Työttömille tulossa kahden viikon välein suoritettavat haastattelut ja viikottainen raportointi työnhausta
Nyt alkaa työttömien todellinen hiostaminen. Varmasti hyvä mutta kestääkö jokaisen työttömän kuuppa tällaista.
Kommentit (793)
Mauri Peltokangasta lainaten ja mukaillen " Ministerit ja virkamiehet ovat persläpejä"
Miksi asevelvollisuuden lopettaminen ei kelvannut työllisyystoimeksi? Sillähän saataisiin työllisiä vai menikö ideologia edelle?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, en ymmärrä vieläkään, mutta ei haittaa. Voi rauhassa pilkata Hetemäkeä ja virkamiehiä, mutta jotenkin luulen, että tietävät sittenkinnparemmin, miten niitä työpaikkoja luodaan. Ruotsissa tuo eläkeputki esimerkiksi puuttuu, ja siellä työllisyys on 11 % Suomea korkeampi, just siitä syystä, sanoittiin iltalehdessä. Että voi olla, että luokin työpaikkoja.
Ei siellä työllisyys ole 11% korkeampi vaan sen vanhemman ikäluokan eli yli 55-vuotiaiden työllisyys on 11 prosenttia tai prosenttiyksikköä (en muista kumpaa) korkeampi. Eli luultavammin vanhemman ikäluokan parampi työllisyysaste tarkoittaa että jokin muu ikäryhmä kärsii.
Hoituuhan se eläkepommi noinkin. Pidetään vanhemmat ikäluokat töissä ja nuoremmat työttöminä, opiskelijoina tai palvelujen piirissä jolloin nuorempien eläkekertymä ei pääse kasvamaan. Tai vaihtoehtoisesti pidetään vanhempi ikäluokka työttöminä eikä putkessa jolloin vanhemman ikäluokan eläkekertymä ei kasva.
Itse kannatan kyllä putken poistoa. Ikäsyrjintä pitäisi lopettaa ja putki joko kaikille ikäluokille tai ei kenellekkään. Työpaikkoja se ei kyllä luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä pääresursseilla? Nytkään mua ei ole vuoteen lähestytty työkkäristä. Aion kyllä hakea jos aukeaa haastattelijan paikkoja.
Sama kokemus. Ihmiset eivät tiedä, joilla ei ole kokemusta työttömyydestä, kuinka vähän siellä on oikeasti palveluja tarjolla, puhumattakaan töistä. En ole saanut yhtään tarjousta TE-toimistosta koko työttömänäoloaikanani. Olisin miellelläni ottanut mitä vain. Koulutukseni olisi riittänyt moneen työhön.
Minusta olisi mahtavaa, jos oikeasti TE-toimistosta saisi noin paljon palveluja kun ehdotetaan. Ei takuulla tule toteutumaan.
Siis etkö osaa hakea netistä TE-palveluiden avoimista työpaikoista itsellesi sopivaksi kokemaasi työpaikkaa ja hakea sitä vaan haluat, että tuntematon virkailija lähettää sinulle tiedon tietystä paikasta (joka auki sivuilla) ja sinun on pakko hakea karenssin uhalla?
Se tarjous on siis pakko-osoitus hakea työtä eikä sinulle sitä paikkaa tarjota otettavaksi. Apua.
Olen varmaan laiska mutta en sentään noin uusavuton.
Näkee ettet tajua mitään.
Monilla aloilla työpaikkoja ei ole ollenkaan tai työtön ei saa niitä. Työkkärin kautta voi saada esim, palkkatukipaikan, niitä ei yleensä ole siellä netissä vaan ne saa ns, tiskin alta.
Piilotyöpaikkoja ei ole niitäkään missään netissä, hence "piilotyöpaikat". Työkkärillä pitäisi olla edes jotain kontakteja työelämään tai tietoa mistä sellaisia voisi löytää - tai siis ennen oli.
Mitä ihmettä selität? Tuo henkilöhän (sinä?) puhui ettei tule tarjouksia. Työtarjous on se joka velvoittaa hakemaan, ja ne ovat samoja paikkoja kuin netissä itse haettavana. Palkkatukipaikka on eri asia kuin tarjous ja niitäkin voit hakea itse.
Ei työkkärillä ole mitään piilotyöpaikkavarastoa. Kai itse tiedät oman alasi ja työkokemuksesi paremmin kuin vieras ihminen ja voit soitella piilotyöpaikkojen perään?
Minä en ole alkuperäinen kommentoija. Minä vaan vastasin sinun viestiisi, jossa haukuit hänet. Selitin että työkkärissä on muutakin kuin vain ne nettisivut ja "pakkotarjoukset", kuten sinä esitit.
Ja kyllä työkkärissä on niitä palkkatukipaikkoja ollut, joita ei ole julkisesti jaossa. Itsekin olen sellaisessa ollut kaksi kertaa. Siksi tiedän.
Työkkäri on se joka puhuu piilotyöpaikoista. Koska ne ovat piilotyöpaikkoja, kukaan ei voi varmistaa onko niitä vai ei, paljonko niitä on ja mitä töitä ne ovat. Se on vain käsite. Siksi minusta työkkärin kuuluisi tietää niistä enemmän kun kerran niitä mainostavatkin. Ja auttaa työtöntä sitten löytämään niitä. Itse en tiedä alallani olevia piilotyöpaikkoja, en ole koskaan kuullut sellaisista, joten olettaisin että työkkärin kuuluu tietää jos jonkun.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa myös nämä puhelinmyyntityöt pian kiinnostamaan työttömiä mikä hyvä.
Läpsisin avokämmenellä naamaasi, jos kasvokkain sanoisit mulle tämän. Olen vuosi sitten ostanut itselleni telemarkkinointikiellon ja 6 kk sitten muutin numeroni salaiseksi, kun valehtelematta jokaikinen päivä joku puhelinmyyjä soitti ainakin kerran. Arvaapa huviksesi onko auttanut? No ei ole! Tällä viikolla on soitettu mm. Fortumilta, veronmaksajien keskusliitosta ja A-lehdiltä. En voi käsittää, miten on mahdollista, että ihminen ei edes numeronsa salaamalla saa olla rauhassa noilta p****duunareilta. Ja ennen kuin joku tulee jotain kuittamaan, niin en osallistu koskaan mihinkään arvointoihin, kyselyihin tms., missä antaisin luvan puhelinmyynnille.
Sori raivoamiseni ohi aiheen, mutta tuo puhelinmyyntiduuni on vaan sellaista, jonka olemassaoloa ei voi nykypäivänä mitenkään perustella. Se on nöyryyttävää, ikävää ja huonosti palkattua työtä suurimmalle osalle tekijöistä ja ärtymystä tai jopa todellisia ongelmia (muistisairaat vanhukset jne) aiheuttavaa kohteelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei hlvetti. Onko kukaan ikinä saanut työkkäristä mitään konkreettista apua, kuten vaikkapa työpaikkaa?
Olen saanut, mutta se olikin 1990- luvun alussa.
400 000 työtöntä ja kaksi haastattelua kuussa. Tekee yhteensä melkein 10 000 000 haastattelua vuodessa. Mahtaako riittää henkilökuntaa? :D
Kun työpaikkoja ei ole kuin se 20 000 tarjolla, käytännössä tuo lisää miljoonilla työkkärin kustannuksia - siis niiden sosiaaliturva ja muiden kustannusten lisäksi. Uusia työpaikkoja sillä tuskin luodaan, että yhtä työpaikkaa kunnassa käy 10 hakijan sijaan 100 hakemassa. Osa vielä useaan kertaan.
Suomessa tämä byrokratian kasvattaminen osataan. Onkohan tuo idea syntynyt jossain työkkäri-istunnossa? Saadaan ainakin lisää alaisia ja lisää paperipyöritystä, ties vaikka urakkapalkkaa. Kaffeet porisemaan, kampaviinerit pöytään ja powerpointit päälle! Jakkukalkkunoiden armada lähtee taltuttamaan työttömyyttä. LOL.
Voisikohan päättäjät laskea ja pohtia mikä on realisistista käytännössä ja miettiä miten kaikki meinataan oikeasti toteuttaa!!! Mallilaskelma tuossa yllä. ^
Korona-aika jatkuu pitkään ja varmasti tartuttaisin koronaa työkkärissä enkä aio käyttää maskia. Yskisin pärsketä ympäriinsä. Ja joka työhaastattelussa jos sattuisi sellaiseen pääseen.
Ei se aktiivimallikaan tuonut työpaikkoja lisää niin miten sitten taas nämä toimet. Veronmaksajien rahojen tuhlausta vain. Kyllä kestäisi pää ja tuskin yli 55 vuotiasta palkattaisiin. Ei tuossa iso homma ole lähettää kerran viikossa työhakemus sähköpostilla työpaikkaan kuin työpaikkaan johonka ei ole motivaatioo mennä eikä se kiinnosta, mutta kun laittaa iän isoilla kirjaimilla niin tuskin kutsua tulee haastatteluun. Jos ei ole työpaikoissa valikoimaa niin lähettää samaan paikkaan joka viikko hakemuksen. Mahtaa ne työnantajat olla tyytyväisiä kun tulee järkyttävä määrä hakemuksia kaikilta joidenka on vain pakko hakea jotain. Menee niillä sähköpostit tukkoon. Ei tule kauaa toimimaan tuo systeemi. Taas kokeillaan ihan älytöntä vaikka tiedetään että se on jo susi syntyessään.
Minulla ei kestäisi pää jos 2 viikon välein ahdisteltaisiin. Ei täällä tuppukylässä ole paikkoja mihin voisi joka viikko hakea. Saisin varmaan jo huomautuksen jos hevosen hoitajan papereilla hakisin joka viikko lääkärin paikkaa.
Olen keikkatyöntekijä joka tilastoissa katsotaan työttömäksi, koska työsuhteeni ovat vain päivän-parin mittaisia. En nosta työttömyystukia vaan elätän itseni tuloilla, joita saan keikkatyöstä. Te-toimisto ehdotti että menisin työharjoitteluun, koska minulla ei ole vakituista työtä. Semmoiseen josta saa rahaa työttömyystuen + 9 euroa niiltä päiviltä jolloin olisin harjoittelemassa. Kieltäydyin tästä kunniasta ja perustelin sitä tulojen roimalla tippumisella. Ja arvatkaa mitä, minä teen työni ohessa säännöllisesti näitä kirjallisia selvityksiä työnhausta yms.
Todellinen kysymys kuitenkin on, että haluaako se työtön töitä vai ei?! Kun yhä useamman kohdalla se valitettavasti tuntuu olevan niin, että ei nyt mitenkään hirveästi ainakaan.
No ei todellakaan tule toteutumaan soitot kahden viikon välein, se nyt on ihan varma. Mä olin ollut työttömänä puoli vuotta, ennenkuin ensimmäinenkään soitto tuli. Täällä puhutaan työttömän hiillostamisesta. Ei se ainakaan mulla ollut, ihan asiallinen varttitunnin keskustelu, jonka lopuksi virkailija totesi, että mun ala on yksi kaikkein vaikeimmista työllistyä. Joten hyvät päivänjatkot ja heippa.
Olleellista tässä on se, mikä tarkoitus noilla puheluilla on. Vaikka olisivat soittaneet joka päivä, ei se mun tilannetta olisi muuttanut. Niin kauan, kun noilla ei ole tarjota mitään konkreettista koko touhu on aivan turhaa, kaikkien ajan hukkaamista. Oikeita tuloksia pitää tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ei ole siltikään mikään aktiivimalli näiden mukaan, vaikka sisältääkin joitain samoja piirteitä. Ilmeisesti ajatellaan, että aktiivimalli kolmonen menee loistavasti läpi, kun sanotaan ettei se ole mikään aktiivimalli.
No onhan toi aktiivimalli eikä siitä muuksi muutu.
Hallitus parjasi kovasti viime kaudella sipilön aktiivimallia mutta nähtävästi pitivät siitä kovasti kun ottivat sieltä paljon elementtejä omaansa.
Tämä on 1000x pahempi mitä Sipilän malli.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa myös nämä puhelinmyyntityöt pian kiinnostamaan työttömiä mikä hyvä.
Puhelinmyynti on turhaa paskaa jonka saisi lailla kieltää. Kukaan täysijärkinen ei kauan jaksa kuunnella kun ihmiset tiuskii ja lyö luuria korvaan sen 8h per päivä tai moraali kestä sitä kun pakko yrittää väkisin tyrkyttää ihmisille jotakin
Nopeasti laskettuna jos päivässä ehtisi tehdä vaikka 24 vartin mittaista hiillostusta, niin 2 viikossa näitä ehtisi tehdä 240, ennen kuin pitäisi aloittaa sama kierros taas alusta.
Työttömiä on se noin 200 000, eli eihän tähän tarvittaisi kuin noin 830 uutta virkailijaa, olettaen toki etteivät ole ikinä sairaana tai pidä lomia.
Fiksulta kuulostaa ja taatusti toimii...
Vierailija kirjoitti:
Korona-aika jatkuu pitkään ja varmasti tartuttaisin koronaa työkkärissä enkä aio käyttää maskia. Yskisin pärsketä ympäriinsä. Ja joka työhaastattelussa jos sattuisi sellaiseen pääseen.
Ei se aktiivimallikaan tuonut työpaikkoja lisää niin miten sitten taas nämä toimet. Veronmaksajien rahojen tuhlausta vain. Kyllä kestäisi pää ja tuskin yli 55 vuotiasta palkattaisiin. Ei tuossa iso homma ole lähettää kerran viikossa työhakemus sähköpostilla työpaikkaan kuin työpaikkaan johonka ei ole motivaatioo mennä eikä se kiinnosta, mutta kun laittaa iän isoilla kirjaimilla niin tuskin kutsua tulee haastatteluun. Jos ei ole työpaikoissa valikoimaa niin lähettää samaan paikkaan joka viikko hakemuksen. Mahtaa ne työnantajat olla tyytyväisiä kun tulee järkyttävä määrä hakemuksia kaikilta joidenka on vain pakko hakea jotain. Menee niillä sähköpostit tukkoon. Ei tule kauaa toimimaan tuo systeemi. Taas kokeillaan ihan älytöntä vaikka tiedetään että se on jo susi syntyessään.
Haastatteluissa paljastuu varsin pian, että et ole hakenut työpaikkaa riittävällä motivaatiolla jolloin laittavat sinut työkokeiluun tai vastaavaan. Ei niitä haastatteluja turhan takia olla lisäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti laskettuna jos päivässä ehtisi tehdä vaikka 24 vartin mittaista hiillostusta, niin 2 viikossa näitä ehtisi tehdä 240, ennen kuin pitäisi aloittaa sama kierros taas alusta.
Työttömiä on se noin 200 000, eli eihän tähän tarvittaisi kuin noin 830 uutta virkailijaa, olettaen toki etteivät ole ikinä sairaana tai pidä lomia.
Fiksulta kuulostaa ja taatusti toimii...
Ei tuo 800 virkailijan lisäys kuulosta mahdottomalta. Kuten tiedotustilaisuudessa sanoivat niin toimet maksavat itsensä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se ei ole siltikään mikään aktiivimalli näiden mukaan, vaikka sisältääkin joitain samoja piirteitä. Ilmeisesti ajatellaan, että aktiivimalli kolmonen menee loistavasti läpi, kun sanotaan ettei se ole mikään aktiivimalli.
No onhan toi aktiivimalli eikä siitä muuksi muutu.
Hallitus parjasi kovasti viime kaudella sipilön aktiivimallia mutta nähtävästi pitivät siitä kovasti kun ottivat sieltä paljon elementtejä omaansa.
Tämä on 1000x pahempi mitä Sipilän malli.
Menee töihin niin loppuu myös se hiillostaminen. Mitä pahaa tässä on?