Onko karjalaisten vanhempien jälkeläiset myös karjalaisia?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos isovanhemmat tulivat evakkona etelään, niin lapsenlapset on karjalaisia asuinpaikasta riippumatta? Haluan varmuuden.
Ovat. Asuinpaikkansa voi valita. Vanhempiaan ja kaikkia esivanhempiaan ei voi valita. Asuinpaikka on vain ulkoinen asuinpaikka.
Eikös se sama päde niiden karjalaisten asuinpaikkoihin? Nekin oli monelle vain asuinpaikkoja, esi-isät oli kuka mistäkin.
Juuret Karjalasta, kansalaisuus Suomen.
Minullakin on Viipurista esivanhempia. Mutta nämä olivat ruotsalaisia. En ole karjalainen missään määrin, enkä tunne karjalaisuutta omakseni. Monet ovat niin yksinkertaisia etteivät vieläkään tajua ihmisten liikkuvuutta-sekä ennen että nykyään. Se riippuu mistä oikeasti olet kotoisin, ts. sukujuuret. Geneettiset.
Onhan palestiinalaisetkin mielestään palestiinalaisia, vaikkeivät olisi siellä ikinä asuneet...
Vierailija kirjoitti:
Ei, et voi selittää rasittavaa luonnettasi sillä, että isovanhempasi lähtivät Karjalasta 30-40-luvulla...
"Karjalainen veri niin siks oon tämmönen"
Ei karjalaiset ole rasittavia. Höps.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis jos isovanhemmat tulivat evakkona etelään, niin lapsenlapset on karjalaisia asuinpaikasta riippumatta? Haluan varmuuden.
Ovat. Asuinpaikkansa voi valita. Vanhempiaan ja kaikkia esivanhempiaan ei voi valita. Asuinpaikka on vain ulkoinen asuinpaikka.
Eikös se sama päde niiden karjalaisten asuinpaikkoihin? Nekin oli monelle vain asuinpaikkoja, esi-isät oli kuka mistäkin.
Kyllä. Asuinpaikkalla ei ole merkitystä. Itselläni on ollut jo teinistä saakka erittäin paha ristiriita joka on aina läsnä. Mulla on liikaa sukujuuria eri paikoista. Minulla on isänmaa ja äidinkieli. Mutta aina orpo olo. Tuntuu ettei minulla ole omaa heimoa jossa olisin täysin kotonani. Se on hirveä tunne. Viittaan tähän asiaan. Asuinpaikalla ei todellisuudessa ole mitään merkitystä. Viihdyn kaikkialla, mutta en kuulu mihinkään.
Juureni ovat Laatokan Karjalassa, Impilahdella. Isovanhempieni talot tuhottiin ja sukuni häädettiin kodeistaan. Nämä arvet kulkevat karjalaisen kansan sisimmässä vaikka emme enää olekaan voineet syntyä omilla kotiseuduillamme.
Karjalaisilla oli oma kielensä ja kulttuurinsa, jotka kaikki riistettiin. Todellakin olen karjalainen.
En ainakaan koe olevani karjakainen. Maat ja männyt jäivät sodassa rajan taakse ja äiti onkin jo laillani syntynyt Helsingissä. Koko suku on täällä, ei mitään kytköstä noihin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kansalaisuus pitää tässä mainita? Ei kukaan sano, että juuret Hämeessä, kansalaisuus Suomen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kansalaisuus pitää tässä mainita? Ei kukaan sano, että juuret Hämeessä, kansalaisuus Suomen.
Karjalaisilla on ollut oma kieli ja kulttuuri. -eri
Vierailija kirjoitti:
Tää on identiteettiasia, eikä sellaiset ole väännettävissä ”haluan varmuuden” -ratkaisuiksi.
Mä olen kolmannen polven evakkosukua ja mulla on karjalainen identiteetti, vaikka geeniperimä on puoliksi muualta Suomesta. Siihen ei ole kellään muulla mitään sanomista. Kun mut haudataan, kukkalaitteissa on punamustat nauhat.
Hyvät välit mulla on muuhunkin sukuuni, mutta karjalaisuus määrittää.
Suomen Karjala on eri asia kuin Venäjän Karjala. Venäjällä on karjalan kieltä puhuvia kielisukulaisiamme. Muistuttaa suomea mutta sisältää venäläisiä sanoja ja äänteitä. Suomen hallussa ollut Karjalan kannas taas sisälsi suomalaisia ihmisiä, jotka puhuivat suomea kaakkoismurteella. Kyseinen murre on nykyisin Etelä-Karjalan alueella käytössä. On vaikea sanoa, onko yhtenäistä karjalaisuutta olemassakaan. Karjalan evakoitten tuoma kotiseutuhenki ja -kulttuuri oli tietenkin tärkeää sotien jälkeen muistojen säilyttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalaisilla on ollut oma kieli ja kulttuuri. -eri
Yli 90 prosenttia karjalaisista oli suomenkielisiä ja luterilaisia. Yhtä hyvin voidaan sanoa, että pohjalaisilla on oma kulttuuri. Niin onkin, mutta miksi kansalaisuus pitäisi tässä yhteydessä mainita?
Vierailija kirjoitti:
Olenko venäläinen, kun isoisän isoisä oli venäläinen?
Olet osittain venäläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun isovanhemmat on kotoisin Helsingistä ja muuttaneet Savoon jossa sinä ja vanhempasi ovat syntyneet ja jossa asut, oletko helsinkiläinen?
Sulla ressukalla on nyt käsitteet sekaisin. Karjalaisuus ei ole sama kuin asuinpaikka vaan etnisyys tai kulttuuriperimä.
Riippuu tässä tapauksessa tietenkin siitä, tarkoitatko karjalaisilla suomalaisia tai etnisesti karjalaisia. Nykyisin kun suomalaisilla tuppaa menemään nämä sekaisin. Kaikki eivät tajua että on olemassa erillinen Karjalan kansa, jotka phuhuvat karjalan kieltä, eivät suomea.
Vierailija kirjoitti:
Olenko venäläinen, kun isoisän isoisä oli venäläinen?
No olethan sinä venäläistä sukujuurta.
No ei ole, jos ei itse ole siellä asunutkaan.
Minun vanhempani ovat Etelä-Pohjanmaalta, Kauhajoelta. En ole koskaan asunut siellä, ja viimeiset 30 vuotta olen asunut Helsingissä. Olen siis helsinkiläinen, mutta sukuni on Pohjanmaalta. Noin sen ilmaisen, jos joku kysyy.
Heimoajattelu on hoopoa, todellisuudessa kenelläkään ei ole lupsakkaa puheliaisuutta geeneissä, korkeintaan kotoa opittuja tapoja voi olla. Ja nekin aikuisella vaikuttavat aika vähän, paljon enemmän vaikuttaa asuinympäristön tavat ja kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän karjalaisia pidetään omana kansana. Minunkin isoisäni oli karjalasta mutta eipä se minusta karjalaista tee. Juuria siellä toki on.
Ei pidetä.
Tää ei näköjään kaikille siis ole selvää. Yksinkertaistetusti: karjalankieliset ja karjalanmurteiset ovat kaksi eri porukkaa. Osin samoilla alueilla olleet ennen aluemenetyksiä. Evakot ovat karjalanmurteisia, suomalaisia, meidän ”heimoistamme” yksi.
Karjalankieliset NL:n/Venäjän alueen kansa.
Sana ”karjalainen” omaa siis vähintään kaksoismerkityksen.
(En edes ala sotkea tähän vielä pohjois-Karjalaa yms. 😅)
Viipuri oli ennen sotia monen kielen sulatusuuni ja kansainvälinen kaupunki. Ei Karjala ollut mikään perinnemuseo, jossa tanssittiin koivun alla kansantanhuja ja jokainen paistoi piirakoita! Se on sitä ihannekuvaa, jota on ylläpidetty sotien jälkeen. Monenlaisia ihmiskohtaloita siellä oli kuten kaikkialla muuallakin.
Ei, et voi selittää rasittavaa luonnettasi sillä, että isovanhempasi lähtivät Karjalasta 30-40-luvulla...
"Karjalainen veri niin siks oon tämmönen"