Koulujen alku verottaa tänä vuonna kukkaroa tuntuvasti.
Mulla isommat lapset, joista kahdelle jouduin ostamaan uudet reput, kun edelliset olivat hajoamispisteessä. Yksi tarvii uudet crocsit, toiselle oli valitettu, että liikkatunnille tarvitaan kunnon lenkkarit. Ja kun sateessakin ollaan ulkona, niin tuskin kannattaa ostaa muita kuin coretexit. Kaksi lapsista tarvii vedenkestävän takin ja sisäliikkakengät.
Lapset ovat siis isompia ja vanhimman jalan kasvu on nyt tod.näk. loppunut, nuorimmalla on tällä hetkellä suurin jalka ja keskimmäinen on poika, joten kierrätyskin on todella vaikeaa. Ennen pyöriteltiin hyvin kaikkea kengistä suksiin, mutta nyt tuntuu että olen konkurssissa ennen kuin kaikki tarvittavat tavarat on hankittu.
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:34"]
Mihin te laitatte esim. ne rahat jotka lapsi saa jouluna ja synttärinä mummeilta ja kummeilta? Ostatteko barbiet tai tietokonepelejä? Mä olen ristiäisrahoista asti laittanu kaikki tytön tilille ja sieltä otetaan mitä tarvitaan. Kertynyt mukavasti rahaa, on koko ala-asteen goretexeihin ja reppuihinvaraa.
Ens vkolla syntyy toinen lapsi ja hänelle avaan samanlaisen tilin.
[/quote]
Annan ne rahat tietty lapselle, lapsenhan ne on! Lapsen omalla rahalla - vaikka miten olisi äidin tilillä - ei ole tarkoitus ostaa haalareita ja ulkojalkineita.
Omalle kummilapselle olen avannut tilin, johon vain minulla on käyttöoikeus (tili on myös nimelläni), mutta testamentissa se on nimetty lapsen tiliksi. Sinne olen laittanut synttäri- ja joululahjarahat turvaan vanhemmiltaan.
[/quote]
Annat 3,4,5 vuotiaalle? Mitä hän sillä rahalla on ostanut?
Yleensä kun rahalahja annetaan, kuuluu "ostakaa jotain tarpeellista". Mikäs sen tarpeellisempaa kun just ne lenkkarit tai polkupyörä jonka lapsi haluaa..?
En aina oikeesti ymmärrä ihmisten järjenjuoksua. Naristaan kun ei ole varaa ostaa, mutta yhtään ei olla valmiita säästämään. Narinari.
[/quote]
Lapseni ovat ostaneet rahoillaan esimerkiksi osakkeita. Eivät tosin vielä 3v iässä, mutta jo 14v meillä osaa aika taitavasti sijoittaa. Omaisuutensa lähenee hälyttävästi 15 000 euron rajaa, joten välillä joutuu toppuuttelemaan. Pienemmät ovat halunneet viedä omat rahansa pankkiin. Eivät säästääkseen vaan turvaan.
Minunn tehtäväni ei ole säästää lasteni rahoja, en erikseen säästä omianikaan. Ostan järkevästi ja tilillä on ihan säästämättä rahaa lasten perustarpeisiin vaatteista polkupyöriin. Meillä tosin isovanhemmat eivät ole ikinä antaneet lapsille rahaa sanoen, että ostakaa jotain tarpeellista, koska näkevät kyllä, että kaikki sellainen on jo hankittu, siihen ei rahaa kaivata.
Mä ostan reppuja ns. "varastoon". Useamman lapsen perheessä reppuja tarvitaan ja ne kuluu käytössä. Ennen koulunalkua reppujen hinnat vaan on pilvissä. Kuukauden päästä niitä saa jopa 70% alennuksesta. Hyviä reppuja/laukkuja löytyy joskus myös kirpputoreilta.
Vaatteitakin voi haalia kirppareilta ja alennuksista. Sesonkiaikaan välikausivaatteet on aika suolasen hintasia. Sama kuin, jos joku ostaa talvitakkeja tuossa joulun alla. Hinnat kyllä kirpasee. Kun taas keväällä/kesällä saa alennusmyynneistä edullista talvivaatetta poistuvista mallistoista edulliseen hintaan.
Meillä lapset joskus nutisee, että ois kiva saada jotain tiettyä merkkiä tms. Mutta pienituloisena en voi sitä heille suoda. Perustarpeisiin riittää perusvaatteet ja kun ikää tulee lisää, niin voi kesätöillä tms. ansaita omaa rahaa ja ostaa niitä merkkivaatteita, hienoja laukkuja ja kenkiä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:09"]
Ostin lapsille suunnillen tuon satsin ja rahaa meni kokonaista 150 e! Katastrofin paikka? Tosin tajusin ostaa jo heinäkuussa alesta, kunnon lenkkikengät 19 e, ulkoiluasu 29.90 jne. Sitä kutsutaan ennakoinniksi,
[/quote]
Käyttääkö lapsesi ihan oikeasti 19 euron lisulenkkikenkiä :O
En ikinä, siis ikinä panisi lastani kouluun sellaisilla tossukoilla. Hiukan laatua niihin lasten lenkkitossuihin.
Toinen asia on, että suomalaiset lapset kulkevat ihan liian pienissä kengissä, kun ostetaan etukäteen alennusmyynneistä. Lasten jaloissa on paljon niiden takia virheasentoja ja hankaumia ja känsiä.
Joten satsatkaa laatuun, älkääkä säästäkö lastenne terveyttä. Parit kaljat ja tupakit pois, niin saa ostettua kunnon lenkkarit, eikä mitään marketin halpiskorin lenkkareita.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:30"]
Kakkonen:
Pakko sanoa, että välillä se varautuminen ei riitä. Jos rahat on aina vähissä, ei voi varautua tulevaan, vaikka kuinka tietäisi että se on tulossa. Pian taas täällä huudellaan, kuinka lasten joululahjoihin olisi pitänyt alkaa säästää jo kesällä. Mistä säästät, kun joka kuukaudelle on menoja riittämiin.
Välillä täällä moititaan, kun teinien pitää maksaa autokoulunsa itse. Minun olisi pitänyt alkaa säästää jo yli vuosi sitten 60e/kk pojan autokouluun, että summa olisi kasassa kun täyttää 18v. Enkä ole edes aloittanut. Kun ei rahat riitä varautumiseen.
[/quote]
Mun poika on nyt 10v. säästän tilillensä 20-30e kuukaudessa mopo- ja ajokorttia varten. Ettei tule yllätyksenä. Vedenkestävän takin ostin keväällä alesta -60%, housut sopinee vielä. Kengät löysin Stadiumista muutamalla kympillä. Se on se paikka jonka tarkistan aina ensin kun tarvitaan uutta vaatetta.
Ja olen todennut, että vähemmälläkin pärjää. Mun pojilla on tasan yksi takki per kausi ja 1-2 ulkoiluhousut. Koko kesän kulkivat halpiscrocseissa joiden remmit on edelleen ehjät. Koko syksy kuljetaan samoissa lenkkareissa.Ja miksikö näin? ihan siksi että ei nuo muuta jalkaansa laita kumisaappaan lisäksi. Ekaluokkalaisen gorelenkkarit merkkiä adidas maksoivat alessa 25e. Sisävaatetta ei tarvitse olla tyyliin 20 t-paitaa ja 8 hupparia. Mun pojilla on n. 6 t-paitaa, saman verran pitkähihaisia ja pari hupparia. Farkkuja tms. 2-3 ja collegehousuja muutamat, verkkareita kahdet. Ja kummasti tuolla määrällä pärjää. Ja ihan samalla lailla ne puman college-housut kuluu polvista kun halvemmatkin, se on huomattu.
Suurperheessä nuo syysmenotkin ovat suurempia.
Onneksi on sitten myös ilot ja arjen onni.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:09"]
Voi joo, mutta tällänen tyhmä ei tajunnut esim. kesän aikana hankkia noita tavaroita. Ajattelin vain, että kesälomalla on aikaa ja yht'äkkiä se loma olikin mennyt ja lapset koulussa ja nyt sitten pitää kiireellä ostaa kaikki kerralla.
[/quote]
Sulla ei vissiin ole lapsia? Jos hankkii vaatteita alkukeästä ja loppukesään sattuu kasvupyrähdys, niin ne on jo ennen koulun alkamista pieniä.
[/quote]
Mun käsittääkseni on melko epätodennäköistä, että lapsi pyrähtää kasvuun niin, että esim. kesän aikana tulee 20cm lisää. Itse ostan vaatteet 10cm kasvuvaralla ja kyllä se on riittänyt. Useimmiten olleet vähän reilut, mutta kyllä ne pian on taas sopivat.
Esim. jos ostat 134cm pojalle 140cm pojan farkut Juhannuksen alennusmyynneistä, niin KYLLÄ voin vannoa, että on syksyllä sopivat.Lapset kasvaa ja toiset lapset kasvaa nopeammin ja enemmän kuin toiset, mutta kyllä siinäkin JOKU tolkku on. On aika marginaalinen ryhmä joilla sitä kasvua tulee muutamassa hassussa kuukaudessa monen koon verran ylöspäin.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 12:57"]
Ostin lapsille suunnillen tuon satsin ja rahaa meni kokonaista 150 e! Katastrofin paikka? Tosin tajusin ostaa jo heinäkuussa alesta, kunnon lenkkikengät 19 e, ulkoiluasu 29.90 jne. Sitä kutsutaan ennakoinniksi,
[/quote]
En ikinä, siis ikinä panisi lastani kouluun sellaisilla tossukoilla. Hiukan laatua niihin lasten lenkkitossuihin.
Toinen asia on, että suomalaiset lapset kulkevat ihan liian pienissä kengissä, kun ostetaan etukäteen alennusmyynneistä. Lasten jaloissa on paljon niiden takia virheasentoja ja hankaumia ja känsiä.
Joten satsatkaa laatuun, älkääkä säästäkö lastenne terveyttä. Parit kaljat ja tupakit pois, niin saa ostettua kunnon lenkkarit, eikä mitään marketin halpiskorin lenkkareita.
[/quote]
Miksi lenkkitossut hinnalla 19.90 on huonot? Niissä oli noin 80% ale, lähtöhinta vähän yli 70 e. Kokoa 43, viimeiset mallistossaan. Ei niillä ehdi jumppatunnilla kovin paljoa juoksemaan, tuskin ne jalkaa ehtii noin 30 tunnissa pilaamaan.
Kasvavalle ei-aktiiviurheilijanuorelle ei kannata niitä 200 euron lenkkitossuja ottaa, niin sanoi Intersportin myyjä.
Ei kai kenenkään lapsi käytä lenkkitossuja koulujalkineina?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:39"]
Mihin te laitatte esim. ne rahat jotka lapsi saa jouluna ja synttärinä mummeilta ja kummeilta? Ostatteko barbiet tai tietokonepelejä? Mä olen ristiäisrahoista asti laittanu kaikki tytön tilille ja sieltä otetaan mitä tarvitaan. Kertynyt mukavasti rahaa, on koko ala-asteen goretexeihin ja reppuihinvaraa.
[/quote]
Oikeastiko teillä mummit ja kummit pukee lapset, sinulla ei ole siihen varaa? Kamala sentään, millaisiin oloihinSuomessa saa lapsia tehdä
[/quote]
On varmaan kamalat olot, kun mummeja ja kummeja. Hyvät tukiverkot.
Nuoret perheet joissa on pieniä lapsia ovat usein pienituloisia. Omat vanhempani ovat olleet riemuissaan, kun saivat lapsenlapsia iässä, jolloin jaksavat vielä touhuta ja ovat itsekin työelämässä- on varaa tukea. Kummeilta en taas ole ikinä mitään tukea rahallisesti saanut enkä oikeastaan edes ajatellut, että heidän pitäisi lahjoittaa rahaa. Enemmänkin ajattelen kummia henkisenä tukea ja toivoisin, että kummit viettäisivät enemmän aikaa kummilastensa kanssa.
[/quote]
[/quote]
Et taida olla kovin hyvä taloudenpidossa? Heinäkuussa urheilukaupan alesta sai niitä 50-60 euron jalkineita alle 20 eurolla, jos vain viitsi kesken loman kaupassa käydä. Vain tyhmä maksaa leinkkikengistä täyden hinnan!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:05"]
Voi joo, mutta tällänen tyhmä ei tajunnut esim. kesän aikana hankkia noita tavaroita. Ajattelin vain, että kesälomalla on aikaa ja yht'äkkiä se loma olikin mennyt ja lapset koulussa ja nyt sitten pitää kiireellä ostaa kaikki kerralla.
[/quote]
Sulla ei vissiin ole lapsia? Jos hankkii vaatteita alkukeästä ja loppukesään sattuu kasvupyrähdys, niin ne on jo ennen koulun alkamista pieniä.
[/quote]
Mun käsittääkseni on melko epätodennäköistä, että lapsi pyrähtää kasvuun niin, että esim. kesän aikana tulee 20cm lisää. Itse ostan vaatteet 10cm kasvuvaralla ja kyllä se on riittänyt. Useimmiten olleet vähän reilut, mutta kyllä ne pian on taas sopivat.
Esim. jos ostat 134cm pojalle 140cm pojan farkut Juhannuksen alennusmyynneistä, niin KYLLÄ voin vannoa, että on syksyllä sopivat.Lapset kasvaa ja toiset lapset kasvaa nopeammin ja enemmän kuin toiset, mutta kyllä siinäkin JOKU tolkku on. On aika marginaalinen ryhmä joilla sitä kasvua tulee muutamassa hassussa kuukaudessa monen koon verran ylöspäin.
[/quote]
Jos ei kasva 10 cm, sun lapset kulkee sitten syksyllä liian isoissa vaatteissa.
On se tietenkin tämäkin tapa......
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:14"]
[/quote]
[/quote]
Miksi lenkkitossut hinnalla 19.90 on huonot? Niissä oli noin 80% ale, lähtöhinta vähän yli 70 e. Kokoa 43, viimeiset mallistossaan. Ei niillä ehdi jumppatunnilla kovin paljoa juoksemaan, tuskin ne jalkaa ehtii noin 30 tunnissa pilaamaan.
Kasvavalle ei-aktiiviurheilijanuorelle ei kannata niitä 200 euron lenkkitossuja ottaa, niin sanoi Intersportin myyjä.
[/quote]Ai sun lapsi on sohvaperuna. No sitten kelpaa kyllä halpislenkkarit
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Ai sun lapsi on sohvaperuna. No sitten kelpaa kyllä halpislenkkarit
[/quote]
Joo, se ei tarvitse edes niitä metallikärkisiä kenkiä, joilla sun lapset potkii mummoja.
Tuli vaan mieleeni, että kävisikö ne kesän sandaalit syksyllä koulun sisäkengiksi...?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos ei kasva 10 cm, sun lapset kulkee sitten syksyllä liian isoissa vaatteissa.
On se tietenkin tämäkin tapa......
[/quote]
No eipä ole kovin isot, jos lapsi on ollut kesäkuussa 134cm, niin kyllä se elokuussa on jo 135-136cm pitkä. Että ei se neljän senttimetrin kasvuvara nyt niin iso ole...
Onneksi koulu ei ala yllättäen vaan noihin menoihin voi varautua.
Mietin juuri tänään ihan samaa. Meillä on jopa kahdelle nuorimmalle mennyt valtavasti rahaa vaatteisiin, onneksi mukana ovat olleet mummit ja mummut. Vedenkestäviä ulkoiluvaatteita, kenkiä, useita vaatekertoja college-vaatteita ja "parempia vaatteita" jne.
Eikä tarvitse känistä kirpputoreista jakierrättämisestä; jopa mummuja myöten niitä on koluttu ja vaatteita ei ollut. Tuon kokoisille ei löytynyt.
Tarvii uudet crocksit???
Siinä ainakin on helppo säästökohde.... Crocksien lisäksi tarvii kuitenki kengät, joten on vain ne kengät.
Eikö noita kaikkia tarvita ihan normiarjessa myös kesällä, eikä pelkästää koulua varten. Ovat kuintekin ihan peruskulutustaraa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:37"]
[/quote]
Annan ne rahat tietty lapselle, lapsenhan ne on! Lapsen omalla rahalla - vaikka miten olisi äidin tilillä - ei ole tarkoitus ostaa haalareita ja ulkojalkineita.
Omalle kummilapselle olen avannut tilin, johon vain minulla on käyttöoikeus (tili on myös nimelläni), mutta testamentissa se on nimetty lapsen tiliksi. Sinne olen laittanut synttäri- ja joululahjarahat turvaan vanhemmiltaan.
[/quote]
Annat 3,4,5 vuotiaalle? Mitä hän sillä rahalla on ostanut?
Yleensä kun rahalahja annetaan, kuuluu "ostakaa jotain tarpeellista". Mikäs sen tarpeellisempaa kun just ne lenkkarit tai polkupyörä jonka lapsi haluaa..?
En aina oikeesti ymmärrä ihmisten järjenjuoksua. Naristaan kun ei ole varaa ostaa, mutta yhtään ei olla valmiita säästämään. Narinari.
[/quote]
Laitat lapsen tilille ja sitten ostat sieltä ??
Not. Kun laitat lapsen tilille, et enää saa niitä rahoja sieltä ottaa. Ne ovat lapsen rahoja ja lapsi voi aikuisena nostaa sinua vastaan syytteen kavalluksesta.