Koulujen alku verottaa tänä vuonna kukkaroa tuntuvasti.
Mulla isommat lapset, joista kahdelle jouduin ostamaan uudet reput, kun edelliset olivat hajoamispisteessä. Yksi tarvii uudet crocsit, toiselle oli valitettu, että liikkatunnille tarvitaan kunnon lenkkarit. Ja kun sateessakin ollaan ulkona, niin tuskin kannattaa ostaa muita kuin coretexit. Kaksi lapsista tarvii vedenkestävän takin ja sisäliikkakengät.
Lapset ovat siis isompia ja vanhimman jalan kasvu on nyt tod.näk. loppunut, nuorimmalla on tällä hetkellä suurin jalka ja keskimmäinen on poika, joten kierrätyskin on todella vaikeaa. Ennen pyöriteltiin hyvin kaikkea kengistä suksiin, mutta nyt tuntuu että olen konkurssissa ennen kuin kaikki tarvittavat tavarat on hankittu.
Kommentit (70)
Sisälläkö lapset koko kesän nököttöivät. Kyllä lapsille voi ostaa vaatteita yms. pitkin vuotta, eikä kerran vuodessa ja sitten itkeä kuinka koulun alku tulee kalliiksi.
Nimenomaan kulutustavaraa. Älkää nyt viitsikö leikkiä tyhmää: jos ostat 6-10-vuotiaalle housut 2kk ennen koulun alkua, ne eivät ole enää siistit tai jopa ehjätkään koulun alkaessa. Kesällä myös kuluu rahaa ihan eri tavalla kuin ympäri vuoden: mahdollinen lomailu ja lasten päivittäinen kotonaolo jo sen vie.
Pitää nyt vaan länkyttää länkyttämisen vuoksi.
Kukaan lapsi, siis oikeasti kukaan ei tarvitse mitään Crocseja kouluun mistään syystä! Oletko ihan tosissasi laittanut lapsen liikuntatunnille rantasandaaleissa? Miksi? Lähtisitkö itse flipflopeissa lenkille?
Crocsit kouluun sisäkengiksi. Isommat eivät enää käytä jumppatossuja ja taitaa ekaluokkalaisillakin jo olla niitä tossujen sijaan.
Me ostettiin lapselle crocsit kouluun sisäkengiksi.
Ja ei se koulun alusta johdu, että vaatteita pitää ostaa vaan siitä, että tulee syksy ja ilmat viilenee. Kesä on käytetty hellevaatteita ja tuon ikäiset on kasvaneet ulos kaikista välikausivaatteistaan, joten nyt ilmojen viiletessä carderobi on uusittava. Toki meillä nyt ainakin keväällä ostetu ulkoilutakki menee vielä yms. joten ei nyt ihan kaikkea tarvii kerralla ostaa. Mutta ylipäänsä koululaisille on vuoden mittaan ostettava tosi paljon vaatetta.
Lapsella oli kengät liikkatunnilla. lenkkarit mun mielestä, opettajan mielestä skedekengät. Crocsit ovat sisäkengiksi, ei kukaan enää mitään tossuja käytä ja ilman sisäkenkiä olemisesta tulee muikkari samantien.
Alakoulu ikäisen lapsen vanhmempina olemme oppineet, ettei kouluun tosiaankaan kannata niitä ihan parhaimpi vaatteita, reppuja ja kenkiä laittaa. Välitunnilla kuitenkin vielä rymytään ja melskataan, eikä supissa ringissä muita nenän vartta pitkin katsoen, millaiset vaattet kelläkin on päällä.
Edelleekin sanoin, että vapaa-aika tulee kalliimmaksi. Harrastuksiin yms. tarvitaan kyllä vähän parempaa lenkkaria ja sisäkenkää, kuin koululiikuntaan.
Täällä ostetaan vaan pari paitaa, muut tavarat on olemassa. Talvitakki on ostettava mutta siihen on vielä aikaa.
Suurin kustannuserä on lukiokirjat ja laskin pitkään matematiikkaan.
Eiköhän sisäkengiksi riittäisi sellaiset viiden euron crocsit? Säästöä sekin.
Totta se on, että koululaisten ja nuorten vaatteisiin ja varusteisiin menee paljon rahaa. Kun jalka vielä kasvaa, niin kaikki kengät on uusittava lähes joka vuosi. ja pakko on olla kumpparit, lenkkarit, sisäpelikengät, jotkut siistimmät kengät, kesällä sandaalit, kouluun sisäkengät... Lisäksi paljon ulkoilevat tarvitsee vettä pitävät ulkoiluvaatteet, toppavaatteet jne. Ja jotain siistimpääkin vaatetta on oltava. Ja ei isommille lapsille enää mistään kirpparilta löydä mitään, kaikki on ostettava uutena. Jonkun alakouluikäisen pojan ulkovaatteista ei jää oikein mitään edes perheen sisällä kierrätykseen, ne kuluu aika lailla loppuun.
Lisäksi olen huomannut, että ihan halpoja vaatteita ei kannata ostaa, koska ne hajoavat heti, eivät kestä kulutusta eikä pesua. Ja tuon ikäisen vaatteet on tosi kovalla kulutuksella ja ainakin meidän pojan vaatteita on pestävä tosi usein.
Eli kyllä lasten kasvattaminen maksaa.