Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vääntäkää mulle rautalangasta tuo e-lasku-juttu...

Vierailija
18.08.2013 |

Minulla menee nyt lähes kaikki laskut suoraveloituksena. Vuoden vaihteessa suoraveloitus kai loppuu. En ole tehnyt elettäkään siirtyäkseni mihinkään e-laskuun. En edes tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa. Pitääkö minun käydä pankissa hyväksymässä laskuja säännöllisesti, kun tulee tuo e-lasku? Eivätkö laskut enää siis hoidu samalla tavalla automaattisesti niinkuin tapahtuu suoraveloituksessa?

Niin, ja miten tuo e-lasku otetaan käyttöön? Pitääkö se ottaa jokaisen laskuttajan kohdalla erikseen vai mitä minun pitää tehdä? Varmasti ohjeita lukee ympäri nettiä, mutta minulla tulee pää kipeäksi, jos yritän ottaa selvää. En jaksa selvittää tällaisia asioita. Veroilmoituksen täyttö kerran vuodessakin on jo liikaa.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 21:00"]

Tulleista e-laskuista voi pyytää myös ilmoituksen sähköpostiin tai kännykkään. Tosin ainakin Säästöpankissa se maksaa jotain, en muista mitä. Halvemmaksi tulee vaikka kerran viikossa kirjautua sinne nettipankkiin.

Tarvitseehan teidän nyt muutenkin pysyä kärryllä saldosta ja missä korttia on vingutettu.... jos niitä tiliotteita kerran vuodessa lueskelee, niin aika muistaminen on missä kävi viime helmikuussa lounaalla ja onko summa oikein?

[/quote]

Nordeassa ei ainakaan sähköposti-ilmoitus maksa mitään. Tekstari maksaa 0,20/kpl.

Vierailija
22/41 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 20:22"]

en voi oikein vääntää rautalangasta... olen tehnyt itselleni e-laskut enkä enää edes muista miten... verkko pankki kysyy jossain vaiheessa haluatko muuttaa laskun e-laskuksi? siinä olen painanut kyllä.

Ja juu e-laskut tulee sun vekko pankkiin näkyvät siinä ensimmäisellä sivulla ja sitten sun pitää hyväksyä ne... niissä on eräpäivä määrätty johonkin 2vko päähän eli ei tarvi joka päivä olla kyttäämässä koska ne tulee.

[/quote]

Voi ei... siis ihan oikeasti pitääkö mun parin viikon välein käydä nettipankissa kyttäämässä? En mä ole siellä varmaan vuoteen käynyt. Johan se on rasittavaa, kun pitää käydä sähköposti katsomassa joka päivä ja sitten vielä lasten Wilmatkin. Ei tämä sähköiseen systeemiin siirtyminen ainakaan helpota ihmisen elämää. Mitä jos mun tietsikka menee rikki tai joudun sairaalaan? Eikö laskujen maksu sitten onnistu?

ap

[/quote]

Op:n verkkopankissa voi tilata sähköpostiin muistutksen, lähettävät siis viestin kun e-lasku tulee pankkiin. Ei tarvi turhaan käydä verkkopankissa eikä kytätä. Sähköposti kun tulee katsottua liki joka päivä. Ja mun mielestä ne laskut saa (ainakin op:ssa) myös laitettua niin että ne maksetaan automaattisesti ilman hyväksyntää, mä vaan yleensä haluan ne tarkistaa ennen maksua. Siksi mulla ne vaatii sen hyväksynnän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulleista e-laskuista voi pyytää myös ilmoituksen sähköpostiin tai kännykkään. Tosin ainakin Säästöpankissa se maksaa jotain, en muista mitä. Halvemmaksi tulee vaikka kerran viikossa kirjautua sinne nettipankkiin.

Tarvitseehan teidän nyt muutenkin pysyä kärryllä saldosta ja missä korttia on vingutettu.... jos niitä tiliotteita kerran vuodessa lueskelee, niin aika muistaminen on missä kävi viime helmikuussa lounaalla ja onko summa oikein?

[/quote]

En mä tarkista koskaan ostoksiani tiliottteelta ja tilillä on sen verran aina rahaa, ettei ole pelkoa, että menee miinukselle. Ja näkeehän sen saldon pankkiautomaatilla kun nostaa käteistä. Joten tähän asti ei ole tarvinnut verkkopankissa käydä kuin ehkä kerran vuodessa, jos sitäkään.

Vierailija
24/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 21:05"]

[/quote]

Nordeassa ei ainakaan sähköposti-ilmoitus maksa mitään. Tekstari maksaa 0,20/kpl.

[/quote]

Dansken sivuilla en löytänyt mitään paikkaa, josta olisi voinut tilata sähköposti-ilmoituksen. Löytääkö joku muu sellaisen?

Vierailija
25/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 20:42"]

Pankki säilyttää e-laskuja 1,5 vuotta. (ainakin Nordea) Minulla ei ainakaan ole ollut tarvetta tulostaa laskuja. 

[/quote]

Tämähän on aivan liian lyhyt aika. Minä ainakin haluan nähdä kulujeni kehityksen pitkällä tähtäimellä.

[/quote]

Laskut voi tallentaa omalle koneelle.

Kulujen kehityksen näkee paremmin yhdellä silmäyksellä, kun laittaa laskujensa summat esimerkiksi excel-taulukkoon, ei tarvitse plarailla laskupinoja...

[/quote]

Ei kai mun nyt vielä tämän kaiken lisäksi tarvitse alkaa väsätä jotain excel-taulukkoa. No way, José...

Vierailija
26/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 13:32"]

[/quote]

En mä tarkista koskaan ostoksiani tiliottteelta ja tilillä on sen verran aina rahaa, ettei ole pelkoa, että menee miinukselle. Ja näkeehän sen saldon pankkiautomaatilla kun nostaa käteistä. Joten tähän asti ei ole tarvinnut verkkopankissa käydä kuin ehkä kerran vuodessa, jos sitäkään.

[/quote]

No, mä en nosta käteistä juuri koskaan ja pelkkä saldon katselu automaatilla on 0,5€. Netti mulla on auki ihan joka päivä, joten nettipankissa on helppo poiketa.

Vierailija
27/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 13:32"]

[/quote]

[/quote]

No, mä en nosta käteistä juuri koskaan ja pelkkä saldon katselu automaatilla on 0,5€. Netti mulla on auki ihan joka päivä, joten nettipankissa on helppo poiketa.

[/quote]

Minulla puolestaan on nettitunnukset niin hyvässä piilossa, että niiden esiin saaminen on jo yksistään työn takana... ;)

Vierailija
28/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-laskusita puheenollen, oletteko saaneet siirrettyä laskuja e-laskuiksi pankin sivujen kautta? Itse olen nyt yrittänyt tehdä sopimuksia (ziisus miten vaikeaksi se on tehty, säästöpankki), mutta yhtään e-laskua en ole vielä saanut.

Vierailija
29/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasiko kukaan ap:n kysymykseen siitä, että kuka ne e-laskut hyväksyy/maksaa jos laskunsaaja joutuu yllättäen sairaalaan tms?

Vierailija
30/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Automaattisen maksamisen avulla e-lasku toimii kuten suoraveloitus." kuten Nordea sen ilmaisee.

En ymmärrä sun ongelmia: et kai sä ennenkään ole niitä suoralaskuja tulostanut? Ja kai ne on hoitunut silti, vaikka et ole käyttänyt verkkopankkia? Ja olisi hoitunut, jos olisit ollut sairaalassa tms?

Vierailija
31/41 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 22:11"]

Vastasiko kukaan ap:n kysymykseen siitä, että kuka ne e-laskut hyväksyy/maksaa jos laskunsaaja joutuu yllättäen sairaalaan

tulee paperinen muistutus normaalisti. sitten voipi joku muu maksaa. mulla ja miehellä näkyy toistemme tilit ja e-laskut, vaikka omat tunnukset onkin, joten voimme maksaa toistemme laskuja.

olen käyttänyt e-laskuja alusta asti, enkä kaipaa paperinmoskaa ollenkaan. mitään en ole tulostellut, eikä ongelmia ole ollut. ainakin osuuspankissa helppoa.

Vierailija
32/41 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko täällä nyt vain iäkästä vaiko oikeasti tyhmää porukkaa?

mun 50-v. vanhemmatkin osaa käyttää verkkopankkia, netpostia ja e-laskuja. Itelleni tulee nykyään vain sähkölasku paperisena, mutta se onkin taloyhtiö joka laskuttaa.

Jos te täällä mammapalstalla ja Facebookissa osaatte roikkua, niin kyllä nuo verkkopankki- ja e-laskuasiat pitäisi olla lasten leikkiä.

Vierailija
33/41 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

35, nimenomaan pankin sivun kautta. Eivät ne pankissa taida laskujasi miksikään E-laskuiksi muuttaa. Itse se pitää tehdä. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
34/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaa muakin!!! Danske Bankissa e-laskulla puhelin lasku, kaikki toimii muuten hienosti, mutten nää laskun erittelyä mistään!!! En siis tiedä mistä laskun summa koostuu...Mistä sen näkee?

Vierailija
35/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:05"]

Auttakaa muakin!!! Danske Bankissa e-laskulla puhelin lasku, kaikki toimii muuten hienosti, mutten nää laskun erittelyä mistään!!! En siis tiedä mistä laskun summa koostuu...Mistä sen näkee?

[/quote]

kandee soittaa pankkiin ja kysyä. Siellä neuvovat.

Vierailija
36/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki säilyttää e-laskuja 1,5 vuotta. (ainakin Nordea) Minulla ei ainakaan ole ollut tarvetta tulostaa laskuja. 

[/quote]

Tämähän on aivan liian lyhyt aika. Minä ainakin haluan nähdä kulujeni kehityksen pitkällä tähtäimellä.

[/quote]

Kulujen kehityksen näkee paremmin yhdellä silmäyksellä, kun laittaa laskujensa summat esimerkiksi excel-taulukkoon, ei tarvitse plarailla laskupinoja...

[/quote]

Ei kai mun nyt vielä tämän kaiken lisäksi tarvitse alkaa väsätä jotain excel-taulukkoa. No way, José...

[/quote]

Ai miten teet sitä kulujen seurantaa sitten? Sulla on pino laskuja, joista katsot, että kas, tämä on isompi kuin viime kuussa, ja tämä toinen on pienempi, niinkö?

Juu, ei tarvitse väsätä taulukoita, mutta väitätkö seuraavasi kuluja sillä, että sinulla on viiden vuoden laskut paperipinoissa tai mapeissa? Säilyttäminen ei ole sama asia kuin kulujen seuraaminen.

Vierailija
37/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ai miten teet sitä kulujen seurantaa sitten? Sulla on pino laskuja, joista katsot, että kas, tämä on isompi kuin viime kuussa, ja tämä toinen on pienempi, niinkö?

Juu, ei tarvitse väsätä taulukoita, mutta väitätkö seuraavasi kuluja sillä, että sinulla on viiden vuoden laskut paperipinoissa tai mapeissa? Säilyttäminen ei ole sama asia kuin kulujen seuraaminen.

[/quote]

Siis jos minulla on tarvetta katsoa, että paljonko sähkölasku oli toissavuonna, niin niistä laskuista sen helposti näkee. En minä muuten varsinaisesti mitään seuraa.

Vierailija
38/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siis jos minulla on tarvetta katsoa, että paljonko sähkölasku oli toissavuonna, niin niistä laskuista sen helposti näkee. En minä muuten varsinaisesti mitään seuraa.

Vierailija
39/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voit laittaa toistuvaislaskut automaattimaksatukseen, eli esim. vuokra tai yhtiövastike menevät maksuun ilman, että sinun tarvitsee enää tehdä mitään asialle. Voit myös laittaa muita laskuja automaattimaksatukseen siten, että hyväksyt maksimirajan mitä ylittävät maksut käyt itse tarkistamassa ja hyväksymässä. Alle tämän rajan olevat menevät siis automaattisesti maksuun.

E-laskun ottaminen on todella helppoa, pidä tallessa aikaisempi lasku, siitä saat tarvitsemasi tiedot. Ainakin Nordealla voit hakea maksun saajaa nimellä, sitten kun olet löytänyt haluamasi, syötät vain eräpäivän, tilin ja viitenumeron, joka on toistuvaissuorituksissa yleensä aina sama. Sitten hyväksyt laskun automaattimaksatukseen ja koko homma on siinä.

Vierailija
40/41 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihmettelen vain mihin ihmeeseen sinä haluat kerätä noita paperipinoja. Minä vetäisen esim. lehden tilauslaskun heti maksamisen jälkeen silppuriin. Tarkistan vain ensin, että suoritus näkyy nettipankissani. En todellakaan halua yhtään ainutta ylimääräistä paperilappua kotiin. Nyt olen ajanut silppurin läpi papereita jo kohta kahden ison jätesäkin verran ja vielä riittää tuhottavaa. Haluan päästä turhista papereista eroon kokonaan.