Pitääkö naisella todella olla alle 80cm vyötärö?
Kakkoselta tuli terveysohjelma, jossa lääkäri sanoi että naisella tulisi olla alle 80cm vyötärö tai muuten on terveysriski. Mittasin sitten uteliaana omani, ja mittanauha venyi 77cm kohdille. Olen itse 170 cm pitkä ja painoni vaihtelee 50-52 kg.n tietämillä. En ole mitenkään näkyvästi vyötäröltäkään lihava, eli en voi uskoa tuota 80cm rajaa!
Kommentit (80)
Miten pitää seistä vyötäröä mitattaessa? Pitääkö olla rentona, niin ettei yhtään vedä vatsaa sisään, vai pitääkö seistä selkä suorana niin että vatsa menee itsestäänkin vähän sisään päin?
Vierailija kirjoitti:
No mulla on 80 cm ja bmi on 29. Eli kyllä pitää olla alle tuon.
Perse? 130 cm?
Jalkojen pituus? 80 cm?
Oli pakko mitata itsekin. 71 kg / 174 cm ja vyötärönympärys oli 73 cm. Siinä on ihan havaittavissa ylimääräistä, joten pari senttiä voisi hyvinkin lähteä pienellä jumpalla. Lantio on minulla leveä mutta vyötärö on aina ollut hyvin erottuva. Sen sijaan siskoni vyötärön kapein kohta on heti rintojen alla ja hän on omenavartaloinen. Hän on aina ollut fyysisesti paremmassa kunnossa kuin minä mutta näyttää tanakalle.
Mulla BMI 21 ja endometrioositurvotuksen takia lähes aina pallomaha ja valtava vyötärönympärys. Että tämäkin on yksi vaihtoehto.
Olen 168 cm pitkä, 53 kg ja vyötäröni on noin 70 cm. Ei ole mitenkään erityisen kapea rakenteeltaan.
Oletko AP ihan varma noista mitoista?
Olen suht hoikka ja silti vyötärömitta noin 70 cm. Olisi todella tekeminen saada se 60-senttiseksi. En usko, että onnistuisin, koska vartalomallini ei ole kurvikas, olen enemmänkin sporttisen suoralinjainen.
164/54 ja vyötärö 64cm. Mallia tiimalasi, vyötäröön ei onneksi kilot kerry. Enimmillään painanut n. 5kg enemmän ja ne on ollut lähinnä reisissä ja pepussa.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitää seistä vyötäröä mitattaessa? Pitääkö olla rentona, niin ettei yhtään vedä vatsaa sisään, vai pitääkö seistä selkä suorana niin että vatsa menee itsestäänkin vähän sisään päin?
Tätä samaa olen minäkin ihmetellyt.
Tuolla aikaisemmassa viestissä olevan linkin takaa löytyy ohje:
Laita mittanauha n. 2 cm navan yläpuolelle (ihmisillä on napakin eri korkeuksilla, joten eiköhän se vyotärön kapein kohta ole se oikea paikka kuitenkin). Hengitä sisäänpäin, ja sitten ulos. Mittaa heti uloshengityksen jälkeen (pidätä hengitystä).
Nyt minäkin osaan tehdä sen oikein, ja sain 2 cm pienemmän tuloksen kuin aikaisemmin.
Kyseessä ei ole vyötärön kapein kohta välttämättä (jollei se sijaitse juuri 2cm navasta ylöspäin), eikä sitä vatsaa sitten kiskota sisään mitatessa!
Joidenkin mukaan sen rajan voi laskea niin, että puolittaa oman pituuden.
Sulla näyttäisi rasva kerääntyvän keskivartalolle. Se on pahin mahdollinen paikka. Suuri terveysriski. Vaikka painatkin vain 50 kiloa, niin luultavasti olet vartalomalliltasi tasapaksu? Sulla on ruokavaliossa jotain vikaa. Syötkö paljon sokeria? Se kerääntyy vyötärölle.
Olen suunnilleen samoissa mitoissa, ja mun vyötärö on 65 cm. En harrasta liikuntaa ja syön mitä huvittaa. 77 cm ei ole normaalia noilla mitoilla. Ruokavalio kuntoon.
Kylläpä ap:lla on erikoinen ruumiinrakenne. Olen 158/85 ja vyötärönympärys on 86 cm eli selväsi ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen suunnilleen samoissa mitoissa, ja mun vyötärö on 65 cm. En harrasta liikuntaa ja syön mitä huvittaa. 77 cm ei ole normaalia noilla mitoilla. Ruokavalio kuntoon.
Kaikilla ihmisillä ei ole samanlainen ruumiinrakenne. Toiset on luonnostaan sirompia ja toiset rotevampia jo ihan luustoltaan.
Joo? Oon lyhyt normaalipainoinen ja vyötärö 68cm.
Mulla on 58 cm mallia tiimalasi, ollut "aina", mutta mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän joutuu tehdä työtä, että mitat pysyvät.
Vierailija kirjoitti:
Sulla näyttäisi rasva kerääntyvän keskivartalolle. Se on pahin mahdollinen paikka. Suuri terveysriski. Vaikka painatkin vain 50 kiloa, niin luultavasti olet vartalomalliltasi tasapaksu? Sulla on ruokavaliossa jotain vikaa. Syötkö paljon sokeria? Se kerääntyy vyötärölle.
En syö paljon sokeria, olen ollut 20 vuotta myös kasvissyöjä. Sokeria saan enimmäkseen tuoremehuista.
Sanoisin että muita tärkeitä lisäkysymyksiä terveytesi määrittelyyn on:
-Liikutko säännöllisesti?
-Syötkö vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä?
-Tupakoitko?
-Käytätkö alkoholia enemmän kuin 1 annos/päivä?
-Syötkö sokeria yli suositusten (herkkujen ja esim. mehun, jogurtin, myslin, kastikkeen, valmisruoan muodossa)?
Tiedät varmaan, mikä on oikea vastaus noihin kaikkiin. Jos nuo on kunnossa, ei terveydessä ole varmaan hirveästi parantamisen varaa.
80cm on jo miehen vyömitta. Naisella tulee olla 60cm.
Minä luin jostain, että vyötärönympäryksen pitäisi olla max puolet omasta pituudesta. Eli 170 cm pituisella se saisi olla 85 cm.