Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vein lastani kouluun ja panin merkille

Vierailija
19.08.2013 |

kuinka moni lapsi käveli kaatosateessa ilman mitään asianmukaisia varusteita. Ei takkia, ei kumppareita, ei sateenvarjoa. Eikö vanhemmat huolehdi tuon vertaa...

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, ootko koskaan fillaroinut sadevaatteissa? Voi valita kastuuko vaatteiden päältä vai sadevaatteiden sisältä.

Vierailija
22/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:19"]

bändi vai brändi?

[/quote]

Nimenomaan bändi, koska brändejä ei näy kiinnostavan. Se 90-luvun vaatteet takaperin-bändi oli Kris Kross.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:23"]

Eihän aikuisillakaan juuri ole sadevaatteita. Vaikka sataa kaatamalla niin pelkillä ulkoilupuvuilla fillaroidaan työmatkat. Kerran näin kävelyretkelle lähteneen päiväkotiryhmän. Lapset olivat kyllä sadevaatteissa mutta kummallakin hoitajalla oli vain ulkoilupuvut vaikka satoi kaatamalla. He sitten yrittivät huppujensa alta suojaa hakea vaikka taatusti vesi tuli läpi kun kaatamalla satoi.

[/quote]

olen aikuinen, ulkoilen paljon (myös kaatosateella) enkä omista sadevaatteita. Siitä huolimatta en ole koskaan kastunut. Ihanko oikeasti joku kuvittelee, että joku Rukka-sadetakki on ainoa, joka suojaa sateella? Tutustukaa nyt hyvät ihmiset kunnollisiin ulkoiluvaatteisiin, ne pitävät vettä ja hengittävät silti.

Vierailija
24/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos lapsi ei halua! Lasta ei saa tukuttaa, kyyneleihin se hukuttaa!

Vierailija
25/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttäreni ottaisi mielellään sateenvarjon, mutta minä kiellän sen nyt ainakin 1. luokkalaiselta, koska sieltä varjon alta ei oikein tuo liikenteen seuraaminen onnistu yhtä näppärästi. Ja vaikka vielä viemme kouluun, niin haluan hänen opettelevan liikenteessä kulkemista.

Näitä onnettomuuksia on tapahtunut ihan aikuisille, että jäävät auton alle, kun eivät ole sieltä varjon alta kurkanneet vasemmalle/oikealle. Pimeässä mennään mustat sateenvarjot pään ympärillä.

Mieluummin märkä kuin...

Vierailija
26/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:25"]

19, ootko koskaan fillaroinut sadevaatteissa? Voi valita kastuuko vaatteiden päältä vai sadevaatteiden sisältä.

[/quote]

Kyllä olen. Viimeksi oli sadeviitta tuulipuvun päällä. Olen fillaroinut myös pelkällä tuulipuvulla rankkasateessa ja kyllä paleli kun kylmä sadevesi huuhteli kaikki vaatteeni läpimäriksi ensimmäisen viiden minuutin aikana. Mieluummin kuitenkin se sadeasu vaikka vähän hikoaakin.

Vierailija
27/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on kumisaappaat ja lenkkarit. He ovat saaneet pukeutua sään mukaan pienestä lähtien. Siis jo päiväkoti-iässä. Tosin silloin minä aina kerroin, paljonko lämpötila, minkälainen keli ulkona muuten on, mitä mun mielestä kannattaisi laittaa päälle ja minkälaista minä laittaisin siihen keliin ylleni. Harvinaisen fiksusti ja säänmukaisesti ovat pukeutuneet lähes aina.

Toki pieniä virhearviointeja on sattunut. Mutta tuolloin päiväkoti-iässä huolehdin, että eivät palellu eivätkä paistu, mutta muuten saivat itse huolehtia vaatetuksensa. Siis jos lähtivät esim. pihalle hieman liian vähissä vaatteissa, annoin lähteä, käytiin sitten hakemassa tarvittaessa lisää vaatetta. Tai jos mentiin esim. leikkipuistoon ja siellä tuli kylmä, palattiin kotiin. Näin lapset oppivat aika nopeastikin, että vääränlaisesta pukeutumisesta tulee seuraamuksia itselle. Ei ole tarvinnut taistella kuin korkeintaan kurahousuista (ne kun oli ärsyttävä pukea). 

Mutta nyt kouluiässä ei oikeastaan enää satu virhearviointeja. Joskus on vähän liikaa vaatetta päällä, varsinkin syys- ja kevätkeleillä, kun yleensä lämpiää päivää kohti ilma. 

Esikoinen on tosi tarkka pukeutuja, inhoaa kastumista ja kylmää. Hänellä onkin sadekelillä aina ohuet sadehousut päällä, ja sadetakki. Kuopus puolestaan sietää kosteita kamppeita ja vähän kylmääkin paremmin, joten hänellä on vaatetus aina vähän sieltä tännepäin. En seiso poliisina ovella hänellekään. Meillä on tarjolla kunnon kamppeet, jos ei kelpaa, niin itsepä kastuu. 

Itsetunto vaatetusten suhteen meillä on lapsilla vahva. He eivät pukeudu pelkästään muodin mukaan, vaan myös sen mukaan, millainen keli sattuu olemaan. Lapset ovat nyt 11v ja 8v. 

Vierailija
28/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:28"]

Eihän aikuisillakaan juuri ole sadevaatteita. Vaikka sataa kaatamalla niin pelkillä ulkoilupuvuilla fillaroidaan työmatkat. Kerran näin kävelyretkelle lähteneen päiväkotiryhmän. Lapset olivat kyllä sadevaatteissa mutta kummallakin hoitajalla oli vain ulkoilupuvut vaikka satoi kaatamalla. He sitten yrittivät huppujensa alta suojaa hakea vaikka taatusti vesi tuli läpi kun kaatamalla satoi.

[/quote]

olen aikuinen, ulkoilen paljon (myös kaatosateella) enkä omista sadevaatteita. Siitä huolimatta en ole koskaan kastunut. Ihanko oikeasti joku kuvittelee, että joku Rukka-sadetakki on ainoa, joka suojaa sateella? Tutustukaa nyt hyvät ihmiset kunnollisiin ulkoiluvaatteisiin, ne pitävät vettä ja hengittävät silti.

[/quote]

No kerro nyt sitten mitä laitat päällesi? Kyllä minä ainakin tuulipuvussani kastuin ihan läpimäräksi hetkessä kun kaatosade yllätti kesken ulkoilun. Tuulipuvun vettähylkivä sileä pinta ei pitänyt yhtään ja hupun sisään ja rinnuksille oikein valui vettä.

Vierailija
29/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "saappaat metsään" -kehoitus ei ole pelkästään kosteuden vaan myös käärmeiden ja punkkien vuoksi. Mutta on varmaan kouluissa ja opettajissa eroja käydäänkö metsäretkillä vai ei. Mun lapsi ei oikein ilman saappaita pärjäisi kun ope on aika erähenkinen ja tykkää viedä luokkaa erilaisiin metsämaastoihin, jopa suollekin.

Vierailija
30/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni lähti kouluun kunnon sadevaatteissa ja kumisaappaissa, ihan omasta tahdostaan. Fiksu lapsi meillä!

Ai niin, asumme melkein maaseudulla, eli ei muoti - ja trendipaineita :)

Vierailija
31/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sateesta. Viime viikon kaatosateissa tuli lapsen (uudesta) gore-textakista lopulta vesi läpi. Oli kyllä jopa pari tuntia siellä sateessa. Totesi itsekin että täytyy hommata kunnon sadetakki mm. partioleireille.

Vierailija
32/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrettiin tytön (9v) kanssa tuskastumiseen asti kauppoja etsien hänelle George tex kenkiä, ulkoliikuntajalkineita ja sateen pitävää ulkoilupukua. Lopputulos: mitään noista ei löydetty. Kumpparit on kolhot ja raskaat liikkua, gore tex kengät rumia ja myöskin painavia ja raskaita. 5- vuotiaalle vielä löytyy kivoja ulkoilupukuja mutta ei enää 9- vuotiaalle. En ylpeile sillä, että tyttäreni on voimakastahtoinen ja tietää tasan mitä päälleen pukee ja varsinkin, mitä ei pue. Lopputulos: jos tyttö kastuu koulumatkalla, niin ei voi mitään. Parhaani olen tehnyt. Ei ole kyse siitä, ettei meillä haluttaisi tai olisi varaa satsata kunnon varusteisiin, vaan siitä etten halua laittaa isoja summia varusteisiin joita lapsi ei kuitenkaan päällensä pue. Olisko se niin vaikeaa laittaa se gore tex- kalvo ihan vaikka hupparin vuoriin, jolloin lapset/nuoret suostuisi niitä myös käyttämään? Ja miksi gore tex- kengät ovat järjestään rumia ja kömpelöitä? Lisäksi: mitä tehdä, kun lapsi ei suostu lenkkareita jalkaansa laittamaan vaan menee koulun liikuntatunnille tennareissa? Se näkyy sitten varmaan numerossa.

Vierailija
33/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lle tiedoks7 ettö kyklä se sullekin joskus koittaa se aika että et ole viemässä sitä lastasi kouluun.Silloin saatat ehkä ymmärtää, että vaikka laitat illalla sään mukaiset vaatteet valmiiksi ja sovitte että saappaat jalkaan, jos yhtään näyttää että saattaisi sataa, niin kun et ole katsomassa, ei välttämättä muisteta mitä on sovittu.

Vierailija
34/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 08:40"]

Isommat lapset eivät vaan käytä ko. varusteita. Välituntisin ei meidän koulussa tarvitse edes olla ulkona, jos sataa. Ihan pikkukoululaisilla kyllä vielä näkee kumppareita ja sadetakkeja. Itse tungin kutosluokkalaisen reppuun kumppairt koska menevät tänään metsään. Mutta kaikki hillluvat ulkona t-paidoissa ja huppareissa vaikka siellä satelisikin. 

[/quote] juuri näin

Vierailija
35/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:38"]

[/quote]

[/quote]

No kerro nyt sitten mitä laitat päällesi? Kyllä minä ainakin tuulipuvussani kastuin ihan läpimäräksi hetkessä kun kaatosade yllätti kesken ulkoilun. Tuulipuvun vettähylkivä sileä pinta ei pitänyt yhtään ja hupun sisään ja rinnuksille oikein valui vettä.

[/quote]

no vettä hylkivä on vettä _hylkivä_, ei vedenpitävä :)

Minulla on käytössä Haglöfsin ulkoilupukuja, eipä ole vesi vielä tullut läpi vaikka tuntikausa tuolla sateessa rämminkin (koiralenkit + harrastamme patikointia).

Kokopäivävaellukselle saatan jo laittaa sadeviitan päälle, se suojaa hyvin myös rinkan. Mutta tuollaiseen muutaman tunnin perusulkoiluun riittä todella loistavasti ne veden_pitävät_ ulkoiluvaatteet.

Vierailija
36/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

no vettä hylkivä on vettä _hylkivä_, ei vedenpitävä :)

Minulla on käytössä Haglöfsin ulkoilupukuja, eipä ole vesi vielä tullut läpi vaikka tuntikausa tuolla sateessa rämminkin (koiralenkit + harrastamme patikointia).

Kokopäivävaellukselle saatan jo laittaa sadeviitan päälle, se suojaa hyvin myös rinkan. Mutta tuollaiseen muutaman tunnin perusulkoiluun riittä todella loistavasti ne veden_pitävät_ ulkoiluvaatteet.

[/quote]

tarkennan vielä: kokopäivävaelluksella siis todellakin tarkoitan kokopäivävaellusta, aamusta iltaan siis.

Vierailija
37/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Vastauksista päätellen olen epäonnistunut vanhempi, täysin kalkkiutunut vanhanaikainen. Iso koululainen lähti kumisaappaissa ja sadetakissa kouluun. 

En ollenkaan ymmärtänyt että tärkeintä elämässä on olla suosittu. Eikä lapsikaan kai kun ei kyseenalaistanut vaatteita joita toin... apua!!! Elämä lienee pilalla.

Vierailija
38/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:45"]

ap:lle tiedoks7 ettö kyklä se sullekin joskus koittaa se aika että et ole viemässä sitä lastasi kouluun.Silloin saatat ehkä ymmärtää, että vaikka laitat illalla sään mukaiset vaatteet valmiiksi ja sovitte että saappaat jalkaan, jos yhtään näyttää että saattaisi sataa, niin kun et ole katsomassa, ei välttämättä muisteta mitä on sovittu.

[/quote]

Minä en ole kotiäidin lapsi, joten voin kertoa, mitä itse tein. Aamulla äiti ehti letittää tukan ennen töihin lähtöä ja laittaa vaatteet valmiiksi. Minä irrotin lettinauhat ja jätin siistit ja kunnolliset vaatteet ja pukaisin joskus päälle isosiskon napapaidan ja lainasin hänen luomiväriään.

Onneksi silloin ei ollut aavemammoja, jotka olisi heti syöksyneet nettiin haukkumaan, että tämänkään lapsen äiti ei rakasta lastaan, kun on mennyt töihin, eikä vahdi, mitä se lapsrukka pukee aamulla päälleen.

Kumppareita en laittanut jalkaan, vaan retutossuilla lontsuttelin kouluun. 

Kyllä ei äitirukka välittänyt lapsestaan, vaan itsekkäästi meni töihin ja ei jäänyt vahtimaan, mitä panen päälle.

Toisaalta ehkä minä sillä tavalla opin kantamaan vastuun valinnoistani, koska ei auttanut itkeä jos oli märkä ja epämiellyttävä olla, kun ei äiti aikuiseksi asti pukenut ja hoivannut kullannuppuaan, vaan kullannuppu joutui itse kärsimään valinnoistaan.

Vierailija
39/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:38"]

Höh. Vastauksista päätellen olen epäonnistunut vanhempi, täysin kalkkiutunut vanhanaikainen. Iso koululainen lähti kumisaappaissa ja sadetakissa kouluun. 

En ollenkaan ymmärtänyt että tärkeintä elämässä on olla suosittu. Eikä lapsikaan kai kun ei kyseenalaistanut vaatteita joita toin... apua!!! Elämä lienee pilalla.

[/quote]

siis häh? Missä vaiheessa oli puhetta, että asia liittyisi suosioon?

Meillä ei ole lapsilla koulussa käytössä kumisaappaita eikä sadeasuja siksi, koska gore- texit riittävät (eivät ole koskaan näiden vuosien aikana kastuneet) ja koska ne goretexit ovat huomattavasti miellyttävämpiä päällä kuin kumisaappaat ja sadeasut.

Itse liikun paljon mielummin istuvissa, vedenpitävissä kengissä kuin saappaissa, samoin puen päälleni mielummin hengittävän (ja vedenpitävän) puvun kuin sadeasun - miksi ihmeessä pitäisi pukea lapset kumppareihin ja sadeasuihin jos on parempikin vaihtoehto tarjolla? Miten ihmeessä tästä vedetään joku "lapsi tahtoo, lapsi päättää" / "kuka on suosiossa" kysymys?

Vierailija
40/72 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:38"]

[/quote]

siis häh? Missä vaiheessa oli puhetta, että asia liittyisi suosioon?

Meillä ei ole lapsilla koulussa käytössä kumisaappaita eikä sadeasuja siksi, koska gore- texit riittävät (eivät ole koskaan näiden vuosien aikana kastuneet) ja koska ne goretexit ovat huomattavasti miellyttävämpiä päällä kuin kumisaappaat ja sadeasut.

Itse liikun paljon mielummin istuvissa, vedenpitävissä kengissä kuin saappaissa, samoin puen päälleni mielummin hengittävän (ja vedenpitävän) puvun kuin sadeasun - miksi ihmeessä pitäisi pukea lapset kumppareihin ja sadeasuihin jos on parempikin vaihtoehto tarjolla? Miten ihmeessä tästä vedetään joku "lapsi tahtoo, lapsi päättää" / "kuka on suosiossa" kysymys?

[/quote]

Esim viesti no 7.