Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaahas, oli sitten joku äiti käynyt välitunnilla riehumassa lapselleni

Vierailija
21.08.2013 |

Eli kyseessä 5.luokkalainen lapseni, joka on ollut koulun alusta, tai tarkemmin 2.luokalta haastava tapaus. 

Nyt hän oli sitten kuulemma (?) mollannut jotain pienempää tyttöä koulussa välitunneilla. Fyysistä väkivaltaa ei ollut käyttänyt.

Tämä toinen oppilas, kolmasluokkalainen tyttö, oli ilmeisesti kertonut asiasta kotona ja eilen yllättäen tämä äiti oli saapunut koulun pihalle ja mennyt räyhäämään pojalleni. Oli ihmetellyt kuinka tuon näköinen kaveri kehtaa mollata kenenkään ulkonäköä ja haukkunut pelkuriksi, joka kiusaa pienempiään kun ei oman ikäisiä uskalla yms.

Sitten äiti oli hakenut välituntivalvojan ja pojan kuullen sanonut, että enää hän ei tästä asiasta puhu vaan seuraavaksi asia menee poliisille ja lastensuojeluun ja lähtenyt.

Tämä oli pojan versio ja soitin asiasta opettajalle, joka selvitti asiaa ja näin siinä oli käynyt.

En nyt mitenkään puolustele poikaani, tiedän, että hän on haastava tapaus niin kotona kuin koulussa ja samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin. Mutta aina ennen niihin on puututtu aikuisten toimesta, keskusteltu, tavattu opettajan kanssa, on ollut jäki-istuntoa ja kotiarestia. Tämän toisen äidin käytös taas ei mielestäni ollut alkuunkaan fiksua. Miksi ei lähtenyt selvittämään asiaa opettajan tai minun kanssani vaan heti meni lapselle riehumaan. Sitä kritisoin, en siis asiaan puuttumista. 

Ja kuinka hän voi uhkailla poliisilla ja ls-ilmoituksella jos kerran asiaa ei ole muuten selvitetty?

Kommentit (461)

Vierailija
321/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 12:13"]

Tuo on ihan puppua, että kaikki kiusaavat joskus. Kaikki eivät kiusaa. Jotkut kiusaavat ajattelemattomuuttaan kun joku yllyttää, mutta lopettavat sitten kun siihen puututaan. Mutta tosiasia on, että on olemassa ilkeitä, pahansuopia kiusaajia - myös lapsissa. Ihannemaailmassa opettajat toki hoitaisivat hommansa ja saisivat kiusaamisen loppumaan, mutta kaikki tietävät että usein opettajat vain hymistelevät ja levittelevät käsiiään. Siksi ymmärrän tuota kiusatun äitiä.

[/quote]

Ei se vain ole puppua, tiedätkös. Asiaa on aivan tutkittukin. Tietysti raaka väkivalta ja ihmisen järjestelmällinen eristäminen ovat äärimuotoja, joihin kaikki eivät ryhtyisi, mutta juurikin tuollaista henkistä eristämistä ja mollaamista oman aseman kohentamiseksi jossain sosiaalisessa ryhmässä, johon kovasti haluaa päästä sisäpiiriin ja tulla hyväksytyksi - siihen voi kuka tahansa sortua, kun tilanne houkuttaa tarpeeksi.

Tämä olisi kaikkien hyvä tajuta siksi, että tuollainen "ei me vaan" johtaa noitajahtiin ja siihen, etteivät tuollaiset vanhemmat puutu lapsensa tekemisiin, koska kiistäminen on niin vahva reaktio.

45

[/quote]

Juu, asiaa on nimenomaan tutkittu ja olen työni vuoksi siihen perehtynytkin, ja tyypillisessä lapsi/nuorisoryhmässä vähemmistö kiusaa, vähemmistö on uhreja, vähemmistö puolustaa kiusaajia ja suuri enemmistö ei puutu asiaan kuin korkeintaan sivustakatsojana.

Ja jos mennään ääriolosuhteisiin, niin eivät esim. kaikki Guantanamon vartijatkaan osallistuneet kidutukseen, ja muistaakseni se oli yksi vartijoista, joka lopulta vuoti ne kuvat julkisuuteen.

Vierailija
322/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sille käsiä tarvitsekaan nostaa pystyyn, vaan olla realisti ja todeta, että kampanja kampanjan perään ja mitkä asenneilmaston muutokset tahansa eivät muuta ihmisluonnon perimmäisiä sopukoita lopulta miksikään.

Eikä lasta sinänsä nyt kovettaa tarvitse, ehkä ilmaisin itseäni väärin. Mutta hyvä on lastenkin oivaltaa, että vaikka kiusaaminen tai joku muu asia on väärin, se ei silti tarkoita sitä, etteikö joku häntä voisi kuitenkin yrittää kiusata.

Tai että on ihan hyvä oppia olemaan välillä välittämättä, eikä loukkaantua joka sanasta.

Kiusaaminen on väärin, mutta realismia kaikesta huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 12:46"]

Jännä kun täälläkin jotkut vähättelevät kiusaamista ja puolustelevat kiusaajia tyyliin "asiat eivät ole niin mustavalkoisia, kaikki kiusaavat jne". Opettajilla olen huomannut samanlaista asennetta ja useinhan aletaan kaivamaan vikaa kiusatusta.

[/quote]

Ah EI. Sinä taas harrastat tuota mustavalkoista ajattelua. Ei, en minä eikä tuo edellä kirjoittanut mies EMME hyväksy kiusaamista.

Mutta katsos kun tuollaisesta mustavalkoisesta kuvitelmasta kiusaajista erillisenä ihmislajina ei ole mitään hyötyä kiusaamisen vähentämisessä.

Pitäisi ymmärtää, että se sinunkin kullannuppusi saattaa kiusata ja siksi keskittyä estämään niitä tilanteita, joissa sellaista voi tapahtua. Puuttua valta-asetelmiin esim. luokissa.

Totta kai lapsia pitää rangaista vääristä teoista, myös kiusaamisesta, ei tässä siitä puhuttu - vaan siitä, miten ja kuka niihin ainakin ensivaiheessa puuttuu.

45

[/quote]

Voi kuule, eiköhän täällä ole KAIKKI tiedä, että jopa se oma lapsi voi olla kiusaaja!

Vierailija
324/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä olisin voinut nimenomaan realismin ohjaamana toimia kuten tuo ap:n kuvaama äiti (edelleen, kunhan olisin varmistunut kiusaajasta jne. jne.) - koska realistisesti tuo toiminta voi tepsiä kiusaamiseen.

Edelleen voisin lisäksi auttaa omaa lastani tulemaan vähemmän loukkaantumisherkäksi, jos hän olisi sellainen.

Väkivaltaa kiusaajaa kohtaan en tietenkään hyväksy, mutta siitähän ei nyt ollut kyse. En olisi itse myöskään puuttunut kiusaajan ulkonäköön, mutta en nyt osaa sitäkään hirveän voimakkaasti tuomita.

Vierailija
325/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:10"]

No, minä olisin voinut nimenomaan realismin ohjaamana toimia kuten tuo ap:n kuvaama äiti (edelleen, kunhan olisin varmistunut kiusaajasta jne. jne.) - koska realistisesti tuo toiminta voi tepsiä kiusaamiseen.

Edelleen voisin lisäksi auttaa omaa lastani tulemaan vähemmän loukkaantumisherkäksi, jos hän olisi sellainen.

Väkivaltaa kiusaajaa kohtaan en tietenkään hyväksy, mutta siitähän ei nyt ollut kyse. En olisi itse myöskään puuttunut kiusaajan ulkonäköön, mutta en nyt osaa sitäkään hirveän voimakkaasti tuomita.

[/quote]

Ilmeisesti tämä kys. äiti ei ole edes ulkonäköä kommentoinut ilkeästi.

Vain lapsi oli sanonut, että haukkui mutta välituntivalvoja kertoi ettei se niin ollut sanonut.

Vaan tyyliin (en sanasta sanaan muista) että miten noin iso poika voi kiusata pienempiään.

Vierailija
326/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan pitää jaksaa nostaa se kiusaamisasia TARPEEKSI tiukasti kerralla pöydälle. Ja vanhempien pitäisi heti puuttua, kun alkaa selvät oireet tulla. Meillä oli kerrasta poikki. Kilttiä tyttöä oli pari luokkalaistaan ja vuoden vanhempi rääväsuu kiusannut koulumatkalla ja lopulta kaatanut maahan. Mä laitin opettajalle heti sähköpostin ja kuvauksen tapahtuneesta + tiedon siitä, että omani on maannut itkuisena ja pää kipeänä koko illan. Opettaja nosti niin kovan metakan seuraavana päivänä koulussa, että se loppui kerrasta. Koko luokka meni erityisopelle tunniksi ja tyttö + kiusaajat (myös se toisesta luokasta) oli paikalla. Hetken keskustelivat ja sen jälkeen opettaja oli pitänyt melkein 1,5 tuntia kiusaajaporukkaa siellä jatkamassa keskustelua. Oli siellä itketty, mutta siihen loppu. Noi kiusaajat kulkee samaa matkaa kouluun päivittäin ja mitään ei ole enää tapahtunut. Joku voisi puolustaa lapsia, jotka joutui yhden kerran takia noin koville, mutta opettaja uskoi tapahtuneeseen, koska omani on sellainen arka ja ujokin, hiljainen ja kiltti. Nämä kiusaajat on sellaisia vauhdikkaita tyttöjä, joilla on kaikkea ongelmaa välillä koulussakin. Yksi kiusaajista muuten kävi illalla vielä ovellakin pyytämässä anteeksi, kun äitinsä oli jatkanut huutamista samasta kuin opettaja... Kävi jo sääliksi ja otettiin sisälle leikkimään.

Vierailija
327/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen pienessä koulussa ei kiusata ketään ja kyllä mua vanhanaikaisen  "kantelupukki kaakattaa" -kasvatuksen saaneena on joskus nolottanut kun olen kuullut miten puoli ekaluokkaa on mennyt valittamaan opelle jostain mikä omiin korviin kuulostaa tosi vähäpätöiseltä kiusaamiselta tai häiritsemiseltä. Mutta sitten olen ajatellut että tässä nää uuden sukupolven edustajat nyt toteuttaa sitä mitä me on niille teorian tasolla koetettu opettaa ja kuka haraa vastaan - me aikuiset.

Vierailija
328/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muu auta, niin vanhemmat puolustavat itse lapsiaan, vaikka se olisi kuinka väärin. Tuskin oli ensimmäinen kerta, kun kiusasi tätä samaa lasta.

Välituntivalvojalta puuttui ammattitaitoa, koska ei osannut poistaa häiritsevää aikuista paikalta. Myös sinun lapsellasi on oikeus olla rauhassa koulussa eikä hänen kimppuunsa saa hyökätä tuolla tavalla, vaikka hän onkin itse toiminut väärin ja kiusannut.

Vierailija
329/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 13:16"]

Jos ei muu auta, niin vanhemmat puolustavat itse lapsiaan, vaikka se olisi kuinka väärin. Tuskin oli ensimmäinen kerta, kun kiusasi tätä samaa lasta.

Välituntivalvojalta puuttui ammattitaitoa, koska ei osannut poistaa häiritsevää aikuista paikalta. Myös sinun lapsellasi on oikeus olla rauhassa koulussa eikä hänen kimppuunsa saa hyökätä tuolla tavalla, vaikka hän onkin itse toiminut väärin ja kiusannut.

[/quote]

Kiusaajan kanssa jutteleminen ei ole häiriköintiä eikä mikään hyökkäys. Se äitihän oli vaan jutellut lapsen kanssa, ei riehunut eikä edes nimitellyt. Mitä syytä välituntuntivalvojalla olis ollut kyseistä äitiä poistaa? Kyllä lasten kanssa saa jutella, ei se ole kiellettyä.

Vierailija
330/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole lapsia (vielä), mutta en ihan ymmärrä tätä kiusaamiseen puuttumisen tyyliä, että kaikki pitäisi mennä koulun tai vanhempien kautta. Ilmeisesti kiusaaja ei ole edes itse mukana näissä koulun ja vanhempien keskeisissä palavereissa? Miksi? Eikö hänen nimenomaan pitäisi olla mukana, odotella hermostuneena käytävässä palaverin alkua ja tavata kasvoista kasvoihin sen lapsen vanhemmat, jota kiusaa ja nähdä käytöksensä vaikutus?

Jos kiusaaja ei itse koskaan ole itse mukana kiusaamisen käsittelyssä, koska hän oppii henkilökohtaisesti, että hänen käytöksellään on seurauksia? Kun poliisi puuttuu tilanteeseen? Armeijassa? Työpaikalla?

Vierailija
331/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 10:57"]

On tämä vaan tänäänkin yhtä pöyristyttävä ketju kuin eilenkin.

Miehenä ja isänä kommentoin tänne eilen jotain ja tänäänkin on pakko avautua.

Musta vähän tuntuu, että aika iso osa näistä rouvista, jotka puolustaa sitä koulun pihaan rynnistänyttä äitiä, eivät joko muista omista lapsuus- ja kouluvuosistaan muuta kuin aurinkoiset päivät mummolassa, tai sitten ovat itse niin koulukiusattuja, että sen takia eivät kykene muuhun kuin lynkkausmentaliteettiin laput silmillä, kun joku vain kuiskaakin sanan "kiusaaminen".

Itse olen edelleen sitä mieltä, että vanhemman ei tule omin päin mennä koulun pihassa lasta ojentamaan, siellä se on opettajan tehtävä.

En käsitä näiden ihmisten ajatusmaailmaa siltä osin, että on ihan ok mennä kouluun tai päiväkotiin itse söheltämään ja että kuka vaan muka saisi mennä sinne huseeraamaan.

Oli se opetus nyt sitten julkista tai ei, niin toistan edelleen, että siitä ei tule yhtään mitään, jos moisesta tehdään hyväksyttävää. Kohta on koulun piha mustanaan äitiä, isiä, isoveljeä, securitakselta palkattua pikku-Irmelin henkilökohtaista turvamiestä, pari somaliheimoa ja siinä sivussa kulkeutuvat tungoksen mukana pedofiilisedät ja huumediilerit puuhailemaan, kun kukaan opettaja ei enää erota, millä asialla siellä kukakin pyörii.

Ja niin, en missään olosuhteissa hyväksyisi, että aikuinen säntää koulunpihaan ojentamaan omaa lastani, selvittämättä tilannetta ensin minun kanssani. Oman käden oikeutta ei pidä ottaa hyväksyä etenkään aikuisten taholta, joiden pitäisi asia tajuta.

Tällä kertaa siellä oli asialla ehkä suht koht asiallinen nainen, mutta kysyn edelleen: Miltä tuntuu arvon rouvista sitten, kun sitä teidän omaa pikku kullanmuruanne on yhtäkkiä tuosta vaan käynyt välitunnilla verbaalisesti ja elekielellä ojentamassa nimimerkki "Leif Hagert", suku notkuen verkkoaidan takana, koska oli kokenut, että hänen lastaan oli kohdeltu epäasiallisesti?

Jos tuntee polttavaa paloa selvittää asia, on otettava yhteyttä kiusaajan vanhempiin asian selvittämiseksi. Tästä tulee vielä varsinainen villi länsi, jos hyväksytään se, että kuka tahansa saa minkä tahansa kantelun perusteella lähteä itse suorittamaan ojentavia kasvatustoimenpiteitä.

Nykyään on vähän koko yhteiskunnassa vallalla liiallinen kiusaamishysteria ja tarve lietsoa jo pienestä alkaen jotain noitarovioita, vaikka ei näköjään tosiaan muisteta ollenkaan, minkälainen se lasten maailma oikeasti on.

Se on toisinaan aika karu ja raaka.

Muistatteko?

Itse olen ainakin omien lasteni kanssa yrittänyt aina pitää mielessä, että kiusaamista on ollut ennen, on nyt ja tulee olemaankin. Sitä voidaan yrittää kitkeä, mutta siitä huolimatta sitä esiintyy. Esimerkiksi joidenkin vanhemmat hyökkäävät koulun pihoille kiusaamaan lapsia tänäkin päivänä. Toisten vanhemmat kiusaavat työkavereitaan töissä. Lapset kiusaavat toisiaan. Ikävä fakta, mutta kokonaan sitä ei ihmisten käytöksestä tulla lopullisesti koskaan kitkemään, sekin on varmaa.

Tästäpä syystä lasten kasvatuksessa tulee tuo seikka huomioida jo pienestä pitäen. Ei tietenkään kiusata lasta tahallaan ja anneta siedätyshoitoa sillä tavoin, mutta yritetään tukea kasvamaan porukassa niin, että joka lällätyksestä ja pään aukomisesta ei vedetä hernettä nenään, vaan osataan suhtautua vähän huumorillakin ja opetetaan, että puolensa täytyy pitää, mutta silti vähän pitää antaa mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.

Ei se elämä lopu siihen kouluunkaan. Edelleen senkin jälkeen tarvitaan kykyjä olla empaattinen ja osata ottaa toiset huomioon, mutta ymmärtää se, että kaikenlaista pelleä maailmaan mahtuu ja osaa vastaan pitää puolustautua ja osaan voi suhtautua huvittuneen välinpitämättömästi.

Harrastuksissa, kaveripiirissä, ravintolassa, työelämässä - missä tahansa täytyy osata olla porukassa ja vähän oppia lukemaan niitä muitakin, eivät ainoat vaihtoehdot ole heittäytyä marttyyriksi ja kiusaamisen uhriksi tai sitten kiusaajaksi. Omalla käytöksellä on aina suuri merkitys.

Tämän keskustelun perusteella epäilisin, että nykyajan "kiusaamishysterian" vallassa ja muutenkaan kaikki aikuiset eivät näköjään kykene ohjastamaan lastaan olemaan normaalisti porukassa - kun sinne pitää aikuisen aina rynnätä sekaan söhläämään.

Kuten jo totesin, lasten maailma on toisinaan yllättävänkin raaka aikuisen silmin, mutta siitä huolimatta aina ei ole hyvä kipittää sinne sekaan pelastamaan lastaan, vaan joskus täytyy antaa siimaakin ja antaa kokeilla pärjätä omillaan. Pikkuhiljaa.

Muuten se ei ikinä opi. Sitten ihmetellään kun sitä omaa herranterttua kiusataan, kun sille ei ole koskaan syntynyt kokemuksia ja taitoja pärjätä ihan itse.

Eikä tämä tarkoita sitä että oma lapsi pitäisi susille syöttää.

Ei tietenkään, vaan keskustelua näistä asioista ja yritys saada lapsi vähän ymmärtämään muidenkin motiiveja ja olemaan toisaalta vähän paksunahkaisempi.

Lisäksi, kun lapset kertovat jonkun tapahtuman, niin sillä saattaa olla toinenkin puoli. Todennäköisesti lapsi kertoo omalle vanhemmalleen yhden version ja saattaa olla että jostain löytyy toinen ja ehkä jopa kolmas.

Ihmettelen, miten kummassa suuri osa äideistä on noin sinisilmäisiä, että "ei meidän lapsi kiusaa eikä puhu tuommoisia, en hyväksyisi ikinä".

Hah. Miten ihmeessä te tiedätte mitä ne teidän pikku enkelit touhuavat tai puhuvat keskenään, kun ette ole kuulemassa?

Et hyväksy eikä hyväksy moni muukaan, mutta silti ne lapset tuommoisia keskenään puhuvat ja jotkut jopa kiusaavat.

Ja muuten, soittakaa nyt saman tien ylen ohjelmapäivystykseen. Pikkukakkosen lastenohjelmissa puhutaan välillä saman tasoisia juttuja, kuin nuo "syötetään haille". Kyllä ne teidänkin piltit osaavat jo puhua yhtä ja toista, vaikka eivät kotona ruokapöydässä niitä nyt jatkuvasti latelekaan.

Tyhmiähän ne olisivat, jos teidän kuullen noita älyttömyyksiään hokisivat, kun tietävät hyvin mitä mieltä olette noista puheista. Sen takia ne säästävät ne muille foorumeille - esim. sinne koulun pihaan.

Toivotaan, että tänään olisi hyvä päivä ja että kukaan ei kiusaisi ketään!

[/quote]Älä pelkää, ei suomalaisista löydy tollaseen selkärankaa, ei äideistä, eikä isistä. Joten ne kiusaajat saavat ihan rauhassa tölmiä jatkossakin.

Ja etkö tosiaan tajunnut, että tämääiti ei ollut riehunut, vaan asiallisesti asiasta sanonut ja pyytänyt myös välituntivalvojan paikalle ja halunnut selvittää jutun.

Ja vielä kerran EI SUOMESSA VANHEMMAT YLEENSÄ PUOLUSTA LAPSIAAN

Vierailija
332/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 12:13"]

Tuo on ihan puppua, että kaikki kiusaavat joskus. Kaikki eivät kiusaa. Jotkut kiusaavat ajattelemattomuuttaan kun joku yllyttää, mutta lopettavat sitten kun siihen puututaan. Mutta tosiasia on, että on olemassa ilkeitä, pahansuopia kiusaajia - myös lapsissa. Ihannemaailmassa opettajat toki hoitaisivat hommansa ja saisivat kiusaamisen loppumaan, mutta kaikki tietävät että usein opettajat vain hymistelevät ja levittelevät käsiiään. Siksi ymmärrän tuota kiusatun äitiä.

[/quote]

Noo, minä menin puhelinlankoja pitkin kotiin ja tein kiusaamisasian kerralla selväksi. Olen nimittäin sitä mieltä ettei asiassa ole yhtikäs mitään selvittelemistä lasten kesken. Miksi alistaisit kiusatun keskustelemaan siitä kiusaajan kanssa?? Mikä on syy? Kiusaaja sanoisi, koska olet ruma -niinkö ja keskustelu jatkuisi hyvässä lykyssä vuosia? Ja seuraukset hoitaisi mielenterveystoimisto, koska EI ole osannut ohjeistaa lopettamista!!

On asioita, joista vanhemmat päättävät neuvottelematta lasten kanssa. Tällaisia asioita on kiusaaminen, ruma kielenkäyttö, varasteleminen jne....vai oletteko eri mieltä?

Vierailija
333/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 07:42"]

Minun lapseni elämä on pilalla pysyvästi tuollaisten ap:n kullanmurujen takia. Ikinä ei tule toipumaan. Koulusta ei otettu yhteyttä kertaakaan enkä tiennyt asiasta.

[/quote]

Kiva sanoa lapselle, että tämän elämä on ikuisesti pilalla eikä tule toipumaan. Niin kauan kuin on elämää on toivoa. Keskity tukemaan lastasi toipumisessa äläkä vain hoe, ettei tule toipumaan. 

Vierailija
334/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen elukka kiusaa jo vaikka koulua on vasta viikko takana. Miten musta tuollaisen paskan pää on sisältä.

Vierailija
335/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusat tuon kiusatun tytön äiti teki ihan oikein. Poikasi kerjäsi verta nenästään ja sitä onneksi henkisesti sai.

Sääli vain, että tuhoat tapahtuman positiiviset vaikutukset poikasi käytökseen lässyttämällä, ettei sinun kultamussuasi kukaan paha täti saa tulla haukkumaan.

Vierailija
336/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 10:57"]

On tämä vaan tänäänkin yhtä pöyristyttävä ketju kuin eilenkin.

Miehenä ja isänä kommentoin tänne eilen jotain ja tänäänkin on pakko avautua.

Musta vähän tuntuu, että aika iso osa näistä rouvista, jotka puolustaa sitä koulun pihaan rynnistänyttä äitiä, eivät joko muista omista lapsuus- ja kouluvuosistaan muuta kuin aurinkoiset päivät mummolassa, tai sitten ovat itse niin koulukiusattuja, että sen takia eivät kykene muuhun kuin lynkkausmentaliteettiin laput silmillä, kun joku vain kuiskaakin sanan "kiusaaminen".

Itse olen edelleen sitä mieltä, että vanhemman ei tule omin päin mennä koulun pihassa lasta ojentamaan, siellä se on opettajan tehtävä.

En käsitä näiden ihmisten ajatusmaailmaa siltä osin, että on ihan ok mennä kouluun tai päiväkotiin itse söheltämään ja että kuka vaan muka saisi mennä sinne huseeraamaan.

Oli se opetus nyt sitten julkista tai ei, niin toistan edelleen, että siitä ei tule yhtään mitään, jos moisesta tehdään hyväksyttävää. Kohta on koulun piha mustanaan äitiä, isiä, isoveljeä, securitakselta palkattua pikku-Irmelin henkilökohtaista turvamiestä, pari somaliheimoa ja siinä sivussa kulkeutuvat tungoksen mukana pedofiilisedät ja huumediilerit puuhailemaan, kun kukaan opettaja ei enää erota, millä asialla siellä kukakin pyörii.

Ja niin, en missään olosuhteissa hyväksyisi, että aikuinen säntää koulunpihaan ojentamaan omaa lastani, selvittämättä tilannetta ensin minun kanssani. Oman käden oikeutta ei pidä ottaa hyväksyä etenkään aikuisten taholta, joiden pitäisi asia tajuta.

Tällä kertaa siellä oli asialla ehkä suht koht asiallinen nainen, mutta kysyn edelleen: Miltä tuntuu arvon rouvista sitten, kun sitä teidän omaa pikku kullanmuruanne on yhtäkkiä tuosta vaan käynyt välitunnilla verbaalisesti ja elekielellä ojentamassa nimimerkki "Leif Hagert", suku notkuen verkkoaidan takana, koska oli kokenut, että hänen lastaan oli kohdeltu epäasiallisesti?

Jos tuntee polttavaa paloa selvittää asia, on otettava yhteyttä kiusaajan vanhempiin asian selvittämiseksi. Tästä tulee vielä varsinainen villi länsi, jos hyväksytään se, että kuka tahansa saa minkä tahansa kantelun perusteella lähteä itse suorittamaan ojentavia kasvatustoimenpiteitä.

Nykyään on vähän koko yhteiskunnassa vallalla liiallinen kiusaamishysteria ja tarve lietsoa jo pienestä alkaen jotain noitarovioita, vaikka ei näköjään tosiaan muisteta ollenkaan, minkälainen se lasten maailma oikeasti on.

Se on toisinaan aika karu ja raaka.

Muistatteko?

Itse olen ainakin omien lasteni kanssa yrittänyt aina pitää mielessä, että kiusaamista on ollut ennen, on nyt ja tulee olemaankin. Sitä voidaan yrittää kitkeä, mutta siitä huolimatta sitä esiintyy. Esimerkiksi joidenkin vanhemmat hyökkäävät koulun pihoille kiusaamaan lapsia tänäkin päivänä. Toisten vanhemmat kiusaavat työkavereitaan töissä. Lapset kiusaavat toisiaan. Ikävä fakta, mutta kokonaan sitä ei ihmisten käytöksestä tulla lopullisesti koskaan kitkemään, sekin on varmaa.

Tästäpä syystä lasten kasvatuksessa tulee tuo seikka huomioida jo pienestä pitäen. Ei tietenkään kiusata lasta tahallaan ja anneta siedätyshoitoa sillä tavoin, mutta yritetään tukea kasvamaan porukassa niin, että joka lällätyksestä ja pään aukomisesta ei vedetä hernettä nenään, vaan osataan suhtautua vähän huumorillakin ja opetetaan, että puolensa täytyy pitää, mutta silti vähän pitää antaa mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos.

Ei se elämä lopu siihen kouluunkaan. Edelleen senkin jälkeen tarvitaan kykyjä olla empaattinen ja osata ottaa toiset huomioon, mutta ymmärtää se, että kaikenlaista pelleä maailmaan mahtuu ja osaa vastaan pitää puolustautua ja osaan voi suhtautua huvittuneen välinpitämättömästi.

Harrastuksissa, kaveripiirissä, ravintolassa, työelämässä - missä tahansa täytyy osata olla porukassa ja vähän oppia lukemaan niitä muitakin, eivät ainoat vaihtoehdot ole heittäytyä marttyyriksi ja kiusaamisen uhriksi tai sitten kiusaajaksi. Omalla käytöksellä on aina suuri merkitys.

Tämän keskustelun perusteella epäilisin, että nykyajan "kiusaamishysterian" vallassa ja muutenkaan kaikki aikuiset eivät näköjään kykene ohjastamaan lastaan olemaan normaalisti porukassa - kun sinne pitää aikuisen aina rynnätä sekaan söhläämään.

Kuten jo totesin, lasten maailma on toisinaan yllättävänkin raaka aikuisen silmin, mutta siitä huolimatta aina ei ole hyvä kipittää sinne sekaan pelastamaan lastaan, vaan joskus täytyy antaa siimaakin ja antaa kokeilla pärjätä omillaan. Pikkuhiljaa.

Muuten se ei ikinä opi. Sitten ihmetellään kun sitä omaa herranterttua kiusataan, kun sille ei ole koskaan syntynyt kokemuksia ja taitoja pärjätä ihan itse.

Eikä tämä tarkoita sitä että oma lapsi pitäisi susille syöttää.

Ei tietenkään, vaan keskustelua näistä asioista ja yritys saada lapsi vähän ymmärtämään muidenkin motiiveja ja olemaan toisaalta vähän paksunahkaisempi.

Lisäksi, kun lapset kertovat jonkun tapahtuman, niin sillä saattaa olla toinenkin puoli. Todennäköisesti lapsi kertoo omalle vanhemmalleen yhden version ja saattaa olla että jostain löytyy toinen ja ehkä jopa kolmas.

Ihmettelen, miten kummassa suuri osa äideistä on noin sinisilmäisiä, että "ei meidän lapsi kiusaa eikä puhu tuommoisia, en hyväksyisi ikinä".

Hah. Miten ihmeessä te tiedätte mitä ne teidän pikku enkelit touhuavat tai puhuvat keskenään, kun ette ole kuulemassa?

Et hyväksy eikä hyväksy moni muukaan, mutta silti ne lapset tuommoisia keskenään puhuvat ja jotkut jopa kiusaavat.

Ja muuten, soittakaa nyt saman tien ylen ohjelmapäivystykseen. Pikkukakkosen lastenohjelmissa puhutaan välillä saman tasoisia juttuja, kuin nuo "syötetään haille". Kyllä ne teidänkin piltit osaavat jo puhua yhtä ja toista, vaikka eivät kotona ruokapöydässä niitä nyt jatkuvasti latelekaan.

Tyhmiähän ne olisivat, jos teidän kuullen noita älyttömyyksiään hokisivat, kun tietävät hyvin mitä mieltä olette noista puheista. Sen takia ne säästävät ne muille foorumeille - esim. sinne koulun pihaan.

Toivotaan, että tänään olisi hyvä päivä ja että kukaan ei kiusaisi ketään!

[/quote]

Voi jeesus mitä lässytystä taas.

Ihanko oikeasti me kaikki ollaan heti rynnimässä koulujen pihoille huumediilerit vanavedessämme? Jos näin todella tapahtuu, eikö se kerro siitä, että koululaitos on täysin menettänyt uskottavuutensa kiusaamisongelmien selvittelyssä? Harva kun sinne oikein haluamalla haluaa riehumaan.

Kyllä mäkin tunnen yhden isän, joka kävi koulun pihalla ojentamassa kutosluokkalaista, joka oli niin rohkea, että viitsi kiusata kolmasluokkalaista poikaa järjestelmällisesti. Lässyn lässynit ei toiminut, suora toiminta toimi. Sai poika jatkaa opintietään rauhassa.

Olen toki sitä mieltä, että ensin käydään virallinen tie. Jos se ei auta, niin itse teen kyllä ihan mitkä tahansa temput kiusaamisen lopettamiseksi. Jos se ei isukkia nyt miellytä, niin kasvata ne lapsesi olemaan kiusaamatta, niin meidän ei tarvitse koskaan kohdata.

Ja ei, en todellakaan pelkäisi sinua jos tulisit lapsesi ojentamisen jälkeen ovelleni meuhkaamaan. Se vaan entistä paremmin vahvistaisi mitä jo kiusaajapentujen vanhemmista tiedetään: paskoja kasvattajia ja pienten paskojensa hyysääjiä, kuten on ap:kin pienen valehtelija-nulikkansa kanssa.

Vierailija
337/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 17:43"]

Minun lapseni elämä on pilalla pysyvästi tuollaisten ap:n kullanmurujen takia. Ikinä ei tule toipumaan. Koulusta ei otettu yhteyttä kertaakaan enkä tiennyt asiasta.

[/quote]

Kiva sanoa lapselle, että tämän elämä on ikuisesti pilalla eikä tule toipumaan. Niin kauan kuin on elämää on toivoa. Keskity tukemaan lastasi toipumisessa äläkä vain hoe, ettei tule toipumaan. 

[/quote]

Lapseni on jo aikuinen. On aivan varmaa, että ei koskaan tule elämään normaalia elämää.

Vierailija
338/461 |
22.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 21:21"]

[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 17:43"]

[/quote]

[/quote]

Lapseni on jo aikuinen. On aivan varmaa, että ei koskaan tule elämään normaalia elämää.

[/quote]

Terapia, anyone? Noh, jos ette tahdo päästää irti.... Siis ikäviähän tuollaiset ongelmat ovat, mutta apu löytyy jos on valmis itsekin tekemään työtä sen eteen.

Vierailija
339/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:29"]

Lopeta jo nyt tuo lässytyksesi. Mielipiteesi on tullut selväksi, tosin 9/10  on eri mieltä kanssasi, ja hyvä niin. Onpahan vielä jotain järkeä tässä maailmassa. Vielä kun yhä useampi vanhempi toimisi kuten tuon tytön äiti, niin saataisiin ne kiusaajaperkeleet vähän paremmin peloteltua lopettamaan se kusipäinen toimintansa.

[/quote]

9/10 on sitä mieltä, että kaikki kotiäidit saa vapaasti syöksyä koulujen pihoille meuhkaamaan. Ja miljoona kärpästä ei voi olla väärässä; paska on hyvää.

Tulevaisuus näyttää oikein lupaavalta, kun nämä ihmiset täällä kasvattavat päätään aukomalla tulevaa sukupolvea.

Lapsiparat.

Vierailija
340/461 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:35"]

Myös 174 sallisi oman lapsensa kohdalla toimittavan noin, jos lapseni kiusaisi (tuo äidin toiminta oli vielä aika lievää).

Olen ennenkin seurannut tällaista 45:n tyyppistä argumentointia, ja sitä leimaa sellainen (anteeksi nyt) huvittava yksinkertaisuus, joka on tyypillistä ekan vuoden filosofian opiskelijoille. Siinä eettisiä ongelmia ratkotaan tiukasti sääntömoraalin avulla eli on tiettyjä periaatteita, joista ei poiketa koskaan millään tavalla, olivat olosuhteet mitä tahansa. Elämä nyt vain on paljon monimutkaisempaa, kuin mitä tämä ajattelutapa sallii, ja joskus se, mikä toimii (tai millä on hyviä seurauksia), on oikein. Eli hienommin sanottuna utilitaristisen moraalin hyödyntäminen on joskus myös ihan oikein ja "hyvää".

Muuten, jos oma lapseni olisi kiusattu, niin olisin voinut ihan harkitusti ja kylmän rationaalisesti käydä "pelottelemassa" kiusaajaa, en välttämättä tunnekuohun ohjaamana.

Ap:ta on mielestäni kuitenkin turha näin joukolla suomia ja nöyryyttää. Hän on varmasti tehnyt parhaansa pojan kanssa ja on ymmärrettävää, että tilanne tuntuu hänestä pahalta.

[/quote]

Ja tämäkö oli nyt toisen vuoden filosofian opiskelijan kommentti.

Puhuu ja puhuu, mutta ei sano mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän