Paljonko maksaa osastolla makaaminen? Onko varaa sairastaa?
Tuttavapiirissä joutui eräs henkilö pitkäksi aikaa sydänvaivojen takia tutkimuksiin ja osastohoitoihin. Läheisensä oli huolissaan hoitojen rahallisista kuluista ja miettivät omaisuuden myymistä pärjätäkseen. En viitsinyt kysellä tarkemmin taloudellisesta puolesta kun keskityin lohduttamaan ja tukemaan huolen keskellä.
Jäin kuitenkin miettimään, paljonko kuukausia kestävästä sairaalahoidosta joutuu maksamaan? Jotenkin olen kuvitellut, että hyvinvointivaltiossa saisi sairastaa ilman rahahuolia.
Onko jollain kokemuksia ja tietoa asiasta?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hus.fi/potilaalle/potilasmaksut/potilaslaskutus/Sivut/Potil…
Näin ainakin HUSissa. Maksukatto tuo 683e/vuosi.
Kun maksukatto on täyttynyt joutuu silti maksamaan osastohoidosta 17,90 €/hoitovuorokausi.
Olin vuoden alussa n kuukauden osastohoidossa ja vähän yli tonnin lasku tuli pelkästä sairaalassa olemisesta. Maksoin kyllä kiltisti koska säilyin hengissä.
Mitä maksuja pitää lisäksi maksaa tuon 17,90€ lisäksi koska tuolla summallahan kuukausimaksu olisi noin 600€.
Maksukatto+hoitopäivät tuolla halvalla maksupäivät. Käytä järkeä.
Itsellä pistää vihaksi kun jostain tekoripsistä, Emman ja Eliaksen iphonesta, kynsihoidosta, Noccosta, hiuslisäkkeistä, parin päivän lomista jonnekin Barcelonaan jne ollaan valmiita maksamaan mutta terveydenhuollosta ja lääkkeistä kun joutuu maksamaan niin heti hirveä huuto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hus.fi/potilaalle/potilasmaksut/potilaslaskutus/Sivut/Potil…
Näin ainakin HUSissa. Maksukatto tuo 683e/vuosi.
Kun maksukatto on täyttynyt joutuu silti maksamaan osastohoidosta 17,90 €/hoitovuorokausi.
Olin vuoden alussa n kuukauden osastohoidossa ja vähän yli tonnin lasku tuli pelkästä sairaalassa olemisesta. Maksoin kyllä kiltisti koska säilyin hengissä.
Mitä maksuja pitää lisäksi maksaa tuon 17,90€ lisäksi koska tuolla summallahan kuukausimaksu olisi noin 600€.
Jos olisit vaivautunut sen verran lukemaan ekan viesrtin linkistä olisit itsekin huomannut että sairaalavuorokausi maksaa 48,90€ maksukaton täyttymiseen asti, sen jälkeen se 17,90€ jokaisesta hoitovuorokaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo sairaalassa olleet kiitollisia siitä, että säilyneet hengissä ja parantuneet edes jonkinlaiseen kuntoon.
Kiitollisia varmasti ovat siitäkin että maksettavaa on vain 6000€ 100 000 euron sijaan mutta silti se on pienituloiselle, työssäkäyvällä suuri summa ja ahdistuksen asia.
Mitä hyötyä tuosta maksukatosta sitten on, kun se pari tonnia on kuitenkin maksettava, jos joudut sairaalaan pidemmäksi aikaa.
Ei ole varaa sairastaa. Meidän autot ja lapsen mopoauto maksaa 1/3 tuloista. Sitten pitää mennä ensi vuonna hiihtolomalle leville,toiselle lapselle pitää ostaa mönkijä ja kolmas lapsi on menossa kohta autokouluun.
Vierailija kirjoitti:
Hoitomaksukatto on siinä 600-700€ paikkeilla, sen jälkeen ei laskuja tule.
Psykiatrinen on poikkeus.
Olen takuueläkkeellä, ja minulla on velkaa. Tt-tuki ei siis pelasta kun laskennalliset tulot ovat suuremmat kuin oikeasti jää tuosta reilusta 800 eurosta. Joutuisin varmaan myymään tämän kymppitonnin arvoisen kämppäni. Jos olisin vuokralla niin toimeentulotuki kai pelastaisi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä tuosta maksukatosta sitten on, kun se pari tonnia on kuitenkin maksettava, jos joudut sairaalaan pidemmäksi aikaa.
🥶 Voi itku teidän järjenjuoksua.
Voithan sinä maksaa 1000 e jos haluat. Ei alennuksia ole pakko ottaa.
Omassa shp:ssa noin 50€/vrk ja maksu"katonkin"jälkeen noin 27€/vrk eli puolet täydestä hinnasta yhä, niin kauan kuin nyt makaat siellä. Tuon liikkuvan "katon"(typerä nimi, kun maksuja kertyy kyllä yhä sen täytyttyä osastohoidosta!!!) soisi päättyvän kyllä köyhimpien kohdalla edes tuohon lähes 7000€,mutta ei. Polikäynnit ovat kyllä maksuttomia akton tultua täyteen, mutta siis osastohoito ei! Kivan mälli nsieltä toisaan voi odottaa saavansa ,jos viikkoja/kuukausia joutuu makaamaan nimim. kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Olen takuueläkkeellä, ja minulla on velkaa. Tt-tuki ei siis pelasta kun laskennalliset tulot ovat suuremmat kuin oikeasti jää tuosta reilusta 800 eurosta. Joutuisin varmaan myymään tämän kymppitonnin arvoisen kämppäni. Jos olisin vuokralla niin toimeentulotuki kai pelastaisi?
Voit sopia laskun maksamisesta erissä.
Vierailija kirjoitti:
Joten lisään vielä, jos sairastun, en mene lääkäriin vaikka henki menisi. Kuljen ja tartutan, kaupassa minun on pakko käydä itse.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaishoidoissa Maksu on 85 prosenttia hoidossa olevan kuukausinettotulosta. eli voihan käydä niin, että elämiseen on mennyt vain 20% ja muu on käytetty esim. Lasten ja muiden läheisten elättämiseen. Nyt kun elättäjä on pitkäaikaishoidossa, viedään hänen. Tuloistaan suuri osa ja muut hänen ansioistaan riippuvaiset ovat pulasssa.
Pitkäaikaishoito ei koske sairaalaan muutamaksi kuukaudeksi joutuvaa työikäistä, vaan huonokuntoista vanhusta, joka ei enää palaa kotiinsa.
Mä olin keväällä sairalaassa 12 vuorokautta ja maksohan se 49 e/vrk. Eikä se siihen jää, mullekin tuli päälle vielä kaikki uudet lääkkeet. + lanssi maksu.
Sitten kävi niin, että mieskin vielä joutu tuon jälkeen sairaalahoitoon viideksi vuorokaudeksi. + uudet lääkkeet.
Kaikkiaan tuli keväällä n. 1500 euron ylimääräinen lasku. Onneksi oli säästöjä, muuten olisi kolahtanut kovaa.
Ei ole kenenkään taloudella helppo asia sairastaa, vielä vähemmän kun sairaus vie sairaseläkkeelle, kyllä tulot romahtaa. Siihen on vain sopeuduttava. Jos sairastut ja kuitenkin melko nopeasti tervehdyt ja voit palata takaisin töihin, tilanne paautuu jossain vaiheessa ennalleen. Jos et niin voi, voi. Suomessa ei sairasta kuitenkaan heitetä kadulle asumaan, tässä maassa kyllä hoidetaan, onneksi. Joo, on se mahdollista ettei sama elintaso säily, kannattaisiko olla hiukan huolellisempi tekemisistään ja rahankäytöstään? Viimeistään nyt kannattaisi koronasta välinpitämättömien miettiä omia toimiaan, onko oikeasti varaa sairastaa ja ellei ole mitä kannattaa silloin tehdä.
Ei ole kenenkään taloudella helppo asia sairastaa, vielä vähemmän kun sairaus vie sairaseläkkeelle, kyllä tulot romahtaa. Siihen on vain sopeuduttava. Jos sairastut ja kuitenkin melko nopeasti tervehdyt ja voit palata takaisin töihin, tilanne paautuu jossain vaiheessa ennalleen. Jos et niin voi, voi. Suomessa ei sairasta kuitenkaan heitetä kadulle asumaan, tässä maassa kyllä hoidetaan, onneksi. Joo, on se mahdollista ettei sama elintaso säily, kannattaisiko olla hiukan huolellisempi tekemisistään ja rahankäytöstään? Viimeistään nyt kannattaisi koronasta välinpitämättömien miettiä omia toimiaan, onko oikeasti varaa sairastaa ja ellei ole mitä kannattaa silloin tehdä.
Mä olen koronan aikana alkanut säästää puolet enemmän kuin ennen. Olen saanut yhden luottokorttivelan ja toisen opintolainan maksettua kokonaan. Ikinä en enää luottokorttivelkaa ota.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä pistää vihaksi kun jostain tekoripsistä, Emman ja Eliaksen iphonesta, kynsihoidosta, Noccosta, hiuslisäkkeistä, parin päivän lomista jonnekin Barcelonaan jne ollaan valmiita maksamaan mutta terveydenhuollosta ja lääkkeistä kun joutuu maksamaan niin heti hirveä huuto.
Kuvailemasi tyypit saavat sairaanhoidon maksutta vaarattomuuden takia. Sen sijaan tavallisissa ammateissa esim. Myyjänä olevat perheelliset, jotka pienistä tuloista maksaa vanhan talon asuntolainaa ja säästämällä saavat lapset vaatetettua ja koulutettua ja kerran vuodessa vietyä huvipuistoon eivät saa tuollaisia maksuja maksettua ilman vuosien maksusuunnitelmaa. Ja varmasti ovat kiitollisia että parantuivat eivätkä joudu maksamaan kymmenkertaisesti enempää. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että työssäkäyvä, pientä omaisuutta (asunto) kerryttävä sairastuva on taloudellisessa kriisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit sopia laskun maksamisesta erissä.
Miten luulet että maksan erissäkään, kun saan 834€, maksan 200 lainaa, useita satoja sähkölämmityksestä, vakuutukset, vedet, kiinteustöverot ja jätehuollot+ ruoan?
No mutta säästät kun et voi tehohoidossa juoda viinaa, polttaa ja käydä Lindan, Jasminin ja Alessian ja Stiina-Janniken käydä dinnerillä.