Naiset, saatteko erilaista kohtelua laittautuneena ja laittamattomana?
mä näytän kahdelta ihan eri ihmiseltä sen mukaan onko ehtinyt laittaa vaiko eikö, ja ärsyttää kun vauvanhoidon tuoman väsymyksen myötä ei useinkaan vaan pysty eikä ehdi laittaa ennen kuin on pakko painua ulos harakan näköisenä... Ilman ehostusta itsetunto on aika nollissa.. välttelee katsekontaktia muihin varsinkin nuoriin komeisiin miehiin, jos on ehtinyt laittautua mihin käännän jopa jonkun verran katseita (vaikka ihan tavis oon)
Kommentit (77)
Olen huomannut, että miehet tuntuu kävelevän päin seiniä nimenomaan silloin, kun olen vähiten laitettu. Jäävät kaupassa silmäilemään ja naiset katsovat muikeasti. Kerran eräs mies tarjoutui kantamaan ostokseni autoon. Vanhemmat ihmiset lähestyvät helposti pyytämään apua ja muutaman kerran on tultu kehumaan kuinka kaunis olen. Siis esim. lippis päässä, verkkarit jalassa, ilman meikkiä. Enkä oikeasti tajua mistä johtuu. En ole koskaan pitänyt itseäni mitenkään hääppöisenä, mutta olen sinut itseni kanssa.
Ja mitä enemmän meikkiä, sitä vähemmän lähestymisiä ja huomiota.
Olen miettinyt tätä, että mistä moinen johtuu. Olenko vaan niiiin ruma, että on jo helppo lähestyä.
Sen olen huomannut, että painon mukaan kohtelu muuttuu.
Lievästi ylipainoisena on näkymätön ja työpaikalla pidetään typeränä. Kun painoa lähti, niin minunkin mielipidettä kysellään ja kuulumisia.
Tämä on niin selvää, että jopa omat vanhemmat ja veljet toimivat myös näin. Lievä ylipaino meinaa, ettei mun kanssa tarvitse tavatessa keskustella enkä voi ymmärtää mistään mitään. Puoli vuotta myöhemmin laihduttuani, kun sanoin samoja asioita, ne olikin hienoja ideoita ja ”mistä sä tuonkin tiedät!”
Lievästi sanottuna pettyi ihmisiin. Ja tämä ei tarkoita, etten itseäni olisi saanut kiinni samantyyppisestä ajattelusta.
No jos tota Jaana M.ää u tuijotetaan, nii johtuu varmaan ihan erilaisesta kropasa :D Tollanen kroppa nimittäni ei oo mikää hyvännäkönen miesten, muutaku ihan piennen osan mielestä.. :) Tottakai erilaisuutta katsotaan etenki jos näyttää jotenki energiseltä tuolla kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Mul päinvastoin. Lenkillä saan meikittä ja hiukset ponnarilla eniten huomiota. Pukeudun ja meikkaan itseäni varten ja ei vissin tarpeeksi seksikkäästi 🤣
Riippuu vaatetuksesta. Kesällä shortsit ja toppi niin kyllä katsotaan. Tiukat housut ja yläosa niin kyllä katsotaan. Paljon meikkiä ja tukka hyvin mutta päällä rento, iso, kauhtana niin ei mitään reaktiota.
Kokeilin periaatteessa asiaa viime viikolla, kun en viitsinyt laittaa yhtään meikkiä naamaani. Ihan samanlaista kohtelua sain kuin meikin kanssakin, ei mitään eroa. Minä se olen jota kaupoissa palvellaan, ei minun meikkejäni.
Huonona päivänä sitä haluaa olla näkymätön. Hyvänä päivänä jaksaa itsekin ottaa kontaktia toisiin ihan eri tavalla, itse siis vaikuttaa aika pitkälle.
Mutta tietenkin jos on laittautunut ja vaikka kaunis mekko päällä niin kyllähän se vetää ihmisten huomion.
Vierailija kirjoitti:
Tästähän oli ihan joku tutkimus ja video Youtubessa. Tutkittiin, vaikuttaako jalankulkijan ulkonökö siihen, antavatko autoilijat hänelle suojatiellä tietä. Tulos oli: verkkareissa kulkeneelle laittaitumattomalle naiselle pysähtyi antamaan tietä tyyliin alle 10% autoilijoista. Sen sijaan mekossa ja korkokengissä olevalle meikatulle naiselle antoi tietä reilusti yli puolet autoilijoista.
Aika outoa. Minulle annetaan aina tietä eikä vaatetuksella tai laittautumisella ole merkitystä.
Mä en ees kiinnitä huomioo siihen annetaanko mulle tietä, suojatiellä nyt kuuluu antaa tietä eikä oo ku muutaman kerran elämässä ollu niin että joku ei tietä antais. :DD En todellakaa pidä tota merkkinä yhtään m istään muusta ku liikennesääntöjen noudattamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin! On järkyttävää huomata, miten erilaista kohtelua saa esim. kaupoissa riippuen ulkonäöstä. Olen keski-ikäinen väritön nainen, mutta meikillä, vaatteilla ja koruilla minusta saa varakkaan ja tyylikkään näköisen. Ilman meikkiä pihavaatteissa saan "spurgukohtelua".
Tuohan on Amerikassa normaalia. Rikkaita naisia palvellaan kaupoissa, mutta taviksia pidetään automaattisesti epäilyttävinä.
Olen kyllä ollut huomaavinani itsekin kaupoissa ja viimeksi erityisesti apteekissa, että vartija otti minut oikein silmätikuksi. Tiedän olleeni kauhean näköinen sinä päivänä, hiukset rasvaiset, ei meikkiä jne. Mutta olen ihan työssä käyvä ihminen silti, en mikään varas. Aina ei vaan ole hyvä päivä..
En ymmärrä joitakin vastauksia. Itse olen ystävällinen laittautumattomille naisille, mutta ignooraan laittautuneet. Luonnollisuus luo turvallisuutta.
M
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä joitakin vastauksia. Itse olen ystävällinen laittautumattomille naisille, mutta ignooraan laittautuneet. Luonnollisuus luo turvallisuutta.
M
No, oletkin mies ja pidät kevyttä meikkiä ja harjattuja hiuksia laittautumattomuutena.
Ainakin ap:n kohdalla kohtelu johtuu kyllä tekstin perusteella ihan hänen omasta käytöksestään.
Laittautumattomana j lannistuneena fiilis on huono ja semmoinen näkyy kyllä päällepäin. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan, eli jos olet itse epämiellyttävä ja koet olosi epämukavaksi, ei toisetkaan ole luonnostaan mitenkään erityisen aurinkoisia sinua kohtaan.
Sen sijaan hyvä olo omissa nahoissaan näkyy omassa käytöksessä avoimuutena ja positiivisuutena, mikä taas saa toisetkin kohtelemaan sinua paremmin. Niin se vain on.
Osalle meistä tämä vaatii pientä tälläytymistä. Itsekin olen tyytyväisempi ja vastaanottavaisempi meikattuna ja kivoissa vaatteissa. Toki kohtaamiset toisten kanssa sujuu tällöin mukavammin.
Toiset ovat varmaan yhtä sinuja itsensä kanssa tällättynä tai ilman. Silloin kohtelu riippuu enemmänkin niistä muista. Epäilemättä hyvännäköiset ihmiset tulevat kohdelluiksi ylipäätään paremmin kuin rumat ja lihavat. Niin sekin vain on.
Vierailija kirjoitti:
Huonona päivänä sitä haluaa olla näkymätön. Hyvänä päivänä jaksaa itsekin ottaa kontaktia toisiin ihan eri tavalla, itse siis vaikuttaa aika pitkälle.
Mutta tietenkin jos on laittautunut ja vaikka kaunis mekko päällä niin kyllähän se vetää ihmisten huomion.
Niin, meneehän se tavallaan niinkin päin, että laittautunut nainen yleensä haluaakin tulla huomatuksi. Vaatii itsevarmuutta olla katseiden kerääjä ja huomion keskipisteenä.
Eli jos on huono päivä, esimerkiksi surua läheisen kuolemasta, ei silloin lähdetä täydessä tällingissä kaupungille kävelemään.
Ja masennus on sitten oma lukunsa, jos se on vakavaa ei ihminen välttämättä jaksa huolehtia edes perushygieniastaan, saati laittautua. Painoakin silloin monella kertyy.
Meikkaan melko kevyesti, mutta en ole huomannut eroa missään olenko ilman meikkiä vai meikattuna. Olen kyllä itse epävarmempi ilman meikkiä.
Mutta silmälasit! Todella iso vaikutus. Minulle on käynyt useamman kerran niin että olen silmälasien kanssa tavannut jonkun ja seuraavalla kerralla kun on nähty niin ettei minulla olekaan laseja niin minua ei ole tunnistettu ja on tultu esittäytymään uudestaan. Tätä ei koskaan muuten tapahdu eli en ole vain niin massaa etten jää mieleen. Omasta mielestä hassua, minulla on melko neutraalit lasit. Ja tätä tapahtuu vain miesten kanssa.
Ja painon vaihtelu, oi kyllä on erilaista kohtelu. Isona ihmisenä sinua ei mukamas nähdä, jätetään vaan noteeraamatta. Laihempana saa katseita ja ylipäätään olet olemassa. Esim. suojatiellä saat helpommin autoilijat pysähtymään.
Saan, etenkin kaupoissa asiakaspalvelua. Laittautunutta minua palvellaan ystävällisesti. Laittautumatonta kartellaan. Huomaan etenkin kosmetiikkaa tai vaatteita ostaessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut mitään eroa, toisin sanoen minut ignoorataan tehokkaasti näytin miltä tahansa. Käytän kukkamekkoja, hiukset laineilla, hillitysti meikattu, kynnet lakattu jne. Ei mitään vaikutusta. Miehet ajavat suojatiellä päälle, kukaan ei avaa ovia tai katso pitempään. Minuun on jopa mies törmännyt keskellä kävelytietä ja sitten ollut vihainen kun minä olin tiellä. Hän ei siis nähnyt minua lainkaan. Ei siis puhettakaan mistään hymyistä tai erityiskohtelusta :D.
Oletko lyhyt?
Olen, 162 cm.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ees kiinnitä huomioo siihen annetaanko mulle tietä, suojatiellä nyt kuuluu antaa tietä eikä oo ku muutaman kerran elämässä ollu niin että joku ei tietä antais. :DD En todellakaa pidä tota merkkinä yhtään m istään muusta ku liikennesääntöjen noudattamisesta.
Mun päälle meinattiin ajaa viimeks 30min sitten. Joka viikko useamman kerran saa odotella suojatien reunassa kun kukaan ei päästä. T. Laittautunut nainen
Näitä naisia joilla lyhyt hame ja ylipolvensaapikkaat katsotaan pitkään. Eivät makuuni.
rumat ja lihavat
-Kuka niputtaa rumuuden ja lihavuuden samaan? Ne on täysin eri asioita.... Ruma voi olla hoikka tai lihava, lihava voi olla kaunis tai ruma. En oo koskaan ymmärtäny tota, kai se on sellasta jos on itse hoikka ja elää kulissielämää, niin se on yks "keino" "kategorisoida/niputtaa" = Alistaa tiettyjä ryhmiä ilman faktaa.
Laittamattomana olen huomaamaton miehille mutta naisilta saan "oletpa kauhea rumilus" katseita. Laittautuneena on aivan eri tilanne naisilta saan yleensä kehuja ja miesten päät kääntyy. Viimeksi eilen olin laittautuneena kaupungilla ja moni mies jäi tuijottamaan.