Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko maksaa osastolla makaaminen? Onko varaa sairastaa?

Vierailija
16.08.2020 |

Tuttavapiirissä joutui eräs henkilö pitkäksi aikaa sydänvaivojen takia tutkimuksiin ja osastohoitoihin. Läheisensä oli huolissaan hoitojen rahallisista kuluista ja miettivät omaisuuden myymistä pärjätäkseen. En viitsinyt kysellä tarkemmin taloudellisesta puolesta kun keskityin lohduttamaan ja tukemaan huolen keskellä.
Jäin kuitenkin miettimään, paljonko kuukausia kestävästä sairaalahoidosta joutuu maksamaan? Jotenkin olen kuvitellut, että hyvinvointivaltiossa saisi sairastaa ilman rahahuolia.
Onko jollain kokemuksia ja tietoa asiasta?

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksen jälkeen vuodeosastoyöstä perittiin yli 80€.

Se on kahden vuorokauden maksu. Raja on keskiyöllä. Jouduin kerran päivystykseen illansuulla ja minua pidettiin siellä puoleen yöhön asti, jolloin minut siirrettiin osastolle, niin säästin yhden hoitopäivämaksun.

Sä olet ovela.

??

En minä itse saanut päättää, milloin minut siirretään osastolle. Hoitaja selitti tuon, kun ihmettelin, että miksi pitää odottaa keskiyötä.

Vierailija
82/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen takuueläkkeellä, ja minulla on velkaa. Tt-tuki ei siis pelasta kun laskennalliset tulot ovat suuremmat kuin oikeasti jää tuosta reilusta 800 eurosta. Joutuisin varmaan myymään tämän kymppitonnin arvoisen kämppäni. Jos olisin vuokralla niin toimeentulotuki kai pelastaisi?

Voit sopia laskun maksamisesta erissä.

Miten luulet että maksan erissäkään, kun saan 834€, maksan 200 lainaa, useita satoja sähkölämmityksestä, vakuutukset, vedet, kiinteustöverot ja jätehuollot+ ruoan?

Elät liian leveästi tuloihisi nähden.

Näinpä. Tämän takia minä asun vuokralla. Eipä ole suurempia kuin laskennalliset menot. Jos huonosti kävisi ja sairastuisin vakavasti, ei olisi taloudellisesti mitää menetettävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme ketju. Ihanko oikeasti ajattelette, että veronmaksajien piikkiin pitäisi saada ihan kaikki alle parin kympin omavastuusta alkaen? Hävetkää. Minulla meni pari vuotta sitten nilkka hajalle. Kaaduin ja mursin kaikki kolme luuta nilkasta, siinä roikkui ihan varassa. Ambulanssi vei sairaalaan. Sain erinomaista hoitoa sairaalassa, jossa oli loppupeleissä kaksi viikkoa. Tämä sisälsi kaksi pitkää leikkausta. Sitä nilkkaa koottiin viisi kuusi tuntia leikkaussalissa. Kipsiä oli 12 viikkoa. Kustannuksia tuli yhteensä n. pari tonnia, pikkurahoja verrattuna siihen, että olisi mennyt jalka kokonaan alta pois. Sairaanhoito Suomessa on ilmaista, mutta petipaikka sairaalassa, ruoka, ambulanssikyyti jne maksavat omavastuuosuuden. Yhteiskunta tarjoaa huippulääkärit ja heidän työaikansa.

Outoa ylimielisyyttä. Edelleen: sairas on ihan varmasti kiitollinen ettei ole Amerikassa maksamassa kymmenkertaisia maksuja ja kiitollinen että parani ja kiittää koko sydämestään kaikkia sairaalan työntekijöitä. Eikö kuitenkaan saa olla huolissaan omasta taloudestaan, joka ei kestä ylimääräistä 1000€/ kk kuluerää vaikka kuinka tarpeellinen, hyödyllinen ja kiitollisuuttaherättävä menoerä onkin?

Vierailija
84/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskonen oli yli puoli vuotta tyksissä. Maksukatto on n.680e. Sen jälkeen edes poliklinikkakäynnit eivät maksaneet lisää.

Taas tuetaan lapsiperheitä koko väestön kustannuksella!

Vierailija
85/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskonen oli yli puoli vuotta tyksissä. Maksukatto on n.680e. Sen jälkeen edes poliklinikkakäynnit eivät maksaneet lisää.

Taas tuetaan lapsiperheitä koko väestön kustannuksella!

Sama koskee jokaista VSHP:läistä. Vauvasta vaariin. Toimeentulotuki asiakkaat saavat sairaanhoitomaksut Kelasta.

Vierailija
86/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli keskituloiset työntekijät on maksajia tässäkin. Pienillä tuloilla eläessä ei lainanmaksu kärsi yhtään tuollaisia lisäkuluja! Parempi olisi olla lomautettuna tai työttömänä.

Ei muuta kuin tuumasta toimeen sitten. Työttömäksi ainakin pääsee helposti, lomautuksesta sinun kannattaa keskustella työnantajasi kanssa.

Vierailija
87/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen sinisilmäisesti uskonut suomalaiseen terveydenhoitoon kun luulin ihan oikeasti että selviäisin jollain maksukatolla. En ole mitenkään varautunut tuollaisiin 1000€/ kk laskuihin.

No mutta säästät kun et voi tehohoidossa juoda viinaa, polttaa ja käydä Lindan, Jasminin ja Alessian ja Stiina-Janniken käydä dinnerillä.

En kuluta viinaan, tupakkaan ja dinnereihin 1000€/kk.

Vierailija
88/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunilleen 1000e/kk sairaalassa ja sitten kun olin itse 6kk aikoinaan, niin säästöistä ja vanhempien avulla maksettiin lasku. Kelasta sai vähän tukea lisäksi.

Oho, luulin että maksukaton täyttymisen jälkeen ei tarvitse maksaa enää itse. Oikeastiko jos joudut vuodeksi sairaalaan, lasku on 12 000 e? Eikö tässä ole mitään ylärajaa? Jotkuthan sairastaa vuosia.

Vierailija
89/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on kallista, mutta vain murto-osa siitä mitä summa oikeasti olisi. Oma isä vietti teho-osastolla 2 viikkoa ja sairaalassa 9kk. Hän käytännössä varaton mitä nyt sairauseläkkeellä sai. 6kk kohdalla jouduin käydä tyhjentämässä hänen (vuokra-) asuntonsa sillä ei ollut enää varaa maksaa vuokraa ja sairaalakuluja. Keräsin omaan kotiin irtaimistoa minkä kykenin/koin isälle tärkeäksi, loput käytiin kunnan toimesta tyhjentämässä kierrätykseen. Tiedossa oli että isä ei enää kotiinsa palaisi vaan asumismuoto tulisi aivovamman jälkeen olemaan jotain muuta.

Vierailija
90/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunilleen 1000e/kk sairaalassa ja sitten kun olin itse 6kk aikoinaan, niin säästöistä ja vanhempien avulla maksettiin lasku. Kelasta sai vähän tukea lisäksi.

Oho, luulin että maksukaton täyttymisen jälkeen ei tarvitse maksaa enää itse. Oikeastiko jos joudut vuodeksi sairaalaan, lasku on 12 000 e? Eikö tässä ole mitään ylärajaa? Jotkuthan sairastaa vuosia.

Miten laskemalla sait 12000 euroa? Maksukatto on jotain alle 700 euroa, sen jälkeen vuorokausimaksu on vajaat 20 euroa vuorokaudelta.

Vierailija
91/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaissairailla sairaalamaksua on kaikki tulot, joista jätetään 15% henkilökohtaisiin menoihin. Tällainen ihminenhän ei ole enää töissä, joten kyseessä on eläkkeen ohjautuminen sairaalamaksuihin suoraan.

Vierailija
92/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ollut jo pitkään kasvava trendi menettää luottotietonsa siksi ettei ole varaa maksaa terveydenhuollon kuluja. Korona varmasti tulee pahentamaan tilannetta entisestään... 

Vierailija
93/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkemaksukatto on sitten vielä erikseen. Eli kyllä suomessa saa taloutensa täysin paskottua sairastumalla. Kuka vaan voi joutua esimerkiksi onnettomuuteen, ei tarvitse aina olla omaa huolimattomuutta tai elintavoissa vikaa että sairastuu. Kyllä tuo koronakin on vienyt täysin perusterveitä nuoria tehohoitoon. 

Vierailija
94/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päijät-Hämeen keskussairaalassa muutaman viikon ja lainaahan sitä varten piti ottaa. Eniten ärsyttää kumminkin kun se maksu tulee niin äkkiä ja on heti ulosottokelpoinen. Ei kunnolla kerkiä toipua kun pitää alkaa hätäillä maksun kanssa ettei mene luottotiedot.

Vierailija
95/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä joutui äkisti aivoleikkaukseen. No, siinä oli sitten kaikki laskut ehtineet mennä perintään ja olisi mennyt kämppä alta jos äitinsä ei olisi sitä maksanut. Sairauspäivärahapäätöstä joutui monta kuukautta odottelemaan, rahaa ei tullut mistään ja itse ei pystynyt asioitaan hoitamaan koska ei ollut niin hyvässä kunnossa. Sitten vielä tietysti ne kaikki sairaalakulut päälle. Kaikilla ei ole jotain sukulaista joka voisi hoitaa asiat tai maksaa laskusi tai edes hakea puolestasi jotain toimeentulotukea tms. 

Vierailija
96/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

85% tuloista jos yli 3kk sairaalassa. Ne jotka tämän tietää on niin uupuneita ettei jaksa tehdä mitään juttua ja näin toistaiseksi terveet ihmiset kuvittelee, että Suomessa on lähes ilmainen terveydenhuolto kun siitä niin puhutaan.

Vierailija
97/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä joutui äkisti aivoleikkaukseen. No, siinä oli sitten kaikki laskut ehtineet mennä perintään ja olisi mennyt kämppä alta jos äitinsä ei olisi sitä maksanut. Sairauspäivärahapäätöstä joutui monta kuukautta odottelemaan, rahaa ei tullut mistään ja itse ei pystynyt asioitaan hoitamaan koska ei ollut niin hyvässä kunnossa. Sitten vielä tietysti ne kaikki sairaalakulut päälle. Kaikilla ei ole jotain sukulaista joka voisi hoitaa asiat tai maksaa laskusi tai edes hakea puolestasi jotain toimeentulotukea tms. 

Jokaisessa sairaalassa on sosiaalityöntekijä auttamassa näissä asioissa.

Vierailija
98/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja laskuthan sairaala lähettää kotiin perintään vaikka potilas on edelleen kyseisen sairaalan osastolla puolitajuissaan.

Vierailija
99/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä päteviä ainakaan joka paikassa.

Vierailija
100/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä päteviä ainakaan joka paikassa.

Mitä helv? Sijaispäteviä ne on joka ikinen vähintään, mutta ei toki ole pakko ottaa sitäkään apua vastaan.