Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauvojen rupsahtaneet äidit

Vierailija
20.08.2013 |

Olen alkanut käymään 5kk vanhan vauvani kanssa vauvakerhossa. Siellä olen pannut merkille että monet äidit eivät yhtään välitä ulkonäöstään. Päällä aina iänikuinen imetyspaita ja raskaushousut. Hiukset laittamattomat ja naama meikitön. Itse meikkaan ja laitan hiukset päivittäin. Ja pukeudun kivasti. Ennen raskautta hankitut vaatteet sopivat päälle taas. Uppoutuuko moni nainen äitiyteen niin, että oma ulkonäkö unohtuu täysin? Vai eivätkö he vaan välitä?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hauska tietää kuinka paljon nämä väsynyttä vaimoaan disauttavat miehet viettävät päivittäin peilin edessä itseään puunaten, meikaten, karvojaan ajellen ja tiukkoihin vaatteisiin ahtautuen. Saman ajan suonee sitten naisellekin, mies tietysti hoitaa lapsia sen ajan.

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 18:58"]

voin jatkaa ap:n aloitusta sillä et nämä rupsahtaneet, meikittömät, imetys rytkyissään happaman näköiset mammat ihmettelevät täällä kun mies katselee nuorempia, hyvännäköisiä naisia tai sitten jää kiinni pettämisestä. nainen tekee vaikutuksen mieheen ulkonäöllään, pitäkööt siitä siten kiinni jatkossakin joten pakkelia naamariin ja tukka ponnarille.

[/quote]

Vierailija
42/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri sellainen nainen, jota tässä kuvataan. Olin oikein simpsakka, kauniisti pukeutuva, meikkaava ja upeahiuksinen nainen vielä (alku)raskaana. Loppukolmanneksella aloin pukeutumaan mukavasti leggareihin ja tunikoihin. Synnytyksen jälkeen lakkasin parin viikon sisällä meikkaamasta kokonaan ja nyt seitsemän kuukauden jälkeen en enää edes harjaa joka päivä hiuksia. Leggari-tunikoissa kuljen edelleen, tukka aina nutturalla ja raskauskilot + vähän lisää edelleen kropassa. Ihan rehellisesti ylipainoinen olen nyt.

Miksi? Koska en ole enää erityisen kiinnostunut ulkonäöstäni. Jossain vaiheessa raskautta tuli täydellinen rentous asian suhteen. Olen ihan ok ja hyvä näin. Asia ei pohdituta minua laisinkaan. Haluan olla rennosti, laiskasti ja mukavasti nyt kun olen kotona. Varmaan ehkä sittenkin kun palaan töihin. Arvomaailmani on vaan muuttunut. En ole masentunut, päinvastoin en ole ikinä ollut näin onnellinen. Äitiys on ihanaa, tämä rentous ja itsensä hyväksyminen on ihanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan ymmärrettävää. Väsyneenä käyttää ajan mieluummin muuhun kuin laittautumiseen, joka on ainakin mulle normiarkenakin se "pakollinen paha", josta en nauti lainkaan. Mielummin käytän sen ajan lapsen kanssa touhuiluun tai vaikka hesarin lukemiseen jos voi valita (ja äitiyslomalla todellakin voi).

Vierailija
44/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanos muuta! Kaikista pahinta oli, kun näin äsken kaupassa *lapsettoman* naisen, jolla oli jalassaan kulahtaneet collegehousut, päällä jokin tylsä t-paita, hiukset laittamatta ponnarilla (kenties jopa vähän likaiset, yök) ja naama täysin meikitön. En tajua, miten kukaan itseään kunnioittava ihminen uskaltautuu noin rumana harmaahiirulaisena julkisille paikoille. Eikä tuolla naisella ollut tekosyynä edes raskauskiloja tai väsymystä! 

Hups, sori, se olikin oma peilikuvani. My bad!

Vierailija
45/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vauvoja on erilaisia, toiset äidit eivät saa unta ollenkaan kun taas toiset saavat nukuttua lähes riittävästi. Toiset ihmiset pärjäävät vähillä unilla paremmin, toiset huonommin." Näin juuri, pikkasen armoa nyt... itsekin olin muutaman kuukauden aika räjähtänyt, mutta sitten alkoi hippasen unet parantua tai sit aloin ehkä vain tottua väsymykseen, ja alkoi tehdä mieli taas laittautua kuten ennen!

Vierailija
46/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei näitä hompsuisen oloisia äitejä näkynyt pari vuosikymmentä sitten? Ehkä siksi ettei silloin ollut internettiä viemässä suihkuaikaa.

Mä olen aina huolehtinut itsestäni ja lapsista. Ei se niin kauan vie. Suihku hiusten pesuineen 5 minuuttia. Lasten kohdalla kuluu hoitorytmiin mukaan pesut. Hompsuinen ulkonäkö ei kerro siitä kuinka paljon tekee lasten eteen vaan siitä ettei välitä. Minulla on neljä lasta, osa jo omillaan. 

Vierailija
47/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu no rupsahtaneet äidit ei henk.kohtaisesti häiritse, siinäkun rupsahtavat. Itse tosin en suunnitellut tekeväni näin, vaan olen miehellekkin sanonut että et anna päästää samaan kuntoon mihin isosiskoni itsensä päästänyt. Mieheltä täytyy löytyä sen verran aikaa olla lapsen kanssa että lapsi tottuu häneenkin ja äiti pääsee tekemään muita hommia välillä :)
Enemmän rupsahtaneissa äideissä ärsyttää joidenkin "mää oon parempi äiti ku sää kun uhraan kaiken aikani lapselleni ja en kiinnitä itseeni mitään huomiota, prkl!"-asenne. Se, että joku haluaa huolehtia edelleen itsestään ei tarkoita sitä, että hän olisi yhtään huonompi äiti.

Vierailija
48/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 on tajunnut yhden pointin, mitä monet onnekkaat naiset elämänsä aikana tajuavat. Se on se, että on rakastettu ja hyväksytty omana itsenään, silloinkin kun ulkonäköasiat eivät jaksa vähempää kiinnostaa. 

Vierailija
49/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sinä heistä välitä, sinä olet hieno ihminen ja todellakin heidän yläpuolellaan, kun jaksat jopa meikata arkipäivisin. Huolitellut ihmiset ovat tottakai parempia, kuin muut. Onhan se meikkaaminen ja hiustenlaitto myös hyvän äitiyden mitta. Aivan hyvin voit katsoa nenänvartta pitkin sellaisia ihmisiä, jotka eivät sinua ulkonäöllisesti miellytä.

Vierailija
50/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 21:37"]

Juu no rupsahtaneet äidit ei henk.kohtaisesti häiritse, siinäkun rupsahtavat. Itse tosin en suunnitellut tekeväni näin, vaan olen miehellekkin sanonut että et anna päästää samaan kuntoon mihin isosiskoni itsensä päästänyt. Mieheltä täytyy löytyä sen verran aikaa olla lapsen kanssa että lapsi tottuu häneenkin ja äiti pääsee tekemään muita hommia välillä :)
Enemmän rupsahtaneissa äideissä ärsyttää joidenkin "mää oon parempi äiti ku sää kun uhraan kaiken aikani lapselleni ja en kiinnitä itseeni mitään huomiota, prkl!"-asenne. Se, että joku haluaa huolehtia edelleen itsestään ei tarkoita sitä, että hän olisi yhtään huonompi äiti.

[/quote]

Ei tämä ole mikään kilpailu siitä kuka on paras äiti. Tämä on ihan vaan elämää. Relaa.

Vierailija
51/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:57"]

Voin kertoa, että kolmen pienen lapsen äitinä jää usein tukka laittamatta. Vauva koliikkivauva ja lisäksi heräilee 5krt/yö. Itkevä vauva sylissä kokkaan. Raskauskiloja ei ole vasn ongelma ennemminkin laihtuminen. Jos olis energiaa, ni laittautuisin kyllä! Helpon vauvan äitinä sulla ehkä vaikea ymmärtää.

[/quote]

Juuri näin. Itselläni neljä pientä ja hyvä jos vessaan pytylle ehdin, peilin edessä en ehdi seisomaan.

Mutta laittautukaa te yhden vauvan äidit, teillä on siihen aikaa vaikka miten paljon.

Vierailija
52/100 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a, itselläni on kaksi ns. helppoa lasta (toki nyt ovat jo isompia). Vauva-aikana laitoin itseni "kuntoon" aika kausiluonteisesti. Välillä ei vain huvittanut pitkään aikaan nähdä sen kummallisempaa vaivaa ulkonäön eteen ja joskus sitten taas tuli pakkeloitua naamaa ehkä liiankin intensiivisesti =)

Vierailija
53/100 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin jo lohduttamassa teitä ihan jokaista, ettei näitä asioita kukaan oikeasti muista myöhemmin, mutta näyttääpä täällä olevan joku joka vielä vatvoo parikymmentä vuotta vanhoja meikkaamisia ja meikkaamattomuuksia.

minä olen aina laittautunut, myös raskaimpina vauva-aikoina. jos sattui niin paha yö, etten jaksanut laittautua, en myöskään jaksanut lähteä mammakerhoihin. silloin ulkoiltiin vain omalla pihamaalla. en kuitenkaan kuollaksenikaan muista paheksuneeni ketään meikkaamisen tai meikkaamattomuuden takia edes silloin parikymmentä vuotta sitten, kun ekat mammakerhoni kävin läpi. oli vain ihanaa saada aikuistakin seuraa.

väitän, että kukaan ei muista äitiysloman tai vanhempain vapaan jälkeen kuka siellä kerhossa oli tukka tötteröllä ja kuka virttyneissä verkkareissa, joten jos toisten mammojen takia laittautuu, niin aika hukkaan menee pitemmän päälle.

Vierailija
54/100 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän vauva-aikana vähemmän meikkiä, marketin deodorantteja ja hajusteita, koska vauva paljon ihokontaktissa ja haluan minimoida kemikaaleille altistumisen.

Vierailija
55/100 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 16:49"]

Tuollaista näkyä ei koskaan näe täällä Keski-Euroopassa. Ei koskaan.

[/quote]

No höpöhöpö, kyllähän näkee!! Aina tää sama kommentti näihin. Ihan tavallisia äitejä, laittautuneita, mutta myös laittautumattomia näkee jopa paljon kehutussa Ranskassa :)

Vierailija
56/100 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 07:50"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 16:49"]

Tuollaista näkyä ei koskaan näe täällä Keski-Euroopassa. Ei koskaan.

[/quote]

No höpöhöpö, kyllähän näkee!! Aina tää sama kommentti näihin. Ihan tavallisia äitejä, laittautuneita, mutta myös laittautumattomia näkee jopa paljon kehutussa Ranskassa :)

[/quote]

Pikkukaupungeissa varmaan, mutta Pariisin keksiluokkassa on äärettömän harvinaista törmätä mammakerhossa useampaan homssuiseen naiseen, kuten ap kuvaili. 

Vierailija
57/100 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta muiden ulkonäkö ja laittautuminen/laittautumattomuus, jokainen elää kuten haluaa. Ei siellä perhekerhossa tosiaan kyttäillä onko Sirpa laittanut ripsaria aamulla tai onko Hannalla imetyspaita :)

Mietin vain sitä, jos joku vetoaa ajanpuutteeseen.. Itse olen supernopea meikkaaja, yleensä aamuisin ennen lähtöä laitan bb-voiteen, ripsiväriä ja vähän väriä kulmiin. Siihen ei varmaan mene kuin minuutti :) Yleensä annan esikoiselle autonavaimet, saa mennä jo autoon, ja laitan vauvan turvakaukaloon, ja hipsaisen nopeasti vessaan tekemään tuon minuutin laittautumisen. Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka meikkaa 15-30min, miten ihmeessä he saavat aikaa kulumaan niin paljon? :)

Mutta hei, kukin tyylillään!!

Vierailija
58/100 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 15:57"]

Voin kertoa, että kolmen pienen lapsen äitinä jää usein tukka laittamatta. Vauva koliikkivauva ja lisäksi heräilee 5krt/yö. Itkevä vauva sylissä kokkaan. Raskauskiloja ei ole vasn ongelma ennemminkin laihtuminen. Jos olis energiaa, ni laittautuisin kyllä! Helpon vauvan äitinä sulla ehkä vaikea ymmärtää.

[/quote]

Juuri näin. Itselläni neljä pientä ja hyvä jos vessaan pytylle ehdin, peilin edessä en ehdi seisomaan.

Mutta laittautukaa te yhden vauvan äidit, teillä on siihen aikaa vaikka miten paljon.

[/quote]

No niin ja nyt alkaa se iänikuinen marttyyri-äiti-kilpailu siitä, kenellä nyt onkaan rankinta.. Keksikää please jotain uutta. 

Vierailija
59/100 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yksi äärimmäisen itkuinen vauva. Heräilemistä 45min välein ja ekaa 6kk jatkuvaa itkemistä. Mutta siisteydestä ja kevyesti leikistä tuli minulle iloa.

Mutta vaikuttaa näihin laittautumisiin ihmisten asenteetkin. ennen lasta lähti ihan mielellään meikittä ja tukka sekaisena lauantai-aamuna aikaisin lähikauppaan, kun on yleisesti hyväksyttyä olla rennosti huolittelemattoman näköinen juhlitun yön jäljiltä. Mutta äitinä ei ole hyväksyttyä olla huolittelematon. Ei edes lauantaiaamuna. rupeavat ihmiset päivittelemään, että miten kurjaa tuonkin miehellä on. Voimia teille kaikki äidit.

Vierailija
60/100 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se rupsahtanut mamma. Minulla on iho todella huonossa kunnossa raskauden ja teinivuosien jälkeen, mutta näytän melko kivalta pakkelit naamassa. En ole kuitenkaan meikannut synnytyksen jälkeen koska:

- en aio torua tai kieltää vauvaa halaamasta kasvojani. En voi kuvitella mitään surullisempaa kuin halia kaipaavaa vauvaa, jota äiti tönii pois luotaan koska meikit suttaantuisi,

- voiteiden kautta kulkeutuu myrkkyjä ja säilöntäaineita äidinmaitoon,

- annan ihoni hengittää ja toipua nyt kun ei ole pakko olla edustavan näköinen,

- pelkästään meikkivoidepurkin hinnalla ruokin perheen 5 päivän ajan. Siispä palataan taas asiaan kun palkka taas juoksee,

- vietän suurimman osan päivästä itseni ja vauvan kanssa. Kumpikaan meistä ei kaipaa meikkiä.

Muuten tykkään liikkua ja kivoja, rentoja ulkoiluun tarkoitettuja vaatteita löytyy paljon. Kaivan pikkumustan taas esille kun sen aika tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä