Jaahas, oli sitten joku äiti käynyt välitunnilla riehumassa lapselleni
Eli kyseessä 5.luokkalainen lapseni, joka on ollut koulun alusta, tai tarkemmin 2.luokalta haastava tapaus.
Nyt hän oli sitten kuulemma (?) mollannut jotain pienempää tyttöä koulussa välitunneilla. Fyysistä väkivaltaa ei ollut käyttänyt.
Tämä toinen oppilas, kolmasluokkalainen tyttö, oli ilmeisesti kertonut asiasta kotona ja eilen yllättäen tämä äiti oli saapunut koulun pihalle ja mennyt räyhäämään pojalleni. Oli ihmetellyt kuinka tuon näköinen kaveri kehtaa mollata kenenkään ulkonäköä ja haukkunut pelkuriksi, joka kiusaa pienempiään kun ei oman ikäisiä uskalla yms.
Sitten äiti oli hakenut välituntivalvojan ja pojan kuullen sanonut, että enää hän ei tästä asiasta puhu vaan seuraavaksi asia menee poliisille ja lastensuojeluun ja lähtenyt.
Tämä oli pojan versio ja soitin asiasta opettajalle, joka selvitti asiaa ja näin siinä oli käynyt.
En nyt mitenkään puolustele poikaani, tiedän, että hän on haastava tapaus niin kotona kuin koulussa ja samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin. Mutta aina ennen niihin on puututtu aikuisten toimesta, keskusteltu, tavattu opettajan kanssa, on ollut jäki-istuntoa ja kotiarestia. Tämän toisen äidin käytös taas ei mielestäni ollut alkuunkaan fiksua. Miksi ei lähtenyt selvittämään asiaa opettajan tai minun kanssani vaan heti meni lapselle riehumaan. Sitä kritisoin, en siis asiaan puuttumista.
Ja kuinka hän voi uhkailla poliisilla ja ls-ilmoituksella jos kerran asiaa ei ole muuten selvitetty?
Kommentit (461)
Jos mä oisin ollut tuo Ap:n kakara ja kiusannut jotain pientä tyttöä, niin asia ei olisi todellakaan jäänyt tohon.
Olisi tullut arestia, telkkarikieltoa ja luultavasti myös jopa selkäsauna. Saattaa olla, että äiti olisi tuolle toiselle äidille soittanut ja kertonut, että olisi voinut hoitaa asian toisinkin, mutta mulle hän ei olisi ikinä myöntänyt tuollaista etten vahingossakaan olisi saanut mielikuvaa, että tekoni olisi ollut millään tasolla oikeutettu tuon äidin käytöksen takia.
Meidän perheessä on aina suhtauduttu kiusaamiseen voimakkaasti ja tehty todella selväksi, että KUKAAN ei ole parempi toistaan. Tarkoittaa toki myös sitä, että itsen ei tarvitse alistua vaan saa puolustautua.
Ei ole kukaan meistä viidestä lapsesta kiusannut eikä ollut kiusaaja.
"Ota ap asia puheeksi poikasi kanssa, mutta tietysti ytheys kouluun (vastuuhenkiloihin siellä) ja mahdolliseen tapaamiseen kiusatun perheen kanssa."
Tämä olisi fiksuin tapa toimia. Samalla selvität lapsellesi, että paitsi hän myös kiusatun äiti toimivat väärin, että lapselle ei vain jää sellaista käsitystä, että hyökkäys on aikuisten maailmassa sallittu tapa hoitaa asioita.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:42"]
Eli kyseessä 5.luokkalainen lapseni, joka on ollut koulun alusta, tai tarkemmin 2.luokalta haastava tapaus.
Nyt hän oli sitten kuulemma (?) mollannut jotain pienempää tyttöä koulussa välitunneilla. Fyysistä väkivaltaa ei ollut käyttänyt.
Tämä toinen oppilas, kolmasluokkalainen tyttö, oli ilmeisesti kertonut asiasta kotona ja eilen yllättäen tämä äiti oli saapunut koulun pihalle ja mennyt räyhäämään pojalleni. Oli ihmetellyt kuinka tuon näköinen kaveri kehtaa mollata kenenkään ulkonäköä ja haukkunut pelkuriksi, joka kiusaa pienempiään kun ei oman ikäisiä uskalla yms.
Sitten äiti oli hakenut välituntivalvojan ja pojan kuullen sanonut, että enää hän ei tästä asiasta puhu vaan seuraavaksi asia menee poliisille ja lastensuojeluun ja lähtenyt.
Tämä oli pojan versio ja soitin asiasta opettajalle, joka selvitti asiaa ja näin siinä oli käynyt.
En nyt mitenkään puolustele poikaani, tiedän, että hän on haastava tapaus niin kotona kuin koulussa ja samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin. Mutta aina ennen niihin on puututtu aikuisten toimesta, keskusteltu, tavattu opettajan kanssa, on ollut jäki-istuntoa ja kotiarestia. Tämän toisen äidin käytös taas ei mielestäni ollut alkuunkaan fiksua. Miksi ei lähtenyt selvittämään asiaa opettajan tai minun kanssani vaan heti meni lapselle riehumaan. Sitä kritisoin, en siis asiaan puuttumista.
Ja kuinka hän voi uhkailla poliisilla ja ls-ilmoituksella jos kerran asiaa ei ole muuten selvitetty?
[/quote]
Olen ehdottomasti 100% koulussa käyneen äidin puolella.Olisin kai itse toiminut lähes samoin.Ne opettajien ja vanhempien kanssa käydyt "keskustelut"tiedetään/on nähty.Ne ei auta mitään.Heti alkuun kova,kovaa vastaan niin asi saattaa ratketa ja kiusaaminen loppua siihen.
Voimia ja ymmärrystä kaikille osapuolille. <3
-Äiti-
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:05"]
Miten se on lieventävä asianhaara, ettei poikasi ollut aiemmin kiusannut tätä tyttöä?? Eikö yksikin kerta ole liikaa? Vai montako kertaa kiusaamista pitää sallia, ennenkuin siihen saa puuttua?
Tiedätkö sinä ap, kuinka kauhean pahalta koulukiusaaminen tuntuu? Ehkä tätä tyttöä on muut kiusanneet aiemmin, ja nyt vielä poikasi liittyi joukkoon mukaan. Jos kerta arestit ja keskustelut eivät ole poikaasi tehonneet, niin mitä pitäisi mielestäsi tehdä? Etkö tunne yhtään sääliä tätä pienempää tyttöä kohtaan? Se on kuules kamalaa, kun isommat pojat kiusaa...
[/quote]
Ei se ole lieventävä asianhaara pojan kannalta, mutta se tekee äidin reaktion vieläkin käsittämättömämmäksi.
45
[/quote]
Ja arvaappa mitä siitä voi päätellä? Tämä ei todellakaan tainnut olla ensimmäinen kerta kun ap:n poika on kiusannut tyttöä.
[/quote]
No kun ei ollut. Vai sinäkö tiedät jostain kristallipallosta, että ap valehtelee? Älä nyt viitsi. Meidän on pakko lähteä kommentoinnissa siitä, mitä meille ap asiasta kertoo, muunlainen "ei pidä paikkaansa" on vainoharhaista arvailua.
Sitä paitsi tästäkin ketjusta näkee, että moni olisi valmis jo ekasta rikkeesta samaan kuin tuon tytön äiti.
45
[/quote]
"Ei pidä paikkaansa". Spekuloida voi. Minä vain veikkaan, että voi olla ettei ap:kaan tiedä kaikkea lapsestaan.
Ihan hyvin on voinut käydä niin, että kiusatun äiti on ollut koululle yhteydessä aiemminkin, ei ole sitä kautta saanut asiaa eteenpäin, ei tunne kiusaajan vanhempia ja tehnyt tämän vaihtoehdon.
Antaa puuttua heti!! Sehän on hyvä vain!
[/quote]
No kun ei ole. Tuo johtaa täydelliseen anarkiaan, jos vanhemmat alkavat hyökkäillä koulussa lasten kimppuun, kun OMASTA mielestään lapsensa on joutunut kiusatuksi. Ne kiusatutkin tulkitsevat joskus asioita vähän omalta kannaltaan parhain päin - ja sen vuoksi se on opettajien hommaa ottaa selvää, mitä on oikein tapahtunut ja kuka teki mitä. JA vasta sen jälkeen rangaista.
Ap:n mukaan asia oli täysin tuore, ja ko. vanhempi oli samana päivänä lähettänyt koululle wilmaviestin lapsensa mollaamisesta JA käynyt ap:n lapsen päälle välitunnilla. Muuta emme tiedä, joten vähän on hoopoa alkaa mutun perusteella ap:ta haukkuakaan, vai mitä?
45
[/quote]
Ihan selvin päinkö kysyt, ett miten kiusaamiseen voi puuttua?
No kuule. Ihan ekana olet yhteydessä lapsesi opettajaan ja kerrot, mitä on tapahtunut ja toivot tietoa siitä, miten opettaja asiaan puuttuu. Jos opettaja ei mielestäsi toimi tsäpäkkäästi, otat yhteyden myös rehtoriin. Oppilashuoltotoimikuntakin voi toimia. Kiusaavan lapsen vanhempiin ollaan koulusta yhteydessä, järjestetään tapaaminen, jossa ovat paikalla opettaja, vanhemmat, tapauskohtaisesti myös kiusaaja ja kiusattu. Tällaisia.
Hätätilassa - jos mikään muu ei auta - voi tehdä myös rikosilmoituksen poliisille.
PS: minun lapseni eivät ole kiusanneet, vaan heitä on kiusattu molempia, nuorempaa eniten - joten turha minulle vaahdota.
45
[/quote]
Ihan selvinpäin kysyin.
Ei opettajat saa kuriin kiusaajia. Jos vanhemmat ja opettajat eivät saa kuriin kiusaajia niin pitäskö asian antaa sitten olla ja antaa kiusaajan jatkaa kiusaamista?
Siksi onkin niin paljon kiusaamista, koska kukaan ei uskalla puuttua asioihin ja odotetaan että opettajat ja rehtorit hoitavat ja kasvattavat kiusaajat. Vanhemmilla on oikeus puuttua kiusaamisiin!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:20"]
Mistä ap tietää, ettei poika ole aiemmin kiusannut juuri tätä tyttöä? Siitä että poika sanoi? Onko poika luotettava?
[/quote]
Viidesluokkalaisia poikia kiinnostaa kaikki seksiin liittyvä ja ikäisensä tytöt. Kolmasluokkalaiset ovat heidän silmissään niin sanotusti näkymättömiä.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:59"]
ihan oikein! jumankekka mä oon päättänyt että sitten kun mun kaxvuotias taapero menee kouluun, ni jos joku sitä kiusaa ni mä puutun siihen, ihan oikein toimittu, mitäs ootte kasvattanu koulukiusaajan..ehkä nyt vihdoin puututte kunnolla asiaan !
[/quote]
Ja olet varma, ettei sun lapsesi koskaan sano kenellekään mitään ilkeää...? Älä viitsi, toivottavasti viisastut lapsesi kasvaessa.
45 on itse entinen koulukiusaaja! Vaikene jo!
Vedetääs nyt ihan ensin raja näihin termeihin. Rähjäämistä / raivoamista ei ole se, että normaalilla äänellä (huutamatta) puhuttaa kiusaajaa.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 12:00"]
Siis täällä on nro 45 vaan puolustamassa kiusaajaa. mitä se kertoo ihmisestä joka puolustaa kiusaajaa ?
[/quote]
Ensinnäkään, minä EN puolusta missään kiusaajaa. Etkö osaa lukea, vai missä mättää?
Minä moitin sitä kiusatun äidin toimintatapaa. Enkä ole muuten ketjussa ainoa, joka on tätä mieltä.
Sanoin, että ap:n kannattaa hyödyntää poikansa säikähdystä ja yrittää sen kautta juuria pojasta kiusaamistaipumusta - mutta se EI muuta kiusatun äidin omankädenoikeus-toimintaa silti oikeaksi.
Kuka tietää, seuraavalla kerralla sama äitee on haukkumassa ja uhkailemassa jotain, joka ei oikeasti ole kiusannutkaan hänen tytärtään tai jolle hänen oma tyttärensä on ilkeillyt ensin.
45
Onhan se vanhemman oikeus mennä poliisin puheille, jos koulu sallii (= ei estä) välituntikiusaamisen.
Munkin mielestä tuollaiset pitäisi hoitaa aikuisten kesken aluksi. Ko. äiti varmaan toiminut tunteiden vallassa eikä järjellä. Toisaalta - eikö ole hyvä, että poikasi sai konkreettisesti kuulla ja nähdä, mitä hänen teoistaan seuraa? Eli paljon mielipahaa monelle.
122, kuule, aika usein se kiusaaminen myös loppuu.
Ja pointti oli, että aina pitää ensin yrittää neuvottelemalla ja tavanomaisilla rangaistuksilla.
Eikä heti "ottaa lekaa käyttöön kärpäsen tappamisessa".
Kyseisen perheen kohdalla oli kyse ekasta kerrasta, eikä äiti edes yrittänyt ensin hoitaa asiaa koulun kautta.
45
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 09:56"]
Vielä lisäys, että äiti ei ollut koskenut poikaani, eikä huutanut. Kuitenkaan en ymmärrä. Ja oli sanonut poikaani pelkuriksi, joka haukkuu pienempiään. AP
[/quote]
No sitähän sun poikasi on. Miksi et sano itse sitä sille?
Sun poikasi on todella nolo paskahousu niin kauan kun käyttäytyy kuin apina. Toivottavasti mahdollisimman moni tulee sanomaan tuon pojallesi tulevina aikoina.
SInun poikasi ei ansaitse mitään suojelua tms. päänsilittelyä ja lässytystä niin kauan kuin käyttäytyy kuin sika. Niiden aika on jo mennyt, kun eivät kerran vuosien saatossa ole tehonneet.
Häpeäisin olla tuollaisen apinan äiti.Enkä todellakaan kehtaisi enää tulla mihinkään palstoille taivastelemaan ja lässyttämään.
MinuN esikoiseni luokalla on tällainen ns hankala poika. Kiusaa, huomauttelee, nälvii, tönii ja kiusaa. Juurikin letkauttelee ulkonäöstä tytöille jne. Jos sanallakaan herjaa minun lastani niin kyllä aion mahdollisimman suuren yleisön edessä ilmoittaa hänelle, että on ihan itse ylipainoinen, hamsteriposkinen, leuaton plösö. Hän on jakanut näkemyksiään kuusi vuotta, joten kestänee saman itsekin.
MinuN esikoiseni luokalla on tällainen ns hankala poika. Kiusaa, huomauttelee, nälvii, tönii ja kiusaa. Juurikin letkauttelee ulkonäöstä tytöille jne. Jos sanallakaan herjaa minun lastani niin kyllä aion mahdollisimman suuren yleisön edessä ilmoittaa hänelle, että on ihan itse ylipainoinen, hamsteriposkinen, leuaton plösö. Hän on jakanut näkemyksiään kuusi vuotta, joten kestänee saman itsekin.
Oikein teki tuo koululle saapunut äiti! Kiusaajia ei pidä ymmärtää vaan ottaa luulot pois. Vaikka vanhempien vikaa se on, vain idiootti kasvattaa lapsistaan koulukiusaajia. Lupaan ja vannon että jos joku diagnoosihirviöräkäpetteri KOSKAAN kiusaa mun lastani, tulen tekemään kaikkeni että hänet huostaanotetaan ja vanhemmat nöyryytetään julkisesti, niin että häpeä tuntuu loppuelämän. pelkkä pään silittely ei näissä tapauksissa auta, on niin nähty.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 12:08"]
45 on itse entinen koulukiusaaja! Vaikene jo!
[/quote]
No kun en edes sitäkään, vaan päinvastoin minua kiusattiin koulussa yläasteella aika pahasti.
Ja silti olen sitä mieltä, että vanhemman toimintatapa oli täysin väärä ja johtaa anarkiaan, jos yleistyy.
Edelleenkään en hyväksy ap:n pojan toimintaa, mutta siihen en ole ottanutkaan tässä kantaa.
45
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 12:12"]
Siis täällä on nro 45 vaan puolustamassa kiusaajaa. mitä se kertoo ihmisestä joka puolustaa kiusaajaa ?
[/quote]
Ensinnäkään, minä EN puolusta missään kiusaajaa. Etkö osaa lukea, vai missä mättää?
Minä moitin sitä kiusatun äidin toimintatapaa. Enkä ole muuten ketjussa ainoa, joka on tätä mieltä.
Sanoin, että ap:n kannattaa hyödyntää poikansa säikähdystä ja yrittää sen kautta juuria pojasta kiusaamistaipumusta - mutta se EI muuta kiusatun äidin omankädenoikeus-toimintaa silti oikeaksi.
Kuka tietää, seuraavalla kerralla sama äitee on haukkumassa ja uhkailemassa jotain, joka ei oikeasti ole kiusannutkaan hänen tytärtään tai jolle hänen oma tyttärensä on ilkeillyt ensin.
45
[/quote]
Eli kiusatun lapsen vanhempi ei saa mennä puhuttelemaan kiusaajaa? Pitää vaan hymistellä taustalla ja toivoa että koulu hoitaa asian (joka tämän pojan kohdalla ei ole auttanut)? Ja se on ihan ok kun kiusaa jotakuta aina ENSIMMÄISTÄ kertaa? Mitä jos sinäkin olisit löytänyt itsestäsi vähän selkärankaa ja auttanut niitä omia kiusattuja lapsiasi etkä vain ymmärtänyt kiusaajia loputtomiin ja toivonut että joiku muu tekee jotain asialle.
Voi vittu teitä naisia!
Ei tietenkään ole aikuiselta oikein mennä koulun pihaan ojentamaan lasta, oli sitten kiusaaja tai ei.
Varsinkin, kun ei ole edes malttanut odottaa, että opettaja siihen wilma-viestiin reagoisi, vaan on painellut saman tien sinne pihaan kasvattamaan oletettua kiusaajaa.
Olisi edes mennyt tämän kiusaajan kotiin lapsensa kanssa ja vaatinut saada keskustella sekä pojan että tämän äidin kanssa, ellei ole malttanut odottaa, että opettaja ja koulu ehtii puuttua asiaan.
Itse olen mies ja oikeastaan pöyristyttää lukea nämä verenhimoisten äitien kirjoitukset aiheesta. Ei voi olla oikein, että jonkun äiti ryntää koulun pihaan setvimään asiaa. Koulun piha on paikka, jossa ulkopuoliset eivät huseeraa.
On ihan oikein tarttua asiaan ja katkaista kiusaaminen heti alkuunsa, ellei ole lapselleen sellaisia eväitä antanut, että tämä siihen itse pystyy.
Mutta koulun pihaan hyökkääminen ei ole se tapa, vaan esim. juurikin yhteydenotto kiusaajan vanhempiin ja yhteinen palaveri.
Mikä oikeus tuolla naisella oli hyökätä alaikäisen pojan kimppuun syytöksineen?
Mistä nainen tiesi, että juuri hänen pikku pulmusensa on puhunut totta ja että hän ei syyttä suotta ojenna poikaa?
Mitä jos kaikki vanhemmat ryhtyisivät käymään koulujen ja päiväkotien pihoilla milloin sattuu elämöimässä joka asiasta?
MITÄ HEMMETTIÄ TE ÄMMÄT OLISITTE SANONEET SIINÄ TAPAUKSESSA, JOS SINNE KOULUN PIHAAN OLISIKIN KESKEN VÄLITUNNIN RYNNÄNNYT SATAKILOINEN VIHAINEN UKKO SYYTTÄMÄÄN SITÄ TEIDÄN HERRANTERTTUA KIUSAAMISESTA ?
Ei varmaan löytyisi ymmärtäjiä.
[/quote]
Missä kohdassa hän on räyhännyt? Kun ei edes ääntään korottanut?