Työttömille tulossa kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työnhausta
Nyt alkaa työttömien todellinen hiostaminen. Varmasti hyvä mutta kestääkö jokaisen työttömän kuuppa tällaista.
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joissain tapauksissa ansiosidonnainen on liian hyvä. Puututaan näihin eikä luoda kyttäysverkostoa.
En usko, että yksikään hyvä paikka jää ilman työtekijää siksi, että muutama tyyppi elelee ansiosidonnaisella.
Sehän tästä vielä puuttuisi, että he tulisivat markkinoille kilpailemaan jo nyt vähistä paikoista. Minä en ansiosidonnaista saa, joten turha tulla nyt jonkun lässyttämään, että siksi heitä puolustan.
Voi hyvänen aika, onko pakko ymmärtää tahallaan väärin?
Selvä, ei puututa kahden tonnin ansiosidonnaisiin jotka rahoitetaan yhteisistä rahoista jotka tulevat olemaan todella tiukalla? Lisätään kaikille vielä saunalisät niin elo on kuin vanhan demarin märästä unesta. Mitäpä mitään uudistamaan. Mieluummin siis karensseja ja kyttäysjärjestelmä.
Kerro minulle, kuinka moni saa kahden tonnin ansiosidonnaista ja kuinka moni heistä käyttää koko sen ajan kotonaan. Sitten ehkä on järkevämpää jatkaa keskustelua.
Puhut ihan kuin itse kieltäytyisit siitä rahasta muiden hyväksi. Me kaikki tiedämme, ettei niin kävisi.
Tiedän useita hyväpalkkaisia ihmisiä jotka saavat hyvää ansiosidonnaista, olen kuulunut heihin itsekin monta kertaa akateemisena pätkätyöläisenä. Tunnen yhden entisen järjestöjohtajan joka sai aivan pöyristyttävää ansiosidonnaista tukea.
Totuus on että paremmalla tuella valkkaa työpaikkoja enemmän ja välillä tulee kiusaus ottaa rankan määräaikaisuuden jälkeen ansiosidonnainen ikään kuin lomana. En yhtään paheksu, työelämä vie mehut. Se kuitenkin maksaa yhteiskunnalle. Joo, ei tämä työttömyysongelmaa ratkaise mutta on ihmisryhmiä jotka tarvitsevat tukea kipeämmin.
Mutta tämä aihe on ilmeisesti tabu eikä siitä saa puhua.
Olen itse ollut pätkätyöläisenä ansiosidonnaisella omasta mielestäni kohtuukorvauksella eli n. 1400 e/kk käteen.
Mun mielestä olisi ihan oikeudenmukaista asettaa ansiosidonnaiselle joku katto ja kohdistaa veronmaksajien siihen maksama osuus enemmänkin perus- ja työmarkkinapäivärahan parantamiseen.
Tai sitten todellakin luoda kohtuusummaiseen perustuloon perustuva järjestelmä.
Kannatetaan. Katto voisi olla vähän yli tonnin tai kesto lyhyempi.
Minusta sellainen 1200 e/kk kaikille olisi oikein passeli. Mutta matalapalkkaongelmat pitäisi ratkaista, että työssäkäyvät saisivat minimissään 2200 e/kk.
Ansiosidonnaiselle hyvä katto, perustuloksi aivan liian iso, ei kestä kansantalous. Osalla ihmisistä vuokra 800 euroa, itselläni vastike 200 euroa. Liian hyvät oltavat jos tonni jäisi muuhun.
Alapeukuttajat voisivat kertoa mikä harmittaa vai löytyykö kaikille taikaseinästä 1200 egen perustulo?
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa ei osaa kuin sanktioida, vit t uilla ja kehitellä sairaita systeemejä.
No aina voit lähteä muualla asumaan. On monia maita, joissa ei sanktioida eikä ahdistella, mutta ei siellä myöskään makseta sohvalla makaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan sama myös z.o.m.a.l..i.a.lllaisille ja äräpeille?
Nää, khunniakhansalaisia ei näillä(kään) toimilla kiusata. Päinvastoin, haetaan 80000 lisää miesvahvuuteen.
Sipilä ja kalju laborantti työministeri olivat vielä lempeitä kavereita näihin nuoriin naisministereihin verrattuna. Nyt viedään tuhkatkin pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hitto niitä tekee ja millä pätevyydellä XDDD
Tärkein kysymys tietenkin on, missä voi hakea avautuvia tuhansia paikkoja?
Hyvä kysymys.
Jos olisivat työkkärien omia työntekijöitä, niin valtiolle.fi olisi oikea osoite. Mutta eiköhän nämä hommata ostopalveluna joltain konsulttifirmalta. Niiden jenkkihymyyn määrättyjä tyhjäntoimittajiahan työkkärin aulat nytkin on "palvelun" nimissä pullollaan. Pitäisi siis arvata se kullakin paikkakunnalla oikea firma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ihmettelisi jos kiristyksiä tulee. Työttömien kurittaminen ei tosin luo yhtäkään uutta työpaikkaa mutta mitä väliä sillä faktalla, pääasia että uppoaa suureen yleisöön joka voi olla tyytyväinen siitä että "loisijat on nyt laitettu kuriin". Hohhoijaa tätä järjen vähyyttä yhteiskunnassamme.
No tämä!
Ihan meni kylmät väreet kun Valtiovarainministeriön virkamies pokkana puhui siitä, kuinka muka syntyy työpaikkoja kun estetään iäkkäiden työttömien siirtyminen eläkeputkeen ja kun ansiopäivärahaa porrastetaan. Joku IS:n kommenteissa oikein irvaili näistä "päätösperusteisista" työpaikoista. Eli kun pikkasen ruoskitaan työtöntä selkään, sen masusta putoaa uusi työpaikka kuten Meksikon piñatahahmoista kun niitä kepillä hakataan -- Piñataakin hakataan muuten silmät kiinni, ihan kuin virkamiehet tätä työllisyyspolitiikkaakin tekevät.
Ymmärrätkö mitä päätösperusteinen työpaikka tarkoittaa? Hallitus lupaa, että se työllistää niin ja niin monta työtöntä, mutta sillä ei ole tarjota mitään konkreettisia työpaikkoja tai systeemiä, millä niitä työpaikkoja oikeasti syntyy. Eli tousin sanoen, hallitus TOIVOO, että niitä työpaikkoja syntyisi. Kyllä sille sopiikin vähän irvailla uskotte hallituksen satuihin?
Selitän sulle rautalangasta. Siis joku oli vääntänyt päätösperusteisen tarkoittamaan sitä mitä virkamies horisi eli kun virkamies päättää että evätään eläkeputki esim. 30 000 työttömältä, se muuttuukin (mystisesti) sen päätöksen kautta 30 000 avoimeksi työpaikoksi ministeriön laskelmissa.
Tähän mennessä se on nimenomaan tarkoittanut tuota, mitä sanoin aiemmin. Päätösperusteiseksi työpaikaksi on sanottu hallituksen lupauksia tulevista työpaikoista. Ovat siis päättäneet, että luovat työpaikkoja.
Edellä mainitsemasi nimenomaan on sen päätösperusteisen työpaikkalupauksen muuttamista konkretiaksi. Vaikka sekään ei vielä tarkoita konkreettisia työpaikkoja,
talousihmiset ovat laskeneet, että näin syntyy työpaikkoja. Ja tämän konkreettisen laskelman perusteella Suomi saa myös luottoluokittajan pitämään Suomen luottoluokituksen ennallaan, jotta saamme lisää lainaa.Sori, sulla ei nyt riitä äly eikä huumorintaju jotenkin tajuamaan tätä. En jaksa enää selittää.
Voi olla, en ymmärrä vieläkään, mutta ei haittaa. Voi rauhassa pilkata Hetemäkeä ja virkamiehiä, mutta jotenkin luulen, että tietävät sittenkinnparemmin, miten niitä työpaikkoja luodaan. Ruotsissa tuo eläkeputki esimerkiksi puuttuu, ja siellä työllisyys on 11 % Suomea korkeampi, just siitä syystä, sanoittiin iltalehdessä. Että voi olla, että luokin työpaikkoja.
Millä lailla niitä työpaikkoja syntyy tuossa tilanteessa? Kerro ihan konkreettisesti, koska tunnustan etten tajua.
Tarkennan vielä, että tajuat mistä on kyse: siis Anneli 61-vuotta kärsii pahenevasta reumasta eikä enää kykene työhönsä laitoshuoltajana ja hänet irtisanotaan. Anneli on sitten työtön työnhakija. Koska hän ei kykene enää käsien näppäryyttä vaativaan ammattiinsa, eikä muun alan koulutusta ole, hän ei ikänsä ja toimintakyvyn puutteen takia saa töitä. Hän hakee Kelalta päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä, mutta se evätään kuten Kelan tapa on. Vuoden työttömänä oltuaan Annelion 62-vuotias ja voisi päästä eläkeputken kautta vanhuuseläkkeelle. Mutta hallitus peruukin eläkeputken.
Anneli 62-vuotias reumaatikko onkin sitten työtön työnhakija taas, jotka pitäisi aktivoida. Mitä TE-toimisto voi hänelle tehdä? Lähetettäänkö hänet leikkaukseen ja sen jälkeen kuntoutukseen, että käsiin saadaan hieman toimintakykyä lisää? Siihen menee vähintään vuosi, puolitoista. Sitten Anneli laitetaankin 2-3 vuoden koulutukseen uudelle alalle. Hän valmistuukin näppärästi juuri 65-vuotiaana, ja siirtyy suoraan eläkkeelle.
Näinkö ajattelit? Olivatko yhteiskunnan satsaukset hyödyksi vai eivät? Oliko eläkeputken poistamisessa mitään järkeä?
Annelin tapaus kuuluu työkyvyttömyyseläkkeen piiriin ei eläkeputkeen.
Ei ole kiva kenellekään, että työpaikoilla on joitain vanhoja kehäraakkeja, ja muut joutuvat tekemään niidenkin työt. Olen ollut tällaisessa työpaikassa. Ne työt pitäisi jonkun osata organisoida niin, että nuoremmille vaativammat hommat, ja vanhemmille helpompaa työtä. Tässä on se haaste viranomaisille.
Mutta kun Anneli ei todennäköisesti pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, vaan hänen on roikuttava työttömänä työnhakijana TE-toimistossa.
En oikeasti ymmärrä tätä Kelan touhua eli sitä, että sairaita ihmisiä ei päästetä eläkkeelle. Sairauspäivärahaakaan ei välttämättä saa, vaikka lääkärinlausunto työkyvyttömyydestä on. Olen itsekin tällä hetkellä sairauslomalla, mutta silti työkkärissä työnhakijana, koska Kela ei maksa sairauspäivärahaa.
Osaako joku sanoa, miksi Kela toimii näin?
Kelassa on ilmeisesti joukko ns. vakuutuslääkäreitä, jotka kai ajattelevat että jokainen työkyvyttömyyseläkettä hakeva on huijari. Pyrkivät säästämään rahaa eväämällä eläkkeet.
Tämä ongelma on ollut jo kymmeniä vuosia. Esim. mulla oli tuttava, jolla oli pahat vaivat ja sai erittäin tunnetulta ja arvostetulta erikoislääkäriltä lausunnon työkyvyttömyyseläkettä varten.
Ei mennyt Kelassa läpi.
Potilas teki asiasta valituksen. Silloin Kela pyysi avukseen lausuntoa asiantuntijalääkäriltä valitusta varten. Ko. lääkäri oli tietysti sama joka oli kirjoittanut potilaalle eläkelausunnon! Eli Kela ei uskonut hänen asiantuntijuuteensa kun tämä edusti potilasta, mutta hakiessaan parasta asiantuntijaa, tohtori olisi sitten kelvannut Kelalle!
Eli ei mitään järkeä.
Tiedän myös että jos sulla on samat toimintakyvyn ongelmat niin diagnoosinumerosta riippuen joko saat eläkkeen tai et saa. Kelan lääkäreillä on joku sairausranking. Siksi monet lääkärit auttaakseen potilasta ehdottavat tuki- ja liikuntaelinsairauden sijaan vaikkapa masennusdiagnoosia, koska sillä aukeaa Kelan portit.
Tämmöistä olen kuullut, mutta koska prosessi ei ole läpinäkyvä on vaikea tietää mikä pitää paikkaansa. (Paitsi tuo lääkäri joka kelpasi/ei kelvannut kertoi asiasta minulle itse joten on 100% totta.)
Kas kun ei työkkärissä jaeta nailonnarun pätkiä silmukanteko-ohjeineen.
Still unemployed? Kick the bucket!
Kokoomus hykertelee tyytyväisenä kun hallitus toteuttaa kokoomuslaisempaa politiikkaa mitä itse tekisivät. Persuja taas kiinnostaa vain se yksi asia ja Kristilliset ovat vain alkoholin kimpussa. Hjallis puhuu järkeä mutta yksi mies ei paljoa vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loiset saunan taakse!!!
Takas Lähi-itään/Afrikkaan.
Aamen!
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Ps kanta tähän? Muutakin kuin GLUNKS?
Halla-ahon kanta on tietenkin kyllä. Hänen ainoa mieleenmuistuva talouspoliittinen kommenttinsa on halu verojen alentamiseen. Ja huomion arvoista on se, että hän tietenkin tarkoittaa valtionveroa, sillä mitä ihmeen päätäntävaltaa kansanedustajalla on kunnallisveroon, joka on kuntien ja kaupunkien asia. Ja edelleen: pienituloisethan eivät maksa valtionveroa lainkaan. Eli persujen puheet veronalennuksista tarkoittavat vain veronalennusta hyvätuloisille. Ja silti jotkut pienituloiset kannattavat persuja...ymmärtämättä että valtion tuloveron alennus tarkoittaa aina valmisteverojen (bensa, viina, tupakka ym,) ym. tasaverojen korotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loiset saunan taakse!!!
Takas Lähi-itään/Afrikkaan.
Aamen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä pääresursseilla? Nytkään mua ei ole vuoteen lähestytty työkkäristä. Aion kyllä hakea jos aukeaa haastattelijan paikkoja.
Sama kokemus. Ihmiset eivät tiedä, joilla ei ole kokemusta työttömyydestä, kuinka vähän siellä on oikeasti palveluja tarjolla, puhumattakaan töistä. En ole saanut yhtään tarjousta TE-toimistosta koko työttömänäoloaikanani. Olisin miellelläni ottanut mitä vain. Koulutukseni olisi riittänyt moneen työhön.
Minusta olisi mahtavaa, jos oikeasti TE-toimistosta saisi noin paljon palveluja kun ehdotetaan. Ei takuulla tule toteutumaan.
Siis etkö osaa hakea netistä TE-palveluiden avoimista työpaikoista itsellesi sopivaksi kokemaasi työpaikkaa ja hakea sitä vaan haluat, että tuntematon virkailija lähettää sinulle tiedon tietystä paikasta (joka auki sivuilla) ja sinun on pakko hakea karenssin uhalla?
Se tarjous on siis pakko-osoitus hakea työtä eikä sinulle sitä paikkaa tarjota otettavaksi. Apua.
Olen varmaan laiska mutta en sentään noin uusavuton.
Jos ei TE-virkailija kykene järjestämään työttömille töitä, niin tehköön sitten jotain muuta palkkansa vastineeksi. Voisi vaikka pestä minun auton sillä aikaa, kun minä haen itse töitä. T. eri.
Öö, normaalit ihmiset järjestää ihan itse itselleen työpaikan. Oikeastiko kuvittelette että joku TE-toimiston mamma sen työsopimuksen kiikuttaa teille vaan allekirjotettavaksi?
Työnhaku on sitä että laitetaan _satoja_ hakemuksia työnantajille että saataisiin edes jotain duunia ja rahaa elämiseen.
Normaali ihminen tekee töitä palkkansa vastineeksi. Sen sijaan kurttuinen ET-olio vain laiskottelee ylisuurella työttömyyskorvauksella, jota kutsutaan virkapalkaksi.
Ei voi mennä niin, että tuosta "työsopimuksen eteen kiikuttamisesta" maksetaan, mutta sitä ei kumminkaan tapahdu, vaan työnhakijat ja työnantajat ovat aivan omillaan.
Hahahahaa oikein. En ole itse päivätöissä, mutta en kyllä etuja kaipaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin missä viipyy Persujen mielipide tähän? Tänäänkin on vain kuulunut puolueelta siitä tietystä aiheesta puhetta.
Mistä päättelet, ettei persut puhu täällä jo? Eivätkö aloita "hei, olen persu, ja olen sitä mieltä että..."
En ole yhdenkään persuedustajan nähnyt kommentoivan tätä.
En minäkään varsinaisesti ole NÄHNYT, mutta mitä tarkoitat persulla? Yleensähän se on täällä palstalla tarkoittanut kaikkia muita kuin hallituspuolueita. Ja mihin haluat kommentoivan, työeläkeputkea ja ansiosidonnaisen porrastamista, en ole persu, mutta läheltä liippaa, ja olen kommentoinut kumpaankin, montaa eri näkökulmaa En kyllä jaksa enää lähteä niitä kirjoittamaan.
Olisipa vielä Katainen pääministerinä. Työttömilläkin oli vielä ihmisarvo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli taannoin s-postia TE-toimistolta. Mulla ei ole opettajan pätevyyttä, mutta teen määräaikaisia open töitä alakoulussa, ja olen sen takia kesäisin työtön. Näin on ollut pitkään, ja olen tilanteeseen ihan tyytyväinen. Nyt TE-toimisto halusi minun osallistuvan sairaanhoitajien isoon rekrytapahtumaan!! Olen täyttänyt molin lomakkeet asiallisesti ja koulutukseni näkyy siellä. Missään ei lue sairaanhoitajan koulutusta tai kokemusta. En tiedä, mistä ne sen repivät.
Karanteeniuhkaa ei sentään heitetty kehiin, mutta ihmettelen, millä perusteella ne noita aktivointitempauksiaan tekevät.
Tuo on ollut ilmeisesti näitä tiedotteita, jotka kuuluvat työkkärin "lakisääteiseen työnvälitystehtävään" eivätkä velvoita työtöntä mihinkään? Niitä lähetetään kaiketi aika umpipähkään.
Onhan se huvittanut, kun minulle, 5-kymppiselle monisairaalle humanistinaiselle lähetetään tiedote esim. Valmetin autonrakentajien pestuumarkkinoista. :D
Mutta eihän näistä tarvitse välittää, koska ne eivät tosiaan velvoita mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Ps kanta tähän? Muutakin kuin GLUNKS?
Halla-ahon kanta on tietenkin kyllä. Hänen ainoa mieleenmuistuva talouspoliittinen kommenttinsa on halu verojen alentamiseen. Ja huomion arvoista on se, että hän tietenkin tarkoittaa valtionveroa, sillä mitä ihmeen päätäntävaltaa kansanedustajalla on kunnallisveroon, joka on kuntien ja kaupunkien asia. Ja edelleen: pienituloisethan eivät maksa valtionveroa lainkaan. Eli persujen puheet veronalennuksista tarkoittavat vain veronalennusta hyvätuloisille. Ja silti jotkut pienituloiset kannattavat persuja...ymmärtämättä että valtion tuloveron alennus tarkoittaa aina valmisteverojen (bensa, viina, tupakka ym,) ym. tasaverojen korotuksia.
Aika ykspuolinen maailmankuva sulla. Yleistät, että kaikki pientuloiset ovat juoppoja, vetävät sikkee ketjussa ja ajelevat huvin vuoksi liikenneympyröissä. Olen pienituloinen, en juo kuin kerran puolessa vuodessa kaljan tai kaksi, en polta, en omista autoa. Ja kannatan persuja.
Se minulle on ainakin jäänyt täydelliseksi mysteeriksi, että miten ihmeessä etuuksien leikkaaminen ja muu tällainen oikein lisää työllisyyttä. Sillä ainakin minun tietääkseni työttömyyden pääsyy on se, että kukaan työnantaja ei halua palkata töihin.
Kas, TE/ sossuämmäkö se siellä kirjoittelee? Teretere! Me täällä pitkäaikaistyöttömien ja eläkkeelle kuuluvien ihmelandiassa odottelemme sinun soittoasi, jossa ilmoitat, mitä meidän tulisi tehdä, jotta saadaan Suomi nousuun! Otetaanko lisää karvaisia pikkupoikia ja heidän kapsääkejä pian tänne, koska meistä pikkupirustia ei työhön teidän mielestänne ole kuitenkaan? Voimme tulla kantamaan,ihan ilman työttömyyskorvausta tietenkin- armeijallamme luulisi olevan parempaakin tekemistä!