Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä jos lapsesi synttäreille tulisi vegaanilapsi vieraaksi?

Vierailija
15.08.2013 |

millä senkin estää, että lapsi ei syö irtsareita?

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:13"]

No ihan mitä vaan, olen tehnyt itse jopa seitania! Mun 15 v tyttöni on vegetaristi, onneksi ei vielä ihan täysin vegaani. Ja mun puolesta jokainen saa syödä mitä tykkää, kunhan minä en joudu niitä ruokia vääntämään, ja tofu maistuu mun mielestä aivan karmealle.

[/quote]

Tulit sitten ihan nettiin asti julistamaan tyhmyyttäsi ja tietämättömyyttäsi?

[/quote]

Kerro, miten olen mielestäsi tyhmä?

Annan lapseni olla ihan rauhassa vegetaristi, mutta en jaksaisi tehdä niitä ruokia sille. Saisi olla jopa vegaani, jos tekisi ruokansa ihan itse. Ja antaisin rahatkin niihin ruokiin, vaan kun ei.

Mun pitää ostaa aineet ja tehdä ne pöperöt.

Vierailija
142/160 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:26"]

Nämä jotka eivät suostu tekemään vegaanille omia tarjoiluja koska he eivät ole sairaita, tuntuuko sitten kivalta katsoa niitä lapsia jotka eivät saa syödä mitään kun muut vieraat vetävät napaa täyteen? Olen jo aikuinen ja "vain" kasvissyöjä, ollut vuositolkulla ja koko lähipiiri sen tietää. Kyllä silti korpeaa kun pyydetään juhliin ja siellä on vain niitä lihapasteijoita ja voileipäkakkuja. Salaattiinkin on pakko tunkea metukkaa. Jos ruokavaliota noudattavia vieraita halutaan kutsua, voi sitten heitä hieman kunnioittaakin tarjoamalla heille soveltuvaa ruokaa.

[/quote]

Tietysti kaikille kutsuvieraille tehdään heille sopivaa ja herkullista ruokaa, minä ainakin teen. Se mua kyllä ihmetyttää, miksi useat vegaanit ja vegetaristit (eivät kaikki) kutsuvat sekasyöjiä juhliinsa ja tarjoavat heille pelkkiä kasvispöperöitä.

Kyllä heidänkin pitäisi nähdä sen verran vaivaa ja kunnioittaa toisten ruokavaliota, että tarjoaisivat vierailleen sellaista ruokaa mistä vieraat pitävät, eikä sellaista mikä ei maistu hyvältä.

[/quote]

Pitääkö sinusta kutsujen järjestäjien kysellä kaikilta vierailta, millaisesta ruuasta he pitävät ja laittaa vieraiden lempiruokia?

[/quote]

Ei tietenkään, mutta sekasyöjille pitää tarjota sekasyöjien ruokia.

[/quote]

No miksi ihmeessä pitäisi? Vegaanit ovat vegaanineja yleensä eettisistä syistä. Ei olisi kovin loogista, että he vieraiden vuoksi eivät noudattaisikaan omaa moraaliaan. Jos he hankkivat ruokaa (vaikka eivät sitä itse söisi), joka on heidän mielestään epäeettistä, he tukevat tätä ruuantuotantoa. Ei tässä ole kyse mistään lempiruuista, vaan moraalista.

t. perus-lihansyöjä

[/quote]

No joo, kyllä mä ymmärrän tämän. Mutta jos on tästä syystä vegaani, niin sitten pitäisi pystyä syömään esimerkiksi riistaa jota ei ole tehotuotettu.

Ja pitäisi myös kieltäytyä kaikista rokotuksista, lääkkeistä, kosmetiikasta, niittenkin raaka-aineet on alunperin kaikki testattu eläimillä ja lääketehtaat tekevät vieläkin todella julmia eläinkokeita.

Ei nyky-yhteiskunnassa voi elää niin, ettei käyttäisi mitään minkä vuoksi ei olisi kuollut miljoonia eläimiä.

Eikä voisi edes käyttää mitään vaatteitakaan, ei kahvia, suhlaata, eikä elektroniikkaakaan jos olisi todella puhdassydäminen. Niitenkin tuotantoon käytetään lapsityövoimaa ja riistetään köyhiä ihmisiä.

[/quote]

Tää on taas tätä... huokaus.... Se että joku yrittää tehdä EDES JOTAKIN eettisten asioiden vuoksi, on pelkkää plussaa, vaikka he eivät kykenisikään välttämään kaikkea kurjuuksilla tuotettua. He ovat löytäneet vaikka edes yhden elämänalueen, jossa kykenevät ja ovat valmiita tekemään eettisiä valintoja. Ja mitä kanssaeläjät tekevät? No haukkuvat luonnollisesti tekopyhiksi. Eivätkä itse tee tietenkään mitään mikä edistäisi maailman tilaa.

t. se lihansyöjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vähän riippuisi siitä kuinka nuori henkilö on kyseessä. Tuskin mikään 7v on omasta tahdostaan vegaani..siihen kasvatettu/pakotetttu.

Omia valintoja/sairauksia voin kunnioittaa, mutta en jonkun puolesta tehtyjä valintoja.

Vierailija
144/160 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:05"]

Se nyt vähän riippuisi siitä kuinka nuori henkilö on kyseessä. Tuskin mikään 7v on omasta tahdostaan vegaani..siihen kasvatettu/pakotetttu.

Omia valintoja/sairauksia voin kunnioittaa, mutta en jonkun puolesta tehtyjä valintoja.

[/quote]

Ei munkaan mielestä voi olla, sen enempää kuin voi kuulua mihinkään uskontoonkaan, tai omata mitään poliittista mielipidettä.

Koska siitä pitää lähteä mikä on normaalitaso; ihminen on sekasyöjä. Ihmisellä on sekasyöjän hampaat ja suolisto. Kuten sialla, mäyrällä, rotalla.

Ihminen ei ole kasvissyöjä, muttei myöskään lihansyöjä, turha tästä on kiistellä koska biologia kertoo sen.

Vierailija
145/160 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankittu ruoka-ainevammaisuus ei ole sairaus, eli lapselle ei tulisi mitään oireita vaikka söisi jotain eläinperäistä. Joten en suuremmin uhraisi ajatusta asialle, tietenkään en tarjoaisi hänelle nakkirullia. Keliakia tai maitoallergia on sitten vähän eri juttu.

Vierailija
146/160 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:28"]

Itse en kuolleeseen lihaan koske. Lapselle antaisin mahdollisesti omat eväät mukaan. Onhan tämä lihansyöjien asenne, jo niin tuttu. Ei mitään uutta, mutta meuhkatkaa vaan rauhassa.

[/quote] En ole koskaan tavannut lihansyöjää, kyllä kaikki tietämäni lihaa syövät ovat sekasyöjiä ja syövät myös kasviksia, vähintäänkin perunaa tms.

Kasvissyönti on kuin uskonto ja uskovaiset ovat tyhmempiä kuin uskonnottomat.

Vierailija
147/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 15:48"]

Tässä muutama esimerkki, miksi nämä pilipalisyöjät ärsyttää

kasvissyöjätuttuja (työkavereita ja sukulaisia ja kavereita vuosien varrella)

-yökitään ravintolassa "yök, yök, onko sun ruoka todella paistettu sillä ja tällä, yök, siinä sun viinissä on käytetty varmaan liivatetta, tiedätkö, että se on tehty elukasta, yök

-ollaan tilattu kylään kasvisruoka, missä ei ole kananmunaa, eikä maitoa. No silti ottavat pöydästä kinkkupizzaa, kun se näyttää herkulliselta ja kasvisruoat jää syömättä

-paasataan eläinten oikeuksista ja ettei tapeta eläimiä ja syödä tapettua eläintä. Yöllä käydään nakkarin kautta ja vedetään ryynärit naamaan

[/quote]

Mutta eihän noi ihmiset noissa esimerkeissä ole kasvissyöjiä? Ei sillä oo mitään tekemistä kasvissyönnin kanssa, jos joku sekasyöjä vaatii kasvisruokaa, vaikka syökin sitten sitä sekaruokaa.

[/quote]

opettele lukemaan

KASVISSYÖJÄTUTTUJA

[/quote]

Joo mutta kun ne soi lihaa. Eihan ne silloin ole kasvissyojia, vaikka itse mita sanoisivat.

[/quote]

No ne ovat niitä wannabe kasvissyöjiä, huomionhakuisia epävakaita persoonia kuten ne esikuvansa aidommatkin ituhipit ovat.

Vierailija
148/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:13"]

[/quote]

tekisin ls-ilmon.

Vierailija
149/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 10:47"]

[/quote]

tekisin ls-ilmon.

[/quote]

Ei muuten ollenkaan huono idea, vaikka tärkeämpää olisi suojata lapset kasvissyönnin vaaroilta ihan lainsäädännön avulla,lapselle pitäisi turvata tasapainoinen ja monipuolinen ruokavalio luonnollisen ja tasaisen kasvun ja kehitymisen takia, toki täysi-ikäisenä voisi sitten alkaa syömään vaikka matoja jos haluaa.

Vierailija
150/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

tekisin ls-ilmon.

[/quote]

Hmm, mulla on täällä kaksi vegaanisella ruokavaliolla olevaa lasta. Mitäköhän ne mahtais lastensuojelussa sanoa, jos yrittäisin antaa sinne itseni ilmi tästä hirveästä lasten pahoinpitelystä vegaaniruoalla? Viitsisköhän joku soittaa ja kysellä, miten pahana lastensuojeluongelmana moista pitävät?

Vierailija
151/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 11:56"]

[/quote]

tekisin ls-ilmon.

[/quote]

Hmm, mulla on täällä kaksi vegaanisella ruokavaliolla olevaa lasta. Mitäköhän ne mahtais lastensuojelussa sanoa, jos yrittäisin antaa sinne itseni ilmi tästä hirveästä lasten pahoinpitelystä vegaaniruoalla? Viitsisköhän joku soittaa ja kysellä, miten pahana lastensuojeluongelmana moista pitävät?

[/quote]

Jos resursseja vaan piisaisi, ottaisimme ainakin vuodeksi tarkempaan seurantaan kehittyvätkö normaalisti, niin ravitsemuksellisesti kuin henkisesti. Valitettavasti akuuttitapaukset syövät täysin vähäiset resurssimme joten tällaiset laiminlyönnit kuten yksipuolinen ja puutostiloja aiheuttava ravinto jäävät valitettavasti puuttumatta ellei selvästi päällepäin näkyvää ongelmaa ole.

Vierailija
152/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjien kanssa ei olisi mitään ongelmia, siis lakto-ovo-vegetaristien, mutta vegaanien kanssa kyllä, ja paljon. En alkaisi väsäämään mitään kamalaa munatonta kakkua ja leipomaan kaikki leivonnaiset jollain epäterveellisellä kemiallisesti kovetetulla sinisellä kejulla yms. ja ostelemaan erilaisia soija- yms. jauhoja korvaamaan esim. munia. Tuokoon omat eväät tullessaan.

Vierailija
153/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä ennakkoluuloista ja epäkohteliasta porukkaa. Vegefoobikkoja? Jos minä kutsun vieraita toivon heidän viihtyvän ja valmistan tarjottavaa josta hekin voivat nauttia, vegaanilapsen vanhemmalta kysyisin vaikka ehdotuksia mitä herkkuja lapselle voisi tarjota jos en itse keksisi.

Oli oma mielipiteeni veganismista mikä tahansa ei ole minun asiani alkaa oikaista kenellekään vääriä uskomuksia.

Onneksi omassa ystäväpiirissäni ollaan suvaitsevaisia, kohteliaita ja joustavia. Kukaan ei yöki toisten ruuille ravintolassa (tekeekö joku normaali aikuinen oikeasti noin?) tai tuputa omia erikoisruokavalioitaan tai kutsu vieraita ottamatta heidän viihtyvyyttään ollenkaan huomioon.

Moukat.

Vierailija
154/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 12:43"]

Kasvissyöjien kanssa ei olisi mitään ongelmia, siis lakto-ovo-vegetaristien, mutta vegaanien kanssa kyllä, ja paljon. En alkaisi väsäämään mitään kamalaa munatonta kakkua ja leipomaan kaikki leivonnaiset jollain epäterveellisellä kemiallisesti kovetetulla sinisellä kejulla yms. ja ostelemaan erilaisia soija- yms. jauhoja korvaamaan esim. munia. Tuokoon omat eväät tullessaan.

[/quote]

No tuskinpa sinulta kukaan tuollaista edellyttäisikään. Mutta ehkä osa tarjottavista voisi olla myös vegaaneille sopivia? Vaikkapa keksit? Vaihtoehtoja on nykyään aika paljon.

http://www.vegaanituotteet.net/herkut/keksit-leivonnaiset

Vierailija
155/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 13:09"]

[/quote]

No tuskinpa sinulta kukaan tuollaista edellyttäisikään. Mutta ehkä osa tarjottavista voisi olla myös vegaaneille sopivia? Vaikkapa keksit? Vaihtoehtoja on nykyään aika paljon.

[/quote]

Ei meillä ainakaan vieraiden takia ruokalistoja muutella tai ituhippien rehuja ostella. Syödään ihan tavallista arkiruokaa ja samoin juhlissa tarjoamiset on mitä itse haluamme. Kenelle ei kelpaa olkoon syömättä tai tuokoon rehunsa mukanaan.

Vierailija
156/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 11:56"]

[/quote]

tekisin ls-ilmon.

[/quote]

[/quote]

Jos resursseja vaan piisaisi, ottaisimme ainakin vuodeksi tarkempaan seurantaan kehittyvätkö normaalisti, niin ravitsemuksellisesti kuin henkisesti. Valitettavasti akuuttitapaukset syövät täysin vähäiset resurssimme joten tällaiset laiminlyönnit kuten yksipuolinen ja puutostiloja aiheuttava ravinto jäävät valitettavasti puuttumatta ellei selvästi päällepäin näkyvää ongelmaa ole.

[/quote]

Heh, vai ottaisitte esim. meidän tokaluokkalaisen vuoden seurantaan, jos se vaikka sinä aikana sattuis saamaan niitä puutostiloja, joita edellisen kahdeksan vuoden aikana ei ole tullut. Ravitsemusterapeutti sanoi, että meidän lapsilla on varmasti terveellisempi ruokavalio kuin yhdeksälläkymmenellä prosentilla suomalaislapsista. Taidan nyt ilmiantaa sen ravitsemusterapeutin kanssa tästä sen avunannosta tähän lastensuojelurikokseen.

Tää provoilijahan ei tietenkään oikeesti ole töissä lastensuojelussa, mutta taidan kuitenkin ihan varmuuden vuoksi soittaa alalla työskentelevälle sukulaiselle ja kysellä vähän niiden mielipiteistä ja käytännöistä tän suhteen. Se varmaan osaa sitten ainakin varoittaa alaisiaan, että työajalla ei kannata tuollaisia sammakoita päästää suustaan. Voin sitten kanssa raportoida tänne, jos ketään kiinnostaa, että mikä hänen näkemyksensä tästä asiasta on. Karppauksen takiahan lapsia on kai huostaanotettu, tai ainakin uhattu moisella. Muistaakseni tääkään ei ollut oikein lainvoimaista, vaikka niissä tapauksissa ruokavalio oikeasti olikin virallisten näkemysten mukaan riittämätön ja haitallinen, toisin kuin vegaaniruokavalio (joka siis ihan virallisesti useimpien isoimpien ja tärkeimpien ravitsemus- ja lääkärijärjestöjen mukaan on oikein toteutettuna täysin kelvollinen ruokavalio ihmisen kaikissa elämänvaiheissa, siis myös raskauden, imetyksen ja lapsuuden aikana).

Niin ja ainoa syy, miksi asia alkoi nyt taas korpia vähän enemmän on se, että eräs henkilö (erittäin puolituttu) on kerran ihan oikeasti mun lasten kuullen sanonut, että lapset on vaarassa mun kanssa kun riskeeraan niiden terveyden ja niiden loppuikä menee pilalle puutostautien takia jne., ja paasasi kanssa siitä lastensuojeluilmoituksesta. No, jokainen täysjärkinen voi varmaan kuvitella, miten järkyttävää pienille lapsille on kuulla jotain tuollaista - että joku väittää, että omat vanhemmat yrittää tehdä heille pahaa ja että heistä tulee sairaita, ja että jonkun tahon pitää tulla viemään heidät pois vanhemmilta. Vähän sekä itkettää että naurattaa, että joku joka esittää olevansa huolestunut lasten hyvinvoinnista sanoo tuollaista lasten edessä.

Vierailija
157/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni vegaaniperheen lapsi julisti; Mie oon kasvissyöjä, syön vaan nakkeja (ja nakkeja sitten syötiin).

Jotenkin suloista :)

Vierailija
158/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 13:09"]

[/quote]

[/quote]

Ei meillä ainakaan vieraiden takia ruokalistoja muutella tai ituhippien rehuja ostella. Syödään ihan tavallista arkiruokaa ja samoin juhlissa tarjoamiset on mitä itse haluamme. Kenelle ei kelpaa olkoon syömättä tai tuokoon rehunsa mukanaan.

[/quote]

Kerro ihmeessä kantasi vieraillesi, niin eivät turhaan tule käymään ihmisen luona, jota ei vieraiden viihtyvyys kiinnosta. Linkin takana on ihan normaaleja jokaisesta ruokakaupasta löytyviä keksejä ja pullia, jotka sattumalta ovat myös vegaanisia. Olisiko se niin vaikea päättää, että tarjottavasta seitsemästä sortimentista vaikka kaksi poimittaisiin tuolta listalta?

Vierailija
159/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 11:16"]

[/quote]

tekisin ls-ilmon.

[/quote]

Ei muuten ollenkaan huono idea, vaikka tärkeämpää olisi suojata lapset kasvissyönnin vaaroilta ihan lainsäädännön avulla,lapselle pitäisi turvata tasapainoinen ja monipuolinen ruokavalio luonnollisen ja tasaisen kasvun ja kehitymisen takia, toki täysi-ikäisenä voisi sitten alkaa syömään vaikka matoja jos haluaa.

[/quote]

Hyvä idea, taataan lapsille lainsäädännöllä terveellinen ruokavalio! Nakkeja ei saa syöttää ollenkaan ennen viidentoista vuoden ikää ja lihaa ikäkaudesta riippuen 50-300 grammaa viikossa.

Vierailija
160/160 |
17.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 15:20"]

Tuttuni vegaaniperheen lapsi julisti; Mie oon kasvissyöjä, syön vaan nakkeja (ja nakkeja sitten syötiin).

Jotenkin suloista :)

[/quote]

Ehkä syö kotonaan soijanakkeja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi