vauvojen rupsahtaneet äidit
Olen alkanut käymään 5kk vanhan vauvani kanssa vauvakerhossa. Siellä olen pannut merkille että monet äidit eivät yhtään välitä ulkonäöstään. Päällä aina iänikuinen imetyspaita ja raskaushousut. Hiukset laittamattomat ja naama meikitön. Itse meikkaan ja laitan hiukset päivittäin. Ja pukeudun kivasti. Ennen raskautta hankitut vaatteet sopivat päälle taas. Uppoutuuko moni nainen äitiyteen niin, että oma ulkonäkö unohtuu täysin? Vai eivätkö he vaan välitä?
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 08:09"]
Sitä en ymmärrä, miksi "vauvan toi kiloja", eli ihmiset eivät palaudu synnytyksestä entisiin mittoihinsa, vaan annetaan itselle lupa lihoa plösöksi tai jopa kunnolla ylipainoiseksi. Se on vastuutonta mallin näyttämistä lapsillekin.
Normaali ihminen palautuu halutessaan synnytyksestä entisiin mittoihinsa n. vuodessa. Moni toki nopeamminkin.
[/quote]
Tota hei, urpoke, "entisten mittojen" puuttuminen ei välttämättä johdu läskistä (mistä te yksisilmäiset ratsastajat oikein ryömitte? Aitan alta).
Kudokset venyvät joillakin siten, että niihin ns. entisiin mittoihin ei vain pääse eli vaatekoko ei ole sama kuin ennen raskautta. Myös esim. imetys ja siihen liittyvä hormonimyrsky turvottaa joitain enemmän kuin toisia. Itselläni kasvoivat hormonien vaikutuksesta myös rinnat pari kuppikokoa (ei haittaa!) ja samoin jalan muoto muuttui eli isommat kengät ovat tarpeen.
Jos tarkoitat ihan vain vatsaonteloon kerääntyvää rasvaa, niin sano suoraan mitä tarkoitat. Epämääräinen mutina "entisistä mitoista" on vain typerää sentteihin tuijottamista...
Olen samaa mieltä siitä, että omasta kunnosta ja terveydestä on hyvä huolehtia, mutta en nyt lähtisi syyllistämään ketään vajavaisilla ja peräti olemattomilla tiedoilla itse kunkin elämästä. Ja senttien ja kilojen kyttääminen se vasta hullun touhua onkin. Ihan kuin elämässä ei olisi parempaakin tekemistä. Vai antaako se teille ihmispoloille hallinnan tunnetta elämässänne, kun ette mitään muuta pysty kontrolloimaan kun omaa painoanne? Mutta että naapurinkin?
Hormonaalista on myös se, että naisen keho on itse asiassa evoluutiossa muokkautunut pitämään kiinni kaikesta ylimääräisestä rasvasta eli se mikä tulee helposti ei lähdekään yhtä helposti suurimmalle osalle meistä. Se on aikanaan auttanut metsästäjä-keräilijä -yhteisössä naista selviämään vauvan kanssa yli laihemmista, vähäravinteisemmista kausista. Eli runsas mamma on ollut elinkelpoisempi yksilö kuin joku rimpula ja runsaan mamman lapset ovat todennäköisemmin jääneet henkiin.
Itse olen ylpeänä elinkelpoinen ja ihan lääkärintodistuksenkin kanssa terve kuin pukki - mitä ei voi sanoa monesta nälkäkurjesta, jotka itse asiassa joutuvat tekemään aika epäinhimillisiä ja sanomattakin epäterveellisiä pyristelyjä pysyäkseen niin pieninä kuin ovat. Itselläkin aika monta syömishäiriöistä kaveria.... Ja ihan samalla tavalla rakastan heitäkin ystävinä, ihan sama, minkä kokoisia ovat, ja he minua, pientä pullukkaa. Huolissani lähinnä olen siitä, miten ihmisen elinpiiri voi kaventua kylppärin peilin ja vaa'an välissä tapahtuvaksi.
Hankkikaa ihmiset oikeesti elämä, jotka toisten kiloja kyttäilette.
Mistäs tiedät, vaikka olisivat aina olleet tuollaisia?
Vaikka sinä laittauduit, ei se tarkoita sitä, että muutkin. Ja onhan se imetyspaita kätevä jos imettää vauvaa....
Mutta provohan tämä.
No, kiva että sinä jaksat. Uskoakseni synnytyksenjälkeinen masennus aiheuttaa esimerkiksi sitä että lakkaa välittämästä, silloin kyse ei ole uppoutumisesta. Vauvoja on erilaisia, toiset äidit eivät saa unta ollenkaan kun taas toiset saavat nukuttua lähes riittävästi. Toiset ihmiset pärjäävät vähillä unilla paremmin, toiset huonommin. Tukiverkostoissa on eroja.
Oma lapseni ei ole vielä syntynyt, eli puolustuskannalla tässä en henkilökohtaisesti ole, mutta jostain tuollaisista asioista voi olla kyse.
Joo olen miettinyt ihan samaa. Sitten paasataan että äiti laittaa omat tarpeensa vauvan edelle ja ne äidit jotka näyttää rähjäisiltä panostaa äitiyteen eniten. Minä ainakin herään päivään paljon paremmin kun laitan aamulla hiukset ja ripsaria silmiin. Kun äiti voi hyvin niin voi myös lapsikin. Jotenkin saa sellaisen kuvan rähjäisistä äideistä että ne voivat henkisesti varmaan paljon huonommin kun laittautuvat äidit. Jos ei jaksa edes katsoa mitä laittaa päälle kun lähtee ulos voin kuvitella miten hyvin jaksaa naperoa hoitaa.
Anteeksi, mä olen todella pahoillani, jos mun huolittelematon ulkonäköni pilaa sun päivän. En nyt edes keksi mitään tekosyytä sille miksi en pukeudu nätisti ja meikkaa ulos lähtiessäni. :(
Miksi tästäkin pitää tehdä kilpailu? Kuka on nätein ja laittautunein äiti. Itse olen aina laittautunut, kuuluu luonteeseen mutta en mene mihinkään arvostelemaan toisia. Ei kuulu luonteeseen. Jokainen tyylillään. Ja olen kärsinyt masennuksesta eli sekään ei korreloi mitenkään laittamattomuuden kanssa.
Miksi tästäkin pitää tehdä kilpailu? Kuka on nätein ja laittautunein äiti. Itse olen aina laittautunut, kuuluu luonteeseen mutta en mene mihinkään arvostelemaan toisia. Ei kuulu luonteeseen. Jokainen tyylillään. Ja olen kärsinyt masennuksesta eli sekään ei korreloi mitenkään laittamattomuuden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:52"]
Joo olen miettinyt ihan samaa. Sitten paasataan että äiti laittaa omat tarpeensa vauvan edelle ja ne äidit jotka näyttää rähjäisiltä panostaa äitiyteen eniten. Minä ainakin herään päivään paljon paremmin kun laitan aamulla hiukset ja ripsaria silmiin. Kun äiti voi hyvin niin voi myös lapsikin. Jotenkin saa sellaisen kuvan rähjäisistä äideistä että ne voivat henkisesti varmaan paljon huonommin kun laittautuvat äidit. Jos ei jaksa edes katsoa mitä laittaa päälle kun lähtee ulos voin kuvitella miten hyvin jaksaa naperoa hoitaa.
[/quote]
Niin ja lisään vielä että lapsella todettiin refluxi parin kuukauden ikäisenä sekä on moniallerginen, joten ei meilläkään yöt mitään herkkua ole olleet. Lähimmät sukulaiset asuvat 200km päässä, eli olematon tukiverkosto. Huonoja syitä sille ettei jaksa katsoa mitä laittaa päälle.
Voin kertoa, että kolmen pienen lapsen äitinä jää usein tukka laittamatta. Vauva koliikkivauva ja lisäksi heräilee 5krt/yö. Itkevä vauva sylissä kokkaan. Raskauskiloja ei ole vasn ongelma ennemminkin laihtuminen. Jos olis energiaa, ni laittautuisin kyllä! Helpon vauvan äitinä sulla ehkä vaikea ymmärtää.
Voin kertoa, että kolmen pienen lapsen äitinä jää usein tukka laittamatta. Vauva koliikkivauva ja lisäksi heräilee 5krt/yö. Itkevä vauva sylissä kokkaan. Raskauskiloja ei ole vasn ongelma ennemminkin laihtuminen. Jos olis energiaa, ni laittautuisin kyllä! Helpon vauvan äitinä sulla ehkä vaikea ymmärtää.
En ole koskaan ollut erityisesti laittautuja eikä myöskään naiset, joiden kanssa vietin ennen aikaa. Nyt kun olen lasten myötä tutustunut myös uusiin ihmisiin eli äiteihin niin olen huomannut, että muilla on eri standardit.
Kun lapset oli ihan vauvoja niin en meinannut päästä edes suihkuun kun isin syli ei kelvannut. Näytin ihan kauheelta.
Minä taas nautin siitä, että kun olen äitiyslomalla niin minun ei tarvitse joka aamu meikata ja laittaa tukkaa. Vaatteetkin valitsen niin etteivät purista ja niissä on helppo imettää. Ihan sama vaikka näytänkin rupsahtaneelta. :)
Toi on ihan naurettavaa, että ei muka ees suihkuu pääsis. Te mammat teette itsestänne marttyyreita väittämällä, että isä ei muka kelpaa. Ja jos ei kelpaa, ei se lapsi kuole, jos joutuu 10 min. Itkee.
Ööh... Kuka kattoo?
Itse olen nykyään jo työelämässä ja ihan ihmisen näköinen. Lasten kanssa kotona tärkeintä oli päästä pois neljän seinän sisältä, ihan sama minkä näköisenä. Tukka nyt kuitenkin oli pesty, mutta niitä parempia vaatteita ei jaksanut kuluttaa (miksi olisi pitänyt?)
Ja helpompi se oli lähestyä toista äitiä, pääsi valittelemaan että kun ei ehdi laittautua... oli siellä ryhmässä muutama, joille näytti olevan kunnia-asia että olivat meikanneet.
Jos lähdin lasten kanssa kaupungille tai ostarille, niin tietty piti vähän laittautua. Mutta kohtuus siinäkin hommassa.
Se oli mammakerho, ei mikään yökerho.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 16:34"]
Sorry vain mutta mielestäni on naisen velvollisuus pitää itsestään huolta ja huoliteltuna.
[/quote]
Mielestäni on myös miehen velvollisuus pitää itsensä a) kuosissa ja b) kehittää itseään henkisesti, että myös pääkoppa pysyy kuosissa. Eipäs syrjitä vaan vaaditaan kaikilta tasapuolisesti.
Toisaalta, pidän tätä myös omana velvollisuutenani. Ei voi myöskään vaatia, jos ei itse ole valmis antamaan.