Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulujen alku verottaa tänä vuonna kukkaroa tuntuvasti.

Vierailija
13.08.2013 |

Mulla isommat lapset, joista kahdelle jouduin ostamaan uudet reput, kun edelliset olivat hajoamispisteessä. Yksi tarvii uudet crocsit, toiselle oli valitettu, että liikkatunnille tarvitaan kunnon lenkkarit. Ja kun sateessakin ollaan ulkona, niin tuskin kannattaa ostaa muita kuin coretexit. Kaksi lapsista tarvii vedenkestävän takin ja sisäliikkakengät. 

Lapset ovat siis isompia ja vanhimman jalan kasvu on nyt tod.näk. loppunut, nuorimmalla on tällä hetkellä suurin jalka ja keskimmäinen on poika, joten kierrätyskin on todella vaikeaa. Ennen pyöriteltiin hyvin kaikkea kengistä suksiin, mutta nyt tuntuu että olen konkurssissa ennen kuin kaikki tarvittavat tavarat on hankittu.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:24"]

Sisäkengät kouluun...mistä lähtien?

80-luvulla kaikkki oli sala-asteella sukkasillaan ja yläasteella ulkokengissä.

[/quote]

No isossa koulussa loska aikaan, kun kaikki 200 kävelee kuraisilla, loskaisilla ja märillä kengillään sitä käytävää, niin se on aika kurjassa kunnossa. Jos siinä pitäisi riisua kenkänsä ja mennä sukkasillaan luokkaan tai lähteä sukkasillaan ruokalaan, niin kyllä on sukat aika märät ja kuraiset saman tien.

Tämä ei ole kysymys siivouksen laadusta, koska ei just siinä vlitunnin päättyessä joka luokan edessä voi olla siivooja moppinsa kanssa...

Meillä oli jo 80-luvulla koulussa sisätossut.

Vierailija
22/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:38"]

Surprise, lapset tosiaan maksaa, miksi niitä pitää tehdä jos on pakko harmitella hankintojen kalleutta. Paljon voi säästää vaatehankinnoissa: keväällä syys- ja talvivaatteet, syksyllä kevät- ja kesävaatteet kun kaikki myydään hurjilla alehinnoilla uuden sesongin alta. Lukiolaisen kirjat on tosiaan iso menoerä mutta asiat on tässä maassa hyvin: lapsilisä ja sen jälkeen opintoraha. Muualla maailmassa ei voi edes haaveilla tällaisesta. Siellä lapset koulutetaan isolla rahalla (tai koulutuksen taso on surkea) ja ilmaisesta koululounaasta ei ole kuultukaan. Täällä saa jopa ilmaisen päivähoidon (mukaanlukien aamupala, lounas ja välipala) jos on pienet tulot. Lisäksi vielä äitiyspakkaus, kotihoidontuki ym avustukset yhteiskunnan taholta. Todellakin asiat on hyvin tässä maassa. 

[/quote]Tuollainen säästäminen voi tulla kalliiksi, sillä tuskimpa ne viimesyksyn alesta ostetut on sopivia tänä vuonna. Lapset kasvaa, jos et tienny.

[/quote]

no onpa harvinaisen tyhmää porukkaa täällä taas. Sen kasvun voi huomioida ja ostaa muutaman sentin isompaa. (kyllä, minulla on lapsia, 3, vanhimmat jo teinejä joten jonkin verran on kokemustakin vaatteiden ostamisesta...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:24"]

Meillä on perheessä nyt kaksi lukiolaista, joiden kasvu ei tunnu loppuvan sitten millään. Eli ostoslistalla isot pinot lukiokirjoja, ja uudet syysvaatteet ja -kengät. Eipä tarvitse vanhempien haaveillaa uusista retkuista näin alkusyksystä.

(Se koulutuksen ilmaisuus Suomessa on siis aika harhaanjohtava käsite, vaikka lukiokirjat saisi ostettua käytettyinä tulee niistä hintaa useita satoja euroja.)

[/quote]

Lisään tähän vielä, että vanhempi aloitti lukiossa toisen vuoden, perheen keskimmäinen ekan. Mutta kun sattuvat käymään eri lukioita, niin iso osa kirjoista ovat eri sarjaa.

