Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI hankkia lapsi, jos se pitää viedä 10kk hoitoon?

Vierailija
12.08.2013 |

Mä en yksinkertaisesti tajua. Onko noin pienen hoitoon laittamisessa AINA kyse rahasta?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 17:44"]

Vein aikanaan molemmat alle vuoden ikäisinä ja missä ollaan nyt? Mulla on kaksi ihanaa tervettä ja sosiaalista teiniä. Kiva koti ja hybä työ, en koe jääneeni mistään paitsi. Olen kyllä lapsrni itse hoitanut vaikka työpäibien ajan olivat pk:ssa. Se vaihe nyt oli sellaista. Lapset tuntevat minut , äitinsä mutta eivät edes muistaniitä hoitajiaan, jotka kuulemma veivät paikkani :D ai niin, ja meidän ei ole koskaan tarvinnut vinkua täällä, että sukulaisrn rippijuhliin/häihin ei oo varaa laittaa sitä satasen lahjaa. Jos vanhemmat ovat tervepäisiä ja koti on rakastava, ei hoitoon viemisestä mitään haittaa ole, tekisin saman uudelleen.

[/quote]

Niin sinä et koe näin, mutta lapsesi, niin hmmmm.... Lapsesi ovat jäänet paljosta paitsi, kun olet tyrkännyt heidät liian nuorena hoitoon. Tai hetkinen, oletkin niin saatanan itsekäs, että ehkä oli parempikin, että olivat pois sun vaikutusten alta. Tuskin olisit osannut heille elämyksiä antaa, kun raha näyttää olevan pääasia ja elämän tarkoitus. Toivottavasti lapsesi joskus tämän huomaa. Jättävät sut vanhainkotiin hoitoon ja toteavat, että "parempi sen tuolla hoidossa on, kuin meidän kanssa ollessa, niinhän äiti teki meillekkin". 

[/quote]

Mikä sinä olet arvostelemaan toidten valintoja?

Minäkin olen vienyt lapseni hoitoon pieninä, ovat olleet hoidossa 3 - 4 päivää viikossa max 7 tuntia päivässä. Mun lapseni edelleen halaavat minua, pienimmät päivittäin 17 v: kin useita kertoja viikossa. On monia tapoja olla hyvä vanhempi. Jos dinä olet noin katkera muiden valinnoista, en usko sinun olevan hyvä äiti alkuunkaan. Tuo katkeruus tarttuu!

Vierailija
62/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asutte Suomessa ettekä esimerkiksi jenkeissä, missä mennään takaisin töihin suunnilleen suoraan synnytyslaitokselta.

Ps. http://gooby.naurunappula.com/org/ea/54/ea54a12f82630e0b/0/470037.jpg

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 15:59"]Tuskimpa lastenpsykiatrit liputtavat lapsen kotihoidon puolesta, ellei siinä jotakin ihan pätevää perustelua olisi!!! Uskon, että ovat hiukan pätevämpiä arvioimaan sen, että mikä on lapsen kasvulle ja kehitykselle hyväksi, kuin te monet urakeskeiset täällä. Kaikille on tarjottu sama mahdollisuus olla kotona ensimmäiset 3v. Tuet eivät ole hääppöiset, mutta niillä pärjää jos ei perseessä ole kultalusikka poikittain! Vaihtoehtoja on aina olemassa ja ne ovat valintakysymyksiä, että miten leveesti tahtoo elää vai riittäskö vähempi ja voisi olla lapsen kanssa kotona hiukan pidempään. Monille teistä tuntuu korkeampi elintaso menevän vanhemmuuden edelle. Yleensä se älähtää johon kalikka kalahtaa, eli osuiko arkaan paikkaan??! Lapsia pystyy "tekemään" yllättävän moni, mutta vanhemmuus ei sitten kaikilta suju ja kasvatus- ja hoitotehtävät ulkoistetaan mieluummin muualle ja aivan törkeän varhain pieniä lapsia laitetaankin hoitoon isoihin päiväkotiryhmiin. Se mikä on vanhempien mielestä "hyvä ja toimiva" ratkaisu ei aina ole sitä lapselle. 

[/quote]

Meillä kotihoidontuelle jääminen tarkoittaa että haetaan monta sataa euroa kuussa toimeentulotukea. Juuri ja juuri pärjätään omillaan kun molemmat on töissä. Eli en saa olla kotona koska sossupummi mutten myöskään töissä koska lapsi menee pilalle.

Kaikki ei voi olla esimiehiä ja muita ylempiä toimihenkilöitä tai vetää hirveetä liksaa konsulttina tmv. En silti jätä lapsia tekemättä.

Vierailija
64/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vein 10 kk vanhoina hoitoon. Työpaikka on minulla tallella eikä olla konkurssissa. Rahasta siis oli kyse. Lapset voivat hyvin ja kaikki ok.

Vierailija
65/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:35"]

Koska muuten esimerkiksi täällä Belgiassa kukaan ei lisääntyisi. Äitiysloma on täällä 3 kuukautta. 

Lisää hassuja kysymyksiä?

[/quote]laitetaanko ne vauvat päiväkotiin? Käsittääkseni naapurimaissa äidit ovat kotirouvia pitkälti. 

Vierailija
66/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne aika ressukoita siellä päiväkodissa:) vievät yhden hoitajan ja muille jää syliä vähemmän:( kotihoitaja tai perhepäivähoitaja olisi niin pienelle paras jos loppuu rahat. Toivottavasti vanhemmat saa järjestettyä lyhyemmän päivän vauvoille. Joskus näkee vauvoja jotka on hoidossa klo8-17:( . Pakkasella ei kiva olla pitkään ulkona. 

Vierailija
67/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä se hoitoon vieminen ei ole mikään katastrofi, kunhan jaksaa sitten pitää rytmeistä kiinni, antaa paljon huomiota, hellyyttä ja rakkautta lapsille, olla läsnä silloin kun ei ole töissä.

Liian usein ihmiset nykypäivänä viettävät aikaa koneella, telkkarin edessä ja puuhaavat omissa harrastuksissaan. Jos on töissä niin vapaa-ajan pitäisi kuulua pitkälti lapsille. Silloin lasten kanssa vietetään aikaa. Halitaan ja huomioidaan :)

Itselläni on 7-vuotias lapsi. Hänen kanssaan olin 3 vuotta kotona. Jos vielä joskus toisen lapsen saan, niin en voi olla enää kolmea vuotta kotona. Tippuisin nykyiseltä alaltani ihan täysin. Varmaan olisin vuoden kotona ja mies sitten puoli vuotta, sen jälkeen hoitoon, mutta mahdollisimman lyhyitä, kuten 5 tunnin päiviä.

Vierailija
68/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:35"]

Koska muuten esimerkiksi täällä Belgiassa kukaan ei lisääntyisi. Äitiysloma on täällä 3 kuukautta. 

Lisää hassuja kysymyksiä?

[/quote]laitetaanko ne vauvat päiväkotiin? Käsittääkseni naapurimaissa äidit ovat kotirouvia pitkälti. 

[/quote]

Mulla kokemus Hollannista, jossa mennään vauvana päiväkotiin. Päiväkodin henkilökunta on koulutettu sitä silmällä pitäen, että osa hoidettavista on vauvoja. Äidit tekevät usein lyhyempää työpäivää. Itse en näe, miten tänä Hollannin systeemi olisi pilannut hollantilaiset. Käsittääkseni suomalaisilla on enemmän ongelmia itsetunnon ja sosiaalisuuden kanssa.

Vierailija
69/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt 1,5 v ikäinen poika. Ei olis mitenkään sydäntä viedä häntä vielä päivähoitoon. Jos ajatellaan, että ton ikäinen nukkuu kaikkinensa päivässä 12 h, päiväkodissa joutuis olemaan sen 8 h päivässä jolloin mä ehtisin viettää päivässä oman lapseni kanssa 4 h. Se on ihan naurettavan vähän, silloin lapsi näkee enemmän päivässä vieraita aikuisia kuin omaa vanhempaansa.

Eikä meillä rahaa liikaa ole, miehen palkasta ja mun kotihoidontuesta saadaan 2500 € euroa kuussa käteen. Silti me pärjätään hyvin, vaikka on asuntolainat eikä kaupassa tosiaankaan lasketa senttejä.

Jokainen eläköön niinkuin haluaa, mutta mä en vaan yksinkertaisesti raaskisi laittaa alle 2-3 vuotiasta pikkuista päivähoitoon. Mun lapsi ainakin tarvitsee vielä monet kerrat päivässä syliä ja hellyyttä, ei päiväkodissa työntekijöillä ole aikaa sellaiseen riittävästi. Toki ymmärrän yrittäjien olevan asia erikseen, mutta tää olikin vain mun näkökulma siihen miten haluan lapseni kasvattaa.

Vierailija
70/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni tuossa kertoi juuri, kuinka hän 50- ja 60- luvulla oli töissä tehtaassa ompelijana ja kuinka oli töissä samana päivänä kun synnytti ja heti seuraavana päivänä meni taas töihin. Kotona kävi ruokatauolla imettämässä, kun työpaikka oli lähellä. Ei ollut äitiyslomia eikä vanhempainvapaita jos töitä teki. Ja ihan fiksuja ja terveitä lapsia tuli.

Vierailija
71/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin vaihtoehtoina olisi vain joko laittaa 10kk vanha vauva tarhaan tai olla kerralla kolme vuotta kotiäitinä yhteiskunnan kustantamana ja tipahtaa kärryiltä työelämässä. Me säästimme sen verran ennakkoon, että pystyin penniä venyttämättä hoitamaan lapset kotona 2- ja 1,5-vuotiaiksi, eikä todellakaan ollut mikään ammatillinen itsemurha olla noin "pitkiä" pätkiä pois töistä. Kuopuksen halusin hoitaa kotona siihen asti, että osaa kävellä ja puhua sen verran, että vieraidenkin kanssa kommunikointi onnistuu ja siltikin tuntui aika pieneltä hoitoon vietäväksi. Onneksi saimme lapset ihanalle perhepäivähoitajalle ja olenkin ihmetellyt, miksi moni vie sen 10kk ikäisen mieluummin hälyiseen päiväkotiin, kuin pph:lle, jossa on korkeintaan neljä lasta hoidossa. Tuntuvat myös nämä kollegat, joiden pikkuinen on päiväkodissa, olevan jatkuvasti kotona hoitamassa sairasta lasta...

Vierailija
72/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama mitä valintoja muut tekee jos ne tuntuu perheelle hyviltä. Itse koin hyväksi hoitaa lasta kotona opiskellen 3.5 vuotiaaksi, ihan siksikin että tämä on ollut hyvin ainutlaatuista aikaa elämässä jota en takaisin saa. Toinen tehdään sitten kun pitkään kotihoitoon on taas resursseja.

Mutta ihan tuomitsematta suhtaudun ystäviin jotka ovat vieneet lapsen tarhaan 1 vuotiaana.

Se täytyy myöntää että sitä en ymmärrä että tehdään vaikka 3 lasta pötköön joista jokainen aloittaa päikyn 10 kuisena ja isosisarukset jotka ovat molemmat parhaillaan alle 3-4v on päikyssä täyttä päivää aina uuden vauvan syntyessä.

Vierailija
73/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun lukee ei voi olla huomaamatta miten paljon on epävarmoja vanhempia, äitejä joiden mielestä päiväkodissa hoidetaan heidän lapsensa paremmin kuin kotona olisi mahdollista. Kyllä on köyhät eväät vanhemmuuteen.

Vierailija
74/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 17:44"]

Vein aikanaan molemmat alle vuoden ikäisinä ja missä ollaan nyt? Mulla on kaksi ihanaa tervettä ja sosiaalista teiniä. Kiva koti ja hybä työ, en koe jääneeni mistään paitsi. Olen kyllä lapsrni itse hoitanut vaikka työpäibien ajan olivat pk:ssa. Se vaihe nyt oli sellaista. Lapset tuntevat minut , äitinsä mutta eivät edes muistaniitä hoitajiaan, jotka kuulemma veivät paikkani :D ai niin, ja meidän ei ole koskaan tarvinnut vinkua täällä, että sukulaisrn rippijuhliin/häihin ei oo varaa laittaa sitä satasen lahjaa. Jos vanhemmat ovat tervepäisiä ja koti on rakastava, ei hoitoon viemisestä mitään haittaa ole, tekisin saman uudelleen.

[/quote]

Niin sinä et koe näin, mutta lapsesi, niin hmmmm.... Lapsesi ovat jäänet paljosta paitsi, kun olet tyrkännyt heidät liian nuorena hoitoon. Tai hetkinen, oletkin niin saatanan itsekäs, että ehkä oli parempikin, että olivat pois sun vaikutusten alta. Tuskin olisit osannut heille elämyksiä antaa, kun raha näyttää olevan pääasia ja elämän tarkoitus. Toivottavasti lapsesi joskus tämän huomaa. Jättävät sut vanhainkotiin hoitoon ja toteavat, että "parempi sen tuolla hoidossa on, kuin meidän kanssa ollessa, niinhän äiti teki meillekkin". 

[/quote]

Mikä sinä olet arvostelemaan toidten valintoja?

Minäkin olen vienyt lapseni hoitoon pieninä, ovat olleet hoidossa 3 - 4 päivää viikossa max 7 tuntia päivässä. Mun lapseni edelleen halaavat minua, pienimmät päivittäin 17 v: kin useita kertoja viikossa. On monia tapoja olla hyvä vanhempi. Jos dinä olet noin katkera muiden valinnoista, en usko sinun olevan hyvä äiti alkuunkaan. Tuo katkeruus tarttuu!

[/quote]

Katkera??? Tiedätkö mitä tuo sana tarkoittaa? Miksi olisin katkera, kun olen voinut kasvattaa itse lapseni? Ei ole tarvinnut vauvana hoitoon viedä ja antaa muiden tehdä kasvatustyö, kun itse ei ole viitsinyt, niinkuin monet täällä. Sinä mukaanlukien itsekäs paska, omaan napaan tuijottaja. Kun lapsia tehdään, ne hoidetaan ja kasvatetaan myös itse, eikä heitetä hoitoon, kun itse ei välitä/viitsi. Mutta eihän teillä älykkyys ja taidot riitä moiseen...

Vierailija
75/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 16:55"]

Viidentoista kotivuoden jälkeen hain neljää koulutustani vastaavaa työpaikkaa ja minut valittiin niihin kaikkiin!

[/quote]

Mitä alaa opiskelit kun ei ole (yli?) 15 vuotta vanha tutkinto vanhentunut yhtään?

Vierailija
76/76 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa viedä lapsi hoitoon, saan vähän omaa aikaa ja jaksan paremmin arkea. Lapsi on yleensä 2-3 pv vkossa viisi tuntia kerrallaan päiväkodissa, minä opiskelen silloin. En ihmettele ollenkaan että valintamme aiheuttaa närää ja kateutta, sen verran mukavaa ja leppoisaa elämä on :) etenkin elämäntapakotiäidit, jotka ovat olleet vuosikausia kotona, ovat ottaneet asiakseen kauhistella tätä. Eivät meinaa uskoa, kun sanon että lapsi viihtyy päiväkodissa ikäistensä seurassa ja on oppinut todella paljon asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi