Kaksi kolmasosaa valitsi edelleen polttomoottorin vuonna 2023
Nyt vuositilastot julki ja siitä huolimatta että sähköautoja nyt joka valmistajalla ja niitä markkinoidaan rajusti, kaksi kolmasosaa valitsee edelleen auton jossa polttomoottori päävoimanlähteenä. Esim plugari jolla sähköllä pääsee 40km ja bensalla 800km, ostetaan tietenkin polttomoottorin takia. Tuo sähköominaisuus on enemmän verojen välttelyyn. Eihän kukaan ostaisi autoa 40km toimintamatkalla.
Miksiköhän sähköautot kelpaa edelleen vain kolmasosalle? varmaan kotilatausten puute suurin syy. Esim täälläpäin erittäin harvassa kerrostalo/rivarissa latausmahdollisuus, lämpötolppahan ei ole latausmahdollisuus jos suunniteltu vain 2h ajastimella ja 500w lohkolämmittimelle. Ja vaika ajastin poistettaisiin, usein maksimivirraksi taloyhtiöiden parkkiksilla saadaan joku 5A millä saa viikon ladata ennen kuin isoakkuinen sähkis täynnä.
Siinä joutuu käytännössä ostamaan 200k€ omakotitalon jotta saa kunnon voimavirran ja sähköauton täyteen yössä. Aika kallis investointi jotta saa ladattua...
Tuossa tilastoa:
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot
Kommentit (17)
Sähköauto on pelkkä statussymboli. Käytännöllisyydessä aivan tikkarinpyörittäjän kanssa samalla viivalla.
Ai miksi sähköautot kelpaa vain pienelle osalle? No hinta. Mä saan palkkaa käteen reilut 3000 kuussa, samaten mies. Ei semmosilla tuloilla sähköautoja ostella. Just ja just saatiin hybridi ostettua ja sekin säälittävästi lainarahalla.
Vierailija kirjoitti:
Ai miksi sähköautot kelpaa vain pienelle osalle? No hinta. Mä saan palkkaa käteen reilut 3000 kuussa, samaten mies. Ei semmosilla tuloilla sähköautoja ostella. Just ja just saatiin hybridi ostettua ja sekin säälittävästi lainarahalla.
Täällä syy on ettei ole varaa omakotitaloon jotta saisi kunnon voimavirralla ladata ja saisi akun yössä täyteen. Taloyhtiöiden parkkiksille saatavat pikkuvirrat ei riitä käytännössä.
No, joo. Hinnasta käytettävyyteen, latauksiin, ja faktaan että kyseinen teknologia tarvitsee paljon mineraaleja, cobaltista platinaan, joiden kaivaminen itseasiassa on tuhoisampaa luonnolle kuin paljonkaan mikään muu. Ironista vai mitä? Jotta sinä saat sähkoautosi, metsää pitää leikata, kaivos perustaa, mineraalit kaivaa maasta koneistolla jotka käy polttomoottorilla, tuottaen hävitystä ja saastetta mikä ylittää kaiken polttomoottoreista.
Haluatko auttaa ympäristöä? Kiina boikottiin. Kiinasta tulee komponentit ja usein kokonaisia sähköautoja. Eniten CO2 päästöjä tulee Kiinasta
https://www.worldometers.info/co2-emissions/co2-emissions-by-country/
https://edition.cnn.com/2023/06/02/tech/elon-musk-tesla-leaves-china-in…
Vierailija kirjoitti:
No, joo. Hinnasta käytettävyyteen, latauksiin, ja faktaan että kyseinen teknologia tarvitsee paljon mineraaleja, cobaltista platinaan, joiden kaivaminen itseasiassa on tuhoisampaa luonnolle kuin paljonkaan mikään muu. Ironista vai mitä? Jotta sinä saat sähkoautosi, metsää pitää leikata, kaivos perustaa, mineraalit kaivaa maasta koneistolla jotka käy polttomoottorilla, tuottaen hävitystä ja saastetta mikä ylittää kaiken polttomoottoreista.
Haluatko auttaa ympäristöä? Kiina boikottiin. Kiinasta tulee komponentit ja usein kokonaisia sähköautoja. Eniten CO2 päästöjä tulee Kiinasta
https://www.worldometers.info/co2-emissions/co2-emissions-by-country/
https://edition.cnn.com/2023/06/02/tech/elon-musk-tesla-leaves-china-in…
Lapistyövoimakin aika suuri ongelma, esim Volvon, Teslan ja BMWn käyttämät akut sähköautoissa louhitaan lapsityövoimalla Madagaskarissa.
Suurinta osaa ei kauheasti kiinnosta, toisin kuin palstahörhöjä. Tärkeintä on päästä paikasta A paikkaan B mahdollisimman kätevästi ja luotettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Suurinta osaa ei kauheasti kiinnosta, toisin kuin palstahörhöjä. Tärkeintä on päästä paikasta A paikkaan B mahdollisimman kätevästi ja luotettavasti.
Ei minuakaan häiritse ne joita ei kiinnosta muiden ajelut, mutta joitakin vaikuttaa kovasti häiritsevän ettei sähköautoja hirveän paljon osteta.
Hassua että sähköpojut koko ajan laskemasa hybridejä sähköautoksi vaikkei niillä tekisi mitään ilman polttomoottoria
En tue Elon hörhöilijä Muskin liiketoimintaa.
Jos ostan auton niin ostan sen mukavuuden takia. Sähköauton kanssa saisin stressitekijöitä.
Nytkin jo hypermarketteihin jätetään autoja tuntikausiksi lataukseen ja miten sitten tulevaisuudessa?
Sähkiksen hyötysuhde onneton. Energiavarastolla pääsee max 500km, paukkupakkasilla 150km. Polttiksella 1200km 1100km paukkupakkasilla. Energiavarasto painaa sähkärillä 300-500kg. Polttiksella 50-60kg. Energiavaraston täyttö sähkärillä 1-10tuntia, polttis 2min. Sähkärin energiavarasto maksaa 20000eur, polttiksen muutaman kympin teollisesti valmistettuna.
Vierailija kirjoitti:
Sähkiksen hyötysuhde onneton. Energiavarastolla pääsee max 500km, paukkupakkasilla 150km. Polttiksella 1200km 1100km paukkupakkasilla. Energiavarasto painaa sähkärillä 300-500kg. Polttiksella 50-60kg. Energiavaraston täyttö sähkärillä 1-10tuntia, polttis 2min. Sähkärin energiavarasto maksaa 20000eur, polttiksen muutaman kympin teollisesti valmistettuna.
Polttiksen energiavaraston keskipaino on hieman yli puolet tuosta edellyttäen että ajaa matalaan tankkiin asti. Sähköauton energiavaraston paino ei suuremmin muutu riippumatta täyttöasteesta. Renkaat ja teiden pinnat on jatkuvasti kovilla. Teiden kulutuksen takia massan pitäisi näkyä verona sähköautoille.
Hankin sähköauton ilomielin sitten kun miniturisoitu fuusio on saatu toimimaan. Samalla vesitankilla vaikka maapallon ympäri.
Patteriautot on leluja. Oikea sähköauto tulee sitten vedyn ja polttokenojen myötä. Sähkömoottori toki on parempi kuin polttomoottori.
Ehkä jo vuosikymmenen päästä tätä aikaa katsotaan ihmeissään ja ihmetellään, että mitä nuo oikein luuli tekevänsä. Siinä vaiheessa sähköautojen rakentamisen ympäristökuorma on käynyt selväksi hitaammallekin.
Sekin huomioitavaa että ainakin Ruotsissa uudet sähköautot menee suurimmaksi osaksi firmoille, esim leasingkäyttöön. Yksityiset ostajat vähemmistössä. Tuostahan uutisoitiin viime vuonna.