Pitääkö naisella todella olla alle 80cm vyötärö?
Kakkoselta tuli terveysohjelma, jossa lääkäri sanoi että naisella tulisi olla alle 80cm vyötärö tai muuten on terveysriski. Mittasin sitten uteliaana omani, ja mittanauha venyi 77cm kohdille. Olen itse 170 cm pitkä ja painoni vaihtelee 50-52 kg.n tietämillä. En ole mitenkään näkyvästi vyötäröltäkään lihava, eli en voi uskoa tuota 80cm rajaa!
Kommentit (80)
Pitäisi olla, mutta harvalla se on. Aikuisista naisista kun 75% on ylipainoisia (kuten miehistäkin), niin monella jopa metri on tosiasia.
Nykyään yleistynyt kehopositiivisuusajattelu on ihan hieno asia, koska jokainen saa olla sen kokoinen kuin on. Mutta nämä positiiviset eivät ymmärrä sitä, että ylipaino on AINA terveysriski, eikä koskaan hyvä asia. Monella nuorellakin ihmisellä on ylipainosta johtuen lääkitykset diabetekselle, verenpaineelle ja kolesterolille, koska on syöty itsensä sairaiksi, vaikka omilla valinnoilla saisi elää tervettä ja liikunnallista elämää.
Surullista.
Ei pidä. Minulla 7 leivänuuni + 180cm vyötärö. Kesämökki a pulijoukkueteltta.
Vierailija kirjoitti:
No mulle ainakin yli 80cm on ihan liikaa koska olo alkaa olla tukala kumarrellessa/istuessa. Toki peilikuvakin on melko jäätävä, mutta se ei häiritse ihan niin paljon kuin tuo tunne että ilmat tulee pihalle aina kenkiä jalkaan laittaessa.
Eikä sekään kyllä kivaa ole, että esim autosta noustessa maha humpsahtaa housunkauluksen yli..
Nyt on tullut vähän rötvättyä koko kevät/kesä ja sen kyllä tuntee ihan vaikka vaan makuullaan ja just toissapäivänä mittasin "vyötärön"ympärystä ja mittanauha näytti 93cm. Nyt alkoi (kuten aina syksyllä) ihan uusi tsemppi liikkumiseen ja terveelliseen syömiseen mutta vähän tuo kyllä pääsi yllättämään.
Sama täällä. Oon lievästi ylipainoinen, viimeiset kilot ovat tulleet mahaan, kun housut rullautuvat mahan alle. Onneksi tiedän, että itsellä sentit/rasva lähtee ekana vatsasta. Liikun paljon, niin se myös hyvä keino viskeraalirasvaa vastaan. Tietysti ruokavalio on tärkein keino laihduttaessa.
Vastataan nyt suoraan kiertelemättä ja rehellisesti apn kysymykseen: pitää.
sellanen 60, maks 70.
Olen 162cm ja paino 62kg. Vyötärö 81cm.
Harrastan aktiivisesti liikuntaa ja salilla treenaamista. Ei voi mitään, kun edestä päin näyttää tasapaksulta, mutta sivulta katsottuna kapea vyötärö ja hyppyripeppu.
Jokseenkin masentavaa. En tiedä onko mulla koskaan ollut alle tuon aikuisiällä. Nykyään en enää ihmettele, mutta aina kaikki sanovat pienikokoiseksi eivätkä usko, että olisin lihava
Ihme tyyppejä täällä keskustelussa. Itse olin suolistosairauden takia nuorempana alipainoinen ja vyötäröni oli silloinkin tuon 80cm. Oletteko koskaan kuulleet eri ruumiinrakenteista?
minulla on luontaisesti kapea vyötärö, jotain 68cm. Olen pitkä sellainen hujoppi.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on jotain häikkää ruumiinrakenteessa tai VALTAVASTI rasvaa sisäelinten ympärillä. :-o
Vartalon mallistahan se riippuu. Kun itse painoin 52kg (164cm) vy oli 71cm, 65 kiloisena 81cm, edelleen normaalipainoinen. Mulla on suora vartalo. ja korkeat kylkiluut, ehkä sekin vaikuttaa. Ja toki 4 raskautta
Sisäelinrasvaa ei ole, se tutkitaan säännöllisesti. Arvot vielä näin 60+ huonokuntoisenakin alle 10
Vierailija kirjoitti:
Lantion muotokin vaikuttaa, mulla esimerkiksi on korkea lantio, ylhäältä ja alhaalta yhtä leveä lantio ja se alkaa vain muutama senttiä siitä, mihin kylkiluut loppuvat. Kun painoin 60 kg (pituus 170 cm), vyötäröni oli yli 70cm, mutta alle 75 cm. En ole sirorakenteinen, leveät hartiat, melko paksut ranteet ja nilkat, isot kädet ja jalat.
Tämä. Mulla on kylkiluut ja lantionluut melkein kiinni toisissaan, joten siihen väliin ei mitään kapeaa vyötäröä sovi. Pituutta 175 cm ja paino 60 kg. Vyötärö on kapeimmillaan ollut 68 cm, tuota pienemmäksi sitä en saa millään. Vatsa on litteä eikä ylimääräistä löydy.
Mistä näitä lukuja temmotaan? Olen hoikka ja liikkuvainen ihminen, mutta vyötärönympärys on 85 cm eikä muuksi muutu kuin ehkä nälkiinnyttämällä itsensä. Tosin sitten sitä ulottuvuutta lähtee muualtakin.
Jos nyt saisin tuon vyötärön ympäryksen kapenemaan 6 cm, niin tuoko se kuinkakin suuren hyödyn terveydentilan kannalta?
T: 172 cm, 58 kg
Vierailija kirjoitti:
90-60-90 on missin ihannemitat 👍
Ja ovatkin ihan järjettömät mitat, kun mikään vaatekoko ei ole sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä lukuja temmotaan? Olen hoikka ja liikkuvainen ihminen, mutta vyötärönympärys on 85 cm eikä muuksi muutu kuin ehkä nälkiinnyttämällä itsensä. Tosin sitten sitä ulottuvuutta lähtee muualtakin.
Jos nyt saisin tuon vyötärön ympäryksen kapenemaan 6 cm, niin tuoko se kuinkakin suuren hyödyn terveydentilan kannalta?
T: 172 cm, 58 kg
Ei voi olla. Mittaat väärästä kohtaa?
Tiedä häntä minulla sen on nyt 74 cm. Tunnen itseni todella lihavaksi.Kun ennen se oli aina 68 cm. Inhon kroppani!Olen 166cm. Ei vaakaa,koska mittanauha kerto totuudet kehosta ja tietysti vaateet.Kiristääkö vai ei?
Minulla 100 enkä todella näytä läskiltä.
Itellä aika kapea vyötärö mielestäni muuhun kroppaan verrattuna, mitoissa 168cm/67kg mun vyötärö on 69cm kapeimmalla kohdalla. Vatsalihakset näkyy, rasvaa vähän.
Siihen nähden kuulostaa aika alhaiselta mielestäni tuo ”vaatimus” alle 80cm
Jotenkin naurettavia nämä terveysmitat. Jokaisen vartalomalli on erilainen. Samoin bmi:n tuijottaminen on haitallista.
Alipainoisilla misseillä on vyötärö jotain 60cm, mikä on todella vähän. Tavallisella, terveellä ihmisellä ei saisi olla kuin 20cm enemmän?
Oho, mä olen saman pituinen, painan 63 kg ja vyötärö on 72 cm.