Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveydenhoitaja on huolissaan kun teini kertoi ettei syö aamupalaa

Vierailija
15.08.2020 |

Oli kysellyt, eikö kotona ole syötävää, mutta kun teini oli sanonut ettei tiedä kun ei ole aamuisin katsonut jääkaappiin , todennäköisesti on, kun äiti syö. Teini kertoi että ei ole nälkäinen aamuisin, mutta th oli sanonut että ei se haittaa, voit silti syödä.
Onkohan lasu tulossa? Pitääkö nyt pakottaa vastentahtoinen teini aamupalapöytään närppimään?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin nuorena hoikassa kunnossa, koskaan keho ei halunnut syö aamupalaa (itseasiassa ruoka teki huonovointiseksi aamulla).. Sitten aloin syömään aamupalaa ja aloin lihomaan ihan sikana :/

Söit vain kulutukseesi nähden liikaa, ajankohdalla ei ole niin merkitystä.

Kellonajalla ei olekaan, ateriavälillä on. Jos syö aamupalan ja sen johdosta on nälkäinen paljon ennen lounasta, syö todennäköisemmin enemmän, kuin sellainen joka ei ole nälkäinen ennen lounasta ja ei siksi syö aamupalaa. Ei aamupalaa, ei kaloreita.

Ei kuule jossittelut auta siihen jos tunkee kitaansa liikaa kaloreita. Yritä nyt ymmärtää ettei kaikilla ole samaa ruokailurytmiä, toiset syö aamulla ja toiset ei. Ei siihen ole mitään oikeata tai väärää kaavaa. Välillä syön aamupalaa ja skippaan luonaan(koska ei ole nälkä), joskus jätän aamupalan väliin ja syön vasta lounaalla. En kuitenkaan liho.

Vierailija
62/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön aamiaisen ja koen pysyväni mm. Sen ansiosta hoikkana. Syön loppupäivästä huomattavasti vähemmän, illalla en enää mitään. Hoikka olen aina ollut eikä mitään ongelmia pysyä hoikkana. Mutta me ollaan kaikki erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sit ihmetellään kun väestö lihoo kun pitäisi muka syödä kun ei ole nälkä. 

Ratkaisevaa on mitä syö kokonaisuutena. Mikäli päivän muut ateriat, välipalat ja herkuttelut pysyy järkevällä tasolla, niin mitä merkitystä syökö aamiaista? Mikäli sitten väliinjätetyt ateriat johtaa naposteluun ja muilla aterioilla ylensyöntiin, niin kokonaisuus kärsii.

Mitkä ihmeen väliinjätetyt ateriat?

Vierailija
64/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön aamiaisen ja koen pysyväni mm. Sen ansiosta hoikkana. Syön loppupäivästä huomattavasti vähemmän, illalla en enää mitään. Hoikka olen aina ollut eikä mitään ongelmia pysyä hoikkana. Mutta me ollaan kaikki erilaisia.

Samat kokemukset, vaikka minä olen reilusti ylipainoinen. Syön aamupalan. Mutta olin huomattavasti lihavampi vielä muutama vuosi sitten, kun EN syönyt aamupalaa, vaan ensimmäinen ateria oli joskus iltapäivällä ja toinen illalla. Koen, että kun olen nyt rytmittänyt ateriat 3-4 kertaan päivässä, niin ruokailut pysyy kurissa, kuten mieliteotkin. Paino alkoi putoamaan, kun lisäsin aamupalan ja yhden välipalan. 

Olen kokeillut myös pätkäpaastoa puoli vuotta, 16/8, ja paino alkoi ensiksi jumittamaan ja sitten nousi. Kun palasin vanhaan rytmiin, niin parin kuukauden päästä humps vaan, vaaka alkoi näyttämään pienempiä lukuja.

Miettikää sanaa breakfast, eli break fast = katkaise/riko nopeasti/paasto, eli tällä ei ole mitään tekemistä kellonajan kanssa, vaan siitä että yön jälkeen katkaistaan paasto, oli kello vaikka sitten 13. Yleensä se vain mielletään heti aamulla tapahtuvaksi ja toisille sopii ja toisille ei. 

Vierailija
65/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se aamupala nyt vaan ei kaikilla mene alas, riippumatta siitä olisiko hyvä vai huono. Itse en pysty usein aamuisin nielemään mitään muuta kuin nestettä. Kaikki muu tuntuu että juuttuu kurkkuun. Ei vaan uppoa vaikka miten valistettaisiin.

Vierailija
66/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tätä "pala" sitä ja tätä. Vuosikymmeniä sitten lapsena ollessani meillä päin ei hoettu mitään ihmeen "pala". Ihmiset vaan meni ja söi jos huvitti ja oli mitä syödä tai työväkeä käytiin pellolta huutamassa syömään. Ei huhdottu minkään ihmeen palojen kanssa. Kuulostaa aina todella kammottavalta ja oudolta.

Vierailija
67/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukioaikana, kuinka äitini pakotti syömään joka hemmetin aamu ällönmakeaa proteiinijuomaa maitoon sekoitettuna. Inhosin sitä tunnetta vatsassa, kun juot tyhjään vatsaan makeaa maitoa puoli litraa. Ja nälkä tuli heti tunnin päästä syömisestä. Tuntui, että nälkä oli ihan kauhea, verrattuna aamuihin, kun menin eri aikaan kouluun kuin vanhemmat, ja en syönyt aamupalaksi mitään. Nykyään parikymppisenä en syö aamulla mitään, ja hyvin menee. Äitille olen kertonut tästä, ja hän ei ymmärrä ollenkaan paaston merkitystä. Hän on lihava, minä en.

Vierailija
68/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse huolissani teinin syömisistä. Kirjoitin lomakkeeseen ja sanoin, ettei syö aamupalaa eikä kotiruoka kelpaa, vaan asuu pikaruokaloissa ja mättää sipsiä ja karkkia. Th:n vastaus oli "ihan normaalia teinille, ei mitään huolta" vaikka verikokeissakin löytyi anemia ja lapsi on jatkuvasti väsynyt! Vastuutonta.

Meinasitko että kun kouluterkka sanoo että soosoo, älä mene mäkkäriin niin se sun kasvattama ja todennäköisesti rahoittama teini ei enää mene ja vaihtaa sipsit porkkanaan. Kannattaisiko niinkus itse tehdä asialle jotain?

Vierailija
69/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse huolissani teinin syömisistä. Kirjoitin lomakkeeseen ja sanoin, ettei syö aamupalaa eikä kotiruoka kelpaa, vaan asuu pikaruokaloissa ja mättää sipsiä ja karkkia. Th:n vastaus oli "ihan normaalia teinille, ei mitään huolta" vaikka verikokeissakin löytyi anemia ja lapsi on jatkuvasti väsynyt! Vastuutonta.

Meinasitko että kun kouluterkka sanoo että soosoo, älä mene mäkkäriin niin se sun kasvattama ja todennäköisesti rahoittama teini ei enää mene ja vaihtaa sipsit porkkanaan. Kannattaisiko niinkus itse tehdä asialle jotain?

Lapselle saattaa se ulkopuolisen huomautus toimia.

Moni aikuinenkin reagoi paremmin jos ammattilainen sanoo eikä oma vaimo...

Vierailija
70/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko laittaa oma kokemus. Olen aina ollut sellainen, että aamupala ei maistu, enkä ole sitä juuri kaivannut. Aamulla ylös viideltä, nopeat aamutoimet ja töihin, vartti riittää valmisteluihin. Eka ateria aamupäivällä 5-7 tuntia heräämisestä. Sitten iltapäiväkahvi (vain kahvi). Päivällinen sitten joskus illalla klo 19 jälkeen. Ehkä iltatee, vain tee.

Nyt sitten viime syksynä, lemmikki sairastui. Jouduin heräämään aikaisemmin, että ehdin tekemään sen hoitotoimet ennen töihin lähtöä. Siinä kun oli sitten aikaa lemmikin syödessä omaa aamiaistaan ennen lääkintää, tuli itsekin jotain syötyä. Huonosti kävi. Syöty aamiainen ei pitänyt nälkää, vaan mulle tuli aina aivan järkky vapisuttava nälkä kolme tuntia aamupalasta, jolloin jouduin turvautumaan välipalaan klo 8. Sitten normaali lounas klo 12. Päiväkahvi alkoi huudella kaverikseen jotain syötävää. Normaali päivällinen. Iltateen kanssa voikkari. Ja kiloja kertyi puolessa vuodessa yhden vaatekoon verran lisää.

Nyt olen päässyt taas normaaliin rytmiini. Aamiainen ja aamupäivän välipala pois, normaali lounas, päiväkahvin kaveri pois, normaali päivällinen, iltatee ilman lisukkeita. Näin on hyvä, kiloja karissut jo muutamia. Aamiainen on omalla kohdallani päivän turhin ateria, joka vain lisää turhaa kalorien saantia.

Vierailija
71/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en teininä syönyt aamupalaa kovin usein. Ei vain tehnyt mieli, ajatuskin oksetti. Myöhemmin olen ruvennut syömään aamupalaa mutta hyvin pärjäsin teininä ilmankin. 

Vierailija
72/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aikaisemmin joudun heräämään aamulla, sen vähemmän tekee mieli syödä aamupalaa. Jos saan herätä omassa rytmissäni, niin aamupala kyllä maistuu. Luulen että se johtuu siitä, jos joutuu heräämään itselle liian aikaisin, tai kesken unien, niin ei keho ole vielä valmis ottamaan ruokaa vastaan.

Vierailija
73/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkat on usein elämästä vieraantuneita kukkahattutätejä. Meidän 18-vuotias lukiolainen oli mennyt terkalle ihan muissa asioiisa niin terkka oli alkanut utelemaan alkoholinkäytöstä ja vaikka oli sanonut käyttävänsä hyvin vähän alkoholia oli terkka alkanut paasaamaan alkoholin vaaroisra!

Hyvä, että paasasi juoppo-Suomessa.

Vierailija
74/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään syönyt teininä aamupalaa. Nykyään syön mutta sen lisäksi en sitten syökään kuin kerran tai aivan maksimissaan kahdesti päivässä ja syön vain yhden ns. lämpimän ruoan päivässä ellei aamupuuroa sellaiseksi lasketa.

Vierailija
75/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bill Gates ja monet muut rikkaat eivät syö mitään aamupaloja vaikka ovatkin vanhempaa väkeä. 

Vierailija
76/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla mikään fanaatikko, ymmärtääkseen ettei jatkuva ruoan syöminen, esim 5-7 kertaa päivässä, ole järkevää. Keho on jatkuvasti varastointi tilassa, eikä sillä ole insuliinin vuoksi pääsyä rasvavarastoihin. Ei ole terveellistä kenenkään syödä yli 3 kertaa päivässä.

Vierailija
77/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä selitetty kattavasti, miksi paasto on hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän