Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko maksaa osastolla makaaminen? Onko varaa sairastaa?

Vierailija
16.08.2020 |

Tuttavapiirissä joutui eräs henkilö pitkäksi aikaa sydänvaivojen takia tutkimuksiin ja osastohoitoihin. Läheisensä oli huolissaan hoitojen rahallisista kuluista ja miettivät omaisuuden myymistä pärjätäkseen. En viitsinyt kysellä tarkemmin taloudellisesta puolesta kun keskityin lohduttamaan ja tukemaan huolen keskellä.
Jäin kuitenkin miettimään, paljonko kuukausia kestävästä sairaalahoidosta joutuu maksamaan? Jotenkin olen kuvitellut, että hyvinvointivaltiossa saisi sairastaa ilman rahahuolia.
Onko jollain kokemuksia ja tietoa asiasta?

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin keväällä sairalaassa 12 vuorokautta ja maksohan se 49 e/vrk. Eikä se siihen jää, mullekin tuli päälle vielä kaikki uudet lääkkeet. + lanssi maksu.

Sitten kävi niin, että mieskin vielä joutu tuon jälkeen sairaalahoitoon viideksi vuorokaudeksi. + uudet lääkkeet.

Kaikkiaan tuli keväällä n. 1500 euron ylimääräinen lasku. Onneksi oli säästöjä, muuten olisi kolahtanut kovaa.

Mitkä lanssimatkat maksaa? Jos loukkaannun onnettomuudessa niin ei kai siitä maksua tule? Jos soitan itse vaikka vatsakipuun niin tuleeko siitä lasku? Paljonko maksaa?

Vierailija
62/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen takuueläkkeellä, ja minulla on velkaa. Tt-tuki ei siis pelasta kun laskennalliset tulot ovat suuremmat kuin oikeasti jää tuosta reilusta 800 eurosta. Joutuisin varmaan myymään tämän kymppitonnin arvoisen kämppäni. Jos olisin vuokralla niin toimeentulotuki kai pelastaisi?

Omassa käytössä olevaa asuntoa ei lasketa omaisuudeksi toimeentulotukea määrättäessä. Asuntolainan lyhennyksiä ei tosin lasketa menoiksi, mutta voit varmaan hakea lyhennysvapaata, jos joudut pitkäksi aikaa sairaalaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen takuueläkkeellä, ja minulla on velkaa. Tt-tuki ei siis pelasta kun laskennalliset tulot ovat suuremmat kuin oikeasti jää tuosta reilusta 800 eurosta. Joutuisin varmaan myymään tämän kymppitonnin arvoisen kämppäni. Jos olisin vuokralla niin toimeentulotuki kai pelastaisi?

Voit sopia laskun maksamisesta erissä.

Miten luulet että maksan erissäkään, kun saan 834€, maksan 200 lainaa, useita satoja sähkölämmityksestä, vakuutukset, vedet, kiinteustöverot ja jätehuollot+ ruoan?

Elät liian leveästi tuloihisi nähden.

Vierailija
64/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin keväällä sairalaassa 12 vuorokautta ja maksohan se 49 e/vrk. Eikä se siihen jää, mullekin tuli päälle vielä kaikki uudet lääkkeet. + lanssi maksu.

Sitten kävi niin, että mieskin vielä joutu tuon jälkeen sairaalahoitoon viideksi vuorokaudeksi. + uudet lääkkeet.

Kaikkiaan tuli keväällä n. 1500 euron ylimääräinen lasku. Onneksi oli säästöjä, muuten olisi kolahtanut kovaa.

Mitkä lanssimatkat maksaa? Jos loukkaannun onnettomuudessa niin ei kai siitä maksua tule? Jos soitan itse vaikka vatsakipuun niin tuleeko siitä lasku? Paljonko maksaa?

25 euron omavastuu. Jos kalenterivuodessa tulee omavastuuta yhteensä 300 euroa täyteen, ei tarvitse enää maksaa omavastuutakaan.

Vierailija
65/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä pistää vihaksi kun jostain tekoripsistä, Emman ja Eliaksen iphonesta, kynsihoidosta, Noccosta, hiuslisäkkeistä, parin päivän lomista jonnekin Barcelonaan jne ollaan valmiita maksamaan mutta terveydenhuollosta ja lääkkeistä kun joutuu maksamaan niin heti hirveä huuto.

Kuvailemasi tyypit saavat sairaanhoidon maksutta vaarattomuuden takia. Sen sijaan tavallisissa ammateissa esim. Myyjänä olevat perheelliset, jotka pienistä tuloista maksaa vanhan talon asuntolainaa ja säästämällä saavat lapset vaatetettua ja koulutettua ja kerran vuodessa vietyä huvipuistoon eivät saa tuollaisia maksuja maksettua ilman vuosien maksusuunnitelmaa. Ja varmasti ovat kiitollisia että parantuivat eivätkä joudu maksamaan kymmenkertaisesti enempää. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että työssäkäyvä, pientä omaisuutta (asunto) kerryttävä sairastuva on taloudellisessa kriisissä.

Siis ihan samaa mieltä olen kanssasi. Pienipalkkaisen työssäkäyvän asema on kurja.

Lainaamasi.

Vierailija
66/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaishoidoissa Maksu on 85 prosenttia hoidossa olevan kuukausinettotulosta. eli voihan käydä niin, että elämiseen on mennyt vain 20% ja muu on käytetty esim. Lasten ja muiden läheisten elättämiseen. Nyt kun elättäjä on pitkäaikaishoidossa, viedään hänen. Tuloistaan suuri osa ja muut hänen ansioistaan riippuvaiset ovat pulasssa.

Pitkäaikaishoito ei koske sairaalaan muutamaksi kuukaudeksi joutuvaa työikäistä, vaan huonokuntoista vanhusta, joka ei enää palaa kotiinsa.

Huh tämä on huojentava tieto.

Vierailija
67/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssi maksaa n. 50 e ja joskus vakuutus voi korvata.

Vierailija
68/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies soitti 112:n lanssi nouti mut kotoa, kovien kipujen takia. Se maksoi 35 euroa.  Ei silleen paljon, mutta ylimääräinen kulu kuitenkin.

Mies taas siirrettiin sairaalasta toiseen silloin. Toisessa sairaalassa oli parempaa osaamista. Ei ole kyydistä laskua vielä tullut.

Mä olen aina luullut, että kaikista lanssikyydeistä tulee lasku.

Vierailija
69/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit sopia laskun maksamisesta erissä.

Miten luulet että maksan erissäkään, kun saan 834€, maksan 200 lainaa, useita satoja sähkölämmityksestä, vakuutukset, vedet, kiinteustöverot ja jätehuollot+ ruoan?

Elät liian leveästi tuloihisi nähden.

No näinpä, jos myisin kämppäni ja minulle jäisi vain velkaa, te veronmaksajat maksaisitte useita satoja euroja kuussa asumistukea minulle lopun elämääni. Nyt saan kympin.

Vierailija
70/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalle se ei maksa juuri mitään mutta veronmaksajille paljon.

Olen kerta toisensa jälkeen yrittänyt puhua tästä mutta ei mene ihmisten järkeen.

Perussairaana teen kaikkeni että en tulisi sairaaksi mutta se ei riitä jos työkaveri tulee sairaana töihin ja räkii 8 tuntia päivässä vieressä. Monesti olen miettinyt pitkien sairaslomieni aikana että niillä veroilla jotka työkaverini maksaa tuloistaan niinä päivinä kun tulee töihin sairaana ei kateta lähellekään niitä kuluja jotka seuraavat minun sairastumisestani.

Vierailija
71/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaishoidoissa Maksu on 85 prosenttia hoidossa olevan kuukausinettotulosta. eli voihan käydä niin, että elämiseen on mennyt vain 20% ja muu on käytetty esim. Lasten ja muiden läheisten elättämiseen. Nyt kun elättäjä on pitkäaikaishoidossa, viedään hänen. Tuloistaan suuri osa ja muut hänen ansioistaan riippuvaiset ovat pulasssa.

Tuo koskee julkisen puolen laitoshoitoa. Jos on sairauden vuoksi sairaalassa tai tk:n vuodeosastolla, niin siitä menee normaali vuorokausimaksu ja maksukaton tullessa täyteen noin 20 euroa vuorokaudessa.

Vierailija
72/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksen jälkeen vuodeosastoyöstä perittiin yli 80€.

Se on kahden vuorokauden maksu. Raja on keskiyöllä. Jouduin kerran päivystykseen illansuulla ja minua pidettiin siellä puoleen yöhön asti, jolloin minut siirrettiin osastolle, niin säästin yhden hoitopäivämaksun.

Vierailija
73/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies soitti 112:n lanssi nouti mut kotoa, kovien kipujen takia. Se maksoi 35 euroa.  Ei silleen paljon, mutta ylimääräinen kulu kuitenkin.

Mies taas siirrettiin sairaalasta toiseen silloin. Toisessa sairaalassa oli parempaa osaamista. Ei ole kyydistä laskua vielä tullut.

Kun siirretään sairaalasta sairaalaan niin potilas ei maksa.

Vierailija
74/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut vietiin Tyksiin kovissa vatsakivuissa. En ole saanut mitään laskua, yli vuosi sitten.

Vierailija
75/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ketju. Ihanko oikeasti ajattelette, että veronmaksajien piikkiin pitäisi saada ihan kaikki alle parin kympin omavastuusta alkaen? Hävetkää. Minulla meni pari vuotta sitten nilkka hajalle. Kaaduin ja mursin kaikki kolme luuta nilkasta, siinä roikkui ihan varassa. Ambulanssi vei sairaalaan. Sain erinomaista hoitoa sairaalassa, jossa oli loppupeleissä kaksi viikkoa. Tämä sisälsi kaksi pitkää leikkausta. Sitä nilkkaa koottiin viisi kuusi tuntia leikkaussalissa. Kipsiä oli 12 viikkoa. Kustannuksia tuli yhteensä n. pari tonnia, pikkurahoja verrattuna siihen, että olisi mennyt jalka kokonaan alta pois. Sairaanhoito Suomessa on ilmaista, mutta petipaikka sairaalassa, ruoka, ambulanssikyyti jne maksavat omavastuuosuuden. Yhteiskunta tarjoaa huippulääkärit ja heidän työaikansa.

Vierailija
76/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset tajua ajatella tällaisia, kun aina toitotetaan, kuinka Suomessa on ilmainen terveydenhuolto. No ei ole.

Missä sitä muka aina toitotetaan?

Vierailija
77/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kahden vuorokauden maksu. Raja on keskiyöllä. Jouduin kerran päivystykseen illansuulla ja minua pidettiin siellä puoleen yöhön asti, jolloin minut siirrettiin osastolle, niin säästin yhden hoitopäivämaksun.

Jos joudut tiistaina illalla päivystyspolille ja pääset keskiviikkona yöllä osastolle ja kotiudut keskiviikkona niin maksatko silloin pkl käynnin ja yhden hoitopäivämaksun?

Vierailija
78/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet ovela.

Vierailija
79/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä luulet? Paljonkohan maksaa Fatima sairaalareissustaan ja millä rahoilla. Itse tienatuillako?

Toivottavasti Maija Meikäläinen saa saman kohtelun, ehkä, jos hyvin käy.

Kyllä Maijakin saa, jos on vähätuloinen toimeentulotukiasiakas. Jos Maija tienaa itse, Maija myös maksaa itse. Sama koskee Fatimaa.

Vierailija
80/116 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskonen oli yli puoli vuotta tyksissä. Maksukatto on n.680e. Sen jälkeen edes poliklinikkakäynnit eivät maksaneet lisää.