Lisäksi nyt tuli toive hankkia lukiota varten läppäri / tabletti, koska "ollaan siirtymässä sähköiseen koulunkäyntiin". No mitä ihmettä niillä kirjoilla sitten tehdään? Läppärit jäivät kyllä toistaiseksi ostamatta.

[/quote]Lukiokirjathan menee uusiksi kolmen vuoden välein, ihan vain siksi että oppilaat joutuisivat ostamaan uusia painoksia eivätkä voisi käyttää vanhoja ja kustantomat voivat paksusti.

Koulujen tulisi pyrkiä kokonaan pois kirjojen käytöstä.

[/quote]

niitä uusitaan jopa KESKEN VUODEN. Sama kirja jonka ostit kuusi viikkoa aiemmin, ei enää kelpaa kirjakauppaan takaisin koska se on vanhentunut. 

Lukiolainen meilläkin. 

Vierailija
24/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se onni et Suomessa ei ole lukukausimaksuja, kalliitakouluvaatemalleja ja itse hankittavia opuksia peruskoulussa. Mammat parkuisi nyt vielä enemmän.

Vierailija
25/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ostanut ennen paljon vaatteita varastoon aleista, nyt en ole löytänyt. Teini-ikäiset alkavat olemaan jo hieman kriittisempia vaatteiden ulkonäön kanssa ja mä taas haluan laatua, joten tänä vuonna ainakin meiltä jäänyt suurin osa aleostoksista tekemättä. Nykypäivänä tuntuu olevan muotia, että monen sadan euron takki on vain -20 % alessa. En mä ainakaan niin kalliita vaatteita viitsi ostaa. Kun lapset olivat pienempiä, niin esim. Reimatecilta sai joka vuosi syksyllä ostettua oikeasti halvalla vaatteet kevääksi.

Vierailija
26/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:38"]

Koulut saisivat hieman paremmin sisäistää suomalaisen maksuttoman perusopetuksen periaatteen, esimerkiksi liikunnassa. Vanhempien varallisuus ei saa mitenkään vaikuttaa siihen että minkälaisen arvosanan saa liikunnasta. Jos lapsi ei tarvi suksia ja luistimia, niin niitä on typerää hankkia vain koulua varten. Koulun liikunnassa tulee keskittyä lajeihin joita voidaan harjoittaa ilman turhia välinehankintoja.

[/quote]

Mutta on hienoa, että koulut osaa ns. kierrättää ja järjestävät tapahtumia mihin voi tuoda ylimääräiseksi jääneitä välineitä. Kaikki pääsee hiihtää ja luistelemaan. Jos tiedän koululla tälläistä toimintaa ei ole, olet varmasti valmis tekemään aloitteen siihen suuntaan.

[/quote]

Pääsääntöhän kouluissa on että jos ei vapaa-ajalla ko.välineitä tarvi, niitä ei tarvitse koulua varten hankkia (ainakaan yläasteella). Välinekeräyksiä myös on useilla kouluilla ja jos ei ole, organisoi itse sellainen. 

Ylipäätänsä sanoisin että eikö ole hienoa kun lapsella on mahdollisuus opetella kyseiset taidot ja halutessaan tehdä siitä hyvä vapaa-ajan harrastuskin? Sukset kuitenkin saa sillä yhden kuun lapsilisällä hankittua ja yhdet talvessa (per lapsi/nuori) riittävät. Entiset voi myydä. 

Vierailija
27/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:04"]

On se onni et Suomessa ei ole lukukausimaksuja, kalliitakouluvaatemalleja ja itse hankittavia opuksia peruskoulussa. Mammat parkuisi nyt vielä enemmän.

[/quote]

Komppi tälle. Asia on juuri näin. 

Vierailija
28/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin lapsille suunnillen tuon satsin ja rahaa meni kokonaista 150 e! Katastrofin paikka? Tosin tajusin ostaa jo heinäkuussa alesta, kunnon lenkkikengät 19 e, ulkoiluasu 29.90 jne. Sitä kutsutaan ennakoinniksi,

Vierailija
29/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:12"]

Nimenomaan kulutustavaraa. Älkää nyt viitsikö leikkiä tyhmää: jos ostat 6-10-vuotiaalle housut 2kk ennen koulun alkua, ne eivät ole enää siistit tai jopa ehjätkään koulun alkaessa. Kesällä myös kuluu rahaa ihan eri tavalla kuin ympäri vuoden: mahdollinen lomailu ja lasten päivittäinen kotonaolo jo sen vie.

Pitää nyt vaan länkyttää länkyttämisen vuoksi.

[/quote] Miksi ne pitäisivät olla upouudet. Meillä tytöt menivät tänään kouluun paikatuissa pillifarkuissa, isompi ei edes halunnut että toisessa polvessa oleva reikä korjataan. Tennarit ovat myös keväältä, koko kesänä niitä ei ole tarvittu. Sisäpelikenkiä on onneksi harrastuksen kautta valmiiksi ja yhdet lenkkarit pitää ostaa liikkatunneille.

Vierailija
30/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on asiat hyvin euroopplaisittain, ja koko maailmaa ajatellen. Esim. Irlannissa vanhemmat joutuu ostamaan koulukirjat, muut tarvikkeet kynät, vihkot , koulupuvut ja maksamaan ruuana tai laittamaan eväät. Ja suuri osa joutuu itse viemään lapset kouluun ja sieltä hakemaan, ja järjestämään iltapäivähoidon itse. Puhumattakaan ajasta ennen koulua. Ihmeissään kuuntelevat tarinoita pitkistä äitiyslomista, hoitovapaista, sairaan lapsen hoidosta palkallisesti, subjektiivisesta, halvasta päivähoidosta puhumattakaan.

Vierailija
31/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te laitatte esim. ne rahat jotka lapsi saa jouluna ja synttärinä mummeilta ja kummeilta? Ostatteko barbiet tai tietokonepelejä? Mä olen ristiäisrahoista asti laittanu kaikki tytön tilille ja sieltä otetaan mitä tarvitaan. Kertynyt mukavasti rahaa, on koko ala-asteen goretexeihin ja reppuihinvaraa.

Ens vkolla syntyy toinen lapsi ja hänelle avaan samanlaisen tilin.

Vierailija
32/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:34"]

Mihin te laitatte esim. ne rahat jotka lapsi saa jouluna ja synttärinä mummeilta ja kummeilta? Ostatteko barbiet tai tietokonepelejä? Mä olen ristiäisrahoista asti laittanu kaikki tytön tilille ja sieltä otetaan mitä tarvitaan. Kertynyt mukavasti rahaa, on koko ala-asteen goretexeihin ja reppuihinvaraa.

[/quote]

Annan ne rahat tietty lapselle, lapsenhan ne on! Lapsen omalla rahalla - vaikka miten olisi äidin tilillä - ei ole tarkoitus ostaa haalareita ja ulkojalkineita.

Omalle kummilapselle olen avannut tilin, johon vain minulla on käyttöoikeus (tili on myös nimelläni), mutta testamentissa se on nimetty lapsen tiliksi. Sinne olen laittanut synttäri- ja joululahjarahat turvaan vanhemmiltaan.

Vierailija
33/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oikeastiko teillä mummit ja kummit pukee lapset, sinulla ei ole siihen varaa? Kamala sentään, millaisiin oloihinSuomessa saa lapsia tehdä

Vierailija
34/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeastiko joku laittaa lapsen synttärirahoja käyttötavaroihin? Joku antaa lapselle rahaa lahjaksi eikä äiti anna lapsen käyttää niitä itse, vaan kuluttaa ne vaatteisiin?!? Huh huh. 

Mahtaa lapsi olla isona tyytyväinen, kun kummitäti kysyy, että mitä olet ostanut tai aiot ostaa tilisi rahoilla ja lapsi huomaakin, että äiti onkin käyttänyt ne rahat jo.

Vierailija
35/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No meillä lapset eivät ole vielä kertaakaan saaneet rahaa lahjaksi jote vähän paha pistää mitään sivuun.

Tosin oma talouteni ei kaadu vaatteiden, kenkien tms. ostamiseen. Onhan se nyt joka syksy tiedossa, että luultavasti tarvitaan ainakin kahdet uudet kengät ja varsinkin uusia housuja (meillä on poika venähtänyt pituutta ihan hurjasti nyt kesän aikana joten housuvarasto menee täysin uusiksi).

Tuli mieleen noista sisäkengistä. Meille vanhemmille tuli pyyntö laittaa tossut tms. mukaan kouluun jotta tosiaan sukat eivät kastuisi niin herkästi. Eli ei sisäkenkiä vaan tossut. Ihan hyvä, ei ole kivaa olla montaa tuntia kengät jalassa sisällä (itse ainakin inhosin tuota ylä-asteella).

Vierailija
36/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:37"]

[/quote]

Annan ne rahat tietty lapselle, lapsenhan ne on! Lapsen omalla rahalla - vaikka miten olisi äidin tilillä - ei ole tarkoitus ostaa haalareita ja ulkojalkineita.

Omalle kummilapselle olen avannut tilin, johon vain minulla on käyttöoikeus (tili on myös nimelläni), mutta testamentissa se on nimetty lapsen tiliksi. Sinne olen laittanut synttäri- ja joululahjarahat turvaan vanhemmiltaan.

[/quote]

Annat 3,4,5 vuotiaalle? Mitä hän sillä rahalla on ostanut?

Yleensä kun rahalahja annetaan, kuuluu "ostakaa jotain tarpeellista". Mikäs sen tarpeellisempaa kun just ne lenkkarit tai polkupyörä jonka lapsi haluaa..?

En aina oikeesti ymmärrä ihmisten järjenjuoksua. Naristaan kun ei ole varaa ostaa, mutta yhtään ei olla valmiita säästämään. Narinari.

Vierailija
37/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti tulee kalliiksi, jos lapsia hankkii. Miettikää, että sekin on säästöä, kun ei enää ole oppikouluja. Silloin joutui 11-vuotiaasta asti ostamaan kaikki kirjat lapselle ja lisäksi vielä kouluruokakin oli maksullinen ja oli pieni lukukausimaksukin vielä päälle. (Köyhät sai lukukausimaksun ilmaiseksi, mutta kyllä siitä opettaja sanoi sitten kaikkien kuullen, niin että varmaan ilmaiset lapset häpesivät.)

Halpaa on nykyajan koulunkäynti. Itsellänikään ei ole paljon rahaa, mutta mietin, että on todella hienoa, kun halvalla saa hyvän koulutuksen. (Opintotukikin on ihmeellinen lisä. Mielestäni olisi kohtuullista, että vanhemmat huolehtisivat nuoren ylöspidosta opiskelujen ajan, kun oppilaitokset sentään ovat ilmaisia.)

Vierailija
38/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kun ei ole mummeja enää, eikä kummeja ole koskaan ollutkaan.

Vierailija
39/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:43"]

Kyllä kouluissa tarvitaan sisäkengät. Ihan turvallisuuden takia, sillä ruokalassa on keraamiset lautaset ja ihan tavlliset lasit. Myös mahdollisten palohälytysten vuoksi sisäkengät pitää olla. Lapseni koulussa ulkoeteiset ( eteinen kahta luokkaa kohten, ja sisäänkäynti pihalta) on erikseen ja muuten liikutaan sisäkäytävillä, eli siellä liikutaan sisäkengissä. Jumpassa käytettän kenkiämyös.

[/quote]

Tämän lisäksi esimerkiksi fysiikan tai kemian tunnilla saattaa mennä tutkimusvälineitä (esim. koeputkia) herkästi rikki. Käytätkö sisäkenkiä vai otatko lasinsirpaleen jalkapohjaan?

Vierailija
40/70 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 09:06"]

Onneksi koulu ei ala yllättäen vaan noihin menoihin voi varautua.

[/quote]

juurikin tämä sama asia käväisi minunkin mielessäni. Ostin jo viime keväänä (-70%)  kolmelle lapselle/nuorelle syysvaatteet ja osin talvivaatteetkin. 

[/quote]

Meillä kaksi teiniä ja toinen kasvoi kesän aikana 7cm ja toinen 10cm. Ei kevään vaatteet olisi menneet enää syksyllä :)

Mutta kuinka hyviä organisaattoreita ja hyvätuloisia aavemammat onkaan. Aivan naurattaa, kun ovat niin hyvin osanneet ostaa vaatteet ja kirjat ja muut pitkin vuotta ja rahaa riittää :D

Mukava lukea tätä palstaa, kun täällä on niin paljon täydellisiä ihmisiä