Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväntuulinen teinivuosien muisteluketju -peukutusketju

Vierailija
13.08.2020 |

Tule tänne muistelemaan mukavia asioita teinivuosistasi! Millaiset isot tai pienet jutut ovat jääneet mieleen? Mitä kaipaat? Mikä kuului teininä arkeesi? Peukku ylös = minäkin muistan tämän omista teinivuosistani, peukku alas = minulla ei ollut teinivuosina tällaista.

Iltapäivät koulupäivän jälkeen. Vanhemmat eivät olleet vielä tulleet kotiin, telkkarista katsottiin Marienhofia ja Jyrkiä, tehtiin lämpimiä voileipiä välipalaksi. Hengailtiin kavereiden kanssa aina jonkun kotona.<3

Ap

Kommentit (488)

Vierailija
281/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastin huulikiiltoja! Meikkipussi pursusi myös Lumenen meikkejä, joilla oli aina yhtä kummalliset nimet, tyyliin "Aamun kuiskaus, Hento kesäyö, Talven kuulaus".

Omasta meikkipussista löytyi Anytime-meikkejä. Muistan niiden vaaleansiniset pakkaukset. Puuteri ja sähkönsininen ripsiväri oli ihan ehdottomia :D

Vierailija
282/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuija Lehtisen nuorenkirjat,  Bertin Päiväkirjat joiden kirjoittajaa en muista sekä Kaisa Ikolan Hullut luokat! Olin jo tuolloin lukutoukka ja noihin vuosiin kiteytyy teinivuosien tunnelmat, välillä tosin olin kade kun päähenkilöille tapahtui enemmän kuin itselleni :D

Bertin päiväkirjat ovat Anders Jacobssonin ja Sören Olssonin kirjoittamia päiväkirjamuotoisia nuortenkirjoja. Bert-sarjaan kuuluu nykyään vaikka kuinka monta kirjaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista ajanvietettä oli joskus. Olimme tosi nuoria, varmaan jotain viidennellä luokalla. Aika ennen kännyköitä, lapsilla ainakaan. 90 -luvun puoliväli ehkä. Soiteltiin puhelinkioskeista treffinumeroihin (olivat naisille ilmaisia, miehille maksoi). Puheltiin kaikkea pöljää ja sovittiin treffejä kaupungin keskustaan joskus. Siis ei tod. menty vaan huijattiin. Aika kurjaa kyllå jos joku oikeasti etsi treffiseuraa ja odotteli keskustassa treffikumppania

En tiedä kuunneltiinko puheluita vai mikä, mutta kesken yhden puhelun treffipalvelun "keskus" tms. keskeytti puhelun ja kysyi "minkä ikäinen olet?". Paniikkin iski, puhelin kiinni. Ei mitään pervoja varmasti puhuttu (tämä nyt olisi jäänyt mieleen) eikä miehetkään puhuneet, ei ollut mikään seksilinja siis.

Vierailija
284/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkilehti ja se ekin lääkäripalsta, kun joku oli laittanut sinne viestin että voiko banaanilla masturboida, ja että pitääkö siinä olla kortsu, niin ekin vastaus oli luokkaa eihän se emätin mikään komposti ole. 

Vierailija
285/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Beverly Hills 90210, Melrose Place, Marienhof... Permis, Seppälän Impazzivo-mallisto...Mustat kireät stretchfarkut... Lilanpinkki läpikuultava huulikiilto... Punainen Marlboro.

Yläasteikäisillä tytöillä monta vuotta vanhemmat poikaystävät jotka pyörivät välitunneilla koulun parkkipaikalla kevareillaan ja autoillaan. Autoissa roikkui vaniljawunderbaum, karvaiset arpakuutiot sun muita karvaleluja,  ja kunnon subbarit, Techno&dance 1, 2 ja 3 täysillä automankassa.

SinäMinä, MeKaks ja Regina parhaat lehdet. Ärrältä Black Pete toffeeta ja Bloody Jaspers tikkareita. Lähisiwasta suklaapopcornit, Reilusatsi karkkipussit ja saarioisten pizzat. Viikonloppuisin iskän Vipvideoclub-kortilla kavereiden kanssa kauhufilmejä.

Seinäjulisteissa Ihmemies, Samantha Fox, Bon Jovi, Glenn Medeiros, ym.

Iso kaveriporukka, kylällä istumista ja odottamista että Se Tyyppi tulisi myös.. Koulun ja nuorisotalon discot ja viimeiset hitaat...

Kyllä nykyajan nuoret jäävät paljosta paisti kännyköineen :(

Vierailija
286/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen lopulla oli ihanaa käydä vikkorahapäivänä koulun jälkeen kioskilla ostamassa irtokarkkia: "Kymppiä viidellä markalla."

Haluaisin palata lukioaikoihin. Kukaan yläasteeltani ei tullut samaan lukioon ja ensimmästä kertaa peruskoulun alkamisen jälkeen minua ei kiusattu ja kaikki luokkalaiseni olivat ihania. Koulu on niin pieni, että siellä ei enää ole lukiota, mutta minulle se oli pelastus.

Vierailija
287/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvalappustereot , mankka tupladekillä että sai kasetteja kopioitua, Suosikki ja jotain ruotsalaisia musalehtiä ja niistä seinät täyteen bändijulisteita. Farkkurotsi, selkälippu ja hihamerkit.

Telkkarissa muutama kanava ja sieltä tuli Macgyver, Taisteluplaneetta Galactica, Ritari Ässä.

Huoletonta aikaa.

Vierailija
288/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haikeasti muistelen millaista oli olla naiivisti hyvinkin ihastunut :) tietenkin tyttöön joka ei edes katsonut minun suuntaani. Mutta hieno se sellainen unelmoiva fiilis "ehkä se jonain päivänä tekee aloitteen" jne.

Nykyään vaivaa kyynisyys ja realistisuus. Kadehdin suuresti niitä jotka kokivat tuonlaisen nuoren rakkauden, ja vielä niin että molemmat neitsyitä ja yhtä kokemattomia.

Vierailija
289/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se hymyilevä tumma mies on Sampon matkavakuutusmainoksesta. Löytyy Youtubestakin. Tehty 1978. 80- luvulla ei mustia vielä nähty juurikaan Tampereella, joten kun kerran sellaisen näki, niin veljeni tervehti tätä miestä iloisesti ”Jambo!”. Mies vain hymyili.

Jambo on tervehdys afrikassa jollain kielella, kuten "hei" meilla. Melko rasistinen nimi ja mainos, ei menisi enaa lapi kuten n- suukot, mutta moni ei tieda tuota jambo sanan merkitysta.

Jambo tarkoittaa myös intiaanin ja tummaihoisen yhdessä tekemää lasta.

Vierailija
290/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meidän kaveriporukassa luettiin paljon varsinkin kirjasarjoja, Animorphsit muistan edelleen, sitten oli sweet valley high, joku kirjasarja kloonista nimeltä Amy ja jotain hevoskirjoja. Kirppiksiltä ostettiin reginoita.

Joku kaveri osti cdn ja se kopioitiin muille kasetille.

Saatettiin soittaa koulun kansliasta kotiin ja ilmoittaa että mennään sinne ja sinne kaverille, isi kävi illalla yleensä hakemassa.

Yökyläilyt kavereilla ja illan kikattelukohtaukset. Myöhemmin pidettiin kotibileitä ja huolehdittiin ettei vanhemmat saisi tietää että on juotu vaikka varmaan osasivat arvata että 17-vuotiailla voi olla alkoholia.

Ne Amy-kirjat on Replica-sarja.

Vierailija
291/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että en tunnista omaa teiniaikaani oikein yhtään muiden kommenteista.

Olen syntynyt -79, ja minun teiniaikaani värittivät:

-Stark Trek, ensin Next Generation ja sitten Deep Space Nine, mikä ei ollut yhtään niin hyvä. Lukioaikoina tuli Babylon 5. Oih, ja "Space above and beyond". Olin ihan lääpälläni James Morrisonin esittämään everstiluutlantti T.C. McQueeniin. Pidin itseäni hirveän kypsänä kun olin niin lääpälläni niin vanhaan mieheen.

- Olin myös suuri Star Wars-fani.

- Ja Terminator. Sarah Connor T2:ssa, need I say more?

- Ja La Femme Nikita -sarja, Peta Wilson pääosassa.

- David Eddingsin kirjoja suomennettiin tuolloin, odotin aina uutta kirjaa kuin kuuta nousevaa, luin sen yhdeltä istumalta (vähän oli seuraavana päivänä silmät ristissä koulussa jos luki vaikka kolmeen) ja olo oli sen jälkeen tyhjä ja ankea.

Kaiken kaikkiaan vietin suurimman osan teini-iästäni fantasia- ja scifimaailmassa pääni sisällä.

Vierailija
292/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan teinit jää valitettavasti paljosta paitsi,eikä oo paljon muistettavaa koska eivät saa liikkua missään ja jos vähän maistelee alkoholia, ni jo sossu soittaa .

Ei noin ollut 90- luvulla. Sai liikkua vapaammin, otettiin vähän alkoholia, oltiin keskustassa eikä tullu poliisi puhalluttamaan eikä sossut soitellu.

Vierailija
293/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miss sixty farkut ja buffalot, välillä jotkut Globet tai Osirikset. Ja tietty niin löysällä että lenksuu kivasti kävellessä 😂🤭 Talvitakit joissa oli karvaa hihansuissa ja helmassa, vakosamettihousut joissa ylileveet lahkeet, Fishbonen hupparit tais olla aika päheitä kans. Siwasta tuli ostettua päärynänmakusta limusiiderii, ai että! Kympin irttaripussit kioskilta...lankapuhelin omassa huoneessa oli kova juttu, vaikkei kauheesti tullu käytettyä. Välillä salakuunteli kun joku muu perheenjäsen oli toisessa puhelimessa 😁Laavalamppu oli myös must...kavereiden kanssa tuli hengailtua paljon ulkona ja kikatettiin pojille jossai Prisman penkillä. Salatupakat jossai lähimetsässä, kaverilta jämät tai pienet 🤭 ensirakkaus, sitä tunnetta ei unohda ikinä! Kaikki oli niin jännää ja uutta. Kyllä olis niin kiva välillä palata noihin aikoihin, kun ihmiset oikeesti vielä keskustelivat toistensa kanssa ja kyläilivät paljon eikä tuijotettu pelkästää puhelinta.

Vierailija
294/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että en tunnista omaa teiniaikaani oikein yhtään muiden kommenteista.

Olen syntynyt -79, ja minun teiniaikaani värittivät:

-Stark Trek, ensin Next Generation ja sitten Deep Space Nine, mikä ei ollut yhtään niin hyvä. Lukioaikoina tuli Babylon 5. Oih, ja "Space above and beyond". Olin ihan lääpälläni James Morrisonin esittämään everstiluutlantti T.C. McQueeniin. Pidin itseäni hirveän kypsänä kun olin niin lääpälläni niin vanhaan mieheen.

- Olin myös suuri Star Wars-fani.

- Ja Terminator. Sarah Connor T2:ssa, need I say more?

- Ja La Femme Nikita -sarja, Peta Wilson pääosassa.

- David Eddingsin kirjoja suomennettiin tuolloin, odotin aina uutta kirjaa kuin kuuta nousevaa, luin sen yhdeltä istumalta (vähän oli seuraavana päivänä silmät ristissä koulussa jos luki vaikka kolmeen) ja olo oli sen jälkeen tyhjä ja ankea.

Kaiken kaikkiaan vietin suurimman osan teini-iästäni fantasia- ja scifimaailmassa pääni sisällä.

Sinä et ollutkaan teini 80 luvulla vaan vasta 90 luvulla

Vierailija
295/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettiin Suosikkia, paitsi ne, jotka olivat erityisen kiinnostuneita musiikista, lukivat Soundia.

Kännyköitä ei vielä ollut. Jos piti vaikka kaverin luota soittaa johonkin, esim. kotiin, oli tapana maksaa puhelusta markka. Ei sitä markkaa koskaan kukaan pyytänyt, mutta maksaminen kuului jotenkin yleiseen kohteliaisuuteen. Tietokone oli ihan parilla rikkaimmista perheistä olleella kaverilla, mutta ei niissä ollut sellaisia ohjelmia, joilla olisi voinut tehdä mitään "järkevää" - niillä vain pelattiin jotain.

Peruskoulun yläasteella oli kielissä ja matematiikassa ns. taskokurssit.

Tupakkaa myytiin 16-vuotiaille. Suunnilleen kaikki polttivat ja valehtelivat kotona, etteivät polta, vaan haju on tarttunut jostain, ja vanhemmat olivat uskovinaan. Keskioluen ikäraja oli silloinkin 18. Lähikauppoja oli joka kaupunginosassa ainakin pari. Kaikki tiesivät n. 10 km;n säteellä, mitkä kaupat ovat ikärajojen suhteen lepsuimpia. Niinpä minäkin kävin 14-vuotiaana olutta naapurikaupunginosasta ostamassa. Huumeita ei kukaan ollut nähnytkään.

Vierailija
296/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70 luvun alussa, enkä tunnista ketjusta muuta kuin Yves Rocherin...ne ilmaisyllätykset oli parhaita.

Oliko minulla edes nuoruutta?!

Parhaita muistoja..? Kamalaa, en keksi mitään.

Vierailija
297/488 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yves Rocher

Miten teillä muuten lausuttiin tämä?

Yves Rotser :DDD

Ykä Roskis

Vierailija
298/488 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tullut juuri kielto ettei tupakkaa saisi myydä alle 18-vuotiaille. No, lähes kaikki kauppiaat möivät. Äiti soitti että "tuo tupakkaa tullessasi."

Ei ollut sellaisia ulkonäköpaineita kuin nykyään; kaikki meikkasi yhtä huonosti/huonoilla tuotteilla. Ei ollut tuben ohjevideoita. Itse leikeltiin aika hurjiakin tukkatyylejä (siiliä, ym) mutta ei kukaan ihmetellyt. Ja silti pojat tykkäsivät, yksi kehui eräänkin muodonmuutokseni jälkeen että näytän tik takin petralta, oi joi😆

Vaatteet oli kullakin mitä oli, ei ollut nekään niin vimpan päälle.

Vierailija
299/488 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuiskulamuistot kirjoitti:

Discot, ehdottomasti. Etenkin menomestat kuten Nivalan Tuiskula. Huhhuh!!

Oliko muualla niitä ihme kiertorinkejä, siis tyypit kiersi tanssilattian keskellä ympyrää kun hitat alko - pojat toiseen suuntaan ja tytöt toiseen suuntaan, seuraa etsien 😂 Tarras kädestä kiinni kun sopiva löyty ja sit tanssittiin hitaita. Apua mikä muisto!

Meillä rinki kiersi tanssijoita muulloinkin kuin hitaiden aikaan. En oikein ymmärtänyt ikinä että miksi. Nykyinen mieheni tuli pyytämään hitaille, mutta kieltäydyin koska en ollut ikinä tanssinut hitaita ja jännitti että mokaan. No, lopulta tanssin ekat hitaani aikuisena saman miehen kanssa baarissa noin 25-vuotiaana.

Vierailija
300/488 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha kirjoitti:

Aika erikoista ajanvietettä oli joskus. Olimme tosi nuoria, varmaan jotain viidennellä luokalla. Aika ennen kännyköitä, lapsilla ainakaan. 90 -luvun puoliväli ehkä. Soiteltiin puhelinkioskeista treffinumeroihin (olivat naisille ilmaisia, miehille maksoi). Puheltiin kaikkea pöljää ja sovittiin treffejä kaupungin keskustaan joskus. Siis ei tod. menty vaan huijattiin. Aika kurjaa kyllå jos joku oikeasti etsi treffiseuraa ja odotteli keskustassa treffikumppania

En tiedä kuunneltiinko puheluita vai mikä, mutta kesken yhden puhelun treffipalvelun "keskus" tms. keskeytti puhelun ja kysyi "minkä ikäinen olet?". Paniikkin iski, puhelin kiinni. Ei mitään pervoja varmasti puhuttu (tämä nyt olisi jäänyt mieleen) eikä miehetkään puhuneet, ei ollut mikään seksilinja siis.

Meillä soiteltiin kotipuhelimista ja kaverin kanssa nauratti kun usein kuuli miten linjalla oli monia kuuntelemassa ja vain muutama uskalsi puhua. Sitten esitettiin aikuisia ja mies yritti kysyä puhelinnumeroa että "voi jatkaa yksityisemmin". Sitten oikein epävarmasti "no emmä tiedä kun tässä joku voi sen kuulla" ja ihan KUULI miten ihmiset henkäisi ja otti kynän esille. Kerran annoin paikallisen suljetun osaston puhelinnumeron miehelle ja haluaisin pyytää jälkikäteen näin anteeksi.. en siltä mieheltä vaan siltä ihmiseltä, joka joutui vastaamaan myöhään iltayöllä niihin soittoihin.