Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveydenhoitaja on huolissaan kun teini kertoi ettei syö aamupalaa

Vierailija
15.08.2020 |

Oli kysellyt, eikö kotona ole syötävää, mutta kun teini oli sanonut ettei tiedä kun ei ole aamuisin katsonut jääkaappiin , todennäköisesti on, kun äiti syö. Teini kertoi että ei ole nälkäinen aamuisin, mutta th oli sanonut että ei se haittaa, voit silti syödä.
Onkohan lasu tulossa? Pitääkö nyt pakottaa vastentahtoinen teini aamupalapöytään närppimään?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pätkäpaastoava äiti ja syön päivän ensimmäisen aterian vasta n. klo 16-17. Tiedän siis ja hyödynnän paaston hyötyjä itse. Minulla on myös runsaasti pudotettavaa painoa.

Silti yritän kannustaa 12-vuotiasta lastani syömään edes jotain pientä aamulla. Tällä ei ole mitään tekemistä sen perinteisen aineenvaihdunnan käynnistämisen kanssa (mikä on se yleinen syy aamupalan tärkeyteen) vaan ihan lapsen jaksamisen kanssa. Teini on todella hoikka jo valmiiksi, joten päivän riittävän ravinnon takaamiseksi edes tuoremehulasillinen tai proteiinipirtelö olisi hyvä juttu. Tämä on erityisen tärkeää nyt, kun kouluruoka ei välttämättä maistu.

En itsekään tykännyt syödä aamupalaa lapsena, joten ymmärrän kyllä, ettei se maistu. Minä olin lihava lapsi, joten olisin ehkä pärjännyt ilmankin. Jossain lukion nurkilla siirryinkin pelkkään kahviin aamuisin. Myös teinini saa tehdä niin myöhemmin, mutta nyt yritän vielä saada jotain menemään.

Vierailija
22/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse pätkäpaastoava äiti ja syön päivän ensimmäisen aterian vasta n. klo 16-17. Tiedän siis ja hyödynnän paaston hyötyjä itse. Minulla on myös runsaasti pudotettavaa painoa.

Silti yritän kannustaa 12-vuotiasta lastani syömään edes jotain pientä aamulla. Tällä ei ole mitään tekemistä sen perinteisen aineenvaihdunnan käynnistämisen kanssa (mikä on se yleinen syy aamupalan tärkeyteen) vaan ihan lapsen jaksamisen kanssa. Teini on todella hoikka jo valmiiksi, joten päivän riittävän ravinnon takaamiseksi edes tuoremehulasillinen tai proteiinipirtelö olisi hyvä juttu. Tämä on erityisen tärkeää nyt, kun kouluruoka ei välttämättä maistu.

En itsekään tykännyt syödä aamupalaa lapsena, joten ymmärrän kyllä, ettei se maistu. Minä olin lihava lapsi, joten olisin ehkä pärjännyt ilmankin. Jossain lukion nurkilla siirryinkin pelkkään kahviin aamuisin. Myös teinini saa tehdä niin myöhemmin, mutta nyt yritän vielä saada jotain menemään.

Ihan ok, mutta olisko parempi syödä vaikka juustonpala noiden sokeriliemien sijaan? Pitää paremmin nälkää kouluruokaan asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinhan tämä ruuan tuputtaminen loppuu? Minulla on myös ystävä, joka valittaa aina että toinen teineistä täytyy pakottaa aamupalalle, ja sitten se saa alas vain jonkun ravintoköyhän sokerijugurtin tai vielä pahempaa pirtelösmoothien, sokereita miljoona.

”Kun tulee nälkä sitten myöhemmin ja ei tajua mitään ilman aamupalaa”.

Ei kai, kun vetäsee verensokerit tappiin pirtelöllä ja tipauttaa ne tunnin päästä matalalle, kai sitä silloin on pöhnässä.

Vierailija
24/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakota syömään, kunhan pesee hampaansa!

Vierailija
25/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto on hyväksi myös hampaille!

Virkeyttä saa mustasta kahvista aamulla, jos tuntuu että aamukakka sen kaipaa.

Vierailija
26/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen ei syö aamulla, sanoo että tulee huono olo. Siskoni ei ole koskaan syönyt aamulla.

Itse olen aamuvirkku ja syön nimenomaan aamulla. 

Eiköhän se riipu ihan ihmisestä.

Pahinta mitä teinille voi tehdä on nostaa ruokailusta tuollainen meteli.

Vierailija
27/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta, veikkaan että menee, ennen kuin virallisiin suosituksiin tulee 16 tunnin tai yli paasto.

Vierailija
28/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse huolissani teinin syömisistä. Kirjoitin lomakkeeseen ja sanoin, ettei syö aamupalaa eikä kotiruoka kelpaa, vaan asuu pikaruokaloissa ja mättää sipsiä ja karkkia. Th:n vastaus oli "ihan normaalia teinille, ei mitään huolta" vaikka verikokeissakin löytyi anemia ja lapsi on jatkuvasti väsynyt! Vastuutonta.

Sinulla se vastuu on oman lapsesi syömisistä. Kuvitteletko että th käy repimässä muksuasi sieltä pikaruokalasta kodin pöydän ääreen? Sun kuuluu kasvattaa oma lapsesi eikä yhteiskunnan.

Vierailija
29/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun esikoinen ei syö aamulla, sanoo että tulee huono olo. Siskoni ei ole koskaan syönyt aamulla.

Itse olen aamuvirkku ja syön nimenomaan aamulla. 

Eiköhän se riipu ihan ihmisestä.

Pahinta mitä teinille voi tehdä on nostaa ruokailusta tuollainen meteli.

Samaa mieltä, ammattitaidoton terkka.

Vierailija
30/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin nuorena hoikassa kunnossa, koskaan keho ei halunnut syö aamupalaa (itseasiassa ruoka teki huonovointiseksi aamulla).. Sitten aloin syömään aamupalaa ja aloin lihomaan ihan sikana :/

Vierailija
31/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään, joka joisi kahvinsa mustana, eikä se teineille ole hyväksi.

Vierailija
32/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lähes vuoden pätkäpaastolla, mutta en huomannut sen aikana mitään terveysvaikutuksia.

Vierailija
33/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka juo kahvinsa maidon kanssa? Miksi pilaat kahvin?

Vierailija
34/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikuinen, enkä syö aamupalaa, en ole syönyt lapsuudessakaan. 

Yhteen aikaan yritin, mutta siitä tuli outo ilmiö. Kun olin syönyt, minulle tuli melkein heti nälkä. Kun en syö aamupalaa, ei tule nälkääkään. 

Väkisin en ala ahtamaan ruokaa aamulla, pelkkä kahvi riittää. 

Vierailija
35/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykännyt syödä teininä aamuisin enkä syö nykyisinkään aamupalaa, minulle tulee huono olo. Pari lasia vettä heti herättyä ja ruokaa pystyn ajattelemaan aikaisintaan puolen päivän aikoihin. Älä siis patista teiniäsi aamupalalle, jokainen syö silloin kun siltä tuntuu. Pakotettuna kaikki on hankalampaa ja siitä jää vaan suurempia traumoja.

Vierailija
36/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ja esikoinen syö aina aamupalan. Ne ei pääse käyntiin ilman sitä. Leipää, munaa, jugurttia, hedelmää, kahvia/teetä.

Minä ja kaksi nuorempaa lasta ei koskaan syödä aamupalaa. Ei vaan maistu, ei mene alas ja jos pakottaa, tulee huono olo. Joskus pystyy nielemään jotain juotavassa muodossa olevaa, mutta ei todellakaan mitään puuroa tai leipää.

Ei oo lasua näkynyt tai kuulunut. Lapset ovat 10v-17v. Kouluterkka ja koululääkärikin tietää ja ne on neuvonut mitä niiden neuvoa pitää, mutta siihen se on jäänyt.

Vierailija
37/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin nuorena hoikassa kunnossa, koskaan keho ei halunnut syö aamupalaa (itseasiassa ruoka teki huonovointiseksi aamulla).. Sitten aloin syömään aamupalaa ja aloin lihomaan ihan sikana :/

Söit vain kulutukseesi nähden liikaa, ajankohdalla ei ole niin merkitystä.

Vierailija
38/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin lähes vuoden pätkäpaastolla, mutta en huomannut sen aikana mitään terveysvaikutuksia.

Vaikea kuvitella. Tosin eipä niitä parantuneita veriarvoja välttämättä tunne. Mutta ihmettelen ettei olossasi ilmennyt mitään.. Todennäköisesti ”paastosit” 12 tuntia tai ruokavaliosi oli muuten pielessä.

Miten jaksoit ylläpitää paastoa vuoden, jos se tuntui turhalta?

Vierailija
39/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka juo kahvinsa maidon kanssa? Miksi pilaat kahvin?

Kaikki ne, jotka ostavat sitä halvinta kahvia joka maistuu niin kuralle mustana, että sinne pitää kaataa puol litraa maitoa.

Vierailija
40/77 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söit vain kulutukseesi nähden liikaa, ajankohdalla ei ole niin merkitystä.

Kellonajalla ei olekaan, ateriavälillä on. Jos syö aamupalan ja sen johdosta on nälkäinen paljon ennen lounasta, syö todennäköisemmin enemmän, kuin sellainen joka ei ole nälkäinen ennen lounasta ja ei siksi syö aamupalaa. Ei aamupalaa, ei kaloreita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi