Kokemuksia kaupan kassojen huijausyrityksistä
Kuinka usein teitä koitetaan koijata kauppojen kassoilla? Itselleni on käynyt jo useamman kerran niin että esim. ne 30%:n alennuksella myytävät tuotteet veloitetaan "epähuomiossa" täydellä hinnalla. Onneksi olen tarkkana ja vaadin aina kuitin jonka tarkista välittömästä kassojen jälkeen.
Kommentit (41)
Ei ole huijattu aletuotteissa. Joskus on käynyt niin että joku tarjoustuote onkin veloitettu normaalihintaisena. Tästä huomautan kassalle.
Eivät ole laittaneet kassajärjestelmään oikeaa hintaa ja uskon sen olevan inhimillinen erehdys ei niinkään huijaamista. Virheitä sattuu kaikille.
Ja syytät varmaan kassatyöntekijää että hän henkilökohtaisesti yrittää huijata?
Ei ole koskaan yritetty huijata missään ruokakaupassa tms.
Välillä jää alennushinta laittamatta tai koneella on eri hinta kuin hyllyssä. Sitä kutsutaan inhimilliseksi erehdykseksi, ei tahalliseksi huijaamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:21"]
Kuinka usein teitä koitetaan koijata kauppojen kassoilla? Itselleni on käynyt jo useamman kerran niin että esim. ne 30%:n alennuksella myytävät tuotteet veloitetaan "epähuomiossa" täydellä hinnalla. Onneksi olen tarkkana ja vaadin aina kuitin jonka tarkista välittömästä kassojen jälkeen.
[/quote]
Muistathan myös aina ilmoittaa kassan esimiehelle siitä, että hän yrittää huijata sinua? Koska kassahan ne hinnat ja alennukset sinne järjestelmään syöttää, ei tietenkään hänen esimiehensä.
Itse olen myös alkanut tarkistaa kuitteja. Useasti on käynyt juuri niin kuin aloittaja sanoo - kassalla veloitetaan liikaa. Ei kait kassat huijata yritäkään mutta tuumikaapa millainen raha tuo on kaupalle jos kaikki nuo menisivät läpi? Jokainen ei sitä kuittia viitsi tarkistaa.
Tuskinpa se kassa tahallaan yrittää huijata - mitä se edes häntä hyödyttäisi? "Ylimääräinen" osahan menee suoraan kaupalle, eikä heillä mitään bonusjärjestelmää myyjille ole, että sen mukaan saa pientä lisää taikka ylimääräisiä taukoja, kun vain tarpeeksi monelta jättää sen alennuksen syöttämättä.
Useimmitenhan eri tarjoukset syötetään aamulla kassajärjestelmään ja tämän tekee ihan joku muu, kuin se rivikassantäti. Poikkeuksena -30/-50/jne laput, jotka saattavat jäädä huomaamatta ihan inhimillisistä syistä. Ei kannata niitä tuotteita, missä lappu on niin laittaa lappu alaspäin tms, jolloin sitä ei edes huomaa, ellei jokaista tuotetta käy erikseen läpi ja tarkasta, mikä veisi suhteettomasti aikaa varsinkin ruuhkapäivinä. Voi se asiakaskin ihan järkeä käyttää. Ja kuittihan kuuluu aina antaa, ei sitä tarvitse erikseen vaatia. On oikeutesi saada se ilmankin ja yleensähän kassat sitä tarjoavat.
On käynyt monestikin niin, että on veloitettu liikaa, esim. useamman kerran joku tuote jota olen ostanut vain yhden. En kuitenkaan ole näitä huijausyrityksinä pitänyt, vaan ihan inhimillisinä erehdyksinä. Ei se yksittäinen kassatyöntekijä niitä rahoja kuitenkaan itselleen saa, ja mikään suuri kauppaketju ei todellakaan ottaisi sellaista riskiä että ohjeistaisi työntekijöitään (!) rahastamaan liikaa, jotta voisi tehdä "voittoa" euron sieltä, toisen täältä.
Mutta kuitit kannattaa kyllä aina tarkistaa, ja huomauttaa virheistä.
Olen itse myyjä ja jos asioin kaupassa, tarkistan, että alennukset on lyöty. Jos ei niin pyydän virheen korjausta. En kyllä ymmärrä, miten tällaisesta asiasta saa ongelman.:)
Toisekseen kukaan ei saa tuota alennuksen puuttumista kaupassa hyötynä, koska jos tuote on veloitettu väärin täyteen hintaan, silloinhan kassa täsmää, kun asiakas on maksanut sen hinnan, joka koneelle on lyöty. Eipä siitä kukaan saa sitä erotusta, joka tulisi alen kautta, omaan taskuunsa, kuten aloittaja haluaa ehdottaa.:)
Jos taas hyllynreunassa lukee eri hinta kuin mitä tulee koneelta, mun ketjussa ainakin saa ko. tuotteen ilmaiseksi. Noita heittoja esiintyy välillä sen vuoksi, että hintoja on muutettu keskitetysti mutta jostain syystä hintaa ei ole päivitetty hyllynreunalappuun. Hinnat tulee aina keskitetysti järjestelmästä eikä niitä kukaan myyjä itse kassalta näppäile muuten.
Olen kurkkua myöten täynnä. Enää ei hyväksytä työtapaturmia vaan ne on joko kusetusta tai huijaamista, jota sitten tuhannet ja tuhannet jakaa esim. facebookissa.
K-kauppojen plussatarjoukset jää välillä saamatta, kun niitä ei jostain syystä kone lue kunnolla.
Meillä ainakin myyjä lyö alennukset kassaan itse. Jos on hirveä pino alennustuotteita ja muita tarjouksia, niin saattaa joskus käydä niin, että jossain välissä painaa väärää nappia tai epähuomiossa jättää painamatta ale-nappia kokonaan. Se ei ole koskaan myyjän tahallinen tarkoitus, eikä siitä hyödy kukaan. Mutta mekin olemme vain ihmisiä ja lähtökohtainen tavoitteemme on, että asiakas on tyytyväinen ja homma sujuu niin kuin sen pitääkin. Jos vasta asiakas huomaa virheen (usein huomaan sen jo itse kuittia koneelta tarkastaessani), pahoittelen ja korjaan sen. Suosittelen kyllä, että tarkastatte kuittinne, koska niitä inhimillisiä virheitä teemme jokainen varmasti useammin kuin tajuammekaan.
Joskus on käynyt niin että tarjoustuotteen enarista on tullut alentamaton hinta, mutta en sanoisi että se on kassan huijausyritys, sillä eihän se kassatytö ole saamassa sitä rahaa. Se on enneminkin kaupan huonoa toimintaa.
Noissa "halpakaupoissa" saa olla tarkkana, niissä alennukset jää monesti tulematta, samoin k-kaupoissa käy yllättävän usein niin että plussakorttialennusta ei tulekkaan automaattisesti.
Mutta aika harvoin näin käy, itse ainakin välttelen paikkoja joissa olen huomannut epäselvyyksiä hinnoissa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:25"]
Välillä jää alennushinta laittamatta tai koneella on eri hinta kuin hyllyssä. Sitä kutsutaan inhimilliseksi erehdykseksi, ei tahalliseksi huijaamiseksi.
[/quote]Enpä tiedä, onko erehdys vai huijaus, jos muistetaan laittaa alennuskyltti tuotteen viereen, mutta ei hintaa järjestelmään. Sanoisin että kyllä tuo taitaa olla tahallista. Harvemmin "virhettä" sattuu niin päin että unohdettaisiin laittaa hyllyyn alennuslapppua, mutta järjestelmään olisi muistettu laittaa alennettu hinta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:26"]
Tuskinpa se kassa tahallaan yrittää huijata - mitä se edes häntä hyödyttäisi? "Ylimääräinen" osahan menee suoraan kaupalle, eikä heillä mitään bonusjärjestelmää myyjille ole, että sen mukaan saa pientä lisää taikka ylimääräisiä taukoja, kun vain tarpeeksi monelta jättää sen alennuksen syöttämättä.
Useimmitenhan eri tarjoukset syötetään aamulla kassajärjestelmään ja tämän tekee ihan joku muu, kuin se rivikassantäti. Poikkeuksena -30/-50/jne laput, jotka saattavat jäädä huomaamatta ihan inhimillisistä syistä. Ei kannata niitä tuotteita, missä lappu on niin laittaa lappu alaspäin tms, jolloin sitä ei edes huomaa, ellei jokaista tuotetta käy erikseen läpi ja tarkasta, mikä veisi suhteettomasti aikaa varsinkin ruuhkapäivinä. Voi se asiakaskin ihan järkeä käyttää. Ja kuittihan kuuluu aina antaa, ei sitä tarvitse erikseen vaatia. On oikeutesi saada se ilmankin ja yleensähän kassat sitä tarjoavat.
[/quote]
Kyllä minä ainakin saan myydyistä vaatteista korvauksen kuukausiansion päälle. Alennustuote aina on pois minun rahoistani. Mutta tahallaan en moista ala tekemään, joskus vaan unohtuu alennus antamatta, etenkin jos esimies on päättänyt ilmoittaa alennukset värikoodein, ne on vittumaisia ja hitaita
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:45"]
Meillä ainakin myyjä lyö alennukset kassaan itse. Jos on hirveä pino alennustuotteita ja muita tarjouksia, niin saattaa joskus käydä niin, että jossain välissä painaa väärää nappia tai epähuomiossa jättää painamatta ale-nappia kokonaan. Se ei ole koskaan myyjän tahallinen tarkoitus, eikä siitä hyödy kukaan. Mutta mekin olemme vain ihmisiä ja lähtökohtainen tavoitteemme on, että asiakas on tyytyväinen ja homma sujuu niin kuin sen pitääkin. Jos vasta asiakas huomaa virheen (usein huomaan sen jo itse kuittia koneelta tarkastaessani), pahoittelen ja korjaan sen. Suosittelen kyllä, että tarkastatte kuittinne, koska niitä inhimillisiä virheitä teemme jokainen varmasti useammin kuin tajuammekaan.
[/quote]Tietysti tuosta joku hyötyy, nimittäin kaupias, jos alelapulla saa aikaan sen että osto tapahtuu, mutta kassasta hinta tuleekin ilman alennusta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:49"]
[/quote]
Kyllä minä ainakin saan myydyistä vaatteista korvauksen kuukausiansion päälle. Alennustuote aina on pois minun rahoistani. Mutta tahallaan en moista ala tekemään, joskus vaan unohtuu alennus antamatta, etenkin jos esimies on päättänyt ilmoittaa alennukset värikoodein, ne on vittumaisia ja hitaita
[/quote]Törkeää. Jos aletuotteet vähentää myyjän ansioita, niin onhan se ihan selvää että sellainen järjestelmä kannustaa myyjää "unohtamaan" alennuksia.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:49"]
[/quote]
[/quote]Törkeää. Jos aletuotteet vähentää myyjän ansioita, niin onhan se ihan selvää että sellainen järjestelmä kannustaa myyjää "unohtamaan" alennuksia.
[/quote]
No ruokakaupan myyjä ei saa mitään bonuksia lyömättömistä alennuksista ja tämä aloitus koski nimenomaan ruokakauppoja. Nyt sitä järkeä käteen.:)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:25"]
[/quote]Enpä tiedä, onko erehdys vai huijaus, jos muistetaan laittaa alennuskyltti tuotteen viereen, mutta ei hintaa järjestelmään. Sanoisin että kyllä tuo taitaa olla tahallista. Harvemmin "virhettä" sattuu niin päin että unohdettaisiin laittaa hyllyyn alennuslapppua, mutta järjestelmään olisi muistettu laittaa alennettu hinta.
[/quote]
Mjoo, mutta haloo - ei se kassamyyjä sua siltikään huijaa, jos kauppias yrittääkin.
Joten täysin turha alkaa sitä kassaa mulkoilla tai sille kiukuta. Sen kun huomautat väärästä hinnasta asiallisesti. Ja jos jatkuvat virheet kovasti korpeaa, äänestät jaloillasi ja alat käyttää jotain muuta kauppaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:45"]
[/quote]Tietysti tuosta joku hyötyy, nimittäin kaupias, jos alelapulla saa aikaan sen että osto tapahtuu, mutta kassasta hinta tuleekin ilman alennusta.
[/quote]
Kaikissa ketjuissa muuten ei ole kauppiaita..
Eikä jotkut minimaaliset -30% lyömättömät alennukset tosiaankaan mene myymäläpäällikön taskuun. On huvittavaa ehdottaa, että jokin kauppa kauheesti hyötyisi tuloksessa inhimillisen erehdyksen vuoksi lyömättömästä alennuksesta. Nyt taas av-mamman mielikuvitus laukkaa.:)
Taas veloitti kaupan kassa ostamani valmisruuan tuplasti. Onneksi pyysin kuitin ja tarkistin asian. Tätä tapahtuu nykyään vähän liian usein.