Jaahas, oli sitten joku äiti käynyt välitunnilla riehumassa lapselleni
Eli kyseessä 5.luokkalainen lapseni, joka on ollut koulun alusta, tai tarkemmin 2.luokalta haastava tapaus.
Nyt hän oli sitten kuulemma (?) mollannut jotain pienempää tyttöä koulussa välitunneilla. Fyysistä väkivaltaa ei ollut käyttänyt.
Tämä toinen oppilas, kolmasluokkalainen tyttö, oli ilmeisesti kertonut asiasta kotona ja eilen yllättäen tämä äiti oli saapunut koulun pihalle ja mennyt räyhäämään pojalleni. Oli ihmetellyt kuinka tuon näköinen kaveri kehtaa mollata kenenkään ulkonäköä ja haukkunut pelkuriksi, joka kiusaa pienempiään kun ei oman ikäisiä uskalla yms.
Sitten äiti oli hakenut välituntivalvojan ja pojan kuullen sanonut, että enää hän ei tästä asiasta puhu vaan seuraavaksi asia menee poliisille ja lastensuojeluun ja lähtenyt.
Tämä oli pojan versio ja soitin asiasta opettajalle, joka selvitti asiaa ja näin siinä oli käynyt.
En nyt mitenkään puolustele poikaani, tiedän, että hän on haastava tapaus niin kotona kuin koulussa ja samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin. Mutta aina ennen niihin on puututtu aikuisten toimesta, keskusteltu, tavattu opettajan kanssa, on ollut jäki-istuntoa ja kotiarestia. Tämän toisen äidin käytös taas ei mielestäni ollut alkuunkaan fiksua. Miksi ei lähtenyt selvittämään asiaa opettajan tai minun kanssani vaan heti meni lapselle riehumaan. Sitä kritisoin, en siis asiaan puuttumista.
Ja kuinka hän voi uhkailla poliisilla ja ls-ilmoituksella jos kerran asiaa ei ole muuten selvitetty?
Kommentit (461)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:46"]
Onko kukaan aikuinen kokeillut mitä tapahtuu kos mens vaikka ksupassa solvaa muita ihmisiä samaan tyyliin kuin ap:n äpärä. Aika nopeeta tulis vastareaktio. Miksei lapsia saisi puolustaa tuollaisilta hirviöiltä. Ihan oikein teki tytön äiti.
[/quote]Jos joku tulisi rakeemaan sulle sun työpaikalla, niin luultavasti soitettaisiin poliisit paikalle, vai mitä?
Täältä peukutus pikkutytön äidille!!! Hienosti puututtu.
haastava lapsi tulee kun vanhemmilla ei ole mitään otetta lapseen
274, musta ap:n kandee kanssa suhtautua lapsensa suuntaan noin, ehdottomasti. Mutta hei: ei me tiedetä, miten se on lapselleen tätä kommentoinut. Se, että se täällä ihmettelee jonkun raivoamista ja uhkailua, on meille äideille suunnattu viesti ei sille pojalleen.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:10"]
Minkäikäiselle lapselle aikuinen saa mennä ns. räyhäämään? Onko 10-vuotiaan pelottelu jo ok? Olisiko ok aikuisen miehen mennä arvostelemaan alentavasti 11-vuotiaan (5.lk) ulkonäköä?
[/quote]Kai tässä kierteessä on nyt seuraava luonnolinen vaihe se että ap:n mies menee haukkumaan tuota koululla käynyttä äitiä esimerkiksi hänen työpaikalleen. Eiks se ole tässä kuviossa ihan ok?
Jollain tapaa noi "haastavat" lapset pitää saada kuriin. Toivottavasti tepsii tuo.
Pienemmän äiti teki aivan oikein! Omaa lasta pitää suojella.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 21:21"]
Lapseni on jo aikuinen. On aivan varmaa, että ei koskaan tule elämään normaalia elämää.
[/quote]
Terapia, anyone? Noh, jos ette tahdo päästää irti.... Siis ikäviähän tuollaiset ongelmat ovat, mutta apu löytyy jos on valmis itsekin tekemään työtä sen eteen.
[/quote]
Voihan kyse olla fyysisistä vammoista, joihin terapia ei pure. Eikä kaikkiin henkisiinkään vammoihin terapia auta. Vaikea uskoa, että kyse olisi vain tahdon puutteesta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 21:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 07:42"]
Minun lapseni elämä on pilalla pysyvästi tuollaisten ap:n kullanmurujen takia. Ikinä ei tule toipumaan. Koulusta ei otettu yhteyttä kertaakaan enkä tiennyt asiasta.
[/quote]
Kiva sanoa lapselle, että tämän elämä on ikuisesti pilalla eikä tule toipumaan. Niin kauan kuin on elämää on toivoa. Keskity tukemaan lastasi toipumisessa äläkä vain hoe, ettei tule toipumaan.
[/quote]
Lapseni on jo aikuinen. On aivan varmaa, että ei koskaan tule elämään normaalia elämää.
[/quote]
Terapia, anyone? Noh, jos ette tahdo päästää irti.... Siis ikäviähän tuollaiset ongelmat ovat, mutta apu löytyy jos on valmis itsekin tekemään työtä sen eteen.
[/quote]
Ei löydy enää sellaista apua, joka auttaisi lastani.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 20:31"]
Voi jeesus mitä lässytystä taas.
Ihanko oikeasti me kaikki ollaan heti rynnimässä koulujen pihoille huumediilerit vanavedessämme? Jos näin todella tapahtuu, eikö se kerro siitä, että koululaitos on täysin menettänyt uskottavuutensa kiusaamisongelmien selvittelyssä? Harva kun sinne oikein haluamalla haluaa riehumaan.
Kyllä mäkin tunnen yhden isän, joka kävi koulun pihalla ojentamassa kutosluokkalaista, joka oli niin rohkea, että viitsi kiusata kolmasluokkalaista poikaa järjestelmällisesti. Lässyn lässynit ei toiminut, suora toiminta toimi. Sai poika jatkaa opintietään rauhassa.
Olen toki sitä mieltä, että ensin käydään virallinen tie. Jos se ei auta, niin itse teen kyllä ihan mitkä tahansa temput kiusaamisen lopettamiseksi. Jos se ei isukkia nyt miellytä, niin kasvata ne lapsesi olemaan kiusaamatta, niin meidän ei tarvitse koskaan kohdata.
Ja ei, en todellakaan pelkäisi sinua jos tulisit lapsesi ojentamisen jälkeen ovelleni meuhkaamaan. Se vaan entistä paremmin vahvistaisi mitä jo kiusaajapentujen vanhemmista tiedetään: paskoja kasvattajia ja pienten paskojensa hyysääjiä, kuten on ap:kin pienen valehtelija-nulikkansa kanssa.
[/quote]
No juurihan suurin osa akoista on täällä huutanut, että ihan oikein on sännätä sinne koulun pihaan ojentamaan vierasta lasta kesken välitunnin.
Kyllä se kovasti kuulostaa siltä, että moinen tapa kerää kannatusta ja kohta te olette jo valmiiksi siellä aidan takana kyttäämässä, ettei vaan nyt kukaan sano sille teidän omalle kultsi-herrantertulle vaikka rumasti että: "paska".
Ja mikä tuo ihme kommentti lopuksi oli, että et pelkäisi minua jos tulisin lasteni ojentamisen jälkeen ovellesi meuhkaamaan?
Missä vaiheessa olen esittänyt, että moisen jälkeen olisin tulossa ovellesi riehumaan? Ja jos olisinkin tulossa, ei minua tarvitsisi pelätä.
Mutta et siis näe mitään ongelmaa tässä, että sallitaan aikuisten hyökkäykset lasten kimppuun - oli syy mikä tahansa? Tosi kummallista, mieti nyt vielä mitä ajattelet asiasta sitten kun oma herranterttusi on haukkunut jotakuta vaikka kakkapääksi (koska hänhän ei toki rumempia ilmauksia osaa) ja sitten se todella pelottava ja epämiellyttävä, kovaääninen setä on hänelle käynyt siitä koulun pihalla pitämässä puhuttelua.
Lapsesi ei saa nukuttua öisin ja kyselee, että eihän se setä vaan pääse meille?
Se on silloinkin ihan ok edelleen sinun mielestäsi?
Minusta on käsittämätöntä, että suurin osa teistä äideistä on näin sinisilmäisiä. Te ette siis suostu käsittämään, että JUURI SINUN, joka näitä kiusaajien polttorovioita olet pystyttämässä - juuri sinun lapsesi saattaa olla seuraava kiusaaja.
Eikä se auta, että vakuuttelet täällä palstalla ja omassa mielessäsi, että "minun lapseni eivät kiusaa missään tilanteessa, se on tehty kotona selväksi", vaan se on ihan tuurista kiinni. Tietynlainen porukka, tietynlainen lapsen pätemisen- ja hyväksytyksi tulemisen tarve - ja hups, niinpä se sinunkin kultamussukkasi rupesi kiusaajaksi!
Teillä on jumalattoman suuri luotto omaan erinomaiseen vanhemmuuteenne ja kasvattajan kykyihinne, kun noin varmasti pystytte julistamaan, että "ei meidän lapsi ikinä" ja samaan hengenvetoon haukkumaan toisia paskoiksi kasvattajiksi ja omien pikku paskojensa hyysääjiksi.
Jotenkin kuulostaa enemmänkin siltä, että et taida lasten normaalista arjesta loppujen lopuksi tietää kovinkaan paljoa. Se, että sinun lapsesi käyttäytyvät sinun läsnäollessasi hyvin, ei vielä kerro mitään siitä mitä sieltä suusta tulee ja miten käyttäydytään silloin, kun vanhemmat ja kasvattajat eivät ole vierellä.
Joko ap on lopettanut selittelyn ja käsitellyt tapahtunutta kiusatun äidin kanssa?
435 ja hengenheimolaiset: jos näette, että hiekkalaatikolla 2-vuotias riuhtaisee lelun toisen 2-vuotiaan kädestä, tai aikoo lyödä toista taaperoa, niin mitä teette? Minä a) sanon, että ei saa ottaa kädestä, ja otan varovasti lelun takaisin sille, jolla se alunperin oli; b) estän lyömisen (jos ehdin), vaikka fyysisesti tarttumalla hellästi lyöjän käteen. Minusta tämä on täysin analogista sille, että käy puhuttelemassa lapsensa 10-vuotiasta kiusaajaa. Eli muiden lasten toimintaan saa puuttua (ikätason mukaisesti) jos tilanne sitä vaatii. Kyse ei ole hyökkäyksestä tai jos on, niin tuo 2-vuotiaiden lelutilannekin on hyökkäys.
Ja sadannen kerran: hyvin harva tässä ketjussa on väittänyt, että "minun lapseni ei koskaan kiusaisi".
Ja pointtina on edelleen, että kiusaajan puhuttelu voi lopettaa kiusaamisen. Minä tiedän tällaisia tapauksia ja tässä ketjussakin on tullut esille useita. Jos muut keinot on kokeiltu, niin miksi äiti/isä ei saisi käydä puhuttelemassa lapsensa kiusaajaa? Ja jos mielestäsi ei saisi, niin eikö saa myöskään estää taaperoa lyömästä tai viemästä toisen leluja?
Kuka oikeasti on kirjoittanut, "ettei minun lapseni vaan kiusaa"?
Enemmän on ollut näitä joiden mielestä EI HAITTAA vaikka joku muukin sanoisi sille omalle lapselle topakasti, että tuollaisen kiusaamisen pitää loppua!!
Minä olen sanonut myös, jos minun lapseni kiusaa muita, eikä auta mitkäät puhuttelut koulussa, niin siitä vain, saa mennä kiusatun vanhempi kertomaan miten inhottavaa sellainen toiminta on! En minäkään täydellisiä lapsia kasvata! Mutta en todellakaan halua, että he kiusaavat muita. Ennen koulun alkua olemme lasten kanssa puhuneet kiusaamisesta. Mutta en siltikään voi sanoa, että he eivät varmasti kiusaa. Jos kiusaavat, se pitää saada heti loppumaan. Tavalla tai toisella.
435 on tainnut minun mielestäni pudota jo kärryiltä tämän keskustelun kanssa.
Mä olen ihan varmaa siitä että meidän lapset ei tule olemaan mikään kaikkien tuntema kiusaajia kolmea vuotta. Olen siitä sataprosenttisen varma. Jos tulee koulusta yhtään viestiä että meidän lapsi kiusaa, asiaan puututaan niin että varmasti loppuu. Ja tietenkään kenenkään kimppuun ei saa HYÖKÄTÄ mutta kuka tässä nyt hyökkäämässä on ollutkaan. Jos mun lapsi kiusaa eikä lopeta ja joku aikuinen tulee sille napakasti sanomaan ja lapsi siitä säikähtää, niin se on tasan niinkuin asioitten pitää mennäkin. Oikeasti, mikään ei oikeuta kiusaamaan toista ja jos sitä ei suostuta lopettamaan, niin sitten sillä on seurauksia joista yksi voi olla menetetyt yöunet jonkun vanhemman takia. Kiusaajan menetetyt yöunet on aivan hemmetin paljon pienempi vahinko kuin se että jokun kiusatun itsetunto on vuosia paskana sen takia.
Tosiasia on, että opettaja (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) suhtautuvat kiusaamiseen todella lepsusti ja väliinpitämättömästi. Juttelu kiusaajan kanssa on lässyttämistä ja usein opettaja tykkää enemmän kiusaajasta kuin kiusatusta. Tiedän että eräällä kiusaajatytöllä oli käytösnumero 9 ja oli muutenkin open suosikkioppilas. Siis ei ihme, että kiusatun vanhemman on pakko tulla kouluun itse puhuttelemaan kiusaaja. Jos opettajat hoitaisivat hommansa tuolle ei olisi tarvetta.
Hehe!
Kovasti tunnutaan puoltavan aikuisten oikeutta mennä kesken koulupäivän koulun pihaan juttelemaan välitunnilla.
Nyt oli kyseessä nainen, niin te ette näe siinä mitään outoa.
Te ihan samat äidit olette heti soittelemassa poliisiin, sossuun ja paikallislehteen, kun kadulla päiväkodin tai koulun pihan aidan vierustalla nähdään seisoskelemassa epäilyttävän näköinen mies poplari päällä, vähän irstas hymy huulillaan...
Miettikää nyt oikeesti, mitä siitä tulis, että koulun pihaan saa kuka vaan mennä hääräämään :)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:55"]
Lapsesi ei saa nukuttua öisin ja kyselee, että eihän se setä vaan pääse meille?
Se on silloinkin ihan ok edelleen sinun mielestäsi?
[/quote]
Tässä kohtaa sun kannattaa sanoa että kyllä, jos et jätä Jannicaa rauhaan niin seuraavaksi se setä tulee meille.
Tämä isä ja mies on kyllä ihan uskomaton tapaus. Taitaa oikeasti olla joku äiti, joka pelkää, että oman kullannupun (idiootti kiusaajakersa) näpäyttämistä.
Tervetuloa maailmaan. Kannattaa opettaa sille kersalle käytöstapoja tai voi tulla vielä päin pläsiä ja pahasti.
Oikeati kyllä sillä nimimerkillä Leif mikä lie on oikeus käydä sanomassa asiallisesti asiasta. Todellisuudessa romanien lapsia ei paljon uskalleta koulussa ja kiuata ja suku hoitaa homman, mutta ei suinkaan koulun pihalla
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:38"]
Hehe!
Kovasti tunnutaan puoltavan aikuisten oikeutta mennä kesken koulupäivän koulun pihaan juttelemaan välitunnilla.
Nyt oli kyseessä nainen, niin te ette näe siinä mitään outoa.
Te ihan samat äidit olette heti soittelemassa poliisiin, sossuun ja paikallislehteen, kun kadulla päiväkodin tai koulun pihan aidan vierustalla nähdään seisoskelemassa epäilyttävän näköinen mies poplari päällä, vähän irstas hymy huulillaan...
Miettikää nyt oikeesti, mitä siitä tulis, että koulun pihaan saa kuka vaan mennä hääräämään :)
[/quote]
Eiköhän ole eriasia käydä sanomassa lapselle, että pitää lopettaa kiusaaminen kuin kytätä lapsia himot mielessä...
Haastava, mitä sillä tarkoitetaan?
On kiusaajia jotka kiusaavat ja jos asiaan ei puututa ja se vain jatkuu niin mitä siinä enää muuta voi kun itse puolustaa lastaan?
Sitten on haastavia lapsia jotka pääosin hyväntahtoisia, mutta joskus mopo karkaa käsistä, he eivät kiusaa ketään systemaattisesti.