Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajattelin kylvää perunaa ja tupakkaa pellolleni

Vierailija
13.05.2026 |

Syysiltojen iloksi ja talven varalle. 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Entä mansikka, salvia, rosmariini ja muuta kivaa.

Vierailija
2/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä. Helppo tehdä tupakkalakko jos tarjolla on vain kessua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok,a🤭

Vierailija
4/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perunoita tullee hyvä sato niin antaa siemeneks mennä 

Vierailija
5/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita istutetaan. Vain perunan jalostajat kylvävät perunan siemeniä. Ja tuskinpa olet perunan jalostaja. Kyllä hullu saa olla, mutta ei tyhmä.

Vierailija
6/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä. Helppo tehdä tupakkalakko jos tarjolla on vain kessua.

No enpä tiedä olisko se nyt niin huonoa? Kessun, eli palturi tupakan, mahorkan (nicotiana rustica) siemeniä saa ostettua joistain kukka tms kaupoista ja netistä näkee jotain 1940-luvun kasvatus ja käsittely ohjeita, siitä vaan kasvimaata pitämään. Puuhaa kyllä olisi ennenkuin pääsisi ensimmäisen pöllin sytyttämään...

Taitaa olla niin että kessu ainoastaan menestyy kunnolla meikäläisessä ilmastossa, ja se on eri kasvi kuin se mistä tupakka nykyään yleisesti tehdään (nicotiana tabacum) ,mitä viljellään lämpimimmissä maissa, ja maku on kuulemma jotenkin eri. 1950-luvun jälkeen ei kuulemma kessua ole paljon viljelty, koska ulkomailta kuten USA:sta tuotiin kilpailukykyisellä hinnalla tupakkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnähalme meillä lainehtii.

Vierailija
8/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin pari vuotta sitten (en tarkistanut, mutta sanoja oli joku puutarha-alan ihminen ja jossain radio-ohjelmassa tai podcastissa), että laissa lukee, että jos omistaa omaa maata ja (?) viljelee jotain, niin maanomistajalla on lakiin perustuva velvoite viljellä myös tupakkaa. Tämä laki on ikivanha ja vaatimuksen ymmärtää sen ajan yhteiskunnan kautta, mutta olihan se hauska kuulla, että kyseistä kohtaa ei ole laista vieäkään poistettu. Siitä ei tosin ketään rangaista, jos tupakkaa ei viljelekään, eikä siitä mitään sanktioita tule. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä. Helppo tehdä tupakkalakko jos tarjolla on vain kessua.

Jospa kylvää tupakantumppeja, niistä saattaa kasvaa useita tupakoita.

Vierailija
10/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista istuttaa se tupakka oikein päin maahan eli valkoinen pää ylöspäin ja kastele niitä tupakoimattomien kyynelillä, jotta kasvavat hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kasvatetaan sikarintumppeja.

Näillä leveysasteilla tosin kasvaa vain pikkusikaareja. Vaikka istuttais isoja havannalaisia.

Vierailija
12/16 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedäthän, että molemmat ovat aika pakkasenarkoja. Toivottavasti sinulla on niille hyvä suojainen paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virginian tupakkakin kasvaa hyvin kukkapenkissä. Tupakan viljely ei ole vaikeaa, mutta sen jalostaminen poltettavaksi on. Kessult kessu maistuvi.

Vierailija
14/16 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavatimme kaverin kanssa tupakkaa ja kuivia lehtiä tuli yli 10 kiloa. Ämpäreissä kypsytettiin niitä saunassa monta viikkoa. Ihan poltettavaa tuli, mutta muutama ämpäri mätäni. Nykyhinnoilla varmasti maksaa jo vaivan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kasvattaisin kahvia, kun se on niin kallista. perunahan on halpaa. voiko viljelä suodatinkahvilla.

Vierailija
16/16 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin pari vuotta sitten (en tarkistanut, mutta sanoja oli joku puutarha-alan ihminen ja jossain radio-ohjelmassa tai podcastissa), että laissa lukee, että jos omistaa omaa maata ja (?) viljelee jotain, niin maanomistajalla on lakiin perustuva velvoite viljellä myös tupakkaa. Tämä laki on ikivanha ja vaatimuksen ymmärtää sen ajan yhteiskunnan kautta, mutta olihan se hauska kuulla, että kyseistä kohtaa ei ole laista vieäkään poistettu. Siitä ei tosin ketään rangaista, jos tupakkaa ei viljelekään, eikä siitä mitään sanktioita tule. 

ei ollut tupakkaa vaan humalaa. se oli ruotsin kunkun laki aikoinaan.