Matkijaan kyllästynyt :(
Mikä saa ihmisen matkimaan ja kopioimaan suoraan jonkun toisen tyyliä?
Moni ajattelee varmaan että pitäisi olla imarreltu mutta kun en ole vaan ahdistaa ja siksi pakko avautua tänne kun muut menivät kahvitunnille :(
Ostin joitakin viikkoja sitten ohuen päällystakin ja koska tänään oli kylmempi aamu niin puin sen ylleni. Aamulla muutama työkaveri tuli kehumaan sitä ja eräs kysyi että mistä ostin. Mainitsin liikkeen, niin tämä eräs käväisi tänään ruokatunnilla hakemassa saman takin samassa värissä! Tämä omani ei kuitenkaan ole ihan mikään tusinatakki vaan arvioisin että näitä on Helsingissä korkeintaan 4-5 kpl eikä ollut mikään ihan halvimmasta päästä. Tuli vältitömästi esittelemään omaansa, sanoi noille muille että hän oli katsonut sitä ensin (vaikkei ensin edes tiennyt mistä olin sen ostanut koska kysyi ja hekin kuulivat kun kysyi!) ja he siinä ihmettelivät että kloonautuiko minun takki jossain välissä. Sitten toinen työkaveri oli kuullut kun hän oli valittanut jollekin että hänen viimeiset rahansa meni siihen takkiin. Ihan kuin se olisi ollut minun vika, kuin olisin jotenkin "pakottanut" hänet sen ostamaan!
Kyseiselle ihmiselle on jo jostain syystä "kertynyt" sama laukku, samat kengät ja sama huivi kuin minulla tässä viimeisten viikkojen aikana, eli jokainen ollut sellainen joita muut minulla kehuneet. Ensi kerralla en kerro tälle tyypille että mistä ostin, penkokoot vaikka koko pääkaupunkiseudun läpi jos haluaa löytää :(
En koe olevani mikään muodin edelläkävijä vaan ihan klassinen pukeutuja, joten siksi tämä myös kummastuttaa.
Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia esim. kavereista, työkavereista, sukulaisista tai tuntemattomista jotka matkivat? Miten olette toimineet kun alkanut ärsyttämään?
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:48"]
Ai miten ihanan materia keskeisiä ihmisiä. Oikeasti, hankkikaa elämä...
[/quote]
Ootko selvännäkijä vai miten luulet tietäväsi jonkun toisen elämästä kaiken yhden keskustelupalstalle kirjoitetun viestin perusteella?
On ihan eri asia ottaa jotain ideoita tuntemattomilta ihmisiltä vaikka kadulla, sitä teen itsekin joskus. Tai jos saa jonkun vinkin kotimaisesta tai ulkomaisesta blogista joskus, mutta että matkitaan työpaikalla missä näyttäydytään päivittäin samassa seurassa! Aika typerää!
Muakaan ei haittaa jos jonkun jutun matkii, niin itsekkin teen..mutta liika on liikaa
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 18:28"]
[/quote]
Ootko selvännäkijä vai miten luulet tietäväsi jonkun toisen elämästä kaiken yhden keskustelupalstalle kirjoitetun viestin perusteella?
[/quote]
Ei tarvitse olla selvänäkijä. Jos elämää suurempi ongelma on se, että joku toinen tykkää samoista vaatteista, on se jo aika materialistista ajattelua. On kyllä aika sairasta, että suunnittelee vievänsä töihin vaihtovaatteet vain sitä varten, jos joku muu on pukeutunut samalla tavalla. Eikö teillä siellä töissä ole muuta tekemistä, kuin kytätä toisten vaatteita? Voisko aatella keskittyvänsä töihinkin välillä?
Pahinta mitä minulle on tapahtunut tällä saralla kun työkaveri vastannut nimelläni puhelimeen. Paljastui kun itse soitin työpaikalle niin käytti nimeäni.
Nuorempana tuli oikein harrastettua tuota shoppaamista. Näinpä onkin kaapit kertyneet täyteen rättejä, jotka aion käyttää loppuun saakka. Mutta koska on tylsää käyttää vuosikausia samoja vaatteita, sorrun silti välillä ostamaan uusiakin vaatteita. Näitä uusia sitten haudon kaapeissani, vähän kuin palkintona, että kun joskus saan kulutettua jonkin vaatteen poisheitettäväksi, saan ottaa uuden käyttöön.
Että siinäpäs joku sitten yrittää löytää niitä samoja, mitkä ovat lojuneet kaapeissani jokus parikin vuotta, ennenkuin laitan ne päälleni =D
Mutta, joo. Kannattaa opetella valehtelemaan ettet muista mistä vaatteesi olet ostanut, jos jotenkin kammoat sitä että joku ryntää ostamaan samat vaatteet. Tuo rahansa menettäjä kyllä vaikuttaa vähän siltä että kyseessä on ihan mielenterveysongelma. Ettei hän vain voi sille mitään että on pakko ostaa samaa mitä toisilla on, ja siihen sitten menee kaikki rahat.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 18:28"]
[/quote]
[/quote]
Ei tarvitse olla selvänäkijä. Jos elämää suurempi ongelma on se, että joku toinen tykkää samoista vaatteista, on se jo aika materialistista ajattelua. On kyllä aika sairasta, että suunnittelee vievänsä töihin vaihtovaatteet vain sitä varten, jos joku muu on pukeutunut samalla tavalla. Eikö teillä siellä töissä ole muuta tekemistä, kuin kytätä toisten vaatteita? Voisko aatella keskittyvänsä töihinkin välillä?
[/quote]
Nro 7 tässä terve. Vaikka nyt olenkin mielestäsi materialistinen ja sairas, niin kyllä siinä tuntee itsensä aika typeräksi, kun esim. menee kollegan kanssa yhtä matkaa kokoukseen ja molemmilla on päällä valkoinen paita, sen päällä turkoosi neuletakki ja jalassa mustat housut. Ja kun tämä toistuu viikottain, niin tosiaankin käy mielessä se vaihtovaatemahdollisuus (varalle vaikka oranssi neuletakki). Ja lisäksi kun istumme vierekkäin samassa huoneessa, niin kyllä siinä väkisinkin huomaa mitä toisella on päällä ilman että "kyttää" toisten vaatteita. Ja töitäkin kyllä ehdin tekemään ihan riittävästi.
Kyse ei ole matkimisesta. Kyse on massatarjonnan suppeudesta.
Tehhkää joskus jotakin todella poikkeavaa valinnoissanne.
En usko, että takkisi Ap poikkeaa erityisen paljon katukuvasta. Samankaltaisia beigejä? harmaita? mustia? tummansinisiä? takkeja on joka toisella. Työkaverillasi on nyt sitten ihan samanlainen. No hui.
Tehkää itse vaatteenne, niin ei tarvitse valittaa siitä, kun jollain sattuu olemaan sama jakku. Ja hankkikaa oma tyyli.
Onneks mulla ei ole tuollaista ongelmaa, kun käytän ainoastaan mustia vaatteita, jotka ostan ainoastaan Uffilta ;) Ei ole vaaraa törmätä samanlaiseen. Toki joku saattaa tunnistaa, että noihan on vanhaa henkkamaukkaa tai seppälää, mutta mua ei haittaa yhtään. Ja ihan tälleen mä töissäkin käyn, tää on mun tyyli :D
"Nuori naimaton nainen" -tyylinen matkiminen on asia erikseen, mutta en kyllä oikein ymmärrä sitäkään, miksi siitä omasta tyylistä täytyy olla niiiiiin tarkka ja mustasukkainen, että muutamasta tavarasta kannattaa ärsyyntyä. Ovatko takkisi, huivisi, laukkusi ja kenkäsi vähemmän hienoja nyt kun työkaverilla on samanlaiset? Käydäänkö töissä vain esittelemässä uusimpia hankintoja vai miksi sillä on väliä, että työkavereilla on jotain samaa?
Minulla oli joskus yläasteella kaveri, joka näki aina matkijoita joka puolella. Kerran kaverini osti penaalin, johon ihastuin. Siis niinkin pienen asian kuin PENAALIN. Se oli niin ihana penaali, mielestäni maailman ihanimmalla kuviolla, että oli ihan pakko saada samanlainen. Kaverini raivostui minulle "matkimisesta" eikä puhunut minulle koko lukukautena, koska olin hänen mukaansa "säälittävä matkijaluuseri".
Luulin, että tuollainen touhu jäi yläasteelle...
TIEDÄN TISMALLEEN MILTÄ SINUSTA TUNTUU!!
Minula on yksi tälläinen tuttu. Aina kun käy meillä ja olen ostanut jotain uutta tai mielestäni keksinyt kivan sisustusidean, seuraavaksi nään sen saman tutun kodissa.
Kyseli mistä ostin korvikseni, seuraavana päivänä ajeli 50 km saadaksen samanlaiset. Kengät on ostanut samat, takin, tuunaillut täysin samat jutut kuin minä ymymym.
Suoraan sanottuana VITUTTAA!!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 20:18"]
"Nuori naimaton nainen" -tyylinen matkiminen on asia erikseen, mutta en kyllä oikein ymmärrä sitäkään, miksi siitä omasta tyylistä täytyy olla niiiiiin tarkka ja mustasukkainen, että muutamasta tavarasta kannattaa ärsyyntyä. Ovatko takkisi, huivisi, laukkusi ja kenkäsi vähemmän hienoja nyt kun työkaverilla on samanlaiset? Käydäänkö töissä vain esittelemässä uusimpia hankintoja vai miksi sillä on väliä, että työkavereilla on jotain samaa?
Minulla oli joskus yläasteella kaveri, joka näki aina matkijoita joka puolella. Kerran kaverini osti penaalin, johon ihastuin. Siis niinkin pienen asian kuin PENAALIN. Se oli niin ihana penaali, mielestäni maailman ihanimmalla kuviolla, että oli ihan pakko saada samanlainen. Kaverini raivostui minulle "matkimisesta" eikä puhunut minulle koko lukukautena, koska olin hänen mukaansa "säälittävä matkijaluuseri".
[/quote]
Eli vanha matkija puolustaa edelleen matkijaa?! Edelleen tajuamatta miten noloa se on?
Mitä järkeä on ostaa samoja tuotteita ja etenkin samalle työpaikalle? Kaikki tajuaa kuitenkin kuka ne ensimmäisenä hoksasi, kuka ne itselleen puki ja kuka juntti moukka hiihtää perässä! Minusta on jo aika outoa että ostetaan neljä samanlaista vaatetta tai asustetta muutaman viikon aikana kuin jollain toisella jonka kanssa ollaan päivittäin tekemisissä, ja jos ne eivät vielä edes ole mitään yleisen merkin tai malliston massatuotteita.
Osta joku tosi kallis laukku tms. ja käytä sitä kertaalleen niin varovasti, että voit palauttaa kauppaan seuraavalla viikolla..? Vaihtoehtoisesti lainaa aina kertaalleen kaverin kalleimpia hankintoja. Muutaman kerran jälkeen luulisi matkijan rahat jo olevan loppu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 20:18"]
[/quote]
Eli vanha matkija puolustaa edelleen matkijaa?! Edelleen tajuamatta miten noloa se on?
Mitä järkeä on ostaa samoja tuotteita ja etenkin samalle työpaikalle? Kaikki tajuaa kuitenkin kuka ne ensimmäisenä hoksasi, kuka ne itselleen puki ja kuka juntti moukka hiihtää perässä! Minusta on jo aika outoa että ostetaan neljä samanlaista vaatetta tai asustetta muutaman viikon aikana kuin jollain toisella jonka kanssa ollaan päivittäin tekemisissä, ja jos ne eivät vielä edes ole mitään yleisen merkin tai malliston massatuotteita.
[/quote]
Onhan se typerää kuluttaa sopulina ja ostella järkyttäviä määriä samanlaisia vaatteita tavaroita kuin muillakin on - mutta se on ihan yhtä typerää, jos inspiraation saa muotilehdistä, bloggaajilta tai kadulla vastaantulevilta ihmisiltä, kuin jos "matkii" työtoveria.
On ihmisiä, joiden on pikkulasten lailla pakko aina saada kaikki näkemänsä hienot jutut, ovat ne sitten kavereilla, kummin kaiman puolitutuilla tai kenellä tahansa. Jossain näkyy jotain kivaa ja siitä tuleekin yhtäkkiä ihan "must have" jota ilman ei voi elää. Näiden tuntemieni ihmisten perusteella epäilen, että tämä "matkija" tuskin mitenkään tietoisesti matkii ap:tä. Ap:llä vain sattuu olemaan tavaroita, joista tuokin ihminen tykkää. Jos niitä haluamiaan tavaroita vielä katselee joka päivä töissä niin himo kasvaa kasvamistaan.
"Kuka ne ensimmäisenä hoksasi", ihan oikeasti?! Kilpailevatko aikuiset ihmiset ihan totta tällaisista asioista kuten teinit? Tai hipsterit, jotka lakkaavat diggaamasta jotain bändiä kun siitä tulee liian mainstream? Ja vielä työpaikoilla? :D
Yläastemeininkiä tosiaan... onneksi olen yrittäjä ja työskentelen enimmäkseen kotoa käsin - saan matkia itseäni ihan rauhassa eikä kukaan urputa.
[/quote]
Siis hetkinen, pakko ihan tarkistaa tämä: ostin yläasteella samanlaisen penaalin kuin kaverini ja olen siis vanha matkija?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:59"]
[/quote]
Siis hetkinen, pakko ihan tarkistaa tämä: ostin yläasteella samanlaisen penaalin kuin kaverini ja olen siis vanha matkija?
[/quote]
Jos sinulle jäi tuollaiset traumat jostain penaalista ja matkijaksi kutsumisesta?
menin kylään siskoni uuteen kotiin. Oli kuin olisin omaani mennyt. Hämmentävää.. Toki tyyli ei ehkä sitä kaikista persoonallisinta, mutta tunnistin kyllä lähes kaikki huonekalut sekä hyllyjen asetelmia myöten itse valitsemikseni. Eikä edes ole koko koti mitään ikeaa. Tuli paha mieli.