Vein lastani kouluun ja panin merkille
kuinka moni lapsi käveli kaatosateessa ilman mitään asianmukaisia varusteita. Ei takkia, ei kumppareita, ei sateenvarjoa. Eikö vanhemmat huolehdi tuon vertaa...
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:55"]
Itse liikun paljon mielummin istuvissa, vedenpitävissä kengissä kuin saappaissa, samoin puen päälleni mielummin hengittävän (ja vedenpitävän) puvun kuin sadeasun - miksi ihmeessä pitäisi pukea lapset kumppareihin ja sadeasuihin jos on parempikin vaihtoehto tarjolla? Miten ihmeessä tästä vedetään joku "lapsi tahtoo, lapsi päättää" / "kuka on suosiossa" kysymys?
[/quote]
Jos astut lätäkköön tai alkaa sataa kuin saavista kaatamalla niin pysytkö todellakin kuivana? Näissä tilanteissa kyllä yleensä tuulipuvut päästävät vedet läpi ja lenkkarit kastuvat.
[/quote]
Ei taida olla noin yksioikoista.
Usein käy niin, että se työssäkäyvän äidin lapsi oppiii teetättämään muilla ja syyttelemään muita, kun äiti opettaa että lapsi komennetaan muiden helmoihin koulun jälkeen ja vielä kauheat syyttelyt, jos ei kaikki ole mennyt lapsen pillin mukaan siellä ilmaisessa hoitopaikassa...
itse kyllä ei koskaan tarjota muille yhtään mitään. Eli usein näyttää tarkkailijasta käyvän niin että työssäkäyvän lapsi oppii hyväksikäyttämään, olemaan röyhkeä ja teetättämän muilla. Omalle vanhemmalle ei vahingossakaan tarjota niitä pikkuhommia vaan kysytään kaverin vanhempaa....
[/quote]
Tämäpä meni varsin jännittäväksi...
Teettämään mitä muilla? Ja siis kaverin vanhemmilla?
Voisitko tarkentaa? Onko tämä joku mutu vai omakohtainen kokemus?
Terveisin kotiäidin tytär
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:08"]
Itse liikun paljon mielummin istuvissa, vedenpitävissä kengissä kuin saappaissa, samoin puen päälleni mielummin hengittävän (ja vedenpitävän) puvun kuin sadeasun - miksi ihmeessä pitäisi pukea lapset kumppareihin ja sadeasuihin jos on parempikin vaihtoehto tarjolla? Miten ihmeessä tästä vedetään joku "lapsi tahtoo, lapsi päättää" / "kuka on suosiossa" kysymys?
[/quote]
Jos astut lätäkköön tai alkaa sataa kuin saavista kaatamalla niin pysytkö todellakin kuivana? Näissä tilanteissa kyllä yleensä tuulipuvut päästävät vedet läpi ja lenkkarit kastuvat.
[/quote]
No eihän tuulipuvut olekaan vedenpitäviä? Etkö tiedä että nykyään on vedenPITÄVIÄ asuja olemassa, siis muitakin kuin sadeasuja?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:17"]
No eihän tuulipuvut olekaan vedenpitäviä? Etkö tiedä että nykyään on vedenPITÄVIÄ asuja olemassa, siis muitakin kuin sadeasuja?
[/quote]
No ei mulla ainakaan ole ollut kuin tuulipukuja ja sadeasuja. Tuulipuku pitää pienen sateen tosin ei sitäkään pitkään. jos on oikein kunnon rankkasade niin mun tuulipuku imaisee heti vedet läpi. Ilman sadeasu kastuu kyllä sitten hupusta jalkoihin täysin läpimräksi äkkiä. Tuulipuku on kyllä hyvä jos ei tarvitse olla kauaa ulkona ja sataa vain vähän. Sadeasu sitten pitää kunnolla rankankin sateen mutta ei hengitä yhtään.
No mjaa. Meillä lapsi ei oikein osaa käyttää sateenvarjoa, siinä on muiden silmät vaarassa... laitoin hänelle aamulla sateenpitävän tuulitakin, pitää todella hyvin vettä. Koulun piha on hiekkaa, ei juurikaan lätäköitä, eikä lapsi halunnut laittaa kumppareita.
Että näin meidän "kootut selitykset". Moni lapsi lähtee aamulla yksin kouluun eli vanhemmat ovat jo lähteneet töihin. Pahapa siinä on lasta töistä käsin vahtia.
Lisäksi monella on tätä nykyä tosiaan niitä vedenpitäviä vaatteita ja kenkiäkin, joten et ap välttämättä tiedä sitä, miten märäksi lapset sateessa tulevat...
3.luokkalainen lähti tuulipuvussa (hylkii vettä) ja kumppareissa, pyöräillen kouluun menee alle 10min. Reppuun laitoin vaiihtosukat ja housut ja t-paidan. Tiedän, olen vähän ylihuolehtivainen
Kuule ei huoli asianmukaista varustusta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:17"]
[/quote]
No ei mulla ainakaan ole ollut kuin tuulipukuja ja sadeasuja. Tuulipuku pitää pienen sateen tosin ei sitäkään pitkään. jos on oikein kunnon rankkasade niin mun tuulipuku imaisee heti vedet läpi. Ilman sadeasu kastuu kyllä sitten hupusta jalkoihin täysin läpimräksi äkkiä. Tuulipuku on kyllä hyvä jos ei tarvitse olla kauaa ulkona ja sataa vain vähän. Sadeasu sitten pitää kunnolla rankankin sateen mutta ei hengitä yhtään.
[/quote]
No jos sulla ei ole koskaan ollut muita kuin tuulipukuja ja sadeasuja niin monilla muilla on vedenpitäviä ulkoilupukuja. Tuo toinen puhuu vedenpitävistä asuista ja sä vaan jankkaat niistä tuulipuvuistas. Puhutte eri asiasta, tajuatko?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:14"]
[/quote]
Usein käy niin, että se työssäkäyvän äidin lapsi oppiii teetättämään muilla ja syyttelemään muita, kun äiti opettaa että lapsi komennetaan muiden helmoihin koulun jälkeen ja vielä kauheat syyttelyt, jos ei kaikki ole mennyt lapsen pillin mukaan siellä ilmaisessa hoitopaikassa...
itse kyllä ei koskaan tarjota muille yhtään mitään. Eli usein näyttää tarkkailijasta käyvän niin että työssäkäyvän lapsi oppii hyväksikäyttämään, olemaan röyhkeä ja teetättämän muilla. Omalle vanhemmalle ei vahingossakaan tarjota niitä pikkuhommia vaan kysytään kaverin vanhempaa....
[/quote]
[/quote]
Lapsi, jonka vanhemmat ovat töissä ja jonka kotiin ei ksokaan kukaan pääse leikkimään, sisälle, syystä vaikka että lapsia on 4 jo omasta takaa, on usein vaativa ja jästipää kylässä. Hänen vanhemmat, joilla ei ole mitään kokemusta vieraista lapsista omassa kodissa, tai kokemus on hyvin vähäinen, ksoka koskaan kukaan ei pääse, ei ymmärrä, että vieras lapsi ei ole yhtä ihana ja rakas koulun jälkeen ja teettää työtä ja vaivaa ja rahanmenoa, mutta usein nämä vanhemmat ovat herkimpiä suuuttumaan, jos lapselle on vaikka sanottu ei, että ei, ei saa ottaa kaapista nyt jotain tiettyä ruokaa.
Usein samainen lapsi oppii hyvin pienenä kysymään yhteiseen menoon kyytiä kaverin vanhemmalta, tietämättä edes olisiko mahdollista että oma äiti veisi synttäreille tai harrastukseen. Hänen vanhemmat luulevat että heidän lapsi on ilo muille viedä, mutta ei heille tule mieleenkään että he ottaisivat muiden lapsia yhtä opaljon kuin hoidattavat omaansa muilla.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lapsi, jonka vanhemmat ovat töissä ja jonka kotiin ei ksokaan kukaan pääse leikkimään, sisälle, syystä vaikka että lapsia on 4 jo omasta takaa, on usein vaativa ja jästipää kylässä. Hänen vanhemmat, joilla ei ole mitään kokemusta vieraista lapsista omassa kodissa, tai kokemus on hyvin vähäinen, ksoka koskaan kukaan ei pääse, ei ymmärrä, että vieras lapsi ei ole yhtä ihana ja rakas koulun jälkeen ja teettää työtä ja vaivaa ja rahanmenoa, mutta usein nämä vanhemmat ovat herkimpiä suuuttumaan, jos lapselle on vaikka sanottu ei, että ei, ei saa ottaa kaapista nyt jotain tiettyä ruokaa.
Usein samainen lapsi oppii hyvin pienenä kysymään yhteiseen menoon kyytiä kaverin vanhemmalta, tietämättä edes olisiko mahdollista että oma äiti veisi synttäreille tai harrastukseen. Hänen vanhemmat luulevat että heidän lapsi on ilo muille viedä, mutta ei heille tule mieleenkään että he ottaisivat muiden lapsia yhtä opaljon kuin hoidattavat omaansa muilla.
[/quote]
No jopas on taas yleistystä. Minä olen kotiäiti ja naapurustossa paljon työssäkäyviä vanhempia. Enpä ole kuitenkaan vielä koskaan törmännyt moiseen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:45"]
ap:lle tiedoks7 ettö kyklä se sullekin joskus koittaa se aika että et ole viemässä sitä lastasi kouluun.Silloin saatat ehkä ymmärtää, että vaikka laitat illalla sään mukaiset vaatteet valmiiksi ja sovitte että saappaat jalkaan, jos yhtään näyttää että saattaisi sataa, niin kun et ole katsomassa, ei välttämättä muisteta mitä on sovittu.
[/quote]
Minä en ole kotiäidin lapsi, joten voin kertoa, mitä itse tein. Aamulla äiti ehti letittää tukan ennen töihin lähtöä ja laittaa vaatteet valmiiksi. Minä irrotin lettinauhat ja jätin siistit ja kunnolliset vaatteet ja pukaisin joskus päälle isosiskon napapaidan ja lainasin hänen luomiväriään.
Onneksi silloin ei ollut aavemammoja, jotka olisi heti syöksyneet nettiin haukkumaan, että tämänkään lapsen äiti ei rakasta lastaan, kun on mennyt töihin, eikä vahdi, mitä se lapsrukka pukee aamulla päälleen.
Kumppareita en laittanut jalkaan, vaan retutossuilla lontsuttelin kouluun.
Kyllä ei äitirukka välittänyt lapsestaan, vaan itsekkäästi meni töihin ja ei jäänyt vahtimaan, mitä panen päälle.
Toisaalta ehkä minä sillä tavalla opin kantamaan vastuun valinnoistani, koska ei auttanut itkeä jos oli märkä ja epämiellyttävä olla, kun ei äiti aikuiseksi asti pukenut ja hoivannut kullannuppuaan, vaan kullannuppu joutui itse kärsimään valinnoistaan.
[/quote]
[/quote]
...???????
Meni kyllä yli hilseen
Mikä ihmeen ilmainen hoitopaikka ja mitä tehetytetään.
Mitähän lääkkeitä olet napannut jo aamusta
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:07"]
ap:lle tiedoks7 ettö kyklä se sullekin joskus koittaa se aika että et ole viemässä sitä lastasi kouluun.Silloin saatat ehkä ymmärtää, että vaikka laitat illalla sään mukaiset vaatteet valmiiksi ja sovitte että saappaat jalkaan, jos yhtään näyttää että saattaisi sataa, niin kun et ole katsomassa, ei välttämättä muisteta mitä on sovittu.
[/quote]
Minä en ole kotiäidin lapsi, joten voin kertoa, mitä itse tein. Aamulla äiti ehti letittää tukan ennen töihin lähtöä ja laittaa vaatteet valmiiksi. Minä irrotin lettinauhat ja jätin siistit ja kunnolliset vaatteet ja pukaisin joskus päälle isosiskon napapaidan ja lainasin hänen luomiväriään.
Onneksi silloin ei ollut aavemammoja, jotka olisi heti syöksyneet nettiin haukkumaan, että tämänkään lapsen äiti ei rakasta lastaan, kun on mennyt töihin, eikä vahdi, mitä se lapsrukka pukee aamulla päälleen.
Kyllä ei äitirukka välittänyt lapsestaan, vaan itsekkäästi meni töihin ja ei jäänyt vahtimaan, mitä panen päälle.
Toisaalta ehkä minä sillä tavalla opin kantamaan vastuun valinnoistani, koska ei auttanut itkeä jos oli märkä ja epämiellyttävä olla, kun ei äiti aikuiseksi asti pukenut ja hoivannut kullannuppuaan, vaan kullannuppu joutui itse kärsimään valinnoistaan.
[/quote]
[/quote]
Tätä viestiä en nyt ymmärtänyt ollenkaan? Miten teettämään muilla (kotiäideillä) ja mitä? Että koululainen joka lähtee kotoa kaatosateeseen napapaidassa syyttäisi illalla naapurin Merjaa siitä että kastui? Voitko ihan vähän täsmentää? Johan meni villiksi :)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:08"]
[/quote]
[/quote]
kyllä gore tex- kenkä pysyy kuivana vaikka lätäkköön astuisikin ja sateessa ulkoilisi. Tuulipuvuista en tiedä, mutta vedenpitävät ulkoilupuvut kyllä pitävät kuivana kovallakin sateella.
Onko oikeasti niin, etteivät ihmiset tiedä, että on olemassa ihan vedenpitäviä ulkoiluvaatteita ja kenkiä - siis muutakin kuin kumpparit ja sadeasut?
Vai inttääkö joku nyt provoilumielessä?
Meillä kun perhe liikkuu gore-kengissä ja -puvuissa, sadeasuja emme edes omista. Ja kyllä pysymme kuivana, vaikka taivaalta tulisi kaatamalla vettä. Liikumme paljon ulkona, joten ihan arjessa tulee asiaa testattua jatkuvasti.
Kyllä minunkin tuulipukuni pitää vettä sen verran että sillä jonkun 10 min matkan pärjää kuivana tavallisessa kesäsateessa, eli pitää vettä jos vertaa vaikkapa collegehuppariin. Mutta jos on oikein kunnon rankkasade niin sitten tarvitaan oikeaa sadeasua tai vesi tulee läpi. Siksi on hyvä olla molemmat vaikka yleensä käyttäisikin sitä tuulipukua.
Me haettiin viime viikonloppuna lapselle vedenkestävää takkia ja housuja ja goretex-lenkkareita ja oli toooooodella rankkaa.
Millään ei meinannut löytyä ja jos löytyi esim. kiva takki, niin se maksoi jo sen 99€. Goretex-lenkkareita oli äärimmäisen vähän ja nekin lähinnä todella rumia tai maksoivat lähemmäs 200 €. Mä olen tähän mennessä panostanut omiini sekä lasten vaatteisiin ja nyt tuntui siltä, että hinnat ovat pompsahtaneet todella ylös. Alakoululaiselle en todellakaan raaski ostaa mitään 150 euron vedenkestävää pukua, koska ei tiedä onko se ehjä seuraavana päivänä, joten päädyttiin Everest-merkkiin ja nekin olivat aikuisten puolelta. Tuskin on kovin hyvä, mutta pitäisi kestää vettä. Goretex-lenkkaritkin löydetttiin ja nekin maksoivat 80 euroa ja löytyivät oikeasti viimeisestä kaupasta.
Eli isommille lapsille on todella vaikea löytää kaupasta mitään kivaa ja laadukasta kohtuu hintaan.
Meillä on ollut vuosia jos jonkinlaisia goretex-kenkiä ja asuja. Oman kokemukseni mukaan harvat goretex-kengät todella pitävät vettä, _mikäli_ niillä suoraan lätäköissä kävelee. Se johtuu jo ihan yksinkertaisesti kengän rakenteesta (saumat, iitti, nauhojen tai tarrojen kohdat vs. umpinainen saappaan rakenne).
Monet kerrat on noita lasten goreja pitänyt kuivatella lätäköissä hyppimisen/ päiväkoti- tai koulupäivän jälkeen, ja meillä on ollut eri merkkejä (Superfitiä, Vikingiä, urheilukauppojen merkkejä jne.). Sen sijaan laadukkaat goretex-vaatteet yleensä pitävät hyvin vettä. Mutta kaatosateella meillä käytetään niiden kanssa saappaita ulkoillessa.
Meilläkin kokemusta saumoista tms. vuotaneista goretex-kengistä. Kyllähän ne vettä pitävät, jos ei astu lätäkköihin tai vain satunnaisesti johonkin astuu. Mutta meidän pojat pelaavat koulussa sateellakin futista välituntisin, ja koska koulun pihalle kertyy lätäköitä, oikein sateisen päivän jälkeen goretkin tuppaavat olemaan märkiä :( Kengät siis.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:38"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 09:23"]
Eihän aikuisillakaan juuri ole sadevaatteita. Vaikka sataa kaatamalla niin pelkillä ulkoilupuvuilla fillaroidaan työmatkat. Kerran näin kävelyretkelle lähteneen päiväkotiryhmän. Lapset olivat kyllä sadevaatteissa mutta kummallakin hoitajalla oli vain ulkoilupuvut vaikka satoi kaatamalla. He sitten yrittivät huppujensa alta suojaa hakea vaikka taatusti vesi tuli läpi kun kaatamalla satoi.
[/quote]
olen aikuinen, ulkoilen paljon (myös kaatosateella) enkä omista sadevaatteita. Siitä huolimatta en ole koskaan kastunut. Ihanko oikeasti joku kuvittelee, että joku Rukka-sadetakki on ainoa, joka suojaa sateella? Tutustukaa nyt hyvät ihmiset kunnollisiin ulkoiluvaatteisiin, ne pitävät vettä ja hengittävät silti.
[/quote]
No kerro nyt sitten mitä laitat päällesi? Kyllä minä ainakin tuulipuvussani kastuin ihan läpimäräksi hetkessä kun kaatosade yllätti kesken ulkoilun. Tuulipuvun vettähylkivä sileä pinta ei pitänyt yhtään ja hupun sisään ja rinnuksille oikein valui vettä.
[/quote]
no vettä hylkivä on vettä _hylkivä_, ei vedenpitävä :)
Minulla on käytössä Haglöfsin ulkoilupukuja, eipä ole vesi vielä tullut läpi vaikka tuntikausa tuolla sateessa rämminkin (koiralenkit + harrastamme patikointia).
Kokopäivävaellukselle saatan jo laittaa sadeviitan päälle, se suojaa hyvin myös rinkan. Mutta tuollaiseen muutaman tunnin perusulkoiluun riittä todella loistavasti ne veden_pitävät_ ulkoiluvaatteet.
[/quote]
tarkennan vielä: kokopäivävaelluksella siis todellakin tarkoitan kokopäivävaellusta, aamusta iltaan siis.
[/quote]
Tällaiset vastaukset ovat jo ihan turhia. Ketjussa päästiin jo kumpaankiin oikeaan aiheeseen. Työssäkäyvät vs. kotiäidit ja "ostan vain parasta, mikset sinäkin (köyhä)" vs. perinteiset (vaatteet) kirppisnuukailijat saatiin jo heräteltyä ja kiihkottomat, loukkaantumattomat ja rationaaliset vastaukset ovat jo hyvin kränän haaskaamista.
Aina ei kaikki ehdi aamulla pähkäillä tuleeko sadepäivä vai ei ja tuollaiset asiat unohtuu. Onneksi meidän likka itse on alkanut tarkistamaan kännystä säätiedot ja nappaa sateenvarjon mukaan jos tulee sadetta. Kumppareita ei ole kun ei olla vielä ehditty ostaa ja edelliset auttamattoman pienet eikä hän ole niitä mankunutkaan mutta kait nekin ostettava on sadepäiviä varten. Nythän on vielä niin nihkeän kuumaa että ei varmaan ole mukava kumppareissa.
Mitä se jos vähän kastuu. Itsekin kävelin tänään sandaaleissa vaikka satoi ja so what?
Olenkohan ihan hullu kun joskus jopa tykkään kävellä pienessä sateessa esim. tänään oli sateenvarjo mukana mutta en viitsinyt käyttää koska on epämukavaa rattaita työntäessä ja kävelin pikkusateessa. Ei ollut yhtään hirveätä. Jopa virkistävää. Ei se sade tapa tai sarastuta. Ihan kun sitä pitäisi varoa kun ruttoa.
[/quote]
[/quote]