millenniaalit jäävät yhä kauemmas siitä vauraudesta, jota heidän vanhempansa ehtivät saavuttaa
Ensin finanssikriisi, sitten pandemian aiheuttama talouskriisi – millenniaalit jäävät yhä kauemmas siitä vauraudesta, jota heidän vanhempansa ehtivät saavuttaa
Pandemian taloudelliset seuraukset kolhivat pahimmin millenniaaleja, jotka eivät olleet vielä toipuneet kokemuksistaan työelämän tulokkaina edellisen finanssikriisin aikana.
https://www.hs.fi/talous/art-2000006603217.html?fbclid=IwAR3dXa4kc5arFh…
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Olen linja-autonkuljettaja paikallisliikenteessä. Ansioni on noin 3300€/kk. Työajat on usein epämiellyttäviä, mutta muuten tykkään.
Pitäisin tätä ihan kohtuullisena ansiona ko. työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mun ikäluokka 40v molemmin puolin ei ole koskaan yltänyt samoihin palkkoihin kuin vanhempamme. Sisäinen devalvaatio on jo tapahtunut. Suuri osa ei ymmärrä että palkkojen alentamisella tarkoitetaan todellisuudessa näitä 10-13€ tunnissa palkkoja. Moni työnantaja kokeilee kepillä jäätä tarjoamalla esim rakennustöistä 9, 50€/t palkkaa. Ääneen lausumaton tavoite on pudottaa palkat ja työehdot Viron tasolle.
Aha, mun lapset ovat päälle nelikymppisiä ja saavat töistään reilusti enemmin kuin me vanhemmat olemme koskaan saaneet. Kyllä he rahaa kuluttavatkin , mutta suon sen heille, sillä ovat korkeasti kouluttautuneet, mihin meillä ei ollut varaa.
En haluausi heidän joutuvan elämään niin köyhästi luin itse olemme joutuneet elämään.
Yllättävää?
Mun aikuiset lapset (s 81-90) ovat kaikki päässeet hyviin vakitöihin heti opiskelujen päätteeksi, koko opiskeluajan tehneet jo töitä. Kaikilla on omat kauniit asunnot ja perhe. On varaa matkustaa ja ostella vaikka merkkilaukkuja jos mieli tekee. Lähtöpalkka töissä samaa luokkaa kuin minulla äidillä oli 50v:nä vaikka minunkin palkkani oli yli keskitulon (ei siis mediaanin).
Mä uskon että paljon on myös asenteesta kiinni, meillä on kotona kasvatettu lapset työn ja koulutuksen arvostamiseen, siihen ettei mikään työ ole liian huonoa jos tarvitsee rahaa ja ettei sossun luukulle mennä. 15v:nä ovat alkaneet tekemään koulun ohella töitä ja saaneet näin omaa rahaa jo nuorena.
Siinä mielessä myös onnellisessa asemassa että ovat kaikki saaneet pitää työnsä myös koronan aikana.
Sitä varten on aiemmin vaurastuneiden vanhempien perintö.
Kyllä kaksikymppisellä pitää olla se elintaso, jonka saavuttamiseen hänen vanhempansa ovat tehneet 30 vuotta työtä!
Mille naalit voisivat tehdä jotain asian eteen eikä vaan ruikuttaa. Teillä on nyt valta käsissä hallitusta myöten. Tehkää Suomeen samanlainen elintasoloikka kuin me nyt eläkeiässä olevat teimme vanhempinemme sodanjälkeisestä kehitysmaa-Suomesta tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Aika kauas jäätiin mekin 60-luvulla syntyneet. 90-luvun lama teki isosta joukosta työttömiä, jotka eivät ole tähän päivään mennessä saaneet asuntoakaan ostettua. Laman ohi mentyä oltiin jo keski-ikäisiä ja koulutukset vanhentuneita. Opistot lakkautettiin ja tuli AMK.
Lapsiperheet laitettiin kurjimukseen, eikä esim. päiväkotiin ollut mitään asiaa ilman työpaikkaa. Hae siinä sitten töitä lapset helmoissa.
Nyt kyllä kelvattaisiin töihin, vanhoina ja riistettyinä.
Minä olin 30v 3 lapsen äiti 90-luvun lamassa. Asuntovelkaa oli reilusti, ehdimme juuri ostamaan isomman asunnon ennen lamaa. Lainan korko 16%, eli minun nettopalkkani riitti juuri ja juuri korkojen maksuun, itse laina ei lyhentynyt ollenkaan. En tiedä millä selvittiin lamavuodet, mieskin oli ilman työttömyyskorvausta lomautettuna 8kk (niin kauan kesti korvausten maksu). Ruokaa meillä kyllä oli tavalla tai toisella, niukkaa ja niukasti mutta kuitenkin. Lapset olivat onneksi päiväkodissa ja saivat siellä ruuan, me vanhemmat söimme kerran päivässä. Ei ollut paino-ongelmia siihen aikaan! Söimme kerran viikossa vanhempieni luona ja aina laittoivat jonkin voipaketin tai leivänpäällistä meille mukaan kotiin vietäväksi. Sossun luukulla kävin kerran ja meille vain naurettiin siellä. Maahan - muuttajille yms rahaa kyllä löytyi jo siihen aikaan.
Jotenkin kyllä selvittiin, asunto säilyi, työpaikka säilyi ja lapset kasvoivat. Laman loppuvaiheessa (laman pahin vaihe kesti vain 3-4 vuotta, ei keski-ikään saakka:D) jäin vielä yksinhuoltajaksi ja entistä tiukemmalle. Mutta selvisimme hyvin. Olen varmaan vaan niin hullun sitkeä etten osaa antaa periksi vaikka mitä tapahtuisi. Nollasta ei pääse kuin ylöspäin omin voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin uskallettiin tehdä lapsia, joten jotain on ollut paremmin?
Silloin ei ollut vihervasemmistolaisia, eikä kokoomusta ja keskustaa ryös*överottamassa suomen kansalaisia köyhiksi. Ennen ei myöskään suomalaisten rahoja lahjoitettu kehitysapuna ulkomaille yli 1000 miljoonaa euroa per vuosi+ seuraavat 50 miljoonaa euroa lisää jos ohisalo saa tahtonsa läpi nykyisessä hallituksessa.
tuo miljardi joka vuosi on kyllä ihan hukkaan heitettyä rahaa. kertokaa yksikin paikka missä sillä on saatu kehitystä aikaan
Vierailija kirjoitti:
Mille naalit voisivat tehdä jotain asian eteen eikä vaan ruikuttaa. Teillä on nyt valta käsissä hallitusta myöten. Tehkää Suomeen samanlainen elintasoloikka kuin me nyt eläkeiässä olevat teimme vanhempinemme sodanjälkeisestä kehitysmaa-Suomesta tähän päivään.
Totta!
Mutta milleniaalit perivät enemmän kuin mikään suomalaissukupolvi koskaan. Saavat vaurauden edellisiltä sukupolvilta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta milleniaalit perivät enemmän kuin mikään suomalaissukupolvi koskaan. Saavat vaurauden edellisiltä sukupolvilta.
Ja siitäkin vain valittavat, kun on keittiö -80 luvulta ja tapetit -90 luvulta
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaksikymppisellä pitää olla se elintaso, jonka saavuttamiseen hänen vanhempansa ovat tehneet 30 vuotta työtä!
Useimmilla onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen linja-autonkuljettaja paikallisliikenteessä. Ansioni on noin 3300€/kk. Työajat on usein epämiellyttäviä, mutta muuten tykkään.
Näitä paikkoja on yleensä aina aukikin
Liian työläs työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei ollut vihervasemmistolaisia, eikä kokoomusta ja keskustaa ryös*överottamassa suomen kansalaisia köyhiksi. Ennen ei myöskään suomalaisten rahoja lahjoitettu kehitysapuna ulkomaille yli 1000 miljoonaa euroa per vuosi+ seuraavat 50 miljoonaa euroa lisää jos ohisalo saa tahtonsa läpi nykyisessä hallituksessa.
tuo miljardi joka vuosi on kyllä ihan hukkaan heitettyä rahaa. kertokaa yksikin paikka missä sillä on saatu kehitystä aikaan
Etiopia vuonna -85, siellä tilanne saatiin paljon paremmaksi. Tosin siellä on kristinusko valta uskonto, liekkö silläkin merkitystä? Nythän siellä alkoi sisällissota, joten noin 35vuotta saatiin ostettua parempia elinoloja sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei ole niin yksioikoista. Toiset perivät hyvin ja toiset lähinnä sen näennäisesti suht hyvän asunnon mutta sellaisella paikkakunnalla että myytyä et sitä saa. Se ei myöskään ole vielä varmaa etteikö tule lakia joka määrää että laitoshoitoon joutunut maksakoon omasta pussistaan kaiken ja jos yhtään mitään omaisuutta on niin ensin myyt sen.
Itse taidan kuulua tässäkin asiassa häviäjiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei ole niin yksioikoista. Toiset perivät hyvin ja toiset lähinnä sen näennäisesti suht hyvän asunnon mutta sellaisella paikkakunnalla että myytyä et sitä saa. Se ei myöskään ole vielä varmaa etteikö tule lakia joka määrää että laitoshoitoon joutunut maksakoon omasta pussistaan kaiken ja jos yhtään mitään omaisuutta on niin ensin myyt sen.
Itse taidan kuulua tässäkin asiassa häviäjiin.
Pessimisti ei pety.
Ei pettynyt -80 luvullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etiopia vuonna -85, siellä tilanne saatiin paljon paremmaksi. Tosin siellä on kristinusko valta uskonto, liekkö silläkin merkitystä? Nythän siellä alkoi sisällissota, joten noin 35vuotta saatiin ostettua parempia elinoloja sinne.
Etiopiassa väestö on melkein triplaantunut siitä mitä se oli -85 ja on nyt n. 110 miljoonaa. Onko tuo nyt sitten positiivinen asia kun pa ko laisia tulee sieltäkin. Nälänhätiäkin on tainnut olla ihan viime vuosinakin.
Väestönkehitystä niillä miljardeilla on kyllä saatu aikaan mutta ongelmia ne eivät ole poistaneet. Kehitysavusta tulee kritiikkiä ihan Afrikan eri maiden paikallisilta itseltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etiopiassa väestö on melkein triplaantunut siitä mitä se oli -85 ja on nyt n. 110 miljoonaa. Onko tuo nyt sitten positiivinen asia kun pa ko laisia tulee sieltäkin. Nälänhätiäkin on tainnut olla ihan viime vuosinakin.
Väestönkehitystä niillä miljardeilla on kyllä saatu aikaan mutta ongelmia ne eivät ole poistaneet. Kehitysavusta tulee kritiikkiä ihan Afrikan eri maiden paikallisilta itseltään.
On se kyllä noinkin. Eli ei mitään hyötyä missään.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Moni milleniaani on ostellut esim. Virtuaalivaluuttoja ja vaurastunut niiden avulla. Kyllä ne boomerit pian tältä pallolta häviävät. Monet heistä eivät usko enää tähän nykyiseen talouspolitiikkaan missä rahaa painetaan vastuuttomasti.
Moni milleniaali on ostanut luksuslaukkuja. Velaksi. Ja jos hän saa töitä, hän maksaa näiden boomereiden eläkkeen sillä pienellä palkallaan. Niin ja jos jotain on jäänyt säästöön, niin inflaatio syö nekin. Niin ja tietenkin kunnon verot tämän koronastimuluksen jälleenmakamisessa mahdollistamisessa.
Koronakin vielä piinaa ja vie tuhkatkin pesästä