Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ottautua-sana murretta vaiko yleiskieltä?

Vierailija
31.08.2013 |

ja jos on murretta, niin missäpäin sellaista sanaa käytetään?

Käytä sanaa jossakin esimerkkilauseessa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on itämurteinen sana, mutta vois sitä käyttää vähän vapaammassa yhteydessä yleiskielessäkin. Mä en osaa antaa mitään hyvää esimerkkiä, koska en itse oikeastaan osaa käyttää sanaa, tunnen sen vain sukulaisteni puheesta.

Vierailija
2/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa suomea. Jotakin siansuomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, vaikka tutkin murteita työssäni. Mitä tuolla tarkoitetaan?

Vierailija
4/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan yleiskieltä, ei myöskään savon murretta, muista murteista en tiedä. En ole koskaan kuullutkaan, mutta ilmeisesti se on olemassa koska kakkonen sen tuntee. Oletko varma, ettet ole kuullut väärin sanontaa "otti ja tuota" :D

Vierailija
5/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin ihan normi sana ja asun itä suomessa...

Vierailija
6/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:05"]

Mulle ainakin ihan normi sana ja asun itä suomessa...

[/quote]

anna jooko joku esimerkki että miten tätä käytetään. Minä en ole koskaan kuullutkaan, vaikka olenkin kotoisin Kymenlaaksosta, joka on siellä suomenmaan itäisemmällä puolella kumminkin. Mutta ihan hienoa, että suomi on niin rikas kieli, että natiivillekin tulee koko ajan vastan sanoja, joiden merkitys on vieras.

Vierailija
7/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Etelä-Savosta ja nyt Pohjois-Karjalassa asun eikä ole tullut tuota vastaan.

Vierailija
8/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottautua irti työelämästä.... ???

Vierailija
9/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ohjelman toteutuminen on Aulan mukaan pitkälti kiinni siitä, miten ihmiset ottautuvat asiaan. Kyllä, luit oikein. Kyse on siis ottautumisesta. Mutta onhan se lohdullista kuulla, että näinkin kattavan ohjelman toimeenpaneminen on kiinni vain siitä, että ihmiset ottautuvat asiaan. Ja että pelkästään ottautumalla ”vahvistetaan vanhempien uupumuksen ehkäisemistä ja jaksamisen tukea, organisoidaan kotikasvatuksen tukea, lisätään lasten luottamusta palveluihin”. Nyt pitäisi varmaan kiireesti saada tämä ottautuminen oppiaineeksi." http://violary.wordpress.com/2011/09/07/voe-voe/

Vierailija
10/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

paneutua, keskittyä, omistautua

Vierailija
11/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen on varma, ettei ole kuullut väärin. Mulla on aika tarkka kielikorva ja lisäksi kielitieteellinen koulutus (pääaineena suomen kieli). Se vitosen tarkoittama sanonta ei muuten kuulu "ottija tuota", vaan "ottia tuota". Tuossa vastaaja nro 11 olikin maininnut muutamia synonyymejä sanalle.

Voi olla, että kyseessä on hieman vanhempien ihmisten käyttämä sana, tätini, joka tuota paljon viljelee, on yli kuusikymppinen.

2

Vierailija
12/22 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 20:29"]

"Ohjelman toteutuminen on Aulan mukaan pitkälti kiinni siitä, miten ihmiset ottautuvat asiaan. Kyllä, luit oikein. Kyse on siis ottautumisesta. Mutta onhan se lohdullista kuulla, että näinkin kattavan ohjelman toimeenpaneminen on kiinni vain siitä, että ihmiset ottautuvat asiaan. Ja että pelkästään ottautumalla ”vahvistetaan vanhempien uupumuksen ehkäisemistä ja jaksamisen tukea, organisoidaan kotikasvatuksen tukea, lisätään lasten luottamusta palveluihin”. Nyt pitäisi varmaan kiireesti saada tämä ottautuminen oppiaineeksi." http://violary.wordpress.com/2011/09/07/voe-voe/

[/quote]

Hirveää tekstiä, mutta tätä p*skajargoniahan noi poliitikot aina haastatteluissa suoltavat päivittäin.

Vierailija
13/22 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä törmännyt sanaan, vaikka monet murteet ja murrealueet ovatkin tuttuja. Voisiko joku käyttää sitä ihan arkipäivän lauseessa? Tuo ylläoleva tekstinäyte oli aika kummallinen.

Vierailija
14/22 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauti ottautui eilisestä rehkimisestä.

Tauti paheni.

Vierailija
15/22 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän sanaa. ja olen 40-vuotias korkeakoulutettu nainen Keski-Suomesta. Merkitys juuri tuo "paneutua", kuten joku ylempänä mainitsi. Sattaisin sanoa esim.: "Pitäisi oikein ottautua asiaan, niin osaisi sanoa mielipiteensä."

Vierailija
16/22 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo merkitys "äityä" tai "ottaa nokkiinsa" on Outokummusta.

Vierailija
17/22 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän sanaa. ja olen 40-vuotias korkeakoulutettu nainen Keski-Suomesta. Merkitys juuri tuo "paneutua", kuten joku ylempänä mainitsi. Sattaisin sanoa esim.: "Pitäisi oikein ottautua asiaan, niin osaisi sanoa mielipiteensä."

Ikinä en ole kuullut kenkään käyttävän tuollaista sanaa. 

t. toinen 40v nainen Keski-Suomesta 

Vierailija
18/22 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, kun ihmiset ottautuvat keskustelemaan sanasta, jota eivät osaa käyttää.

Vierailija
19/22 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan järkyttävää kielen r...is.kausta.

Vierailija
20/22 |
17.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen melko hyvin murteita ja väittäisin melkein että tuo ei ole kumpaakaan, vaan silkkaa siansaksaa. Tosin google löytää sanalle muutaman osuman ja osaan itsekin kuvitella mitä sillä tarkoitetaan, nimittäin omistautua jollekin asialle. Ehkä sitten jonkun pienen murrealueen unholaan vaipunut sanonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi