mitä jos lapsesi synttäreille tulisi vegaanilapsi vieraaksi?
millä senkin estää, että lapsi ei syö irtsareita?
Kommentit (160)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 08:51"]
Helpommalla pääsee kun jättää nämä hankalat lapset kutsumatta. Nykyään pitää pikkupettereiden olla niin erikoisia, ettei voi muistaa, kuka oli mikäkin erityis-sitä ja erityis-tätä.
Onneksi ei tarvitse lasten kavereista kutsua kuin ne, jotka on ihan tavallisia ja helppoa muullekin perheelle.
Kamalinta on kun tällaisen tiedostavan äidin pikku-miihkali tulee yökylään..kokemusta on ja ei taatusti tule enää toista kertaa.
[/quote]
Komppi tälle, pirukaan perässä pysy näiden erikoislasten kanssa.
[/quote]
Näin "erikoislapsen" äitinä aika surullista luettavaa. Meillä tosin "erityisen" syynä pahat allergiat, vielä ala-asteikäisenä jatkuvat. Onneksi lapsen kavereiden vanhemmilla ei ole samankaltaista asennetta, muuten olisi aika ankeata. Ankeata on jo esim. se, että monessa paikassa reissussa ei ole tarjolla esim. _mitään_ jälkiruokaa, mitä lapsi voi syödä, paitsi iänikuista mehujäätelöä.
Kokeilepa eläytyä olemaan ekaluokkalainen, joka ei voi syödä mm. maitoa ja kananmunaa. Mulla ainakin sydäntä särki kun lapsi iloisena kertoi koulu- ja iltapäiväkerhopäivän jälkeen, kuinka "tehtiin ip-kerhossa pizzaa. Mä sain kanssa leipoa. Sitten me syötiin sitä pizzaa, mutta mä söin näkkäriä kun siinä oli juustoa päällä." Jep, jep.
Samoin on tosi upeaa olla vaikkapa hotellireissulla ravintolassa, jossa lasten seisovassa pöydässä on vaikka mitä ihanuuksia tarjolla. Lapsi itse voi syödä ihanuuksista ranskalaisia ja kurkkua. On lettuja jälkkäriksi ja itse koottavia jäätelöannoksia. Juu, ei. Eivät sovi.
Kotonahan tämä ei ole ongelma, siellä pakastimesta löytyy kaurajäätelöä ja äiti osaa tehdä maidottomia ja kananmunattomia lettuja.
Ja ei: ei ole hysteerisen äidin päässä. Ihan käy kaksi - kolme kertaa vuodessa sairaalassa lääkäriä tapaamassa. Kananmunasta saa sellaisen reaktion, että adrenaliinikynä Epipen kulkee mukana. Koulussakin on oma Epipen, jonka käyttöön opettaja on opastettu.
[/quote]
Monessa paikassa ei ole tarjolla jälkiruokaa sun erikoislapsellesi? Mistähän se johtuu? Ehkä siitä, ettet ole valistanut ruuanlaittajia asiasta?
Sitä paitsi ymmärsit kommentin tahallaan väärin, ilmeisesti vain jotta pääsisit selittämään perheesi tilannetta. Puhe oli lapsista, jotka ovat vanhempiensa mielestä erityisiä ja tarvitsevat erityiskohtelua, ei allergisista lapsista.
[/quote]
Karu todellisuus osuu vastaan, jos olettaa, että "valistamalla ruuanlaittajaa" saa joka ravintolassa sitten kivan kananmunattoman-maidottoman jälkiruoka-annoksen. Näin ei ole. Joissain oikein hyvätasoissa saa. Vegaaniruokiakin tarjoavissa saa. Muissa saa joko a) hedelmäsalaattia tai b) mehujäätelön. Nimim. kokemusta on aika monelta vuodelta. Kananmunaton-maidoton leivonta esim. vaatii sen tyyppistä erikoisosaamista, mitä monilla vaikkapa juuri hotelliketjun keittiössä olevilla ei ole (tai sitten ei ole viitsimistä). Sama ihan vaan maidotonta tarvittaessa.
Minä itse en voi syödä mitään maitoproteiinia sisältävää. Tästä johtuen vaikkapa työpaikan virkistyspäivässä muille on tarjolla jotain kivaa ja ihanaa kakkupalaa. Mulle tuodaan viinirypäleitä :-). Terveellisempää, joo, vaan vuosia jatkuessaan aika tylsää.
Ne ravintolat, joissa olen (etukäteisilmoittamisen jälkeen) saanut esim. ihanaa jälkiruokaa ovat kymmenen vuoden aikana alle kahden käden sormilla laskettavissa. Ja ovat olleet sitten erittäin hyviä (ja kalliita) ravintoloita, eivätkä hintatasoltaan niitä, joihin mennään lomareissulla päivittäin syömään perheen kanssa.
93 lisää vielä "eikö muka ole ollut jälkiruokaa ruokavaliosta ilmoittamisen jälkeen" kommentoijalle, että kotimaan matkoilla sovimme etukäteen hotellin keittiön kanssa, että tuomme lapselle maidotonta jäätelöä keittiön pakastimeen. Sovimme lisäksi, että tekevät siitä sitten lapselle jäätelöannoksen.
Nykyään onneksi esim. tofu-jäätelöt ovat yleistyneet riittävästi että joskus saattaa olla sitä tarjolla ilman omaa etukäteisvarautumista. Harvoin kylläkin. Tai joskus on sorbettia, jossa ei ole maitoproteiinia (useissa on) eikä esim. kananmunan valkuaista (useissa on).
Meillä on keräävä ruohonleikkuri.
Saisi tuoda omat porkkanat tullessaan. = ))
Tottakai erikoisruokavalioiselle vieraalle tarjotaan hänelle sopivaa ruokaa. Joskus kylään on tullut gluteeniton ja maidoton vieras ja olen valmistanut sitten koko seurueelle gluteenittoman ja maidottoman ruuan -ei ole kukaan valittanut, eivät edes ne, jotka normaalisti voivat syödä gluteenia ja maitoa.
Itse olen kasvissyöjä. En käytä kananmunia allergian takia, enkä tehotuotettuja maitotuotteita koska vastustan tehotuotantoa ja prosessoitu maito on epäterveellistä. Käytän kuitenkin pientilojen prosessoimattomia maitotuotteita (esim. raakamaito), sellaisilta tiloilta joissa eläimet eivät ole "laitosolosuhteissa".
Lihaa en syö laisinkaan, en edes riistaa. Kyse ei ole siitä mikä ruoka on hyvää ja mikä ei (ennen pidin hyvin paljon liharuuista). En vaan koe minulla olevan oikeutta riistää toisen elävän olennon henkeä niin itsekkäistä syistä, että "minä haluan lihaa, liha on hyvää". Ihminen pärjää täydellisesti ilman lihaa, eläinperäiseksi ravinnoksi riittää maitotuotteet ja erittäin laadukkaita proteiineja ja muita aminohappoja saa myös kasviksista.
Jos kyse olisi henkiinjäämisestä ja selviytymisestä, olisin valmis syömään lihaa tottakai, ihan kuten ihminen on luonnossakin aikoinaan tehnyt. Nyt ei kuitenkaan olla enää selviytymistasolla vaan yhteiskuntamme mahdollistaa täydellisesti sen, että kasvisruualla pysyy terveenä ja saa kaiken mitä tarvitsee. Ilman, että eläinten tarvitsee kärsiä ja kuolla vain minun itsekkäiden mielihalujeni tähden. Lisäksi tämä nykyinen jalostettu ja tehotuotettu liha ei edes ole kovin terveellistä eikä sula ihmisen elimistössä niin hyvin kuin esim. riista.
Jokainen syököön omissa oloissaan minun puolestani mitä haluaa, mutta minun kodissani ei syödä kuolleita eläimiä. Jos tämä ei kelpaa, ei tarvitse tulla vieraaksi. Itse vieraaksi mennessäni olen aina valmis ottamaan omat evät mukaan, jos isäntäväki ilmoittaa ettei tarjolla ole kasvisruokaa.
Ja 93 lisää vielä kerran:
"Sitä paitsi ymmärsit kommentin tahallaan väärin, ilmeisesti vain jotta pääsisit selittämään perheesi tilannetta. Puhe oli lapsista, jotka ovat vanhempiensa mielestä erityisiä ja tarvitsevat erityiskohtelua, ei allergisista lapsista."
Lapsen kannalta on ihan se ja sama, tarvitseeko hän erillistä ruokaa siksi, että on vegaani vai siksi että hän allerginen. Samalla lailla katsoo vierestä muiden syömistä, jos hänelle ei vaivauduta varaamaan vastaavan tyyppistä tarjottavaa kuin muille on. Minä itse en ikinä emäntänä hyväksyisi sellaista tilannetta, ettei minulla olisi meille tulevalle vieraalle tarjolla syötävää juhlissa.
PS. Eettisyyden ja terveellisyyden lisäksi kasvissyönti on myös ekologisempaa, ja tässä nykyisessä maapallon luonnon tilanteessa (joka on erittäin huono, jos joku ei tiedä) jokaisen tulisi tehdä oma osansa sen eteen, että täällä on puhdasta juomavettä ja puhdasta hengitysilmaa vielä meidän lapsenlapsillemmekin.
Ai niin, unohdin että ihmiset ovat pääosin superitsekkäitä ja omaa napaansa ajattelevia, joten ei ei, ihan sama miten eläimiä kohdellaan ja ihan sama, että niiden pitää minun vuokseni kuolla, ja ihan sama mitä luonnolle ja tuleville sukupolville käy, kunhan minä minä minä saan hyvää lihaa lautaselleni ":)".
t. 97
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:20"]
Vegaanilapset syövät mielellään karkkeja eivätkä kysele, onko liivatetta vai ei. Vegaani ei ole sairas, joten ei tarvitse miettiä tarjoilua erikseen. Ihan sama, jos tulee ruotsalainen lapsi kylään, ei hänkään erityiskohteluia tarvitse.
[/quote]
Ruokavaliohan se on vegaanillakin, vaikkei olekaan sairaus. Et taida osata valmistaa eväitä, joissa ei ole kananmunia tai lihaa.
[/quote]
Miksi pitäisi nähdä vaivaa. Synttäreille on tulossa ihan tarpeeksi lapsia ilman näitä "lapseni ei tykkää lihasta ja kananmunista ja haluaa toffujäätelöä"-lapsia.
Heidät voi jättää aina pois, jos menee liian vaikeaksi.
Oikeille allergisille tehdään ja esikoisella on parhaalla kaverilla asperger, joten allergisten ja erityislasten äitien ei kannata pillastua
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 08:51"]
Helpommalla pääsee kun jättää nämä hankalat lapset kutsumatta. Nykyään pitää pikkupettereiden olla niin erikoisia, ettei voi muistaa, kuka oli mikäkin erityis-sitä ja erityis-tätä.
Onneksi ei tarvitse lasten kavereista kutsua kuin ne, jotka on ihan tavallisia ja helppoa muullekin perheelle.
Kamalinta on kun tällaisen tiedostavan äidin pikku-miihkali tulee yökylään..kokemusta on ja ei taatusti tule enää toista kertaa.
[/quote]
Komppi tälle, pirukaan perässä pysy näiden erikoislasten kanssa.
[/quote]
Näin "erikoislapsen" äitinä aika surullista luettavaa. Meillä tosin "erityisen" syynä pahat allergiat, vielä ala-asteikäisenä jatkuvat. Onneksi lapsen kavereiden vanhemmilla ei ole samankaltaista asennetta, muuten olisi aika ankeata. Ankeata on jo esim. se, että monessa paikassa reissussa ei ole tarjolla esim. _mitään_ jälkiruokaa, mitä lapsi voi syödä, paitsi iänikuista mehujäätelöä.
Kokeilepa eläytyä olemaan ekaluokkalainen, joka ei voi syödä mm. maitoa ja kananmunaa. Mulla ainakin sydäntä särki kun lapsi iloisena kertoi koulu- ja iltapäiväkerhopäivän jälkeen, kuinka "tehtiin ip-kerhossa pizzaa. Mä sain kanssa leipoa. Sitten me syötiin sitä pizzaa, mutta mä söin näkkäriä kun siinä oli juustoa päällä." Jep, jep.
Samoin on tosi upeaa olla vaikkapa hotellireissulla ravintolassa, jossa lasten seisovassa pöydässä on vaikka mitä ihanuuksia tarjolla. Lapsi itse voi syödä ihanuuksista ranskalaisia ja kurkkua. On lettuja jälkkäriksi ja itse koottavia jäätelöannoksia. Juu, ei. Eivät sovi.
Kotonahan tämä ei ole ongelma, siellä pakastimesta löytyy kaurajäätelöä ja äiti osaa tehdä maidottomia ja kananmunattomia lettuja.
Ja ei: ei ole hysteerisen äidin päässä. Ihan käy kaksi - kolme kertaa vuodessa sairaalassa lääkäriä tapaamassa. Kananmunasta saa sellaisen reaktion, että adrenaliinikynä Epipen kulkee mukana. Koulussakin on oma Epipen, jonka käyttöön opettaja on opastettu.
[/quote]
Hah hah, arvasin heti, että tuohon provosoivaan erityislapsimainintaan tarttuu nämä surulliset allergisten lapset.
jos osaat lukea, niin kyse on tässä ketjussa näistä "me olemme kasvissyöjiä ja lapseni tarvitsee synttärijuhlissanne ihan erityiseväät"-perheitä. Aloitus ei koske sinun allergista lastasi.
Paitsi, että tiedän kyllä pojan, joka oli kuulemma kananmuna-allerginen. Äitinsä sitä huusi kaikille, kuinka se on niin vaikeasti allerginen. Mutta seurakunnan kerhossa poika veteli samaan aikaan ihan tavalliset leipomukset, samaan aikaan kun äiti asiasta vouhkasi. Ja monta muuta tapausta tuli eteen, missä kakaralle hommattiin juhliin erityiseväät ja poika veteli tavalliset kakut ja ei mitään oireita.
Mutta äidillä olikin psyykkisiä ongelmia ja halusi näin kai jotenkin korottaa itsensä muiden yläpuolelle.
[/quote]
Ehkä pojalla aluksi oli kananmuna-allergia, joka koski kaikessa muodossa olevaa kananmunaa. Myöhemmin kun allergia lieveni niin, että sitä saa syödä esim. leivonnaisissa, muttei erikseen vettä omelettia tai keitettyä munaa, niin äiti ei tästä maininnut, vaan halusi jatkaa vanhalla linjalla. Tai sitten te ette olleet kuulemassa sitä kertaa, kun ruokavalion muutoksista on tiedotettu.
[/quote]
Tunnen perheen niin hyvin, että tiedän nämä allergiat vallan mainiosti :) Samaan aikaan kun äiti vaahtosi kananmuna-allergiasta, lapsi veti vieressä kananmunaan leivottua pullaa. Äiti vaahtosi ennen juhliamme, että hänen lapselleen pitää laittaa munattomat tarjoilut. Kyllä, ne laitoimme ja lapsi veti kaiken, missä oli munaa. Kun ne munattomat on kuulemma niin pahoja. Äiti oli vieressä.
Monia muitakin tapauksia oli, että äiti vaahtosi allergiasta ja samaan aikaan pikkujätkä veti kananmunalliset safkat naamaan.
Se lapsi ei ollut allergioita nähnytkään, äidillä vain oli itsensäkorostamisen tarve ja sieltähän sitten paljastuikin kaksisuuntainen mielialahäiriö mammalta.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:26"]
Nämä jotka eivät suostu tekemään vegaanille omia tarjoiluja koska he eivät ole sairaita, tuntuuko sitten kivalta katsoa niitä lapsia jotka eivät saa syödä mitään kun muut vieraat vetävät napaa täyteen? Olen jo aikuinen ja "vain" kasvissyöjä, ollut vuositolkulla ja koko lähipiiri sen tietää. Kyllä silti korpeaa kun pyydetään juhliin ja siellä on vain niitä lihapasteijoita ja voileipäkakkuja. Salaattiinkin on pakko tunkea metukkaa. Jos ruokavaliota noudattavia vieraita halutaan kutsua, voi sitten heitä hieman kunnioittaakin tarjoamalla heille soveltuvaa ruokaa.
[/quote]
Tietysti kaikille kutsuvieraille tehdään heille sopivaa ja herkullista ruokaa, minä ainakin teen. Se mua kyllä ihmetyttää, miksi useat vegaanit ja vegetaristit (eivät kaikki) kutsuvat sekasyöjiä juhliinsa ja tarjoavat heille pelkkiä kasvispöperöitä.
Kyllä heidänkin pitäisi nähdä sen verran vaivaa ja kunnioittaa toisten ruokavaliota, että tarjoaisivat vierailleen sellaista ruokaa mistä vieraat pitävät, eikä sellaista mikä ei maistu hyvältä.
[/quote]
Pitääkö sinusta kutsujen järjestäjien kysellä kaikilta vierailta, millaisesta ruuasta he pitävät ja laittaa vieraiden lempiruokia?
[/quote]
Ei tietenkään, mutta sekasyöjille pitää tarjota sekasyöjien ruokia.
[/quote]
No miksi ihmeessä pitäisi? Vegaanit ovat vegaanineja yleensä eettisistä syistä. Ei olisi kovin loogista, että he vieraiden vuoksi eivät noudattaisikaan omaa moraaliaan. Jos he hankkivat ruokaa (vaikka eivät sitä itse söisi), joka on heidän mielestään epäeettistä, he tukevat tätä ruuantuotantoa. Ei tässä ole kyse mistään lempiruuista, vaan moraalista.
t. perus-lihansyöjä
[/quote]
No joo, kyllä mä ymmärrän tämän. Mutta jos on tästä syystä vegaani, niin sitten pitäisi pystyä syömään esimerkiksi riistaa jota ei ole tehotuotettu.
Ja pitäisi myös kieltäytyä kaikista rokotuksista, lääkkeistä, kosmetiikasta, niittenkin raaka-aineet on alunperin kaikki testattu eläimillä ja lääketehtaat tekevät vieläkin todella julmia eläinkokeita.
Ei nyky-yhteiskunnassa voi elää niin, ettei käyttäisi mitään minkä vuoksi ei olisi kuollut miljoonia eläimiä.
Eikä voisi edes käyttää mitään vaatteitakaan, ei kahvia, suhlaata, eikä elektroniikkaakaan jos olisi todella puhdassydäminen. Niitenkin tuotantoon käytetään lapsityövoimaa ja riistetään köyhiä ihmisiä.
[/quote]
Lääketeollisuuden tukeminen on aina ja väistämättä epäeettistä, siitä ei valitettavasti pääse mihinkään. Lääketeollisuus on yksi epäekologisimmista teollisuudenaloista ja suurimmista sekä inhimillisen että eläinten kärsimysten tuottajista. (Jos koe-eläinten kärsimys ei kiinnosta, niin lukekaa vähän, mitä suuret lääkevalmistajat puuhaavat ihmisille kehitysmaissa.) Mutta sairastumiselle kukaan meistä ei voi mitään. Korkeintaan voi yrittää varmistua siitä, ettei syö turhia lääkkeitä turhiin vaivoihin.
Eettistä tai ekologista elektroniikkaa ei myöskään ole olemassa, ainakaan vielä.
Mutta kaikesta muusta olen kanssasi eri mieltä. Esimerkiksi vaatteita maailmassa on jo nyt niin paljon, että koko maailman ihmiset voisi pukea moneksi vuodeksi. Tekstiilikuitujätettä on ihan järkyttävän paljon, jota voisi ottaa hyötykäyttöön. Uusia vaatteita on myös mahdollista valmistaa riistämättä työvoimaa. Niitä voi myös tehdä itse. Jopa kierrätysmateriaaleista! (Kyllä, hienojakin - ei mitään ns. "hippirättejä".)
Melkein kaikkia tavalliseen arkielämään tarvittavia tuotteita saisi kyllä mahdollisimman eettisinä ja ekologisina versioina, mutta sellaisen elämän eteen toki täytyy nähdä vähän itsekin vaivaa.
Vastaus ei kuitenkaan ole "no niin, tämä käyttämäni nuppineula ei ole eettinen, joten ei kannata välittää mistään muustakaan!"
Keskusteluketjussa vilisee aika paljon ennakkoluuloja vegaaniperheitä kohtaan, joita vegaanina haluaisin oikaista. Haluaisin myös tietää, mistä käsitys, jonka mukaan vegtaanit ovat hysteerisiä fanaatikkoja on saanut alkunsa.
Minä ja puolisoni olemme vegaaneja, ja tuleva lapsemme (joka syntyy hetkenä minä hyvänsä ;) tulee syömään vegaaniruokaa siihen asti, että voi itse tehdä valinnan ruokavaliostaan (kodin ulkopuolella saa siis syödä valintansa mukaan mitä haluaa, mutta kotona ruoka pysyy vegaanisena).
Veganismiini on useita syitä. Eettisistä syistä mainittakoon sekä eläinten kohtelu että ympäristönäkökulma. Vegaaninen ruokavalio kuormittaa kaikkein vähiten ympäristöä, sillä esimerkiksi Suomeen tuodusta soijasta vähintään 80% käytetään eläinten rehuksi. Lisäksi pyrimme käyttämään paljon muitakin proteiininlähteitä kuin soijaa. Eettisyyden lisäksi vegaaniruokavalio on myös terveysvalinta: sekasyöjänä kärsin matalasta hemoglobiinista ja selittämättömistä vatsavaivoista, joihin ei auttanut esimerkiksi laktoositon ruokavalio. Molemmat vaivat katosivat vegaanisen ruokavalion aloittamisen myötä. Raskausaikana kävin ravitsemusterapeutilla, joka totesi ruokapäiväkirjani perusteella ruokavalioni erittäin terveelliseksi ja sopivaksi myös raskausajalle.
Jos lapsemme olisi menossa sekasyöjäperheen synttärikutsuille, en vaatisi kutsujen järjestäjää vahtimaan, mitä lapseni syö. Kysyisin etukäteen, onko kutsuilla vegaanista tarjottavaa, ja jos ei olisi, leipoisin lapselle mukaan herkkuja sen verran, että niitä voisi panna tarjolle muiden oheen: näin lapselle olisi varmasti syötävää, mutta muutkin saisivat halutessaan maistaa, ja lapsen ei olisi pakko syödä yksin eväitään. Todennäköisesti keskustelisin lapsen kanssa ja kehottaisin häntä varomaan epävegaanisia ruokia jo ihan vatsavaivojen pelossa, koska jos lapsi on minuun tullut, luvassa voisi olla tuskaisia vatsavaivoja ja huonovointisuutta. Tarjoilut on kuitenkin jo synttäreille hankittu, joten lapsen osallistuminen myös epävegaanisten ruokien syömiseen ei olisi ideologisesta näkökulmasta katastrofi: vahinko (eläinten tehotuotannon tukeminen rahallisesti tuotteita ostamalla) olisi jo tapahtunut. Arvostaisin toki sitä, että vanhemmat kertoisivat, jos lapseni on syönyt epävegaanista ruokaa, jotta tietäisin syyn mahdollisiin vatsavaivoihin.
Toki arvostan suuresti niitä emäntiä ja isäntiä, jotka huomioivat ideologiamme tarjoiluissaan, mutta en sitä ehdottomasti vaadi kaikilta. Itselleni on kuitenkin tärkeää, että kunnioitan muiden erikoisruokavalioita, johtuivat ne sitten ideologisista syistä tai allergioista. Vegaaniset tarjottavat ovat siitä hyviä, että ne sopivat useimmille allergikoille ja eri uskontokuntien edustajille. Tarvittaessa valmistan myös viljattomia ja gluteenittomia tarjottavia. Sen sijaan en ole vielä tavannut ketään, jonka vakaumus vaatisi liharuokaa. Monien juhlien tarjoilut olen hoitanut vegaanisena, ja saanut usein vain kehuja tarjoiluista. Pelkästä kohteliaisuudesta tuskin on ollut kyse, sillä reseptejä on juhlien jälkeen tultu erikseen kyselemään ;)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:42"]
Mistä toi helvetin negatiivinen asenne tulee kasvissyöntiä kohtaan? Olkaa nyt perkele iloisia, että edes joku yrittää kuluttaa vähemmän ja syödä terveellisemmin, säästöö se on sekasyöjällekin. Ja eiks riitä, että yrittää parhaansa tai edes sen, mikä kulloinkin sattuu huvittamaan? Aina joku tulee vinkumaan jostain eläinkokeista ja lääkkeettömyydestä, mut hei, miksi pitäisi olla täysin täydellinen? Ja sekin vielä, että vegaanilapset syövät varmasti keskimääräistä terveellisemmin, niiden sapuskaa kun pitää vähän pohtia että tulisi kaikki tarvittavat ainekset kasaan. On vähän eri asia kuin ranut ja nakit. UGH, olen puhunut. Olen sekasyöjä.
[/quote]
Ole ihan rauhassa. Et varmaan tiedä miten paljon sademetsiä kaadetaan senkin takia, että länsimaiset veget saisivat popsia tofua.
Otapa selvää.
[/quote]
Otapa itse selvaa mihin se soija menee, jonka takia niita sademetsia kaadetaan. Niin joo, sehan menee elainten rehuun. Siis niiden elainten, joita kasvissyojat ei syo. Se niiden tofu on varmaan ranskalaista luomusoijaa tjsp.
Tässä muutama esimerkki, miksi nämä pilipalisyöjät ärsyttää
kasvissyöjätuttuja (työkavereita ja sukulaisia ja kavereita vuosien varrella)
-yökitään ravintolassa "yök, yök, onko sun ruoka todella paistettu sillä ja tällä, yök, siinä sun viinissä on käytetty varmaan liivatetta, tiedätkö, että se on tehty elukasta, yök
-ollaan tilattu kylään kasvisruoka, missä ei ole kananmunaa, eikä maitoa. No silti ottavat pöydästä kinkkupizzaa, kun se näyttää herkulliselta ja kasvisruoat jää syömättä
-paasataan eläinten oikeuksista ja ettei tapeta eläimiä ja syödä tapettua eläintä. Yöllä käydään nakkarin kautta ja vedetään ryynärit naamaan
Karpit
-yökkivät toisten eväille jne...
-tilaavat karppiateriat kutsuille, mutta kun kakku on niin hyvännäköistä, vetävät kaksin kourin hiilarikakut ja pullat naamaansa
Laktoosi-intolerantikot (tiedän, että näitä on olemassa oikeastikin, mutta nyt on kyse näistä huomionhakuisista)
-pidetään kova meteli, että onhan hylaa
-silti syödään kaikkea normaalimaitoon tehtyä, koska se ei nyt kerran haittaa
-kiljutaan, ettei voi ottaa intotuotteita, kun sen pitää olla HYLAAAAAAAAA
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 15:48"]
-yökitään ravintolassa "yök, yök, onko sun ruoka todella paistettu sillä ja tällä, yök, siinä sun viinissä on käytetty varmaan liivatetta, tiedätkö, että se on tehty elukasta, yök
-ollaan tilattu kylään kasvisruoka, missä ei ole kananmunaa, eikä maitoa. No silti ottavat pöydästä kinkkupizzaa, kun se näyttää herkulliselta ja kasvisruoat jää syömättä
-paasataan eläinten oikeuksista ja ettei tapeta eläimiä ja syödä tapettua eläintä. Yöllä käydään nakkarin kautta ja vedetään ryynärit naamaan
[/quote]
Mutta eihän noi ihmiset noissa esimerkeissä ole kasvissyöjiä? Ei sillä oo mitään tekemistä kasvissyönnin kanssa, jos joku sekasyöjä vaatii kasvisruokaa, vaikka syökin sitten sitä sekaruokaa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 16:03"]
[/quote]
Mutta eihän noi ihmiset noissa esimerkeissä ole kasvissyöjiä? Ei sillä oo mitään tekemistä kasvissyönnin kanssa, jos joku sekasyöjä vaatii kasvisruokaa, vaikka syökin sitten sitä sekaruokaa.
[/quote]
Taidat olla iduista sekaisin jos todella et ymmärrä mitä kirjoittaja tarkoittaa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 17:54"]
[/quote]
[/quote]
Taidat olla iduista sekaisin jos todella et ymmärrä mitä kirjoittaja tarkoittaa.
[/quote]
No enpa kylla muista, milloin viimeksi olisin syonyt ituja. Jokin muu siis lienee syyna oletettuun harhaisuuteeni.
Tottakai ymmarran, miksi tuollainen kaytos on arsyttavaa. Sita en ymmarra, miksi tuollaisen takia pitaisi suhtautua negatiivisesti oikeisiin kasvissyojiin. Tunnen minakin kaikenlaisia "allergisia" jne., mutta ei se vaikuta suhtautumiseeni oikeita allergikkoja kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 20:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No enpa kylla muista, milloin viimeksi olisin syonyt ituja. Jokin muu siis lienee syyna oletettuun harhaisuuteeni.
Tottakai ymmarran, miksi tuollainen kaytos on arsyttavaa. Sita en ymmarra, miksi tuollaisen takia pitaisi suhtautua negatiivisesti oikeisiin kasvissyojiin. Tunnen minakin kaikenlaisia "allergisia" jne., mutta ei se vaikuta suhtautumiseeni oikeita allergikkoja kohtaan.
[/quote]
Allergia on sairaus jolle ei voi henkilö itse mitään, sen sijaan kasvissyöminen on itseaiheutettu harhatila ja oire henkisestä epätasapainosta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 20:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Allergia on sairaus jolle ei voi henkilö itse mitään, sen sijaan kasvissyöminen on itseaiheutettu harhatila ja oire henkisestä epätasapainosta.
[/quote]
Vau. Naseva diagnoosi. Perustuu varmaan useisiin perusteellisiin tieteellisiin tutkimuksiin kasvissyonnin ja henkisen epatasapainon yhteydesta. Jos on sattunut syntymaan kulttuuriin, jossa kasvissyonti on normi, millaisistakohan mielenterveysongelmista se kertoo?
Niin nama oli aika retorisia kysymyksia sitten, en odota tassa mitaan huiman loogista, asiallista filosofista vaittelya.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 20:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kiitos sulle, en tiedä oletko ainoa innokas tämän tason kommentoija tähän ketjuun, mutta annoit vahvan innostuksen sille, että meidän perhe jättää lihat kauppaan. Ei kiinnosta kuulua millään tasolla samaan viiteryhmään, kuin sinä.
Olettaisin, että kun lapsi on kerran tuollaisen ruokavalion valinnut, niin osaa sitten itse huolehtia, mitä saa syödä ja mitä ei. Aina on kuitenkin tarjolla monen sorttista, joten kyllä sieltä jotain syötävää löytyisi. Mitään kakkuja sun muita en alkaisi yhdelle erikseen tekemään.