Onko karjalaisten vanhempien jälkeläiset myös karjalaisia?
Kommentit (240)
Eli siis jos isovanhemmat tulivat evakkona etelään, niin lapsenlapset on karjalaisia asuinpaikasta riippumatta? Haluan varmuuden.
Ei ole. Asuinpaikka on se, missä asuu. Joillain on kaksoiskansalaisuus, jolloin voi olla esim. ruotsalainen ja suomalainen yhtä aikaa. Mutta et voi sanoa itseäsi tamperelaiseksi, vaikka äitisi olisi syntynyt siellä, jos et ole itse siellä koskaan asunut.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos isovanhemmat tulivat evakkona etelään, niin lapsenlapset on karjalaisia asuinpaikasta riippumatta? Haluan varmuuden.
Jos sun isovanhemmat on kotoisin Helsingistä ja muuttaneet Savoon jossa sinä ja vanhempasi ovat syntyneet ja jossa asut, oletko helsinkiläinen?
Vierailija kirjoitti:
Mun isovanhemmat tuli Helsinkiin evakkona Karjalasta, en tosiaan ole karjalainen vaan syntyperäinen helsinkiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Asuinpaikka on se, missä asuu. Joillain on kaksoiskansalaisuus, jolloin voi olla esim. ruotsalainen ja suomalainen yhtä aikaa. Mutta et voi sanoa itseäsi tamperelaiseksi, vaikka äitisi olisi syntynyt siellä, jos et ole itse siellä koskaan asunut.
Mutta eikö karjalaiset ole myös heimo? Onhan saamelaisetkin saamelaisia, vaikka asuisivat Helsingissä.
Olenko venäläinen, kun isoisän isoisä oli venäläinen?
Sanotaan kai että omaa karjalaisia juuria vaikka onkin esim lounaissuomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö karjalaiset ole myös heimo? Onhan saamelaisetkin saamelaisia, vaikka asuisivat Helsingissä.
No sitten on hämäläiset, savolaiset ja pohjalaisetkin heimoja, joiden jäsenyys periytyy jälkeläisille asui missä tahansa.
No kyllähän karjalaisia pidetään omana kansana. Minunkin isoisäni oli karjalasta mutta eipä se minusta karjalaista tee. Juuria siellä toki on.
Vierailija kirjoitti:
Onko tummaihoisten vanhempien jälkeläiset myöskin tummaihoisia?
Liittyy avaukseen millä tavalla???
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän karjalaisia pidetään omana kansana. Minunkin isoisäni oli karjalasta mutta eipä se minusta karjalaista tee. Juuria siellä toki on.
Ei pidetä.
Sie voit lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe siust.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidetä.
Ainakin on pidetty. Muistan jossain lukion Englannin kirjassa(70-luvulta) oli kappale maailman kansoista ja sellainen suuri maailman kartta. Siihen oli merkattu Karelians sekä muitakin neukkulassa asuvia pikku kansoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten on hämäläiset, savolaiset ja pohjalaisetkin heimoja, joiden jäsenyys periytyy jälkeläisille asui missä tahansa.
Niin onkin. Itse olen 75% karjalainen, 25% hämäläinen ja 100% paljasjalkainen helsinkiläinen.
Karjalaisuus ilmenee kulttuurisena ja luonteenpiirteinä, tyypillisesti puheliaisuus, vieraanvaraisuus, laulavaisuus, yleinen ”eläväisyys” yhdistetään usein karjalaisiin. Eri alueilla on ollut vielä erityispiirteensä. Eroaa esim juuriltaan hämäläisistä tai savolaisista. Jos suurin osa suvustasi on kotoisin Karjalasta, voit samaistua ehkä ”karjalaisuuteen” näiden piirteiden kautta. Se ei tee sinusta karjalaista, vaan juuresi ovat Karjalassa ja se saattaa näkyä 😊
Mun juuret on Karjalassa. Miehen toinen puoli sukua on Karjalasta ja toinen ei, ja eron todella huomaa 😄
Karjalaiset perinteet ovat ainakin omassa suvussani niin vahvoina, että ei ne poistu vaikka asuinpaikka vaihtuu. Tietysti myös evakkomenneisyys vaikuttaa karjalaisen kansan sisällä vahvasti. Olen itse myös syntynyt Etelä-Karjalassa, mutta jostain syystä minua ei pidetä karjalaisena. Outoa.
Nuo vanhat heimot oli niin sisäsiittoisia että kyllä se karjalaisuus, savolaisuus jne. näkyy geeniperimässä useamman polven ajan.
Mun lapsellakin on itäsuomalaisille tyypillinen silmien muoto vaikka karjalaista vain 25 %.
Vierailija kirjoitti:
Ovat. Asuinpaikkansa voi valita. Vanhempiaan ja kaikkia esivanhempiaan ei voi valita. Asuinpaikka on vain ulkoinen asuinpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Nuo vanhat heimot oli niin sisäsiittoisia että kyllä se karjalaisuus, savolaisuus jne. näkyy geeniperimässä useamman polven ajan.
Mun lapsellakin on itäsuomalaisille tyypillinen silmien muoto vaikka karjalaista vain 25 %.
Millainen on itäsuomalaisille tyypillinen silmien muoto? Esimerkkejä?
Tietysti! Minä olen kolmannen polven syntyperäinen karjalalainen isoisäni kautta.