Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroa ammattiliitosta! Tee se HETI!

Vierailija
17.08.2013 |

Laskin, kuinka paljon PAM:in jäsenyys maksaa minulle vuodessa. Se maksaa rapiat 520 € joka vuosi. Kaksi kertaa niin paljon kuin kirkollisveroni, jonka maksamisen myös lopetin aiemmin eroamalla kirkosta. Niinpä erosin myös PAM:ista.

PAM:ille (ja sen edeltäjälle Liikealan ammattiliitolle) maksamani rahat ovat vuosikymmenten varrella todennäköisesti menneet liiton johtoporukan ruotsinkielisten naisten hilpeiden seminaarimatkojen ja juhlaillallisten kustantamiseen.

Mitä olen saanut kaikkina näinä vuosikymmeninä liitolta tuolla 520 eurolla, jonka olen joka vuosi maksanut? Ivallista naurua ja halveksuntaa pääluottamusmieheltä silloin, kun olen joutunut työnantajani painostuksen kohteeksi. Palkkaanikin pienennettiin siirtämällä minut matalapalkkaisempaan työhön talon sisällä, ja pääluottamusmies vain nauroi ja sanoi, että työnantajalla on oikeus siirtää minut muihin töihin ja siihen ei liitto puutu.

Sinäkin voit säästää satasia eroamalla PAM:ista. Näin se tapahtuu:
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/liiton...eroaminen.aspx
Se ei riitä, että eroat liitosta, koska sinä kuulut silti vieläkin Palvelusalojen Työttömyyskassaan ja maksat siitä. Sinun pitää erota kassastakin. Ohjeet siihen:
http://www.ytk.fi/fi/liity_jaseneksi...n_vaihtaminen/
Tuon linkin kautta voit vaihtaa kassan jäsenyyden huomattavasti halvempaan YTK:n kassaan.

Kommentit (263)

Vierailija
21/263 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tes ei ole kovin kauaa yleissitova, jos tarpeeksi suuri joukko työntekijöitä eroaa oman tes:n mukaisesta liitostaan. On vähän samanlaista vapaamatkustamista, kuin rokotusten ottamatta jättäminen. siinäkin rokottamauton saa suojaa niin kauan kuin tarpeeksi moni muu hoitaa omat rokotuksensa.

toinen juttu, että tuo 17 euron oikeusvakuutus ei kyllä kattanut oikeasti mitään. Jos tulee iso riita työnantajan kanssa, esim. irtisanomiseen liittyen, liitto hoitaa sen vuosimaksun hinnalla, vaikka häviäisitkin jutun. Tuo Loimaan kassan oikeusturvahan ei kattanut vastapuolen kuluja, jotka pääsääntöisesti tulee  hävinneen maksettaviksi. Sitä kannattaa miettiä, haluaako tuolla vakuutuksella pitää kiinni oikeuksistaan, jos oikeudenkäyntikuluriski hävitetään on helpostikin 50.000 euroa ja ylikin

Vierailija
22/263 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin liiton ajama etu todella henkilöstön etu. Minä kärsin siitä, että kaikille tulee sama prosenttikorotus. Ylipalkkaiset tyhjäntoimittaja saavat tuplakorotuksen, me pienipalkkaiset ahkerat saamme vähemmän, vaikka varmasti suoriudumme työstämme paremmin. Mutta pääluottamusmies ei uskalla ryhtyä tessin mahdollistamaan paikalliseen sopimiseen palkankorotuksen jakamisesta muuten kuin tasana, koska hänen parhaat kaverinsa jäisivät silloin vähemmälle ja hän tietää sen hyvin.

Taas yksi esimerkki siitä, miten edunvalvonta on saavutettujen etujen puolustamista, eikä suinkaan aja kaikkien osapuolten etuja tasapuolisesti saati huonoimmassa asemassa olevien. Ja tällä sitten jeesustellaan, kuinka hyvä se liitto on pahaa maailmaa vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/263 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 08:15"]

Taas yksi esimerkki siitä, miten edunvalvonta on saavutettujen etujen puolustamista, eikä suinkaan aja kaikkien osapuolten etuja tasapuolisesti saati huonoimmassa asemassa olevien. Ja tällä sitten jeesustellaan, kuinka hyvä se liitto on pahaa maailmaa vastaan. 

[/quote]

Aivan. Kun ammattiliitot perustettiin, huonoimmassakin asemassa oleville oli aina töitä, ja nimenomaan heidän etujaan ajamaan tarvittiin liittoja. Nykymaailma on aivan erilainen. Nyt huonoimmassa asemassa ovat ne, jotka eivät saa työtä kun työntekijät tulevat yrityksille niin kalliiksi.

Työnantaja ja työntekijä eivät enää monessa tapauksessa ole toistensa vihollisia. Työntekijä tietää, että jos hän lusmuilee töissä, yritys kärsii siitä ja pahimmassa tapauksessa työpaikkoja katoaa. Työnantaja tietää, että jos hän  laittaa työntekijän liian ahtaalle, yritys kärsii, koska huonovointiset tekijät eivät tee yhtä hyvää laatua.

Parasta kummallekin osapuolelle olisi se, että työntekijälle maksetaan osaamisen ja työsuorituksen laadun/tehon mukaan. Ei niin, että lusmuillekin maksetaan sama mikä parhaille tekijöille - sehän suorastaan kannustaa lusmuiluun!

Muutenkin suomalaiset odottavat liiaksi muiden hoitavan omia asioitaan, kuten ammattiliiton neuvottelevan palkat. Tämä opettaa meidät odottelemaan passiivisina, että kaikki putoaa taivaasta eteemme hopeatarjottimella. Se on kansantaloudelle vahingollista. Tarvitsemme lisää yrittäjiä, jotka ymmärtävät, että menestys on tehtävä itse, ja joilla riittää uskallus lähteä yrittämään. Tämän tavoitteen edesauttamiseksi ylimääräiset työsuhde-edut on karsittava, jotta yrittäjät pystyvät palkkaamaan ihmisiä kohtuullisin kustannuksin.

Ay-liike on suureksi osaksi tehnyt itsensä tarpeettomaksi. Arvostan sen saavutuksia, mutta samalla ymmärrän että nykymaailmassa ay-liike on lähinnä vahingollinen kehityksen jarru. Älkää hyvät ihmiset maksako liitoille tästä jarruttamisesta!

Vierailija
24/263 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti, mulle riitti tää liiton myytti ja riitti. Työttömyyskassa on kaikki mitä tarvitsen.

Vierailija
25/263 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitto on pahempi kuin Kepu. Kepu pettää aina, mutta liitto pettää vielä useammin.

Vierailija
26/263 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo eronnut. Tyotttomyyskassa riittaa.

Vierailija
27/263 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne palkankorotuksethan ei tipahda "automaattisesti", vaan liitot neuvottelevat ne työnantajan kanssa. Se on ammattiliittojen tehtävä. Jos palkankorotukset ovat susta turhia niin sitten liitotkin ovat turhia...

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:32"]

Palkankorotukset ja muut ovat tipahtaneet aivan automattisesti mutta lakkoihin ei ole tarvinnut osallistua vaan lakkoajan kävin normaalisti töissä. Ammattiliitot ovat turhia eikä ammatiyhdistys minua liikuta. Jäsenmaksujen verovähennysoikeus tulisi poistaa.

[/quote]

Vierailija
28/263 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa OAJ tekee tätä kaikkea. Se ei kuitenkaan voi alkaa korjata kouluja.

Kun te ette kuulu liittoon, te ette saa tietoa siitä, mitä liitto tekee...

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 11:06"]

Ihmettelen, että kukaan enää viitsii kuulua ammattiliittoon. Minäkin kuulun YTK:hon, en ole koskaan ollut minkään ammattiliiton jäsen.

Voin liittyä OAJ:hin heti (olen opettaja), kun se alkaa oikeasti toimia jäseniensä etujen edistämiseksi, kuten vaikka lääkärien liitto. Heti, kun se alkaa vaatia opettajille lisää liksaa, enemmän opettajanvirkoja, virkojen täyttämistä ettei vaan roikoteta ihmisiä sijaisina, homekoulujen korjaamista, enemmän määrärahoja opetukseen, yms. ja aloittaa myös työtaistelun näiden tavoitteiden saavuttamiseksi, liityn liittoon. Niin kauan, kun vain hymistellään, en aio liitolle maksaa senttiäkään.

[/quote]

Vierailija
29/263 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan usko myöskään sairastuvasi, joutuvasi työttömäksi tai mitään muutakaan ikävää ei voi sulle sattua. Sulla ei varmaan oo vakuutuksiakaan, kun oot niin onnekas ihminen.

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:57"]

Lakimiespalveluita en usko myöskään tarvitsevani, koska en ajaudu työssäni sellaisiin ristiriitatilanteisiin. Meillä on onneksi sen verran reilua ja järkevää porukkaa niin esimies kuin työntekijäpuolella, että jos vaikka minun palkkaani haluttaisiin madalta, voisin katsoa peiliin ja löytää siihen syyn sieltä :)

[/quote]

Vierailija
30/263 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä.

Vierailija
31/263 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin jo. Erosin samalla myös kirkosta.

Vierailija
32/263 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai eroan! Ei itämafilalle!

Vierailija
33/263 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästään LIDLinkin tähden tarvitaan ammattiliitto PAMia!

Vierailija
34/263 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
35/263 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kuulu ammattiliittoon, koska uskon, että saan ihan itse neuvoteltua itselleni hyvät edut. Eikä meikäläisen alalla ole edes mitään työehtosopimusta. En keksi yhtään mitään, mitä liitto voisi tarjota.

Vierailija
36/263 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta muita viestejä ja vain vähän työtä tehneenä mua jotenkin nauratti kun ammattiliiton edustaja tuli duunipaikalla mulle haukkumaan työnantajaa ja mainostamaan PAMia. Olen opiskelija ja teen vaan väliaikaisesti duunia, joten en näe yhtäkään syytä liittyä. Mutta edustajan tapa lähestyä ja mainostaa liittoa tuntui kyllä hyvin omituiselta.

Vierailija
37/263 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt eroaa liitosta, niin koko ensi vuosi menee ilman punaporvarien mässäilyjuominkien rahoittamista!

Vierailija
38/263 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 00:43"]

Lukematta muita viestejä ja vain vähän työtä tehneenä mua jotenkin nauratti kun ammattiliiton edustaja tuli duunipaikalla mulle haukkumaan työnantajaa ja mainostamaan PAMia. Olen opiskelija ja teen vaan väliaikaisesti duunia, joten en näe yhtäkään syytä liittyä. Mutta edustajan tapa lähestyä ja mainostaa liittoa tuntui kyllä hyvin omituiselta.

[/quote]Kyse oli hänen omasta edustaan.

Vierailija
39/263 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskelija ja juuri näinä aikoina varsinkin kannattaa liittyä, jos on alalla jossa paljon jäseniä, ala on naisvaltainen ja alipalkattu. Tuommoisessa tapauksessa liittymisellä on emrkitystä, eri asia jos on töissä yksityisellä pienessä firmassa, missä vaikka sinua kohdeltaisiin miten vaan et saa oikeutta muuten kuin ottamalla lopputilin. 

Vierailija
40/263 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon katsottu ketju tämä, numeroiden perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän