Matkijaan kyllästynyt :(
Mikä saa ihmisen matkimaan ja kopioimaan suoraan jonkun toisen tyyliä?
Moni ajattelee varmaan että pitäisi olla imarreltu mutta kun en ole vaan ahdistaa ja siksi pakko avautua tänne kun muut menivät kahvitunnille :(
Ostin joitakin viikkoja sitten ohuen päällystakin ja koska tänään oli kylmempi aamu niin puin sen ylleni. Aamulla muutama työkaveri tuli kehumaan sitä ja eräs kysyi että mistä ostin. Mainitsin liikkeen, niin tämä eräs käväisi tänään ruokatunnilla hakemassa saman takin samassa värissä! Tämä omani ei kuitenkaan ole ihan mikään tusinatakki vaan arvioisin että näitä on Helsingissä korkeintaan 4-5 kpl eikä ollut mikään ihan halvimmasta päästä. Tuli vältitömästi esittelemään omaansa, sanoi noille muille että hän oli katsonut sitä ensin (vaikkei ensin edes tiennyt mistä olin sen ostanut koska kysyi ja hekin kuulivat kun kysyi!) ja he siinä ihmettelivät että kloonautuiko minun takki jossain välissä. Sitten toinen työkaveri oli kuullut kun hän oli valittanut jollekin että hänen viimeiset rahansa meni siihen takkiin. Ihan kuin se olisi ollut minun vika, kuin olisin jotenkin "pakottanut" hänet sen ostamaan!
Kyseiselle ihmiselle on jo jostain syystä "kertynyt" sama laukku, samat kengät ja sama huivi kuin minulla tässä viimeisten viikkojen aikana, eli jokainen ollut sellainen joita muut minulla kehuneet. Ensi kerralla en kerro tälle tyypille että mistä ostin, penkokoot vaikka koko pääkaupunkiseudun läpi jos haluaa löytää :(
En koe olevani mikään muodin edelläkävijä vaan ihan klassinen pukeutuja, joten siksi tämä myös kummastuttaa.
Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia esim. kavereista, työkavereista, sukulaisista tai tuntemattomista jotka matkivat? Miten olette toimineet kun alkanut ärsyttämään?
Kommentit (113)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 19:53"]
Mutta onko se tosiaan henkilön tyylin kopioimista, jos yksikin vaatekappale on samanlainen? Varsinkin jos puhutaan asusteista.
[/quote]
No ei tietenkään ole, jos ostaa samanlaisen huivin kuin jollain toisella ja muut vaatteet ovat ihan erilaiset. Minusta matkimista on juuri se, mitä yllättävän monella täällä on ollut, eli joku kopsaa tasan tarkkaan koko tyylin joltain työkaveriltaan tai muulta lähitutulta.
Blogisteilta ja julkkiksilta saa tietenkin lainata, hehän ovat laittaneet itsensä ja tyylinsä tarkoituksella esille ja pukeutuvat tietoisesti. Tavallisen ihmisen matkiminen on ok, jos matkimisen kohde on satunnainen kadulta napattu tai mielellään useamman ihmisen yhdistelmä. Sen sijaan läheisen ihmisen tyylin täydellinen kopioiminen on kovin kiusallista ja hiukan säälittävää. Lapset matkivat näkyvästi - aikuisen tulisi osata peittää räikeä kopiointi.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:42"]
Minulla on aivan samanlainen työkaveri! Tämä tykkää pukeutua samalla lailla kuin minä ja ostaa perässä samoja uusia vaatteita, mikä on aika rasittavaa koska istumme kahdestaan samassa huoneessa. Yritän koko ajan keksiä uusia vaateyhdistelmiä, ettei meillä olisi samanlaisia vaatteita päällä, ja aika huvittavaa on huomata kuinka parin päivän päästä työkaverillani on juuri samanlainen violetti neule&keltaiset housut (esimerkki) -yhdistelmä kuin minulla juuri oli. Taidan varata vaihtovaatteet töissä johonkin kaappiin, niin voin käydä vaihtamassa jos huomaan että työkaverilla on tänään juuri samanlainen asukokonaisuus kuin minulla, on se jotenkin noloa olla jotain tekstiilikaksosia...
[/quote]
Tulinpa kertomaan teille viimeisimmät kuulumiset. Yritin taas kerran etsiä asukokonaisuuden, jota en ole koskaan nähnyt työkaverilla. Ostin musta-valkokuvioisen topin ja laitoin sen päälle mustan neuletakin ja jalkaan kapeat tummat farkut. No, eihän siinä mennyt kuin pari päivää taas kun työkaveri tulee töihin samanlaisessa asukokonaisuudessa! Tosin ei ollut ihan samaa toppia löytänyt, mutta lähes samanlaisen kuitenkin. Että näin... Voisko se matkia vaikka jotain blogistia eikä samassa huoneessa istuvaa työkaveria?
t. Lainatun kommentin kirjoittaja nro mikä lie sivulta 1
Täähän on kuin ala-asteella. Toi matkii mua! Ketä kiinnostaa? Ymmärrän, että matkiminen ärsyttää, mutta aika lailla samantyyppisiä rytkyjä valtaosa käyttää. Toiseksi kuka hitto jaksaa juosta kaupoissa ostamassa just samanlaista kuin jollain toisella.
Minä kävin ostamassa itselleni synttärilahjaksi pikkulaukun ja huivin Vuittonilta, niin ei mennyt varmaan kuin 3 päivää niin vanhempi ja hieman minua korkeammassa asemassa (ikänsä puolesta) oleva naishenkilö kävi ostamassa juuri sen saman laukun samassa mallissa ja värissä, sekä juuri sen saman huivin samassa mallissa ja värissä! Liikkeestä jossa kymmeniä tai jopa satoja vaihtoehtoja niin laukuissa kuin huiveissakin. Olen aivan satavarma että osti ne minun jälkeen ja nimenomaan koska hän ei aiemmin pitänyt kyseisestä merkistä ja halveksi niitä jotka osti kalliita merkkilaukkuja. Teki sen hyvin selväksi ja haukkui ääneen. mutta ilmeisesti mieli muuttui kun näki mitä minulla oli?
Näki ne minulla seuraavana päivänä töihin saapusessa kaulassa ja kädessä eli heti kun olin ostanut mutta ei sanonut mitään, katseli vaan vihaisesti ja tosiaan muutama päivä sen jälkeen käveli minun ohitseni ja katsoi minun laukkua ja minua niin halveksivasti että ihan kuin minä olisin kopioinut häntä!
Ihmiset saa minun puolesta ostaa mitä vaan mutta tuo sen matkiminen ja sen jälkeinen käytös ihan käsittämätöntä ja myös ihan helvetin ärsyttävää että melkein pihisen kiukusta vieläkin!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 13:10"]
Mikä saa ihmisen matkimaan ja kopioimaan suoraan jonkun toisen tyyliä?
Moni ajattelee varmaan että pitäisi olla imarreltu mutta kun en ole vaan ahdistaa ja siksi pakko avautua tänne kun muut menivät kahvitunnille :(
Ostin joitakin viikkoja sitten ohuen päällystakin ja koska tänään oli kylmempi aamu niin puin sen ylleni. Aamulla muutama työkaveri tuli kehumaan sitä ja eräs kysyi että mistä ostin. Mainitsin liikkeen, niin tämä eräs käväisi tänään ruokatunnilla hakemassa saman takin samassa värissä! Tämä omani ei kuitenkaan ole ihan mikään tusinatakki vaan arvioisin että näitä on Helsingissä korkeintaan 4-5 kpl eikä ollut mikään ihan halvimmasta päästä. Tuli vältitömästi esittelemään omaansa, sanoi noille muille että hän oli katsonut sitä ensin (vaikkei ensin edes tiennyt mistä olin sen ostanut koska kysyi ja hekin kuulivat kun kysyi!) ja he siinä ihmettelivät että kloonautuiko minun takki jossain välissä. Sitten toinen työkaveri oli kuullut kun hän oli valittanut jollekin että hänen viimeiset rahansa meni siihen takkiin. Ihan kuin se olisi ollut minun vika, kuin olisin jotenkin "pakottanut" hänet sen ostamaan!
Kyseiselle ihmiselle on jo jostain syystä "kertynyt" sama laukku, samat kengät ja sama huivi kuin minulla tässä viimeisten viikkojen aikana, eli jokainen ollut sellainen joita muut minulla kehuneet. Ensi kerralla en kerro tälle tyypille että mistä ostin, penkokoot vaikka koko pääkaupunkiseudun läpi jos haluaa löytää :(
En koe olevani mikään muodin edelläkävijä vaan ihan klassinen pukeutuja, joten siksi tämä myös kummastuttaa.
Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia esim. kavereista, työkavereista, sukulaisista tai tuntemattomista jotka matkivat? Miten olette toimineet kun alkanut ärsyttämään?
[/quote]
Äh. Ei mua haittaa materian kopioiminen, tosin eipä kukaan matkikaan. Olisin imarreltu ennemmin jos joku haluaisi jotain samaa mitä mulla on sisustuksessa tai päällä.
Ainahan muilta otetaan ideoita sisustukseen ja pukeutumiseen. Tai no ehkä hipit ja muut ekoihmiset pukevat päälleen sitä kirppisvaatetta ja uskaltavat erottua mutta eiköhän me kaikki hm -tyylissä olevat ja samaa tyyliä mutta kalliimmilla merkeillä kantavat, ole matkineet niitä, jotka ovat päättäneet mitä tänä syksynä on päällä.
Enemmän ärsyttää jos joku tekee samoja juttuja kuin sinä, siis sellainen matkiminen mikä ei ole pelkkää pintaa ja materiaa ja kulutusta.
Kyllä tuo ap sun tavaralla leveily on aika lapselllisen kuuloista juttua. olette kyllä aika alkuolion tasolla, en sano että lapsen tasolla, koska jos lalpselle ei opeta pahuutta ja ilkeyttä niin lapsi on luonnostaan hyvä, antaa pois toisen paidan jos itsellä on kaksi, ei tee pahaa kenellekään. kaikki paha tulee siitä aikuisen käskystä. esimerkistä.
Itelläni on ainakin kolme matkijaa ja jokainen heistä matkii jossakin asiassa minua, koti,tyyli ulkonäössä sekä melkein jo identiteettikin. En voi muuta ku olla kettuuntunut. Ajattelin että jos alkaisin lottoamaan salassa ja jos voittaisin muuttaisin ulkomaille. Ilmottaisin asiasta matkijoilleni vasta sittten kun tavarani olisivat kaikki uudessa asunnossani. Matkikoon sitten perässä hemmetti >:)
Kai mä oon joku suunnan näyttäjä tai jotain vasten tahtoani! Ei mua haittais yks matkija mut kolme on sentään liikaa! Ite tahtoisin kanssa tietää et mikä johtaa tohon mut kai ihmisillä jotka matkii melkeen joka asiassa on varmaan jokin psyykkinen häiriö aivoissaan?
Entinen paras ystävä kehui kerran mun paitaani. Sanoi etä "miten sä oot löytäny noin kivan paidan. Toihan on ihan mun tyyliäni joten minun olisi pitänyt tuo löytää".. En sanonut mitä merkkiä paita oli ja paidassa oli pieni logon tapanen sivussa ja sitten koitti ottaa siitä kiinni ja katsoa mitä merkkiä oli. Laitoin käden logon päälle enkä sanonut mitään... Lol..
No on teillä snobeilla ongelmat.
Suosittelen kallista terapiaa muutamaksi vuodeksi.
Työkaveri ostaa samanlaisen takin. Voi kauhistuksen kanahäkki.
Minulla menisi asian käsittelyyn n. 5 sekuntia.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:56"]
No on teillä snobeilla ongelmat.
[/quote]
Mieluummin snobi kuin wt....! :D
Kiitos ja hei hei.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:56"]
Voi kauhistuksen kanahäkki.[/quote]
hyyyi oletko jostain landelta???!
Minulla on kokemusta samanlaisesta matkijasta. Veljeni ex-tyttöystävä. Minä olen 30v, veljeni tyttöystävä 35v. Tosi mukava nainen ja olemme tulleet aina hyvin toimeen alusta saakka. Pikkuhiljaa hän on vain tämän 5 vuoden aikana muuttunut samantyyliseksi kuin minä.
Alusta saakka on katsellut vaatteitani ja aina kysyi "mistä olet tuon hameen ostanut" ja sen jälkeen meni ostamaan samanlaisen. Aluksi olin imarreltu asiasta ja ajattelin että hän vain pitää tyylistäni. Sitten muuttuivat tummat hiukset blondiksi kuten minulla.Ei siinä mitään. Kohta meillä oli samat kengät, bikinit, hame, samoja farkkuja ja samanlainen ulkotakki. Alkoi jossain vaiheessa ahdistaa ja aloin välillä sanomaan että vaate on hankittu ulkomailta tai jo vanha enkä muista mistä ostettu.
Tämä nainen alkoi harrastaa samaa tanssilajia kuin minä ja vielä samassa tanssikoulussa JA ratsastamaan samalla tallilla missä minä käyn. Jopa vanhempani ja veljeni on huvittuneena seuranneet vierestä. Jossain vaiheessa veljeni ja hän erosivat. Pari kuukautta sitten törmäsimme baarissa ja sama nainen kysyi heti "mistä nuo sinun kengät on ostettu?". Meinasin revetä..
On se kumma kun joka ketjuun ilmestyy aina joku "on sulla ongelmat" -tyyppi pätemään... Kai täällä saa keskustella mistä vaan aiheista?
Itse olen ollut yläasteella matkija, koska oli helppo seurata suosituinta tyttöä. Oli samanlainen reppu, farkut jne.
Tällä hetkellä vähän kauempana asuva ystäväni, ollaan tunnettu lähes 20 v, hänellä on aivan mieletön tyyli. Ja hän mielellään antaa vinkkejä mistä on ostanut ja joskus jopa soittaa ja sanoo täällä on ihan suntyylinen vaate. Me ollaan kuin 2 marjaa. Olemme saman kokoisia, pituudessa alle 1 cm ero, painossa muutama kg ero, mutta sama kuppikoko ja kengän koko. Ja kummatkin olemme blondeja kampaamo käynnin jälkeen.
Mutta emme käy yhdessä missään. Olemme kummatkin kotikissoja ja jos hänen mies on lapsineen poissa, hän voi pyytää minua yökylään. Illalla syödään ja jutellaan, nukahdetaan pystyyn ja aamulla lähden kotiini.
Ja meitä tämä tekstiilikaksoisuus ei haittaa.
Mä en voi uskoa että jotain haittaisi niin hirveesti tämä pukeutuminen. Sitä paitsi tänä päivänä on hyvin helppoa ostaa kirppikseltä vaatteita, tilaa netistä jne, eli helposti voi saada itsensä persoonallisen näköiseksi. Jos tämä kopiointi häiritsisi niin paljon, miksi nämä ihmiset eivät tee mitään ?
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 20:23"]
Minulla on kokemusta samanlaisesta matkijasta. Veljeni ex-tyttöystävä. Minä olen 30v, veljeni tyttöystävä 35v. Tosi mukava nainen ja olemme tulleet aina hyvin toimeen alusta saakka. Pikkuhiljaa hän on vain tämän 5 vuoden aikana muuttunut samantyyliseksi kuin minä.
Alusta saakka on katsellut vaatteitani ja aina kysyi "mistä olet tuon hameen ostanut" ja sen jälkeen meni ostamaan samanlaisen. Aluksi olin imarreltu asiasta ja ajattelin että hän vain pitää tyylistäni. Sitten muuttuivat tummat hiukset blondiksi kuten minulla.Ei siinä mitään. Kohta meillä oli samat kengät, bikinit, hame, samoja farkkuja ja samanlainen ulkotakki. Alkoi jossain vaiheessa ahdistaa ja aloin välillä sanomaan että vaate on hankittu ulkomailta tai jo vanha enkä muista mistä ostettu.
Tämä nainen alkoi harrastaa samaa tanssilajia kuin minä ja vielä samassa tanssikoulussa JA ratsastamaan samalla tallilla missä minä käyn. Jopa vanhempani ja veljeni on huvittuneena seuranneet vierestä. Jossain vaiheessa veljeni ja hän erosivat. Pari kuukautta sitten törmäsimme baarissa ja sama nainen kysyi heti "mistä nuo sinun kengät on ostettu?". Meinasin revetä..
[/quote]
Mahtoi veljesi kauhistua siitä, että tyttöystävä näyttää siskolta. Ei ihme, että erosivat!
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 20:29"]
On se kumma kun joka ketjuun ilmestyy aina joku "on sulla ongelmat" -tyyppi pätemään... Kai täällä saa keskustella mistä vaan aiheista?
[/quote]
Totta kai saa, mutta saa kai täällä ihmetelläkin, jos ongelmat ovat tätä luokkaa?
Kertokaa nyt minulle tyhmälle, mitä HAITTAA siitä oikeasti on ihmisen elämänlaadulle, jos joku tykkää päälläsi olevasta vaatteesta ja ostaa omaan käyttöönsä samanlaisen?
Jos joku sanoo pahasti työpaikalla: se voi olla "pieni ongelma", mutta siitä tulee oikeasti paha mieli. Jos joku syö itsellesi tekemäsi piirakan, kuten toisessa ketjussa: pieni ongelma, mutta siitä jää silti nälkä ja harmittaa. Jos joku työkaveri varastaa neuletakkisi toimistosta: ehkä pieni ongelma globaalissa mittakaavassa, mutta silti väärin. Jos joku työkaveri kopioi ideasi ja esittelee sen omanaan: se on todellista plagiointia.
Ja niin edelleen.
Mutta jos joku "matkii" sinua ostamalla samanlaisen takin, tai kengät, tai laukun - tai vaikka kaikki kolme - mitä menetät? Millä tavalla tulee paha mieli? Menettääkö oma takkisi arvonsa? Tuleeko laukustasi vähemmän hieno? Menetätkö kasvosi? Katoaako oma laukkusi maagisesti kaapistasi? Tuleeko vilu tai nälkä? Alkaako itkettää? Koetko tulleesi henkisesti pahoinpidellyksi?
MIKÄ se suuri ongelma on, jos jollakin on samanlainen tavara kuin sinulla? Onko se ongelma vain silloin, kun kyse on selvästi matkimisesta? Mitä jos kyseessä olisi puhdas vahinko, harmittaisiko yhtä paljon? Miksi tai miksi ei?
Mitä jos joku työkaveri tulisi sinulle nillittämään, että miksi ostit tuollaisen takin, kun hänellä oli sellainen ensin, muttei ole ehtinyt vielä käyttää? Tai mitä jos paras ystäväsi kokisi omistavansa yksinoikeuden vaikkapa Teema-astiastoon tai Ikean tiettyyn huonekalusarjaan tai johonkin muuhun yleiseen juttuun josta pidät, ja kieltäisi sinua ehdottomasti ikinä ostamasta sellaista? Olisiko epäreilua? Tottelisitko? Miksi on eri asia, jos kielletty tavara on jotain vähän vähemmän yleistä?
Miten trendit syntyvät, jos matkiminen on noloa? Miksi jotkut tavarat ovat statussymboleita, jos on todella noloa matkimista ostaa samanlainen tavara kuin jollain kaverillakin on?
Ymmärrän aloittajaa, itselläni myös kokemusta matkijasta lähipiirissä. Olen itsekin näiden vuosien ajan ajatellut olevani lapsellinen tuskastuessani matkimisesta, mutta en voi sille mitään. Se vaan on ärsyttävää, etenkin kun hän ei koskaan avoimesti kysy tyyliin "hei onpa kiva xxx haittaako jos minä hankin samanlaisen", vaan se on sellaista kyräilyä pääasiassa. Samanlaiset jutut vaan ilmaantuvat hänelle.
Matkiminen on jossain määrin vaatetyylin matkimista, kodin sisustuksen matkimista yms., ja se mistä vedin herneen nenään aikanaan oli se, kun hän haki opiskelemaan samalle alalle kuin minä. Vain hetkeä ennen hän oli hakenut aivan muihin kouluihin, ja sitten tuli keskustelemaan aiheesta opiskelemaan hakeminen kanssani, ja kerroin mikä on oma unelmani ja minne aion hakea, ja parin kuukauden kuluttua sain kuulla hänen olevan menossa kyseisen alan (ei mikään ihan tavallisin ala) pääsykokeeseen. Nykyään olemme sitten samassa ammatissa. No, eipä siinä mitään sinänsä. Ei sentään samassa työpaikassa.
Lisäksi molemmilla on lapsia ja hän on kova vertailemaan lapsia keskenään.
Arghhhhh!
Noh. Yksittäinen tai vaikka pari samaa vaatekappaletta ei taatusti kaada maailmaa, mutta onhan se nyt omituista jos matkiminen on säännöllistä ja sisältää lähes koko asukokonaisuuden, sisustuksen yms. Varsinkin, jos on erottuva tyyli. Ymmärrän hyvin että tuollainen matkiminen on kiusallista, ja kieltämättä vähän jo pelottavaakin.
Vahingoille ei mitään mahda, enkä näe syytä luvan kysymiselle jos jollakulla sama vaate on.
Minulla oli joskus ei enää niin nuorikaan työkaveri joka suhtautui lähes pakkomielteisellä raivolla siihen, että yksi yhteinen tuttumme kuulemma matki hänen pukeutumistaan. Hän jaksoi aina vaahdota jostain huivista tai vastaavasta. Vinkkasin että hankkisi vaatteensa jostain muualta kuin sieltä, mistä kaikki muutkin ostavat mutta ei tainnut mennä perille. Aika outoja hänen vihaiset reaktionsa olivat, ottaen huomioon että hän pukeutui yleisimpien massatrendien mukaisesti.
Minusta on tosi noloa, jos kaksi samalla työpaikalla olevaa henkilöä pukeutuu samoihin vaatteisiin. Minulla on työpaikalla henkilö, joka jatkuvasti ja systemaattisesti osti samoja vaatteita. Oli todella noloa kun asiakkaat ja toisissa toimipaikoissa työskentelevät kollegat kyselivät, että ollaanko sukulaisia kun olemme niin saman tyylisiä.
Ongelma on vähentynyt, kun en enää kerro hänelle vaatteiden ostopaikkoja jsiirryin ostamaan vaatteet netistä ja muilta paikkakunnilta.
Minua ei lainkaan haittaa, vaikka ystäväni ostaa samoja vaatteita, kun emme ole hänen kanssaan päivittäin tekemisissä.