Matkailu ja lutikat, kertokaa
Tekisi hirveästi mieli varata matkaa kohteeseen johon olen halunnut käytännössä koko ikäni. Vuoden sisällä uutisoitu ja tohistu Euroopan lutikkaongelma kuitenkin uhkaa muuttua päässäni kärpäsestä härkäseksi ja pilata koko jutun. Onko siihen nyt syytä suhtautua tällaisella paniikilla? Oletteko itse joutuneet ötökkähotelliin? Miten käsittelitte matkatavarat?
Kommentit (30)
Onko sinulla sauna kotonasi? Jos on niin ei mitään ongelmaa. Matkalaukku heti vähintään 60 (vai oliko 80, en muista) asteen saunaan pariksi tunniksi. Itse suihkuun ja vaatteet vaihtoon, joko suoraan pesukoneeseen tai sitten saunaan.
Jos taas ei ole saunaa niin en lähtisi tuossa pelossasi.
Olen Aasiassa reissatessa kohdannut lutikan hirvitykset, Laosissa oikein ongelmapaikan josta täytyi yömyöhään kalppia riippumattoon nukkumaan kun huomasin ongelman vasta henkilökunnan jo poistuttua. Tarkistan aina taskulampun avulla patjan saumat, alapinnan ym. Muuten olisin tuon Laosin kauhupaikankin jälkeen ollut aivan syöty ja tavarat täynnä salamatkustajia.
Kotiin palatessa riskimaista olen aina varaksi heittänyt tekstiilit heti pesuun ja saunottanut kunnolla rinkan ym. Lutikoista on todella todella vaikeaa päästä eroon, olen ymmärtänyt. Selviävät niin kauan ilman ruokaa ja vettä jossakin listojen alla ja muissa rakosissa.
Mikset käytä sitä matkatavaroiden pakastuspalvelua?
Tuo on yksi kauhuskenaario että paikanpäällä huomaan ongelman enkä "pääse karkuun" sitä mitenkään. Eihän niihin tai niiden puremiin kuole mutta jotenkin ällöttävä ajatus. Sauna löytyy.
Ap
Saunotus tai pakastus reissun jälkeen heti kaikille kamppeille. Vaatteet pesukoneeseen pyörimään. Jos ei heti jaksa/voi niin tiiviiseen säkkiin ja vaikka parvekkeelle ne tavarat.
Luin otsikon väärin ja petyin vähäsen
Myös pakastinarkku on hyvä varmistus - kaikki tavarat sinne pakastimeen viikoksi, niin mahdolliset ötökät kuolevat.
Muistakaa että hotellihuoneissa,myös suomessa on lutikoita, syyhypunkkeja ja huoneista tulee matkalaukkuihin myös paperitoukkia. Ja ei,en yövy nykyään missään hotelleissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani. Tällä kertaa (ja oikeastaan tässä tapauksessa vain) kiinnostaa lutikat
PaVierailija kirjoitti:
Onko sinulla sauna kotonasi? Jos on niin ei mitään ongelmaa. Matkalaukku heti vähintään 60 (vai oliko 80, en muista) asteen saunaan pariksi tunniksi. Itse suihkuun ja vaatteet vaihtoon, joko suoraan pesukoneeseen tai sitten saunaan.
Ei kai matkalaukut kestä jatkuvaa saunomista. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Apua, niin minäkin luin. Mutta en kyllä pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että hotellihuoneissa,myös suomessa on lutikoita, syyhypunkkeja ja huoneista tulee matkalaukkuihin myös paperitoukkia. Ja ei,en yövy nykyään missään hotelleissa.
Lähes yhtä ahdistava ajatus kuin nuo kaikenlaiset ötökät on se ettei ikinä niiden vuoksi uskaltaisi lähteä mihinkään
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yksi kauhuskenaario että paikanpäällä huomaan ongelman enkä "pääse karkuun" sitä mitenkään. Eihän niihin tai niiden puremiin kuole mutta jotenkin ällöttävä ajatus. Sauna löytyy.
Ap
Se oli kamalaa. Patjan saumoissa oli rivissä isoja ja pieniä lutikoita, paljon tumman punaruskeita ulostepisteitä hyh. Onneksi en ollut rinkkaa avannut, ripustanut vain naulakkoon ja lähtenyt ulos syömään. Tuli kyllä kauhu ja oli ikävää joutua yön selkään, toista majapaikkaa ei löytynyt kun en ollut kaupungissa vaan pienessä kylässä. Kannattaa ainakin sellaisiin ottaa riippumatto hyttysverkolla mukaan, se pelastaa tropiikissa. Aamulla palasin valittamaan..
Teippi sängynjalkaan väärinpäin riittä testiksi. Ja patjan voi katsoa.
Ja kyseessä siis ihan vanha eurooppalainen kaupunki, ei edes kovin lämmin saati trooppinen. Mutta nuo vihulaiset viihtyy ilmeisen hyvin lähes missä tahansa
Ap
Mitään tavaraa ei tuoda reissulta koskaan suoraan sisään. Pyykit tms lajitellaan parvekkeella ja säilytetään pesuun asti parvekkeella jätesäkeissä. Pyykit pestään kuudessa kympissä tai kahteen kertaan 40C peräkkäin.
Pesua kestämättömät tavarat saunotetaan jätesäkeissä. Tai sitten ne pistetään karanteeniin minigrip pussiin kuukaudeksi. Myös aurinkoa voidaan käyttää apuna. Musta jätesäkki kuumenee mustalla katolla luteet tappaviin lämpötiloihin. Tavaraa saa toki olla vain vähän. Talvella tavarat pakastetaan ulkona. Jos jotain pitää saada nopeasti käyttöön, se pakastetaan sisällä pakastimessa.
Ludekämpissä on majoituttu monta kertaa, mutta otuksia ei ole saatu tuotua kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes yhtä ahdistava ajatus kuin nuo kaikenlaiset ötökät on se ettei ikinä niiden vuoksi uskaltaisi lähteä mihinkään
Ap
Joo ap kannattaa lähteä, harvoin sitä katuu. Matkoilla voi kokea mitä avartavimpia elämyksiä. Tiedostaa vain että ötököitä voi olla, tarkistaa vuoteen omaksi turvaksi ja putsii matkatavarat palatessa koko talon turvaksi. Eihän se purema pari yleensä vaarallista ole, ehkä joskus huonolla tuurilla tulehtuu mutta harvemmin noista kai veritaudit tarttuu tms.
"Lipsuu jalat lutikan putkistossa hetekan..."
Vierailija kirjoitti:
PaVierailija kirjoitti:
Ei kai matkalaukut kestä jatkuvaa saunomista. Haloo.
Minun on ainakin kestänyt. Uusin sitten matkalaukun jos hajoaa, ennemmin kuin nakkaan kotikaappiin kylmiltään kaukomailta palatessa.
?