Miten asunnon vuokraus tapahtuu? Olen 2v lapsen yh
Ja silti näin tyhmä! Olemme asuneet vanhemmillani lapseni kanssa ja nyt omaan kotiin muutto ja työelämä houkuttelee. Mulla on sosialitoimistoon varattu aika vasta ensiviikon loppuun. Sitä ennen, pitäisikö mun soitella vuokraajille asunnoista?
Miten vuokraus tapahtuu? Eli sanonko että voiko asunnon pitää mulle varattuna kunnes saan päätöksen että maksaako sosiaalitoimisto takuuvuokran? Vai pitääkö heti varauksessa maksaa? Työpaikan saan vasta ensi kuussa.
Eli pitäisikö asunto olla jo vuokrattuna (miten ilman rahaa?) Ennen kuin tuista menen toimistoon puhumaan?
Auttakaa olen vähän tyhmä :(
Kommentit (37)
Tällaisessa tapauksessa minäkin suosittelisin Sato, VVO:ta ja kunnan vuokrayhtiötä. Näillä yhtiöillä useimmat talot ovat aravarahoitettuja, eli niiden vuokrauksessa on käytettävä tarveharkintaa. Se tarkoittaa, että jos sinulla on työsopimus solmittuna mutta ei asuntoa paikkakunnalla, niin mahdollisuutesi saada asunto ovat hyvät. Plussana myös se, minkä joku toinenkin jo mainitsi, että takuuvuokra on pienempi kuin yksityisillä markkinoilla. Oma kokemukseni on, että hakemuksen lähettämisen jälkeen kannattaa soitella perään. Voit esimerkiksi katsoa nettisivuilta vapaita asuntoja ja puhelimessa sitten selittää asunnontarpeesi syyt asiallisesti ja kysyä, olisiko sitä ja sitä asuntoa mahdollista päästä katsomaan.
-7
Vuokranantaja valitsee vuokralaisen ja vasta sitten vuokralainen voi sanoa ottaako asunnon vai ei. Hanki ensin työpaikka niin on jotain toiveita. Mieluimmin laita asuntohakemus kaupungille, satolle, VVO:lle tm niin sieltä voi jotain löytyäkin. Harva yksityinen haluaa majoittaa sos.toimiston tuella eläjää. Kannattaa pyytää sos.toimistosta lausunto että tarvitset kiireesti asunnon ja laitat sen asuntohakemuksen liitteeksi em.asuntotoimistoihin. Missään tapauksessa ei kannata matkustaa 500 km katsoaksesi asuntoa jota et tod.näk. saa, nyt on niin paljon asunnonhakijoita ja yksityinen ottaa miel. työssäkäyvän tai opiskelijan.
No minä en ole enää hetkeäkään täällä alkoholistivanhempieni kanssa. Ja kyllä, juominen on pahentunut nyt kesällä ja täällä ei ole hyvä olla.
onko asunnon löytäminen oikeasti noin mahdotonta? :( Mulle tulee maksamaan satoja euroja jos matkustelen katselemaan monia asuntoja joissa on monia hakioita, joita en edes saa :( Miten kaikki pummit sun muut saa asuntoja?
Jos en saa asuntoa niin lapsen huostaanotto taitaa olla parasta vaikka ihan hirveä juttu! Pahempi lapsella olla täällä.
Eli ei toivoa saada asuntoa jyväskylästä jos ei ole tuloja?
Miten kaikilla maahanmuuttajillakin on hienot asunnot mutta suomalaisena en itse saisi? EN kestä, olisi pitänyt jättää syntymättä suomeen
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 13:52"]
Miten kaikilla maahanmuuttajillakin on hienot asunnot mutta suomalaisena en itse saisi? EN kestä, olisi pitänyt jättää syntymättä suomeen
[/quote]
Pikemminkin olisi pitänyt jättää synnyttämättä. Siis onko sinulla jo työpaikka tiedossa vai ei? Vai kuvitteletko senkin tippuvan kuin taivaasta?
[/quote]
Sepä se. Sitä, kun ei voi valita mihin syntyy. Mutta kaikki muu onkin henkilökohtaisia arvovalintoja. Aikuisen ihmisen, kun oletaan osavan tehdä omia arvioita ja valintoja elämässää, johon kuuluu oma tili, omat tulot ja taloudellinen vastuu perheestä.
[/quote]
Mikä pakko sun täällä on enää asua. Sinä olet nyt aikuinen ihminen voit vapaasti valita missä maassa haluat asua. Tosin se ei ole näille kaikilla maahanmuuttajillta mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 13:48"]
No minä en ole enää hetkeäkään täällä alkoholistivanhempieni kanssa. Ja kyllä, juominen on pahentunut nyt kesällä ja täällä ei ole hyvä olla.
onko asunnon löytäminen oikeasti noin mahdotonta? :( Mulle tulee maksamaan satoja euroja jos matkustelen katselemaan monia asuntoja joissa on monia hakioita, joita en edes saa :( Miten kaikki pummit sun muut saa asuntoja?
Jos en saa asuntoa niin lapsen huostaanotto taitaa olla parasta vaikka ihan hirveä juttu! Pahempi lapsella olla täällä.
Eli ei toivoa saada asuntoa jyväskylästä jos ei ole tuloja?
[/quote]
Asunnon saaminen mistä tahansa on melko toivotonta jos ei ole tuloja.
Tilanteesi on kieltämättä ikävä, mutta osin itse aiheutettu.
Onhan sulla oikeasti se työ odottamassa/alkamassa ensi kuussa, vai onko sekin vain toiveajattelua kuten kämppä? Entäs lapsen päivähoito, onko se järjestetty?
Työsopimus kourassa/skannattuna kannattaa ilmoittauta SATOlle, VVOlle, kunnan/kaupungin asuntotoimistoon, käydä näytöissä ja tehdä fiksu vuokrahakemus yksityisille, mennä sinne sossuun ja yrittää saada apua takuuvuokranmaksuun.
Paikkakuntasi Ensikoti voi myös olla väliaikainen ratkaisu jos kotona todellinen kriisi. Myös häätö paperilla vanhempiesi luota voi nopeuttaa liikkumistasi kunnan asuntojonossa.
Olen tehnyt monia vuosia töitä vanhainkodeissa ja työntekijäpula on kova. Olen varma että työtä järjestyy.
Miten nämä tulottomat opiskelijat pääsevät muuttamaan yksityisten asuntoihin?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 14:16"]
Olen tehnyt monia vuosia töitä vanhainkodeissa ja työntekijäpula on kova. Olen varma että työtä järjestyy.
[/quote]
Siis duunia ei ole, vaikka aloituksessasi kirjoitit "Työpaikan saan vasta ensi kuussa."
Noilla eväin saat kyllä hakea asuntoa pitkään. Minne ajattelit lapsen laittaa kun menet töihin? Sitä hoitopaikkaakin haetaan.
Yksityisellä vuokranatajalla asuvat opiskelijat ovat harvemmin tulottomia tai varattomia. He käyvät töissä, saavat ehkä opinto- ja asumistukea, nostavat opintolainaa, vanhemmat sponssaavat, on säästöjä jne. He ovat ottaneet vastuuta omasta taloudestaan ja elämästään.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 14:16"]
[/quote]
Ja pah. No, joo oikeassa olet, että työvoimapula on huikea, mutta työntekijöitä ei ole taloudellisista syistä palkata.
Tulottomat opistekijat?! Opiskeiijoilla on kyllä tuloja, joko he käytävät opintojensa ohella töissä tai sitten heidän vanhempansa avustavat heitä.
Maahanmuuttaja ja opiskelijat ´"haukuttu", minkä ryhmän otat seuraavaksi hampaisiisi.
Ketkä nyt ovat vielä etuoikeutettuja verrattuna sinuun?! Ja sen varjolla esität tyhmää.
Satun työni kautta tietämään aika paljon maahanmuuttajia. Kenelläkään heistä ei ole hienoa asuntoa. Ainakin tässä kaupungissa heidät sijoitetaan kaikkein vanhimpiin ja huonokuntoisimpiin kaupungin vuokra-asuntoihin - niihin, jotka eivät kellekään muulle kelpaa. Asuntojen kokokaan ei päätä huimaa, kun ottaa huomioon, kuinka monta lasta perheessä yleensä on. Ei todellakaan käy heitä kateeksi.
Yksityisellä vuokranantajalla on oikeus valita vuokralaisensa sen mukaan, kuka vaikuttaa luotettavimmalta ja varmimmalta vuokranmaksajalta. Epäolennaisia asioita ei saa kysyä (esim. uskonnollinen vakaumus tai seksuaalinen suuntautuminen), mutta vaikkapa työtilanne on hyvinkin olennainen asia vuokranantajan kannalta, joten sitä kysytään varmasti. Kuten jo mainitsinkin, niin aravarahoitettujen asuntojen tilanne on erilainen, ja niissä nimenomaan on harkittava, kuka on kipeimmin asunnon tarpeessa.
-7
Miksi ihmeessä sun on päästävä toiselle puolen Suomea?? SUnhan pitäisi asioida ko. kaupungin sosiaalin kanssa. Eikä oman kunnan/kaupungin. Muuta ensin omalla paikkakunnalla pois ja hanki sitä rahaa, että voitte muuttaa joskus sitten Jyväskylään. En tajua tätä kuviota yhhhtään.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:22"]
Ja silti näin tyhmä! Olemme asuneet vanhemmillani lapseni kanssa ja nyt omaan kotiin muutto ja työelämä houkuttelee. Mulla on sosialitoimistoon varattu aika vasta ensiviikon loppuun. Sitä ennen, pitäisikö mun soitella vuokraajille asunnoista?
Miten vuokraus tapahtuu? Eli sanonko että voiko asunnon pitää mulle varattuna kunnes saan päätöksen että maksaako sosiaalitoimisto takuuvuokran? Vai pitääkö heti varauksessa maksaa? Työpaikan saan vasta ensi kuussa.
Eli pitäisikö asunto olla jo vuokrattuna (miten ilman rahaa?) Ennen kuin tuista menen toimistoon puhumaan?
Auttakaa olen vähän tyhmä :(
[/quote]
Ei vuokra-asuntoa varata.
Vuokrasopimus solmitaan jos vuokralainen täyttää ne kriteerit joita vuokrantaja pitää vuokralaisessaan tärkeinä.