Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla ollut vaikeuksia palata työelämään pitkän työttömyysjakson jälkeen?

Vierailija
14.08.2013 |

Olin vuoden päivät työttömänä ja sinä aikana menetin taitoni käydä töissä. Mainittakoon, että aiemmin menin töihin vaikka pää kainalossa, en myöhästellyt koskaan eikä koskaan ollut vaikeuksia lähteä tai olla töissä. 

No nyt on. Minut irtisanottiin tuotannollisista syistä. Ensimmäiset kaksi viikkoa työttömänä oli kivaa. Laittelin työhakemuksia, siivoilin, olin lspsen ja miehen kanssa, kokkailin, laitoin itseäni, kävin muutamassa haastattelussakin. Paikat menivät muille, uusia ei tullut tilalle. Kuukausi kului, mitään ei kuulunut. Alensin kriteerejä. Tässä vaiheessa elelin säästöillä vielä ihan mukavasti. Talvi tuli, rahathupenivat, töitä ei tullut. Minulla ei ollut mitään syytä nousta sängystä ylös kuin lapseni. Vihasin jokaista päivää. Vuoden päivät olivat kuluneet, säästöt aikalailla loppu, minulla ei ollut varaa tehdä muuta kuin istua kotona. Aloin hakea töitä toisilta paikkakunnilta, jopa toiselta puolelta suomea. 1v9kk olin työttömänä. Sen jälkeen tuli soitto paikasta johon olin hakenut aiemmin, ja heiltä vapautui työ johon he halusivat haastatella minua. Sain työn. Siitä on nyt 3v aikaa. Enkä ole vieläkään toipunut.

Työttömänä heräsin pääsääntöisesti n. klo 10. Työni alkavat 9.00, ja tämä on edelleenkin mahdoton tehtävä. Myöhästelen, ja pari kertaa olen vahingossa nukkunut työpäivän ohi. Olen ihan piipussa keskiviikkona. Nykyinen työ on kivaa, nautin siitä. Työkaverit ovat mukavia ja palkka on erinomainen - mutta en saa työstä mitään tyydytystä. Joka päivä tekisi mieli jäädä völlymään kotiin. Olen saanut tsempattua, mutta en malta odottaa tuloillaan olevaa äityislomaa. Ahdistun työmäärästäni, vaikka sekin on oikeasti juuri optimaalinen.

Olen maininnut tässä tt-huollossa, mutta minulle sanottiin että tämä on normaalia ja menee pian ohi. No, kuinkahan pian? Ainoa asia joka minut saa jaksamaan on tuleva äityisloma ja tieto siitä että minun ei tarvitse tehdä muuta kuin huolehtia lapsesta. Ei ole esitelmiä, palavereita, ei ylitöitä tai kehittämiskeskusteluja eikä ahdistavaa jakkupukua.

Laittakaa omia kokemuksianne jos niitä löytyy tai kommentoikaa jotain! 

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visuaaliselta IT-alalta ---> Teolliseen IT-alaan

Vaikealtahan tämä tuntuu. Hyvin epävarma omien taitojensa tasosta. Olen opiskellut IT-puolen amk tutkinnon, ollut 2 vuotta työttömänä, opiskellut täysin eri alaan liittyvän IT-puolen aikuiskoulutustutkinnon, ja nyt olen töissä ja jatkuvasti pitää laadukkaasti osata asioita joita työtoverit ovat opiskelleet jo yliopistot läpi. Kumma, että yleensäkin osaan tätä jotenkin... Pää tuntuu kyllä räjähtävän... Kauhea stressi, ja jokainen täysin uudenlainen työtehtävä vie melkein paniikkiin. Tähän asti olen sisäistänyt ja suoriutunut kaikesta mitä on pyydetty, mutta kauanko tätä jaksaa? Tulee pian joku psykoosi.

Tosin, aina jos ajattelen miltä se 2 vuoden työttömyysaika tuntui, niin paljon mieluummin harrastan psykoosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme