Työttömille tulossa kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työnhausta
Nyt alkaa työttömien todellinen hiostaminen. Varmasti hyvä mutta kestääkö jokaisen työttömän kuuppa tällaista.
Kommentit (793)
Erittäin hyvä kommentti ja ihan raakaa todellisuutta
Niin missä viipyy Persujen mielipide tähän? Tänäänkin on vain kuulunut puolueelta siitä tietystä aiheesta puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä pääresursseilla? Nytkään mua ei ole vuoteen lähestytty työkkäristä. Aion kyllä hakea jos aukeaa haastattelijan paikkoja.
Sama kokemus. Ihmiset eivät tiedä, joilla ei ole kokemusta työttömyydestä, kuinka vähän siellä on oikeasti palveluja tarjolla, puhumattakaan töistä. En ole saanut yhtään tarjousta TE-toimistosta koko työttömänäoloaikanani. Olisin miellelläni ottanut mitä vain. Koulutukseni olisi riittänyt moneen työhön.
Minusta olisi mahtavaa, jos oikeasti TE-toimistosta saisi noin paljon palveluja kun ehdotetaan. Ei takuulla tule toteutumaan.
Siis etkö osaa hakea netistä TE-palveluiden avoimista työpaikoista itsellesi sopivaksi kokemaasi työpaikkaa ja hakea sitä vaan haluat, että tuntematon virkailija lähettää sinulle tiedon tietystä paikasta (joka auki sivuilla) ja sinun on pakko hakea karenssin uhalla?
Se tarjous on siis pakko-osoitus hakea työtä eikä sinulle sitä paikkaa tarjota otettavaksi. Apua.
Olen varmaan laiska mutta en sentään noin uusavuton.
Näkee ettet tajua mitään.
Monilla aloilla työpaikkoja ei ole ollenkaan tai työtön ei saa niitä. Työkkärin kautta voi saada esim, palkkatukipaikan, niitä ei yleensä ole siellä netissä vaan ne saa ns, tiskin alta.
Piilotyöpaikkoja ei ole niitäkään missään netissä, hence "piilotyöpaikat". Työkkärillä pitäisi olla edes jotain kontakteja työelämään tai tietoa mistä sellaisia voisi löytää - tai siis ennen oli.
Jupsa kirjoitti:
Jos se te-tmiston täti käy haastattelee kunnas mis asun niinköö nytkin niin hyvä.Mulla ole kyytiä mennä 20km.Nyt kävi tetmiston täti haastattelee,olin joku erikoisjutus mukana,mut se kaatu piti lopettaa 9€_paha sairast.eipä riittänyt lääkäreiden todisteet,sain 2kk.karenssia.Nyt varmaan tulee lopullinen konkka,mä en saa mitään tukii.Erikoislääk
laittaisivat eläkkeelle,Oma Addento arvaaja vastustaa.Jos edes karenssien jälkeen saisi jotain,roikkuu löysäs hirressä..töihin tästä ei ole,työssä sairastuin vakavasti keuhkot meni..Juoksut maksaa turhia ovat,ikinä tule kuntoon..
Soittavat puhelimella nykyään. Ei sun tarvi mennä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hyvä! Aikakin laittaa laiskat kuriin!
T, nettoveronmaksaja
Marinista alkaa löytyä uusia piirteitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ihmettelisi jos kiristyksiä tulee. Työttömien kurittaminen ei tosin luo yhtäkään uutta työpaikkaa mutta mitä väliä sillä faktalla, pääasia että uppoaa suureen yleisöön joka voi olla tyytyväinen siitä että "loisijat on nyt laitettu kuriin". Hohhoijaa tätä järjen vähyyttä yhteiskunnassamme.
No tämä!
Ihan meni kylmät väreet kun Valtiovarainministeriön virkamies pokkana puhui siitä, kuinka muka syntyy työpaikkoja kun estetään iäkkäiden työttömien siirtyminen eläkeputkeen ja kun ansiopäivärahaa porrastetaan. Joku IS:n kommenteissa oikein irvaili näistä "päätösperusteisista" työpaikoista. Eli kun pikkasen ruoskitaan työtöntä selkään, sen masusta putoaa uusi työpaikka kuten Meksikon piñatahahmoista kun niitä kepillä hakataan -- Piñataakin hakataan muuten silmät kiinni, ihan kuin virkamiehet tätä työllisyyspolitiikkaakin tekevät.
Ymmärrätkö mitä päätösperusteinen työpaikka tarkoittaa? Hallitus lupaa, että se työllistää niin ja niin monta työtöntä, mutta sillä ei ole tarjota mitään konkreettisia työpaikkoja tai systeemiä, millä niitä työpaikkoja oikeasti syntyy. Eli tousin sanoen, hallitus TOIVOO, että niitä työpaikkoja syntyisi. Kyllä sille sopiikin vähän irvailla uskotte hallituksen satuihin?
Selitän sulle rautalangasta. Siis joku oli vääntänyt päätösperusteisen tarkoittamaan sitä mitä virkamies horisi eli kun virkamies päättää että evätään eläkeputki esim. 30 000 työttömältä, se muuttuukin (mystisesti) sen päätöksen kautta 30 000 avoimeksi työpaikoksi ministeriön laskelmissa.
Tähän mennessä se on nimenomaan tarkoittanut tuota, mitä sanoin aiemmin. Päätösperusteiseksi työpaikaksi on sanottu hallituksen lupauksia tulevista työpaikoista. Ovat siis päättäneet, että luovat työpaikkoja.
Edellä mainitsemasi nimenomaan on sen päätösperusteisen työpaikkalupauksen muuttamista konkretiaksi. Vaikka sekään ei vielä tarkoita konkreettisia työpaikkoja,
talousihmiset ovat laskeneet, että näin syntyy työpaikkoja. Ja tämän konkreettisen laskelman perusteella Suomi saa myös luottoluokittajan pitämään Suomen luottoluokituksen ennallaan, jotta saamme lisää lainaa.Sori, sulla ei nyt riitä äly eikä huumorintaju jotenkin tajuamaan tätä. En jaksa enää selittää.
Voi olla, en ymmärrä vieläkään, mutta ei haittaa. Voi rauhassa pilkata Hetemäkeä ja virkamiehiä, mutta jotenkin luulen, että tietävät sittenkinnparemmin, miten niitä työpaikkoja luodaan. Ruotsissa tuo eläkeputki esimerkiksi puuttuu, ja siellä työllisyys on 11 % Suomea korkeampi, just siitä syystä, sanoittiin iltalehdessä. Että voi olla, että luokin työpaikkoja.
Millä lailla niitä työpaikkoja syntyy tuossa tilanteessa? Kerro ihan konkreettisesti, koska tunnustan etten tajua.
Tarkennan vielä, että tajuat mistä on kyse: siis Anneli 61-vuotta kärsii pahenevasta reumasta eikä enää kykene työhönsä laitoshuoltajana ja hänet irtisanotaan. Anneli on sitten työtön työnhakija. Koska hän ei kykene enää käsien näppäryyttä vaativaan ammattiinsa, eikä muun alan koulutusta ole, hän ei ikänsä ja toimintakyvyn puutteen takia saa töitä. Hän hakee Kelalta päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä, mutta se evätään kuten Kelan tapa on. Vuoden työttömänä oltuaan Annelion 62-vuotias ja voisi päästä eläkeputken kautta vanhuuseläkkeelle. Mutta hallitus peruukin eläkeputken.
Anneli 62-vuotias reumaatikko onkin sitten työtön työnhakija taas, jotka pitäisi aktivoida. Mitä TE-toimisto voi hänelle tehdä? Lähetettäänkö hänet leikkaukseen ja sen jälkeen kuntoutukseen, että käsiin saadaan hieman toimintakykyä lisää? Siihen menee vähintään vuosi, puolitoista. Sitten Anneli laitetaankin 2-3 vuoden koulutukseen uudelle alalle. Hän valmistuukin näppärästi juuri 65-vuotiaana, ja siirtyy suoraan eläkkeelle.
Näinkö ajattelit? Olivatko yhteiskunnan satsaukset hyödyksi vai eivät? Oliko eläkeputken poistamisessa mitään järkeä?
Annelin tapaus kuuluu työkyvyttömyyseläkkeen piiriin ei eläkeputkeen.
Ei ole kiva kenellekään, että työpaikoilla on joitain vanhoja kehäraakkeja, ja muut joutuvat tekemään niidenkin työt. Olen ollut tällaisessa työpaikassa. Ne työt pitäisi jonkun osata organisoida niin, että nuoremmille vaativammat hommat, ja vanhemmille helpompaa työtä. Tässä on se haaste viranomaisille.
Anteeksi mitä? Jos olen ollut jonkun alan huippuasiantuntija 35 vuotta niin joku harjoittelijatyttökö muuttuu maagisesti minua pätevämmäksi?
Fyysinen kunto toki eri asia jos sitä tarkoitat.
Aina joku älähtää. Oli edelliselle, jonka mielestä eläkeputkea ei saa poistaa. Piti jatkaa kirjoitusta, että on toki niitäkin, joilla on älyä ja kapasiteettia jatkaa, ja jotkut jopa korvaamattomia, ja jotkut myös haluavat jatkaa, niin eivät edellisen tavoin halua itse sinne eläkeputkeen mennäkään. Eikö tämä nyt ole ihan selvä asia.
Fyysinen vamma tai työväsymys voivat olla syitä siirtää fyysisesti ja henkisesti helpompiin hommiin. Eli vastaus voi olla fyysinen tai psyykkinenkin syy. Ei kukaan älyä tai kokemusta halua päästää valumaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ihmettelisi jos kiristyksiä tulee. Työttömien kurittaminen ei tosin luo yhtäkään uutta työpaikkaa mutta mitä väliä sillä faktalla, pääasia että uppoaa suureen yleisöön joka voi olla tyytyväinen siitä että "loisijat on nyt laitettu kuriin". Hohhoijaa tätä järjen vähyyttä yhteiskunnassamme.
No tämä!
Ihan meni kylmät väreet kun Valtiovarainministeriön virkamies pokkana puhui siitä, kuinka muka syntyy työpaikkoja kun estetään iäkkäiden työttömien siirtyminen eläkeputkeen ja kun ansiopäivärahaa porrastetaan. Joku IS:n kommenteissa oikein irvaili näistä "päätösperusteisista" työpaikoista. Eli kun pikkasen ruoskitaan työtöntä selkään, sen masusta putoaa uusi työpaikka kuten Meksikon piñatahahmoista kun niitä kepillä hakataan -- Piñataakin hakataan muuten silmät kiinni, ihan kuin virkamiehet tätä työllisyyspolitiikkaakin tekevät.
Ymmärrätkö mitä päätösperusteinen työpaikka tarkoittaa? Hallitus lupaa, että se työllistää niin ja niin monta työtöntä, mutta sillä ei ole tarjota mitään konkreettisia työpaikkoja tai systeemiä, millä niitä työpaikkoja oikeasti syntyy. Eli tousin sanoen, hallitus TOIVOO, että niitä työpaikkoja syntyisi. Kyllä sille sopiikin vähän irvailla uskotte hallituksen satuihin?
Selitän sulle rautalangasta. Siis joku oli vääntänyt päätösperusteisen tarkoittamaan sitä mitä virkamies horisi eli kun virkamies päättää että evätään eläkeputki esim. 30 000 työttömältä, se muuttuukin (mystisesti) sen päätöksen kautta 30 000 avoimeksi työpaikoksi ministeriön laskelmissa.
Tähän mennessä se on nimenomaan tarkoittanut tuota, mitä sanoin aiemmin. Päätösperusteiseksi työpaikaksi on sanottu hallituksen lupauksia tulevista työpaikoista. Ovat siis päättäneet, että luovat työpaikkoja.
Edellä mainitsemasi nimenomaan on sen päätösperusteisen työpaikkalupauksen muuttamista konkretiaksi. Vaikka sekään ei vielä tarkoita konkreettisia työpaikkoja,
talousihmiset ovat laskeneet, että näin syntyy työpaikkoja. Ja tämän konkreettisen laskelman perusteella Suomi saa myös luottoluokittajan pitämään Suomen luottoluokituksen ennallaan, jotta saamme lisää lainaa.Sori, sulla ei nyt riitä äly eikä huumorintaju jotenkin tajuamaan tätä. En jaksa enää selittää.
Voi olla, en ymmärrä vieläkään, mutta ei haittaa. Voi rauhassa pilkata Hetemäkeä ja virkamiehiä, mutta jotenkin luulen, että tietävät sittenkinnparemmin, miten niitä työpaikkoja luodaan. Ruotsissa tuo eläkeputki esimerkiksi puuttuu, ja siellä työllisyys on 11 % Suomea korkeampi, just siitä syystä, sanoittiin iltalehdessä. Että voi olla, että luokin työpaikkoja.
Millä lailla niitä työpaikkoja syntyy tuossa tilanteessa? Kerro ihan konkreettisesti, koska tunnustan etten tajua.
Tarkennan vielä, että tajuat mistä on kyse: siis Anneli 61-vuotta kärsii pahenevasta reumasta eikä enää kykene työhönsä laitoshuoltajana ja hänet irtisanotaan. Anneli on sitten työtön työnhakija. Koska hän ei kykene enää käsien näppäryyttä vaativaan ammattiinsa, eikä muun alan koulutusta ole, hän ei ikänsä ja toimintakyvyn puutteen takia saa töitä. Hän hakee Kelalta päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä, mutta se evätään kuten Kelan tapa on. Vuoden työttömänä oltuaan Annelion 62-vuotias ja voisi päästä eläkeputken kautta vanhuuseläkkeelle. Mutta hallitus peruukin eläkeputken.
Anneli 62-vuotias reumaatikko onkin sitten työtön työnhakija taas, jotka pitäisi aktivoida. Mitä TE-toimisto voi hänelle tehdä? Lähetettäänkö hänet leikkaukseen ja sen jälkeen kuntoutukseen, että käsiin saadaan hieman toimintakykyä lisää? Siihen menee vähintään vuosi, puolitoista. Sitten Anneli laitetaankin 2-3 vuoden koulutukseen uudelle alalle. Hän valmistuukin näppärästi juuri 65-vuotiaana, ja siirtyy suoraan eläkkeelle.
Näinkö ajattelit? Olivatko yhteiskunnan satsaukset hyödyksi vai eivät? Oliko eläkeputken poistamisessa mitään järkeä?
Ei ole kiva kenellekään, että työpaikoilla on joitain vanhoja kehäraakkeja, ja muut joutuvat tekemään niidenkin työt. Olen ollut tällaisessa työpaikassa. Ne työt pitäisi jonkun osata organisoida niin, että nuoremmille vaativammat hommat, ja vanhemmille helpompaa työtä. Tässä on se haaste viranomaisille.
Anteeksi mitä? Jos olen ollut jonkun alan huippuasiantuntija 35 vuotta niin joku harjoittelijatyttökö muuttuu maagisesti minua pätevämmäksi?
Työnantajat toki voisivat ottaa työntekijöiden terveysrajoitteet huomioon, mutta useimmiten he eivät viitsi vaan antavat kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei TE-virkailija kykene järjestämään työttömille töitä, niin tehköön sitten jotain muuta palkkansa vastineeksi. Voisi vaikka pestä minun auton sillä aikaa, kun minä haen itse töitä. T. eri.
Tekeväthän he. Heidän päätehtävänsä on haastatella työttömiä ja kirjoittaa työvoimapoliittisia lausuntoja, joiden nojalla voidaan maksaa työttömyysetuutta. Sitten tietysti myös etsivät, löytyisikö jokin peruste että tietty työtön voitaisiin määrätä ilmaistyöhön esim. työkokeilun nimissä.
Miltä työttömistä Demareista tuntuu kun joudutte pesemään 9e vokkieeen vessoja ja käymään työpäivän jälkeen vielä 2 viikon välein työkkärissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä pääresursseilla? Nytkään mua ei ole vuoteen lähestytty työkkäristä. Aion kyllä hakea jos aukeaa haastattelijan paikkoja.
Sama kokemus. Ihmiset eivät tiedä, joilla ei ole kokemusta työttömyydestä, kuinka vähän siellä on oikeasti palveluja tarjolla, puhumattakaan töistä. En ole saanut yhtään tarjousta TE-toimistosta koko työttömänäoloaikanani. Olisin miellelläni ottanut mitä vain. Koulutukseni olisi riittänyt moneen työhön.
Minusta olisi mahtavaa, jos oikeasti TE-toimistosta saisi noin paljon palveluja kun ehdotetaan. Ei takuulla tule toteutumaan.
Siis etkö osaa hakea netistä TE-palveluiden avoimista työpaikoista itsellesi sopivaksi kokemaasi työpaikkaa ja hakea sitä vaan haluat, että tuntematon virkailija lähettää sinulle tiedon tietystä paikasta (joka auki sivuilla) ja sinun on pakko hakea karenssin uhalla?
Se tarjous on siis pakko-osoitus hakea työtä eikä sinulle sitä paikkaa tarjota otettavaksi. Apua.
Eiköhän kommentoimassasi viestissä ollut muusta kysymys. Jos ei ole ollut työttömänä niin ei näköjään tosiaankaan tajua.
Totta hitossa jokainen työhaluinen työtön (eli valtaosa työttömistä) hakee paikkoja itse, eikä edes kuvittele, että niitä työkkäristä tultaisiin lautasella tarjoamaan.
Kysymys oli siitä, mitkä ovat työkkärin realistiset mahdollisuudet järjestää työttömille yhtään mitään hyödyllistä palvelua. Käytännössä olemattomat. Eikä ne siitä muuksi muutu, vaikka lafkaan syydettäisiin kuinka verovaroja, niin kauan kuin kuvitellaan että työttömyys johtuu työttömien työhaluttomuudesta.
Niinpä, Kuten sanottu tämä on ihan numeropeliä:
Avoimet työpaikat työkkärissä 10 000
Työttömät työnhakijat 400 000
Laske siitä!
Vierailija kirjoitti:
Loiset saunan taakse!!!
Takas Lähi-itään/Afrikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin missä viipyy Persujen mielipide tähän? Tänäänkin on vain kuulunut puolueelta siitä tietystä aiheesta puhetta.
Mistä päättelet, ettei persut puhu täällä jo? Eivätkö aloita "hei, olen persu, ja olen sitä mieltä että..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hyvä! Aikakin laittaa laiskat kuriin!
T, nettoveronmaksajaMarinista alkaa löytyä uusia piirteitä!
Siis nämä nyt esille tulleet konstit olivat valtiovarainministeriön virkamiesten ehdotuksia, ei pääministerin.
Eipä silti, työllisyysasioissa en luota demareihin. Demarit edustavat juuri niitä, joka ovat aina saaneet olla vakituisessa työsuhteessa, ja joille työtön on joku uppo-outo olio toiselta planeetalta. Pitkäaikaistyötön nyt varsinkin (sen ymmärtää, jos raavas duunariäijä hetken haluaa ansiosidonnaisella lepäillä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee ettet tajua mitään.
Monilla aloilla työpaikkoja ei ole ollenkaan tai työtön ei saa niitä. Työkkärin kautta voi saada esim, palkkatukipaikan, niitä ei yleensä ole siellä netissä vaan ne saa ns, tiskin alta.
Piilotyöpaikkoja ei ole niitäkään missään netissä, hence "piilotyöpaikat". Työkkärillä pitäisi olla edes jotain kontakteja työelämään tai tietoa mistä sellaisia voisi löytää - tai siis ennen oli.
Mitä ihmettä selität? Tuo henkilöhän (sinä?) puhui ettei tule tarjouksia. Työtarjous on se joka velvoittaa hakemaan, ja ne ovat samoja paikkoja kuin netissä itse haettavana. Palkkatukipaikka on eri asia kuin tarjous ja niitäkin voit hakea itse.
Ei työkkärillä ole mitään piilotyöpaikkavarastoa. Kai itse tiedät oman alasi ja työkokemuksesi paremmin kuin vieras ihminen ja voit soitella piilotyöpaikkojen perään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet, ettei persut puhu täällä jo? Eivätkö aloita "hei, olen persu, ja olen sitä mieltä että..."
En ole yhdenkään persuedustajan nähnyt kommentoivan tätä.
Mulle tuli taannoin s-postia TE-toimistolta. Mulla ei ole opettajan pätevyyttä, mutta teen määräaikaisia open töitä alakoulussa, ja olen sen takia kesäisin työtön. Näin on ollut pitkään, ja olen tilanteeseen ihan tyytyväinen. Nyt TE-toimisto halusi minun osallistuvan sairaanhoitajien isoon rekrytapahtumaan!! Olen täyttänyt molin lomakkeet asiallisesti ja koulutukseni näkyy siellä. Missään ei lue sairaanhoitajan koulutusta tai kokemusta. En tiedä, mistä ne sen repivät.
Karanteeniuhkaa ei sentään heitetty kehiin, mutta ihmettelen, millä perusteella ne noita aktivointitempauksiaan tekevät.
Ajatelkaa jos joku työtön kävisi "tartuttamassa" koronan vm ministeriön toimistolle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä!
Työnantajat toki voisivat ottaa työntekijöiden terveysrajoitteet huomioon, mutta useimmiten he eivät viitsi vaan antavat kenkää.
Pienikin heikkouden merkki ja meillä tulee lähtö. Sitten olet 10-15 vuotta työttömänä...
Voi kuule kun se elämäntapatyötön (sillä hetkellä, kukaan harvoin joko-tai koko elämäänsä) voi olla juuri se hyväpalkkainen duunari tai toimihenkilö jolla riittää pätkiä hyväpalkkaisissa hommissa ja joka taktikoi tekemällä 6 kk silloin tällöin ja vetää loppuajan ansiosidonnaista. Sen voi tehdä jos ei ole varsinaisella työvoimapula-alalla. Itse olin hyvinkin ahkera nuorena ja valmis muuttamaan. Nyt kyynistynyt.
Ihminen nyt harvoin on "ongelma". Systeemissä voi olla ongelmia ja onkin, esim. se että pienipalkkainen saa lähes saman verran kuin tt-asiakas jolle järkätään kaikki, ja vähiten saa omaishoitaja tai työmarkkinatuella töitä hakeva. Ei 2,5 t. ansiosidonnainen silti ole oikein.
Toisaalta nuo köyhät voivat ihan oikeasti haluta töihin. Eivät kaikki huonoista lähtökohdista tulevat ole lähtökohtaisesti juoppoja nistejä. Varsinkin nuorille eka paikan saaminen voi olla vaikeaa. Ilmaistyötä kyllä on.