaa, vaikkei itse ymmärrä mitään. Ap:n lapsi ei ole 9 tunnin hoitopäivää, vaan eskariajan plus sen _jälkeen_ päivähoitoa 5 tuntia.
Jos hän haluaa käyttää myös eskaria edeltävää hoitoa, siitä pitää myös maksaa. Ei voi vain viedä silloin kuin itsestä siltä tuntuu.
Eihän se henkilökunta oman mukavuuden vuoksi pyydä lasta käymään säännöllisesti, kyllä se on ihan sen lapsen vuoksi, ettei hän tuntisi oloaan ulkopuoliseksi ja olisi aina vähän pihalla siitä mitä eskarissa tapahtuu.
Eskari ei tosiaan ole pakollinen mutta kannattaa valita lapselle ennemmin kerho tai vaikka pph jos ei halua sitoutua eskarissa käymiseen.
Asian ydinhän on siinä, että maksat jokaisesta päivästä, joten sinne vaan viet aamupalalle joka eskaripäivä. Jos alkavat jotain urputtaa, sanot että maksat jokaisesta päivästä joten sulla oikeus tuoda. Ei sun tarvitse selitellä mitään miten aamupalat kotona menee tai sun omista menoista - se on sun oikeus, koska maksat siitä ja piste.
Aika huonosti menee jos 6v lapsen mieli pahastuu sydänjuuri myöten ja elämä pilalla jos ei pääse 5 kertaa viikossa eskariin askartelemaan. Eiköhän se 4 pv ihan riitä etenkin jos on vielä hoidossa sen jälkeen. Ainakin mun hyvin sosiaalinen tyttöni nautti suunnattomasti kun sai jäädä aina perjantaisin äidin kanssa kotiin. Touhuttiin aika kaikkea mukavaa ihan kaksin.
24, ap nimenomaan ei maksa aamuhoidosta. Ja eskarihan on ilmainen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 08:30"]
Oletko varma että lasta ei haittaa jos hän ei koskaan esim. pääse askartelemaan muiden kanssa? Näkee mitä muut on tehneet mutta ei itse saa tehdä koskaan?
Uskon että tuo voisi hyvinkin harmittaa.
Eikä siellä eskarissa nyt muutenkaan koko päivää tarvitse olla. Enemmin vanhemman laiskuutta jos ei pariksi tunniksi viitsi lasta viedä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 08:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 08:18"]
Eskarit on erilaisia, joissain ne päivän puuhat jatkuvat useampana päivänä tai esim. tiettynä päivänä on aina tietty juttu, esim. maanantaina liikuntaa, tiistaina kynähommia, keskiviikkona muskaria jne. Jos lapsi on aina tietyn päivän pois, jää hän ehkä jostain puuhasta kokonaan.
[/quote]
Mitä sitten vaikka jääkin. Eskari ei ole pakollinen ja lapsi varmaan ihan mieluusti viettää sen päivän kotona.
[/quote]
[/quote]
No, voihan eskari-ikäiselle jo selittää asian ja kysyä hänen mielipidettään. Että kuule, perjantaina olisi minulla vapaapäivä, haluatko mennä eskariin koska siellä on askartelua, vai haluatko olla kotona? Ja jos lapsi haluaa olla kotona, sitten maanantaina sanoo, jos lapsi ihmettelee asiaa, että nuo on niitä muiden perjantaina tekemiä askarteluja, me oltiin silloin kotona. Ihan hyvin voi olla ihan ok lapselle. Ja tietenkään, jos maksuista ja sopimuksista on kyse, ei tarvitse joka torstai tätä kysellä, vaan kysyy kerran ja järjestää sitten asiat sen mukaan, että joka pe joko mennään eskariin tai ei. Jos lapsi alkaa katua päätöstään, niin sanoo että minäpä neuvottelen päiväkodin kanssa, onnistuuko.
Ei eskari-ikäiset ole ihan idiootteja, tai ainakaan ei pitäisi olla niin, että joka maanantai repeää pelihousut kun käy ilmi että muut onkin saaneet tehdä jotain mitä minä en! :) Tai jää ikuinen trauma kun ei päästetty yhtenä päivänä viikossa eskariin...
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 08:32"]
Tuolla tuo yksi paasaa, vaikkei itse ymmärrä mitään. Ap:n lapsi ei ole 9 tunnin hoitopäivää, vaan eskariajan plus sen _jälkeen_ päivähoitoa 5 tuntia.
Jos hän haluaa käyttää myös eskaria edeltävää hoitoa, siitä pitää myös
maksaa. Ei voi vain viedä silloin kuin itsestä siltä tuntuu.
[/quote]
Niin ja Ap vastasi( nro 14) maksavansa viitenä päivänä viikossa viidestä tunnista hoitoa tämän lisäksi on sitten se eskariaika. Mielestäni saa todellakin viedä lapsensa vapaapäivänänsä ihan niinkuin haluaa kunhan hoito on alle 5 h ja asiasta on ilmoitettu päiväkotiin. ( meillä piti ilmoittaa jotta pystyivät varamaan oikean määrään henkilökuntaa aamun ensimmäisiin ja viimeisimpiin tunteihin.)
Et ap tee mitään väärää. Sen sijaan tuo hoitaja tekee väärin! Hänellä ei ole mitään oikeutta päättää muiden asioista. Olet maksanut hoidosta ja perustelusikin aamuhoidolle vapaapäivänäsi ovat erittäin hyvät. Jos olisin sinä, ottaisin hoitajan esimieheen yhetyttä. En todellakaan kuuntelisi tuollaista sontaa henkilöltö, jolle asia ei kuulu.
Onko teillä sitten eskari päiväkodin yhteydessä?
Meillä pikku paikkakunnalla lapset käyvät kuolun yhteydessä eskarin ja niin kävi minunkin tyttöni viime vuonna. Oli jo niin koulussa käymisen makua että todella harvoin oli pois. Heillä oli jo ihan oma luokkansa ja läksyjä sekä leikkimuotoinen lukujärjestyskin. Tykkäsi kyllä myös kovasti käydä.
Tuohon sinun tilanteeseen niin minä tekisin kuten sinäkin eli veisin aamupalalle. Maksathan kuitenkin hoidosta täyden hinnan.
Sitten ota huomioon ja kysele miten syys-ja hiihtoloman hoito. Niistä voi mennä sitten eri hinta kun eskari on kiinni vai onko jos päiviksen yhteydessä?
26, ap maksaa jokaisesta päivästä 5h. Jos eskari (meillä ainakin) kestää sen 4 h 9-13, hän voi ihan hyvällä omallatunnolla viedä lapsen vapaapäivänään klo 8-13. Tuo ei ole mun mielestä edes mikään kauhea asia, siinä ei ole kuin yhden tunnin lisä. Eri asia on kun vanhemmat vievät vapaapäivinään koko päiviksi lapsia päiväkotiin. Tässä tapauksessa lapsi olisi menny muutenkin sinne 4h:ksi ja nyt vaan äiti vei YHTÄ tuntia aiemmin aamupalalle, mistä tunnista on myös maksanut. Taas tehdään asioista dramaattisempia kuin onkaan. Muutenkin lapsi on vain 5h hoidossa muutenkaan, joten mistään ylilyönnistä ei muutenkaan hänen hoidossaan ole kyse.
Siis käskevät tuoda vapaapäivänäsikin eskariin, mutta valittavat jos viet yhtenä aamuna viikossa 45 min aiemmin kun olisi pakko ja vielä maksat siitä??? Nyt en ihan ymmärrä, outoa toimintaa päiväkodilta. Olisiko ollut joku työhönsä leipääntynyt ämmä kommentin takana?
Kyllä nää on us-ko-mat-to-mia. On huono äiti jos vie puoleksi tunniksi aamupalalle ja ulkoilemaan. Sitte vasta onkin huono äiti jos vie eskariin omana lomapäivänä. Puhumattakaan siitä jos EI vie. Aina lapsiraukka kärsii. Sysätään pois kotoa tai vaihtoehtoisesti ei pääse askartelemaan.
Hohoo...
Täällä pätee sama systeemi kuin muualakin, että ei kannata turhaan selittää asioita vaan tehdä niinkuin itse parhaaksi näkee.
Edellinen jatkaa että silloin kun meidän tyttö oli eskarin lisäksi päiväkodissa eskaria ennen ja jälkeen oli tosiaan tuon enintään 5h hoidossa. Sitten kun tuli syysloma pidin myös 5h hoidossa järjestellen itselleni semmoiset työvuorot että onnistui (tällöin myös pikku veli oli vain 5h) mutta meidän tapauksessa toki helpotti kun on isäkin. Jos olisi ollut 9h päiviä olisin joutunut maksamaan ihan älyttömästi lisää siltä viikolta eskarilaisen osalta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 08:51"]
Onko teillä sitten eskari päiväkodin yhteydessä?
Meillä pikku paikkakunnalla lapset käyvät kuolun yhteydessä eskarin ja niin kävi minunkin tyttöni viime vuonna. Oli jo niin koulussa käymisen makua että todella harvoin oli pois. Heillä oli jo ihan oma luokkansa ja läksyjä sekä leikkimuotoinen lukujärjestyskin. Tykkäsi kyllä myös kovasti käydä.
Tuohon sinun tilanteeseen niin minä tekisin kuten sinäkin eli veisin aamupalalle. Maksathan kuitenkin hoidosta täyden hinnan.
Sitten ota huomioon ja kysele miten syys-ja hiihtoloman hoito. Niistä voi mennä sitten eri hinta kun eskari on kiinni vai onko jos päiviksen yhteydessä?
[/quote]
Onko eri kunnissa eri maksuperusteita?
Meillä 5 tunnin ja sen viiden tunnin ylittävän hoidon hinta on sama. Eli käytännössä, kun puhun siitä viidestä tunnista, enkä 4 h 59 minuutista, niin puhun kokopäivähoidosta. Tämä kokopäivähoitopaikka ( yli 5 h) on toki myös sitten esikoulun vapaapäivinä voimassa. Ja kokopäivähoitoon meillä kuuluu aamupala, lounas ja välipala. esikoululaisille ei ole mitään eri vaihtoehtoja sillä, että maksaisi erikseen siitä aamuhoidosta tai iltapäivähoidosta, vaan puhutaan tuntimääristä, jotka voivat painottua joko aamuun tai iltaan.
Tosiaan lapsi on ehkä kerran kahdessa kuukaudessa tuon täyden viisi tuntia ( tai muutaman minuutin yli) hoidossa esikoulun lisäksi. Esikoulun lomapäivinä lapsi menee joka tapauksessa isänsä luokse, koska isällä on tuolloin vapaata. (On opettaja.)
ap
Tietenkin teet niinkun Sinulle sopii. Jos on jotkut säännöt olemassa, ei Sinun pidä niitä noudattaa, koska se on vaan niin pieni lisävaiva muille, eikä se ole Sinun ongelma.
Sääntöjä vaan on olemassa ja silloin kun niitä noudatetaan, yhteiskunta toimii. Ei ne missään päiväkodissakaan voi mennä sen rytmin mukaan, mitä yksittäiset äidit ja isät haluavat, kyllähän niitä pieniä joustoja muuten jokanen vaatii oman lapsensa kohdalla.
...meidän lapsi ei ulkoile, meidän ei nuku päiväunia, meidän ei ole sisällä, meidän tulee silloin kun meille sopii, meidän lähtee silloin kun meille sopii....lista on loputon ja kaikille lapsille pitää olla oma hoitaja.
Ollaan tyytyväisiä, että meillä Suomessa on järjestetty hyvä, luotettava, turvallinen päivähoito ja esikoulu kaikille tarvitsijoille, sen toimimisen kannalta on ehdotonta, että Kaikki noudattaa niitä sääntöjä!
Päiväkodin johtaja
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:16"]
Tietenkin teet niinkun Sinulle sopii. Jos on jotkut säännöt olemassa, ei Sinun pidä niitä noudattaa, koska se on vaan niin pieni lisävaiva muille, eikä se ole Sinun ongelma.
Sääntöjä vaan on olemassa ja silloin kun niitä noudatetaan, yhteiskunta toimii. Ei ne missään päiväkodissakaan voi mennä sen rytmin mukaan, mitä yksittäiset äidit ja isät haluavat, kyllähän niitä pieniä joustoja muuten jokanen vaatii oman lapsensa kohdalla.
...meidän lapsi ei ulkoile, meidän ei nuku päiväunia, meidän ei ole sisällä, meidän tulee silloin kun meille sopii, meidän lähtee silloin kun meille sopii....lista on loputon ja kaikille lapsille pitää olla oma hoitaja.
Ollaan tyytyväisiä, että meillä Suomessa on järjestetty hyvä, luotettava, turvallinen päivähoito ja esikoulu kaikille tarvitsijoille, sen toimimisen kannalta on ehdotonta, että Kaikki noudattaa niitä sääntöjä!
Päiväkodin johtaja
[/quote]
Mitä sääntöjä ap jättää noudattamatta? Mikä sääntö se sellainen on, että jos on ilmoittanut kokopäivähoidosta ja maksaakin siitä kunnan virallistaman maksun, niin aamupalalle ei saa viedä? Päiväkodin johtajana osaat varmaan antaa linkkiä tähän sääntöön.
Päiväkodin johtaja: mitähän sääntöä ap ei noudata? Maksaa koko ajan ylimääräisestä käyttämättömästä ajasta hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:16"]
Päiväkodin johtaja
[/quote]
Porvoosta päivää. Päiväkodin johtaja ymmärtäisi kyllä, että ap noudattaa ohjeita. Hänen lapsihan on kokopäivähoidossa. Kokopäivähoitoon kuuluu aamupala.
Oletko varma että lasta ei haittaa jos hän ei koskaan esim. pääse askartelemaan muiden kanssa? Näkee mitä muut on tehneet mutta ei itse saa tehdä koskaan?
Uskon että tuo voisi hyvinkin harmittaa.
Eikä siellä eskarissa nyt muutenkaan koko päivää tarvitse olla. Enemmin vanhemman laiskuutta jos ei pariksi tunniksi viitsi lasta viedä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 08:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 08:18"]
Eskarit on erilaisia, joissain ne päivän puuhat jatkuvat useampana päivänä tai esim. tiettynä päivänä on aina tietty juttu, esim. maanantaina liikuntaa, tiistaina kynähommia, keskiviikkona muskaria jne. Jos lapsi on aina tietyn päivän pois, jää hän ehkä jostain puuhasta kokonaan.
[/quote]
Mitä sitten vaikka jääkin. Eskari ei ole pakollinen ja lapsi varmaan ihan mieluusti viettää sen päivän kotona.
[/quote]