Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tays, vesisynnytys, pelkopoli.

15.08.2013 |

Vanhemman lapseni olen synnyttänyt muualla. Siinä sairaalassa vesisynnytys oli sallittua. 

Ongelmani on se, että minulla oli aivan hirveät lantiokivut joihin ei auttanut kuin vesi. Kymmeniä vuosia kätilönä toiminut kätilö sanoi minulle sairaalassa, että jos haluan lisää lapsia niin luultavasti mikään muu ei kipua lievitä kuin vesi. Sanoi mikä lantiossani on (en muista enää termiä), mutta seuraavassa synnytyksessä tulee olemaan samat kivut eikä niihin esim. epiduraali auta. Tämä kysyinen vaiva on kuulemma todella harvinainen.

Kipu on aivan järkyttävä, edes supistuksia en tuntenut kivun alta. Mikään asento tai muukaan ei auttanut. Sängyllä olo vasta hirveää olikin. Olisin seonnut jos olisin joutunut olemaan siinä pidempään kuin sen ajan jonka kätilö katsoi paljonko olen auennut. Luultavasti olisin menettänyt tajuntani kivusta, jos olisin sängyllä joutunut synnyttämään.

Nyt ongelmana on se, että Taysissa ei kuulemma sallita vesisynnytystä. Auttaisikohan se jos kävisin pelkopolilla? Voisinko saada siihen erikoisluvan?

Mielessäni kävi myöskin se, että jos Tays on tuon suhteen aivan ehdoton niin voisi olla parempi, etten käy pelkopolilla ja jotenkin saada itseni ammeeseen keploteltua enkä vain suostuisi sieltä nousemaan...

Sektiota en kuitenkaan haluaisi, koska kipuihin on niinkin yksinkertainen ratkaisu kuin vesisynnytys.

Olen myöskin miettinyt, että pitääkö pistää mies ajamaan johonkin pidemmälle sairaalaan jossa vesisynnytys on sallittua.... Tuskin sieltä poiskaan käskisivät.

Kotisynnytystäkään en haluaisi, mutta kai sitäkin pitää harkita jos tuo vesisynnytyskielto on aivan ehdoton.

Moni tämän lukeva varmasti ajattelee, etteivät ne kivut nyt noin hirveät voi olla. Kyllä olivat. Kipukynnykseni ei ole pieni, mutta silti kipu oli aivan hirvitävää. Pahimmilla hetkillä jopa ikkunasta hyppääminen tuntui paremmalta idealta kuin kivun sietäminen. Supistuskivut olivat kuin nipistys verrattuna lantiokipuihini.

Itse synnytys minua ei pelota ollenkaan. Jos noita kipuja ei tulisikaan niin voisin ihan hyvin sängylläkin synnyttää. Ainoa asia mikä minua pelottaa on se, että jos en kipujen tullessa pääse ammeeseen synnyttämään. Aikaa miettiä asiaa on vielä muutama kuukausi.

Nuori (neuvola)lääkäri sanoi, että Tayssissa, en saa synnyttää ammeeseen, mutta puhun vielä neuvola tädille. Ja täällä kyselen sen takia, että olisiko joku täällä saanut luvan synnyttää Tayssissa veteen tai tietäisi jos joku on saanut luvan?

Olen kuullut paljon negatiivista ystäviltäni ja tutuiltani jotka ovat Tayssissa synnyttäneet. Siksi pelkään, ettei mitään erikoisjärjestelyitä saa.

Ja tottakai jos jollain muulla on ollut saman kaltaisia kipuja ja sattuu tietämään jonkin muunkin keinon mikä auttaa niin haluisin ehdottomasti tietää. :)

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla