mitä jos lapsesi synttäreille tulisi vegaanilapsi vieraaksi?
millä senkin estää, että lapsi ei syö irtsareita?
Kommentit (160)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:05"]
Se nyt vähän riippuisi siitä kuinka nuori henkilö on kyseessä. Tuskin mikään 7v on omasta tahdostaan vegaani..siihen kasvatettu/pakotetttu.
Omia valintoja/sairauksia voin kunnioittaa, mutta en jonkun puolesta tehtyjä valintoja.
[/quote]
Eli siis tekisit ko. lapsen puolesta oman valintasi? Miten ihmeessä muiden noudattamat ruokavaliot ovat VALINTOJA mutta sinun noudattamasi ruokavalio ei ole?? Ei sinun ole millään tavalla pakko olla sekasyöjä, voisit VALITA toisinkin. Ehkäpä asenteesi kumpuaakin juuri siitä, huonosta omasta tunnosta, kun jotkut ovat olleet valmiita tekemään valintoja ja itse vain ajattelet omaa napaasi...?
Mistä toi helvetin negatiivinen asenne tulee kasvissyöntiä kohtaan? Olkaa nyt perkele iloisia, että edes joku yrittää kuluttaa vähemmän ja syödä terveellisemmin, säästöö se on sekasyöjällekin. Ja eiks riitä, että yrittää parhaansa tai edes sen, mikä kulloinkin sattuu huvittamaan? Aina joku tulee vinkumaan jostain eläinkokeista ja lääkkeettömyydestä, mut hei, miksi pitäisi olla täysin täydellinen? Ja sekin vielä, että vegaanilapset syövät varmasti keskimääräistä terveellisemmin, niiden sapuskaa kun pitää vähän pohtia että tulisi kaikki tarvittavat ainekset kasaan. On vähän eri asia kuin ranut ja nakit. UGH, olen puhunut. Olen sekasyöjä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:42"]
Mistä toi helvetin negatiivinen asenne tulee kasvissyöntiä kohtaan? Olkaa nyt perkele iloisia, että edes joku yrittää kuluttaa vähemmän ja syödä terveellisemmin, säästöö se on sekasyöjällekin. Ja eiks riitä, että yrittää parhaansa tai edes sen, mikä kulloinkin sattuu huvittamaan? Aina joku tulee vinkumaan jostain eläinkokeista ja lääkkeettömyydestä, mut hei, miksi pitäisi olla täysin täydellinen? Ja sekin vielä, että vegaanilapset syövät varmasti keskimääräistä terveellisemmin, niiden sapuskaa kun pitää vähän pohtia että tulisi kaikki tarvittavat ainekset kasaan. On vähän eri asia kuin ranut ja nakit. UGH, olen puhunut. Olen sekasyöjä.
[/quote]
Ole ihan rauhassa. Et varmaan tiedä miten paljon sademetsiä kaadetaan senkin takia, että länsimaiset veget saisivat popsia tofua.
Otapa selvää.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:47"]
[/quote]
Ole ihan rauhassa. Et varmaan tiedä miten paljon sademetsiä kaadetaan senkin takia, että länsimaiset veget saisivat popsia tofua.
Otapa selvää.
[/quote]
Joo, mut kokonaisvaltainen energiankulutus on aina enemmän, jos sapuska on kierrätetty jonkun elukan kautta. Otapa selvää vaan itse ja hajoo idiotismiis. Sehän se on tosiaan maapallon suurimpia ongelmia, että sademetsiä kaadetaan tofun takia. Miksi sun pitää esittää noin tyhmää? Tässä tuli just toi mun mainitsemani asia ilmi: Niitä, jotka yrittävät edes jotain tehdä, pilkataan sen takia, etteivät tee asiaa täydellisesti. Kyllä, pimeässä kylmässä mökissä lanttua syövä suomalainen on paras vaihtoehto.
no, liivatetta ei ole meillä missään
oletan että lapsi/vanhemmat tietäisi mitä voi syödä
jonkun vihersalaatin voisin väsätä
minusta eri asia kuin esim. keliakia, joka ei ole mikään itse valittu tehostusjuttu
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:47"]
[/quote]
Otapa selvää.
[/quote]
Otapa sinä puolestasi selvää, kuinka suuri osa sen kaadetun sademetsän paikalla viljellystä soijasta käytetään lihakarjan rehuna.
Onko kukaan oikeasti ajatellut, että samalla tavalla se sekasyöjä "opettaa" lapsensa sekasyöjäksi, kuin kasvissyöjävanhempi lapsensa kasvissyöjäksi?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:26"]
Nämä jotka eivät suostu tekemään vegaanille omia tarjoiluja koska he eivät ole sairaita, tuntuuko sitten kivalta katsoa niitä lapsia jotka eivät saa syödä mitään kun muut vieraat vetävät napaa täyteen? Olen jo aikuinen ja "vain" kasvissyöjä, ollut vuositolkulla ja koko lähipiiri sen tietää. Kyllä silti korpeaa kun pyydetään juhliin ja siellä on vain niitä lihapasteijoita ja voileipäkakkuja. Salaattiinkin on pakko tunkea metukkaa. Jos ruokavaliota noudattavia vieraita halutaan kutsua, voi sitten heitä hieman kunnioittaakin tarjoamalla heille soveltuvaa ruokaa.
[/quote]
Tietysti kaikille kutsuvieraille tehdään heille sopivaa ja herkullista ruokaa, minä ainakin teen. Se mua kyllä ihmetyttää, miksi useat vegaanit ja vegetaristit (eivät kaikki) kutsuvat sekasyöjiä juhliinsa ja tarjoavat heille pelkkiä kasvispöperöitä.
Kyllä heidänkin pitäisi nähdä sen verran vaivaa ja kunnioittaa toisten ruokavaliota, että tarjoaisivat vierailleen sellaista ruokaa mistä vieraat pitävät, eikä sellaista mikä ei maistu hyvältä.
[/quote]
Maistuuko sinusta kaikki kasvisruoka pahalta ja kaikki liharuoka hyvältä?
[/quote]
Ei, mutta en halua syödä pelkkiä kasvisruokia. Jos kutsutaan ruokailemaan niin ainakin kalaa pitää saada, mieluiten hyvä pihvi!
[/quote]
On se kyllä surullista, että kaltaisesi idiootin ja elämän kannalta kaikin puolin turhan mamman takia täytyy kaunis eläin, kuten sika tai nauta tappamaan. Ja surullisinta on, että lapsesi ovat ihan yhtä turhia ja rumia ihmisiä kuin sinäkin olet. What a waste of space, and animal flesh, joku sanoisi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:26"]
[/quote]
On se kyllä surullista, että kaltaisesi idiootin ja elämän kannalta kaikin puolin turhan mamman takia täytyy kaunis eläin, kuten sika tai nauta tappamaan. Ja surullisinta on, että lapsesi ovat ihan yhtä turhia ja rumia ihmisiä kuin sinäkin olet. What a waste of space, and animal flesh, joku sanoisi.
[/quote]
Ketä kiinnostaa jonkun ituhipin vinkunat?
Itse ammuttu riista se vasta hyvää muuten on -maistapa joskus!
Helppoa! Ostaisin tofuline-jäätelöä, leipoisin jotain tofu/kasvistäytteisiä pasteijoita ja mokkapaloja, hankkisin popcorneja, mehua, limsaa, valitsisin liivatteettomia karkkeja. Synttärikakku vaatisi vähän enemmän vaivannäköä ja sitä tuskin tekisin munattomana, mutta varmasti tämä vegaanilapsi on tottunut siihen ettei syö kaikkea mitä muut. En näe tässä mitään ongelmaa. En tokikaan lähtisi vahtimaan, mitä lapsi syö. Jos lapsi on pieni, sillä on varmaan vanhemmat mukanaan, isompi osannee itse valita, etenkin jos sille mainitsee, mikä on vegaania ja mikä ei. Koska tykkään askarrella, voisin tehdä vaikka pienet laput niiden ruokien eteen, jotka ovat vegaanisia. Problem solved.
En kehdannu lukea koko ketjua, kun täysin asiallisten kommenttien väliin on sotkettu jotain totaalisen lapsellista ja ahdasmielistä! Vegaanisuus on hyvä asia niin kehon, eläinten kuin planeetankin kannalta- säälittävää että aikuiset ihmiset kehtaa rinnastaa sen sairauteen.
Mulla tuli tänä kesänä semivegenä olemisesta pyöreet 10vuotta täyteen, kroppa ja polla kiittää! Kun tulen lapsen saamaan, tulee siitäkin semivege- uskon että kiittää vanhempana :) Eli ei nisäkkäitä, kohtuudella meijerituotteita, kanaa pari kertaa viikossa ja kalaa vähintään kerran viikossa. Mitä pahaa?
Olin juuri häissä, jossa oli kokonaan vegaaniset safkat. Pariskunta ei ole vegaaneja, mutta halusivat ruuat, joita kaikki voivat syödä. Oli muuten tajuttoman hyvää, täyttävää, maittavaa ja monipuolista ruokaa! Kakutkin veivät kielen mennessään! Kukaan vanha sukulaissetäkään ei narissut, mättivät seitan-leikettä ja kaurakermaperunoita onnessaan. Parhaat sapuskat mitä olen häissä syönyt! Enkä siis itse ole vegaani enkä edes kasvissyöjä.
Varmaan jos semminen lapsi tulisi niin yrittäisin hiukan kattoa että ruuat oisi suht sopivia. Karkkien liivattomuutta en kyllä ehkä muistaisi huolehtia, muuten välttäisin eläinperäsiä juttuja. Liivate on jotenki semmonen et en usko et kertakaikkiaan synttärijärkkäämisstressissä sitä kaupassa muistas - ainakaan varmuudella. lapsi saisi kyllä ite huolehtia siitä mitä syö - pienellä kai on vanhemmat mukana ja isompi osaa jo itse kun osoittaa vaan että nuo ruuat on häntä varten tehtyjä. ainakin ite osasin jo eskari-iässä syödä sitä mitä näytettiin minulle sopivaksi (gluteenittomaksi) ja olin koskematta muihin.
kannatan kyllä vegeilyä mutta vegaanin näen niin haasteellisena vaan.
Ite olin muutama vuosi sitten teininä innkas semivege kaksi vuotta, kunnes kyllästyin siihen ainaseen vahtaamiseen että ei tule punasta lihaa missään muodossa. Keliaakikkona joutuu muutenkin stressaamaan ruuan puolesta sen verran että hermot meni ja sallin taas punasen lihan itelleni. Mutta ihan hienoahan se on jos joku jaksaa sitä ruokavaliota. tosin henkilökohtasesti en itse haluisi lapseni olevan vegaani, ettei varmasti jää joku ravintoaine saamatta yms. jos lapseni aikanaan ryhtyy vegaaniksi niin saa tehdä sen vasta kun osaa itse huolehtia ruokavaliostaan monipuolisesti ja ostaa+valmistaa ruuat... eli joskus +15 vuotiaana.
[/quote]
Juu, siis kun sekasyöjä laittaa kasvissyöjavierailleen kunnolliset kasvisruuat, niin se on negatiivista suhtautumista. Kun kasvissyöjä ei tarjoa sekasyöjävierailleen muita kuin kasviksia, se on normaalia ja täysin ok.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:17"]
Vegaanius ei ole sairaus. Lapsi saisi syödä sitä mitä muutkin. Vaihtoehtoisesti voi jäädä tulematta.
[/quote]
Tätä seikkaa voi kyllä kyseenalaistaa lapsen vanhempien kohdalla. On sairasta jos vielä viaton ja puolustuskyvytön lapsi uhrataan tähän samaan sairauteen. Kasvava lapsi tarvitsisi kunnollista ja monipuolista ruokaa, ei mitään ituhippien jyviä. Alaikäiset pitäisi suojata lailla tällaisilta lapsen terveydelle vaarallisilta aatteilta.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:13"]
millä senkin estää, että lapsi ei syö irtsareita?
[/quote]
Talo elää tavallaan, vieras käy ajallaan. Meillä ei erotella, kaikki antimet ovat tasapuolisesti vieraille tarjolla, myös vegaaneille. Syytön minä siihen olen jos jonkun vanhemmat ovat jotain ituhippihörhöjä, pitäkööt huolen kakarastaan ja sen syömisistä, tai pitäkööt muksun kotona rehuja rouskuttamassa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:39"]
Viime vuonna meillä oli vegaanivieras. Tein hänelle sopivat, herkulliset tarjoilut mutta tämä veteli lihaa kaksin käsin. ;) Yritin estellä ensin, mutta sitten annoin olla ja ilmoitin vanhemmilleen tapahtuneesta.
[/quote]
Meillä oli vähän sama juttu muslimilapsen kanssa. Lapseni kaveri, tein hampurilaisia ja hänkin halusi syödä hampurilaisen kun lapsenikin söivät. Sanoin että tämä ei varmaan käy, tässä on sikanautapihvi.
Tarjouduin tekemään hänelle voileivän jossa on kanaleikettä, halusi silti ihan välttämättä hampurilaisen joten annoin sen sitten hänelle.
En kyllä soitellut mihinkään, mun nähdäkseni kukaan ei kuole johonkin pihviin.
[/quote]
Sama homma meilläkin. Olin varannut vegaanilapselle (vai mikä lie ihme se oli, mutta piti olla liivatevapaat karkit ja lihattomat ruoat yms). Lapsi ei kuitenkaan halunnut erityiskarkkejaan, vaan kielloista huolimatta veteli kaksin kourin normi-irtsareita ja lihapullia ja pikkunakkeja. Uhkasin jopa, että soitan vanhemmille, mutta lapsi alkoi surkeasti itkemään, joten päätin, että syökööt mitä haluaa ja en sano vanhemmille.
Ei kai juhlien emännän pidä alkaa lasta itkettämään, ettei se söisi vääriä karkkeja. Hankalaksi menee. Ajattelin, että en kutsu tätä lasta enää ikinä meille.
Kerran lastenkutsuille tuli yksi tyttö jolla oli omat eväät mukana vaikkei mitään allergioita. Äitinsä oli muuten vaan määrittänyt mitä tyttö saa syödä ja mitä ei. Olin siis siihen aikaan yksi noista lapsista siellä kutsuilla. Kyllä sitä tyttöä katsottiin vähän kieroon...
Jos lapsi haluaa syödä liivatteellisia irtokarkkeja, niin hän tuskin on henkeen ja vereen OMASTA TAHDOSTAAN vegaani. Mielestäni vanhempien tehtävä on taata että lapsi saa monipuolista ravitsevaa ruokaa arjessa, eikä rajata lapsen syömisiä johonkin ahtaaseen lokeroon ennen kuin tämä itse pystyy asioista päättämään. Kotona voi syödä vegaanisesti jos vanhemmat aatteensa takia eivät halua muunlaista ruokaa ostaa, kylässä voi sitten syödä sitä mitä on (paitsi ehkä kokolihaa, maha tulee todella kipeäksi jos ei ole tottunut, mutta eri asia lastenkutsut kakkukestittelyineen).
Olen itse vegaani, joten mitään ymmärtämättömän nipotusta tämä ei ole. Minäkään en kylässä vaadi erityiskohtelua, juon kahvin mustana ja sillä selvä. Lapseni saavat syödä kylässä mitä siellä on tarjolla jos eivät allergisia ole, kotona syödään sitä ruokaa mitä kotona on tarjolla.
Jos alkaa vaatia että isäntäväki tekee erikoisherkut yhtä pilttiä varten jolla ei ole terveydellistä syytä erikoisruokavaliolle, saatetaan se piltti helposti jättää seuraavalla kerralla kutsumatta. Ja sehän onkin tosi terveellistä lapsen kehitykselle.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:55"]
18:lle
Tämä menee nyt ohi aiheen, mutta suositus on että max 300grammaa/vko syötäisiin punaista lihaa. Jos ajatellaan että saat pihvin kun menet juhliin, tekee se jo helposti 2/3 (n.parisataa grammaa) tuosta määrästä.
Erityisesti lihavalmisteita suositellaan vältettävän, ja niitähän usein on juhlissa tarjolla, esim. kinkkupiirakkaa ymv. valmiskinkusta. Noissa toki lihan määrä jää varsin pieneksi per hlö.
Mutta joka tapauksessa, kannattaa suosia kasvisruokaa. Jos on ihminen jolle aina pitää olla myös lihaa tarjolla, yleensä tuollainen ihminen syö myös kotona paljon lihaa ja tuo 300gramman suositus menee paljon yli.
Esim. moni kasvispiirakka on ihan yhtä hyvää (minusta itse asiassa paljon parempaa) mitä vastaavat liha-versiot. Juustoa voi käyttää, se ei ole niin "vaarallista" mitä liha terveydelle.
Ennen ihmiset söivät paljon vähemmän lihaa koska liha oli kallista. Nykyään monilla on koko ajan lihaa ruuan kanssa/joukossa, ei osata enää edes tehdä muita ruokia, mikä on surullista.
[/quote]
ei asia ole noin yksioikoinen. 6-vuotiaalle lapselleni ravintosuunnittelija suositteli 100g kypsää lihaa/ päivä. Ehkä aikuinen ei tarvitse, mutta urheileva lapsi tarvitsee proteiinia. Saa sen muualtakin, mutta saa sen lihastakin. Herneitä saat syödä koko pussin siihen.
[/quote]
Joo no eiköhän tossa 300g/vko suosituksessa ollut kysymys punaisesta lihasta.
Tuskinpa se ravintosuunnittelijakaan tarkoitti, että lapsesi syö 100g punaista lihaa /vrk. Siihen 100 g:n kuuluu luultavasti myös vaalea liha esim. broileri ja kala, joiden pitäisi olla se pääasiallinen proteiinien lähde.