Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö naisella todella olla alle 80cm vyötärö?

Vierailija
13.08.2020 |

Kakkoselta tuli terveysohjelma, jossa lääkäri sanoi että naisella tulisi olla alle 80cm vyötärö tai muuten on terveysriski. Mittasin sitten uteliaana omani, ja mittanauha venyi 77cm kohdille. Olen itse 170 cm pitkä ja painoni vaihtelee 50-52 kg.n tietämillä. En ole mitenkään näkyvästi vyötäröltäkään lihava, eli en voi uskoa tuota 80cm rajaa!

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanko tässä ikää ollenkaan huomioon? Minulla oli aikoinaan vyötärö 64, mutta tässä kolmen lapsen ja 20 vuoden myötä on tullut ainakin kymmenen senttiä lisää, vaikka en ole mielestäni sen rasvaisempi kuin tuolloinkaan, korkeintaan jotenkin keskivartaloltani romahtanut.

Vierailija
42/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 178cm pitkäjalkainen ja todella lyhytselkäinen. Nuorena aikuisena olin alipainoinen ja silloin vyötärö oli alimmillaan 75cm, normaalipainossa väkisinkin yli sen 80cm rajan. Oon järkeillyt että johonkinhan niiden sisäelinten on mahduttava, ja pitkäselkäisillä kun sitä tilaa on korkeussuunnassa enemmän, heillä on mahdollisuus kapeampaan uumaan. Eikä myöskään mielestäni ole järkeä siinä, että odotetaan samaa vyötärönympärystä 150- ja 180-senttiseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80cm on jo miehen vyömitta. Naisella tulee olla 60cm.

0/5 provo.

Kommentoin tuolla aiemmin, että olen 170cm/60kg. Eli ihan normaalipainoinen. Alipainoisena eli 52kg painavana vyötärö oli silti  67cm vaikka olin luuta ja nahkaa. Ehkä vyötärö olisi ollut 60cm kun olisin ollut 40kg ja tiputuksessa.

Vierailija
44/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä kuulostaa erikoiselta ruumiinrakenteelta. Itse olen 175 cm, 68 kg ja vyötärön ympärys 65 cm, ja olen mielestäni aika tavallisen mallinen. Mutta kyllä, useimmiten yli 80 cm kielii epäterveellisestä määrästä rasvaa vatsaontelossa.

Hui, mä oon 162/58 ja vyötärö 75 cm. Kun olin laihimmillani 52 kg, vyötärö oli 73 cm. Että se siitä haaveesta päästä koskaan alle 70 sentin. Vyötäröni on ihan normaali eikä mitenkään läskinen...

Vierailija
45/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 172cm. Mittani olivat ~50-kiloisena 87-63-90.

Nyt kolmekymppisenä, parikymmentä kiloa painavampana (70+kg) 104-85-108.

Pitäisi erityisesti vatsan seudulta päästä eroon kertyneistä senteistä.

Vierailija
46/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on jotain häikkää ruumiinrakenteessa tai VALTAVASTI rasvaa sisäelinten ympärillä. :-o

No ei varmasti ole, vaatekokoni on xs/s ja 34.

Käytätkö venyviä trikoovaatteita vai miten vaatteesi istuvat? Yleensä kokotaulukoissa tuon kokoisen ihmisen vyötärönympärykseksi on määritetty alle 70 senttiä.

Vierailija
47/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vyötärön ympärys noin 70 cm. Pituutta 160 cm ja painoa tällä hetkellä 54 kg. En tiedä vaikuttaako lyhyt selkä, mutta vaikka olen painanut aikuisenakin 43 kg, ei vyötärön ympärys ole koskaan ollut alle 65 cm. Ja varmasti pääsisin tuohon riskirajaan normaalipainoisenakin...

Vierailija
48/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mitat pituus 159cm, paino 51kg, vyötärö 58cm. Olleet samat about aina, paino ei ole heitellyt kuin 1-2kg koko elämän aikana ja olen nyt siis 43v. Sellainen muutos on kuitenkin tapahtunut että nuorena oli selkeä vyötärö eli mallia kitara. Nyt kahden lapsen ja vanhenemisen jälkeen vyötärönympärys ei ole kasvanut mutta edestä katsottuna kitaran ”kaaret” on suoremmat ja sivusta katsottuna olen ”littempi”. Vatsa on siis mennyt sivuprofiilista katsottuna sisään ja litistynyt mutta edestä katsottuna leventynyt. PT sanoi että ikääntyessä kylkien pitkät lihakset ”venyy ja paukkuu” ja siitä johtuen mummoilla ei enää ole kunnon vyötäröä vaikka olisivat hoikkia ja litteävatsaisia.

Vierailija
49/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen normaalipainoinen, enemmän tosin siellä ylärajoilla, ja vyötäröni on 80cm+. Olen pitkäjalkainen, suht lyhytselkäinen, 170cm.

Mieheni on 185/90 ja hänellä on minua kapeampi vyötärö. Ehkä juuri ja juuri sen 80cm. Tosin hänessä ei olekaan juuri rasvaa, vaan lihasta. Ja yläkroppa on paljon pidempi suhteessa omaani.

Lantio juuri oikealla korkeudella, asennosta riippumatta. ;)

Vierailija
50/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70 luvun lopulla, ja koko nuoruuteni, ihan sinne yli 30-vuotiaaksi asti luulin olevani ihan normaali perusnätti nainen, herraseuraa ei ole puuttunut koskaan, ennemminkin toisinpäin. Olen ollut terveenä, ja nauttinut elämästä ilman dieettejä ja syömisten/painon kyttäämistä. Välillä olen ollut pyöreämpi, välillä hoikempi. Vasta näin nelikymppisenä olen saanut tietää että olenkin aina ollut ruma ohuttukkainen persjalka, jolla on liian pienet silmät ja liian suuri nenä. Lisäksi olen myös ollut aika ajoin suorastaan yököttävä läski, eikä miehetkään ole ikinä tykänneet siitä että olen paksut käsivarret omaava, tasapaksu pötkö, jolta puuttuu lantio, mutta jolla on sitäkin enemmän vatsaa. 

Mitenkään tämä ei kuitenkaan ole näkynyt elämässäni.

Olen aika lailla tyytyväinen että en ole nykynuori, jolla on vaikka ja mitä ongelmia.

Vierailija
51/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyötärönympärykseni hoikimmasta kohdasta on reilusti yli 80 cm. Olen hoikka, aina ollut, mutta myös pitkä, 180 cm. Paidat M-kokoa.

Vierailija
52/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 82cm. 163cm ja 60kg.

Vierailija
53/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantion muotokin vaikuttaa, mulla esimerkiksi on korkea lantio, ylhäältä ja alhaalta yhtä leveä lantio ja se alkaa vain muutama senttiä siitä, mihin kylkiluut loppuvat. Kun painoin 60 kg (pituus 170 cm), vyötäröni oli yli 70cm, mutta alle 75 cm. En ole sirorakenteinen, leveät hartiat, melko paksut ranteet ja nilkat, isot kädet ja jalat.

Vierailija
54/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen BMI 24.9 ja oikeasti aika tankki, vyötärönympärys 77 senttiä. Pyörryin melkein kun mittasin ekaa kertaa pitkään aikaan, kyllä istumatyö ja voisarvet olivat tehneet tehtävänsä :(

Toisaalta 10 kiloa hoikempana (57 kg) vyötärönympärys oli myös sen 72 senttiä. Alle 70 ei ole ollut kyllä viimeksi kuin lapsena.

Vierailija
55/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on jotain häikkää ruumiinrakenteessa tai VALTAVASTI rasvaa sisäelinten ympärillä. :-o

Käytätkö venyviä trikoovaatteita vai miten vaatteesi istuvat? Yleensä kokotaulukoissa tuon kokoisen ihmisen vyötärönympärykseksi on määritetty alle 70 senttiä.

Trikoota, neuleita, jämäkämpiä kankaita. H&M

naisten peruspuolelta ostin 34 kokoisen mekon viikko sitten, hyvin istuu, eikä purista vaikka joustamaton kangas.

Vierailija
56/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä kuulostaa erikoiselta ruumiinrakenteelta. Itse olen 175 cm, 68 kg ja vyötärön ympärys 65 cm, ja olen mielestäni aika tavallisen mallinen. Mutta kyllä, useimmiten yli 80 cm kielii epäterveellisestä määrästä rasvaa vatsaontelossa.

Hui, mä oon 162/58 ja vyötärö 75 cm. Kun olin laihimmillani 52 kg, vyötärö oli 73 cm. Että se siitä haaveesta päästä koskaan alle 70 sentin. Vyötäröni on ihan normaali eikä mitenkään läskinen...

Hämmästyneenä täällä luen näitä kommentteja, että ap:n ruumiinrakenteessa olisi jotain vikaa. Toiset nyt vaan on vyötäröstä mallia tasapaksu. Kuin myös itsekin. Olen 161/58 ja vyötärö 76 cm. Joskus hoikimmillani, kun paino oli 49 kg, oli vyötärö 69 cm.

Vierailija
57/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 82cm. 163cm ja 60kg.

159cm. 50kg. Vyötärö 64cm.

Vierailija
58/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen raskauksia mittani olivat 165/50 ja VY oli jopa tällöin jo 72 cm. 2 vuotta viimeitsestä synnytyksestä, nyt mitat 165/55 ja VY 76-77!!! Painoindeksin mukaan painoa saisi tulla 10 kg ja olisin yhä normaalipainoinen. Mutta itse en halua kasvattaa enää yhtään vyötärön ympärystä. 50-kiloisenakin mulla oli sellainen ihan pieni ”kohouma” keskivartalon kohdalla, nyt on vähän isompi ”pallo”.

Mulla kertyy iso osa rasvasta vyötäröön. Lantion ympärys 88cm tällä hetkellä, rinnanympärys 96cm, ja rinnat myös on isot.

Yöäkroppani vaatekoko on 38-40, housut ja hameet voi olla vaikka XS/32.

Me ollaan eri mallisia, painoindeksi ei kerro kaikkea. Kannattaa varoa liian isoa vyötärön ympärystä

Vierailija
59/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trikoota, neuleita, jämäkämpiä kankaita. H&M

naisten peruspuolelta ostin 34 kokoisen mekon viikko sitten, hyvin istuu, eikä purista vaikka joustamaton kangas.

H&M:n kokotaulukoissa on oletuksena, että 34-kokoisella naisella on vyötärönympärys 64 cm. Mekon kaavoitus on siis tällä mitalla tehty. Kaikki meistä eivät vastaa keskiarvoa, ja monella esimerkiksi vyötärö ja lantio voivat olla eri kokoa. Tällöin kuitenkin kannattaisi valita se isompi koko, jotta välttyy makkarankuori-efektiltä.

Toki jokainen saa ostaa sellaisia vaatteita kuin haluaa, mutta itse ainakin huomasin että vaatteet näyttävät selkeästi paremmilta kun valitsen taulukon mukaisen koon.

Vierailija
60/80 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulle ainakin yli 80cm on ihan liikaa koska olo alkaa olla tukala kumarrellessa/istuessa. Toki peilikuvakin on melko jäätävä, mutta se ei häiritse ihan niin paljon kuin tuo tunne että ilmat tulee pihalle aina kenkiä jalkaan laittaessa. 

Eikä sekään kyllä kivaa ole, että esim autosta noustessa maha humpsahtaa housunkauluksen yli..

Nyt on tullut vähän rötvättyä koko kevät/kesä ja sen kyllä tuntee ihan vaikka vaan makuullaan ja just toissapäivänä mittasin "vyötärön"ympärystä ja mittanauha näytti 93cm. Nyt alkoi (kuten aina syksyllä) ihan uusi tsemppi liikkumiseen ja terveelliseen syömiseen mutta vähän tuo kyllä pääsi yllättämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän